Koirat tuhoavat kodin
Apuja kaivataan! Minulla on 11 vuotias saksanpaimenkoirauros Älli ja rikoskumppani 11 kuukautinen valkoinenpaimenkoirauros Tälli. Älli on vanha sotakoira, armeijasta eläköitynyt eli todella hyvin koulutettu otus, joka on äärettömän kiltti ja fiksu, ollut minulla syksystä. Tälli taas on vähän pöljä pentu, tekee kaiken vanhemman perässä ja oppii nopeasti myös pahoille tavoille, ollut luovutusikäisestä minulla.
Nyt ”ongelmana” meillä on ilmennyt äärettömän törkeä rosvous. Töissä ollessani on roskis pengottu, keittiön alakaapeista levitetty ja tuhottu kaikki mahollinen mikä irti lähtee (jauhot jne. kuiva-aineet, kynttilät, muovikulhot, jopa aterinlaatikko on saatu pois paikoiltaan haarukoineen veitsineen päivineen.) Jääkaappiin on ”murtauduttu” ja saatu hyllyt alas, toki myös syöty kaikki mihin ovat ylettäneet. Koirien ruuat ovat kahden oven takana ja niihinkin ovat päässeet käsiksi, sängyn patja on tuhottu, lista on loputon...
Arvata saattaa sen kura💩ripulin ja oksennuksen määrän, mikä kahdesta isosta koirasta lähtee päivän mässäilyn jälkeen ja miltä matot näyttävät, mutta suurin huoleni on koirien turvallisuus. Ovat saaneet mm. puukot normaalista keittiön vetolaatikosta!
Ovat olleet aikasemmin ihan nätisti päivät keskenään ja tämmöistä ei ole ennen tapahtunut, mutta nyt viimeisen 5 päivän aikana aina kotiin tullessani on kämppä sekaisin. Meidän arjessa mikään ei ole muuttunut, ruoka-ajat ovat samat ja lenkillä käymme kuten ennenkin. Huolesta sekaisin olen päivät töissä, kun mietin että mitähän ne tänään keksivät ja ovatko ne edes hengissä... Olen poissa maksimissaan 8 tuntia kerralla, mutta jo 2 tunnin yksinolon aikana tuho on taattu. Olen vaihtanut keittiön kaappien järjestystä, laittanut esteitä ja portteja, siirtänyt ruokien paikkaa ja yrittänyt kaikkeni, mutta aina ne jonkun keinon keksivät...
Luulen, että vanhempi koira on näiden askareiden aivot, koska kotiin tullessani vanhempi koira on selvästä nolona ja häpeissään, kun taas pentu on normaali hölmö itsensä.
Onko ideoita mikä olisi avuksi, tai mistä tämmöinen käytös voisi johtua?
Kommentit (35)
Pentu aikana toi on tosi normaalia. Menee kyllä ohi. Laita päiväksi johonkin huoneeseen jossa ei tuhottavaa ja ovi salvalla kiinni. Kannattaa myös miinoittaa lattia leluilla ja tosi isoilla luilla, niin toivottavasti purkavat niihin energiaansa huonekalujen sijasta. Lisäksi voit koittaa ottaa tavaksi käydä vähän reippaammalla aamulenkillä, niin että koirat pääsisivät energioitaan purkamaan.
Jos ei halua yhteen tilaan teljetä niin sellaiset oikeanlaiset kuonokopat jotka estävät koiraa puremasta.
nimenomaat sellaiset joiden kanssa koira voi avata suuta ja juoda vettä.
En halua peloitella mutta tämä voi kyllä jatkua pentuajan ylikin.
Itselläni oli kaksi koiraa muinoin 1 vuoden ikäerolla (olin nuori ja hölmö kun otin toisen niin nopeasti) kun tuo nuorempi saapui taloon alkoi kaikki kuulostaa lähes samalta kuin teillä. Jääkaappiin nämä eivät menneet mutta nuorempi koiristi irroitti jopa muovisen lattiamaton ja tosiaan tyhjensi keittiön yläkaapitkin. Söivät kaapeista puuroryynit, teet ja liivatteet.
Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa asuntoon niin että koirilla oli oma huone. No tämäkään ei aivan ratkaissut asiaa, laitettiin huoneeseen todella korkea portti ettei ovea raavittaisi ja tuhottaisi mutta tästä nuorempi tuli silti yli. Korkeus lähenteli 180cm.
No lopulta tämä kaksikko oli aina huoneessaan oven takana teljettyinä koulu/työpäivieni ajan. Tuhot pysyivät sillä alueella. Muuta neuvoa ei oikein ole antaa.
Vanhemminten molemmat toki rauhoittuivat mutta siihen meni vuosia ja vuosia ennen kuin nää uskalsi edes hetkeksi jättää normi tiloihin.
Rakkaita ne silti oli vaikka kauhulla muisten noita aikoja. Nyt otin ison noutajan pennun taas niin varauduin kaikkeen ja koiralle aidattiin tila eteisestä. Tein itse korkeat portit ja vain toivoin että pentu kasvaessaam pysyy niiden sisäpuolella ja on pysynyt. Sieltä jyrsinyt muutaman listan ja kulman, ne tuntuu ihan tyhjältä tuohon aikasempaan nähden.
Eli aitaa tyypit ja tsemppiä!
Lyhennä työpäivää toistaiseksi ja ratko rauhassa ongelmia. Laita videokamera kuvaamaan silloin kun olet poissa (kotona ollessa käännä poispäin), hälytä mummo paikalle. Kouluta koiria, koiraystävällisesti. Keittiön ovi kiinni ja salpa ylös, lukkoseppä paikalle. Katso koirille tarpeeksi kivaa tekemistä ja oleilu- tai leikkipaikkoja, ikkunasta näkymä pihalle eli joku tarkkailukoroke alustalla ja ulkoilua. Hanki tarpeeksi nameja, nahkaluita (joku vahtii ettei tukehdu), kunnon lihaa ravintoon tarpeeksi, vitamiinit ja ravintoa riittävästi silloin kun on aika antaa ne. Leluja. Ennen oli dogsitterit koiria lenkittämässä ja leikkimässä kun omistaja oli töissä, joilla oli voimaa estää koiran karkaaminen hihnasta tms. Koira-asiantuntijan tai kirjan pitäisi olla niin hyvä, että se EI anna vääriä ohjeita tai rangaistuksia koirille – jos sellaista etsii. Onko naksutin käytössä ja palkkiot.
Koirista pääsee eroon. Tuliko yllärinä että asuntonne arvo puoliintuu kun otatte koiran?
Ei todellakaan ole normaalia. Käytätkö koiria kunnolla lenkillä, meillä ainakin varsinkin pentuna koirasta huomasi että päivä tai pari meni lyhyet pissa reissut, mutta jos ei kolmantena päivänä saanut enemmän liikuntaa niin alkoi jo näkyä. Ulos ulos ulos, kunnon lenkkiä heti. Aikoinaan yhdellä tyttöystävällä oli vähän sekarotuinen sakemanni ja niinkuin kaikki omistaan sanovat, maailman kiltein koira. Kuulemma naapurit valitti että haukkuu, uros koiralla oli varsin omituinen tapa mennä lattialle rullalle ja ottaa itseltään nimensä mukaisesti suihin, jonka jälkeen oli aina hetken rauhallinen ja toisti saman, illan aikana useita kertoja, koiran omistajana pidän sitä liikunnan puutteena ja stressin purkuna, kerran oli sen tyttiksen mukaan päivän aikana repinyt vähän lattiamattoa eteisestä, kyllä se mun mielestä oli revitty ihan kunnolla ja olohuone myös isoja paloja irti. Sanoin että siitä koirasta pitää luopua tai viedä piikille, ei koskaan ymmärtänyt että se ei ole mikään kiltti hyvätapainen. Mitenhän lie maksanut sen vuokra asunnon lattian. M36v
Voisitko kysellä apuja seurakunnnasta? Olisiko sinulla sukulaisia tai kavereita joilta voisit hetkellisesti pyytää apuja? Olet tärkeä❤
Koirat erilliseen tilaan yksin ollessa. Lapsilukot kaappien oviin.
Vierailija kirjoitti:
Koirista pääsee eroon. Tuliko yllärinä että asuntonne arvo puoliintuu kun otatte koiran?
Myös sun asenteella olevat ihmiset kadotan ystäväpiiristäni mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kysellä apuja seurakunnnasta? Olisiko sinulla sukulaisia tai kavereita joilta voisit hetkellisesti pyytää apuja? Olet tärkeä❤
Seurakuntako se koirat kouluttaa? Haloo.
Tuo kuulostaa ihan siltä että sillä pennulla on tylsää ja alkaa keksiä siksi tekemistä, ja se vanhempi sitten siitä innostuu ja lähtee touhuun mukaan.
Voisiko niille jättää puuhaa päivän ajaksi? Jäädytettyjä kongeja, älypelejä jne?
Lapsilukot oviin, ja kaikki mitä ei saa lapsilukkojen taakse johonkin niin ylös ettei koirat niitä saa.
Mitä muuta tollasilta vanhoilta sotaratsuilta voisi odottaakaan?
Minä luovuin koirasta. Ei auttanut mikään siihen tuhoamiseen ja en enää kestänyt sitä. Ei ikinä enää koiraa meille.
Vierailija kirjoitti:
Pentu aikana toi on tosi normaalia. Menee kyllä ohi. Laita päiväksi johonkin huoneeseen jossa ei tuhottavaa ja ovi salvalla kiinni. Kannattaa myös miinoittaa lattia leluilla ja tosi isoilla luilla, niin toivottavasti purkavat niihin energiaansa huonekalujen sijasta. Lisäksi voit koittaa ottaa tavaksi käydä vähän reippaammalla aamulenkillä, niin että koirat pääsisivät energioitaan purkamaan.
Ai että on tosi normaalia tuhota asunto? No ei ole. Jos ei itse pysty koiriaan kouluttamaan, niin on ammatti-ihmisiä jotka pystyy.
Missä sodassa se Älli oli?
30-vuotisessa sodassa varmaan...
Vierailija kirjoitti:
Sen oikeasti hyvätapaisen koiran kanssa se ei muutu miksikään. Peruskäskyt pitää koiralla olla. Mä käytin aamulla koiran ulkona ja koska koiralla juoksut ja vähän sotkee niin jätin sen kodinhoitohuoneeseen ja sanoin että täällä paikka, ei tule, ovi on auki, ei ole mitään portteja, nenä sillä on tuosta kynnyksen yli, mutta ei varmasti tule tuolta jos en sano että vapaa tai saa tulla. Yöt on aina kodarissa, ovi on auki, mutta sanotaan että siellä paikkaa niin siellä pysyy.
Oletko kysellyt naapureilta että mitä muuta melua koirasi pitävät?
Vierailija kirjoitti:
Minä luovuin koirasta. Ei auttanut mikään siihen tuhoamiseen ja en enää kestänyt sitä. Ei ikinä enää koiraa meille.
Älä otaa enää ikinä lemmikkiä. Olen adoptoinut kaksi sinunlaisten ihmisten hylkäämää koiraa / huostaanotettua koiraa elänsuojeluyhdistykseltä. Molemmista on tullut mainioita perhekoiria kun vaan on jaksanut kouluttaa, opettaa ja aktivoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen oikeasti hyvätapaisen koiran kanssa se ei muutu miksikään. Peruskäskyt pitää koiralla olla. Mä käytin aamulla koiran ulkona ja koska koiralla juoksut ja vähän sotkee niin jätin sen kodinhoitohuoneeseen ja sanoin että täällä paikka, ei tule, ovi on auki, ei ole mitään portteja, nenä sillä on tuosta kynnyksen yli, mutta ei varmasti tule tuolta jos en sano että vapaa tai saa tulla. Yöt on aina kodarissa, ovi on auki, mutta sanotaan että siellä paikkaa niin siellä pysyy.
Mitä järkeä on ottaa koira ja pitää sitä tunti tolkulla pienessä huoneessa? En jaksa ymmärtää. Kokeileppas itsellesi samaa, päivästä toiseen, jalat ristissä kodinhoitohuoneessa.
Voitko rajata ne johonkin tilaan porteilla tms. Meillä ne ovat suihku/kodinhoitohuoneessa päivät. Pentu tekee tuhoja, jos tuhottavaa jättää. Kaappeihin hommattiin lapsilukot.