Häävieraat eivät ymmärtäneet kutsussa olevaa lahjatoive "runoa"
"Kun matkalle lähdemme, voit lahjan kuoreeseen laittaa".
Eli saimme kahvia, teetä, pyyhkeitä, astioita... tms. Rahaa tuli sen verran, että saadaan nyt kaupassa käydä. Monen haaveena onkin lähteä häämatkalle kauppaan...
Kommentit (782)
Tulee mieleen entinen työkaveri. Avioerosta oli useampi vuosi, häälainaa oli silti useampi tonni maksettavana. Oli mahtaneet olla mahtavat pirskeet.
Vierailija kirjoitti:
Olipa kiva ketju. Häitämme juhlitaan kahden viikon päästä. Nyt ainakin tiedän mitä vieraat ajattelevat häistä ja rahankeruusta.
Ei meillä ainakaan järjestäjinä ole varaa kovin ihmeelliseen. Drinkkejä saa baarista ja ruoka on aika yksinkertaista lihakeittoa ja ruisleipää ja karkkibuffetti.
Vähän alkoi jo harmittamaan, että luin tämän.
Kyllä toiveena oli, että vierailta saisi edes satasen per pää, mutta eipä taida olla tulossa. Meidänkin häämatka taitaa mennä sitten ruokakauppareissuksi.
Ilmeisesti olet järjestämässä jotain pihatalkoita? Et voi olla tosissasi noiden nk. "ruokien" kanssa.
Me järjestimme pienimuotoiset häät niin että kutsuttiin vieraat ristiäisiin. Kaiken maksoimme luonnollisesti itse. Juhlat ja onnittelut olivat aidot ilman prameilua. Anoppi ihmetteli ääneen kun olin niin laittautunut ristiäisiin 😊
Minun vaatetus ei kertonut mistään muusta, kuin juhlatilaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa kiva ketju. Häitämme juhlitaan kahden viikon päästä. Nyt ainakin tiedän mitä vieraat ajattelevat häistä ja rahankeruusta.
Ei meillä ainakaan järjestäjinä ole varaa kovin ihmeelliseen. Drinkkejä saa baarista ja ruoka on aika yksinkertaista lihakeittoa ja ruisleipää ja karkkibuffetti.
Kyllä toiveena oli, että vierailta saisi edes satasen per pää, mutta eipä taida olla tulossa. Meidänkin häämatka taitaa mennä sitten ruokakauppareissuksi.
Olisi varmaan kannattanut laittaa jo kutsuun toi satanen per pää ettei jää mitään epäselvyyksiä vieraille?
En ole eläissäni ollut häissä, joista pitää maksaa 😂
Eikö suomalaiseen perinteeseen kuulu tulla kuokkimaan hääjuhliin, eikä maksaa sitä vieraana?
Tätä ketjua lukiessa tuli mieleen, että oikeastaan olisi kohtuullista, että hääpari maksaisi vieraille osallistumisesta! Kaikki vaivannäkö, juhlapaikalle (tai -paikkakunnalle) matkustaminen, mahd. yöpyminen, vaatteet, lahjat, pilalle mennyt kesäviikonloppu, tylsät juhlat kiusaanuttavine leikkeineen ja vakio-ohjelmineen, huono ruoka - ja tästä ilosta pitäisi vielä hääparille maksaa! Ei kiitos.
Onneksi olen elämänvaiheessa, jossa hääkutsuja ei juurikaan tule. Ja jos tulee, kieltäydyn kohteliaasti ja kaikki ovat tyytyväisiä, sillä eihän minua kukaan minun itseni takia juhliinsa haluakaan, vaan mahdollisesti maksamani rahan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi varmaan kannattanut laittaa jo kutsuun toi satanen per pää ettei jää mitään epäselvyyksiä vieraille?
En ole eläissäni ollut häissä, joista pitää maksaa 😂
Kyllä mulle on ollut kustannuksia kaikista häistä, joissa olen käynyt. Sisäänpääsymaksua ei toki ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ymmärtää, että hääjuhla ei ole rahankerjäämistilaisuus. Se on juhla jossa juhlitaan hääparia. Hyvä oletusarvo on että mitä enemmän vieraat maksavat omasta läsnäolostaan, sitä pienempi annettu häälahja on. Ja varsinkin tässä tapauksessa jossa hääparin tarjoilu on halvinta mahdollista laatua.
Vanhoina hyvinä aikoina eli kasarilla mentiin naimisiin parikymppisinä suoraan lapsuudenkodista, vanhemmat maksoivat häät ja vieraat toivat lahjaksi kaikkea mitä tarvitaan kun perustetaan oma koti. Jos tuli lahjaksi monta silitysrautaa tai leivänpaahdinta, ne annettiin sitten eteenpäin lahjaksi seuraavissa häissä. Ei puhettakaan, että olisi mitään rahankeräyksiä tai lahjatoivomuksia kehdattu esittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ymmärtää, että hääjuhla ei ole rahankerjäämistilaisuus. Se on juhla jossa juhlitaan hääparia. Hyvä oletusarvo on että mitä enemmän vieraat maksavat omasta läsnäolostaan, sitä pienempi annettu häälahja on. Ja varsinkin tässä tapauksessa jossa hääparin tarjoilu on halvinta mahdollista laatua.
Otetaanpa esimerkki: kutsutte häihin hyvän päivän sukulaisen perheineen (2 aikuista ja 2 lasta) jota näette kerran tai kaksi vuodessa. Lihakeitto buffetilla toiveissa olisi heiltä saada 400 euroa häälahjana? Tässä tapauksessa satanen voisi olla realismia ja jos lahjat annetaan vasta tarjoiluiden jälkeen, niin voi olla 50% tuostakin hävisi vieraiden omiin kuluihin.
Pienimuotoiset häät lihakeiton kera voivat myös onnistua mahtavasti, jos osaatte muuten järjestää hyvät juhlat. Ei kannata kuitenkaan olettaa, että vieraat rahoittavat sekä juhlat että antavat isot lahjat. Tästä tulee vain happamia naamoja perästä päin.
Ensimmäiseen vihkimistä juhlistaviin kutsuihin kutsuin 4 vierasta. Vihkiminen tapahtui maistraatissa. Mitään lahjatoiveita emme esittäneet vieraille. Saivat syödäkseen varmasti paremmat tarjoilut, kuin niissä hääjuhlissa on tarjottu, joissa olen käynyt. Kaksi näistä vieraista toi yhteisenä lahjana kaksi tsaikkalasia. Kolmas toi muutaman kupongin erääseen liikkeeseen( sellaisia oli silloin kanta-asiakkaille annettu liikkeestä, jos ostokset ylittää tietyn summan). Neljäs toi halpahallista ostamiaan viinilaseja.
Kauheest paljon laseja juu. Yksi vieraista jäi kiviriipaksi seuraavaan päivään. Ilmoitti vaan, että hän jää tänne yöksi.
20 vuotta myöhemmin maistraatissa vihittiin toiseen liittoon. Emme kutsuneet ketään. Kävimme mässyttämässä kahden ravintolassa.
Koska sukumme on järjestään pihejä kitupiikkejä ja molemmista suvuista jotkut läheisimmät ilmoittelee omalla ilmoituksella jäävänsä purkaksi tukkaan, niin parasta oli olla kutsumatta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoina hyvinä aikoina eli kasarilla mentiin naimisiin parikymppisinä suoraan lapsuudenkodista, vanhemmat maksoivat häät ja vieraat toivat lahjaksi kaikkea mitä tarvitaan kun perustetaan oma koti. Jos tuli lahjaksi monta silitysrautaa tai leivänpaahdinta, ne annettiin sitten eteenpäin lahjaksi seuraavissa häissä. Ei puhettakaan, että olisi mitään rahankeräyksiä tai lahjatoivomuksia kehdattu esittää.
Älä puhu paskaa. Minulla ainakin oli jo oma koti ennen kuin menin 22-vuotiaana naimisiin 1981. Ja silti tuli häälahjaksi kaiken maailman kummallista roinaa, rumia lasikulhoja ja täkänöitä. Lahjalistoja ei kylläkään ollut, joten sitä sai mitä ei tilannut. Paras oli lahjakortti entisen kotikaupunkini tavarataloon. Ei vaan paras oli sähkökäyttöinen veitsenterotin.
Vierailija kirjoitti:
...edes satanen per pää?
Apua! 🤪
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa tuli mieleen, että oikeastaan olisi kohtuullista, että hääpari maksaisi vieraille osallistumisesta! Kaikki vaivannäkö, juhlapaikalle (tai -paikkakunnalle) matkustaminen, mahd. yöpyminen, vaatteet, lahjat, pilalle mennyt kesäviikonloppu, tylsät juhlat kiusaanuttavine leikkeineen ja vakio-ohjelmineen, huono ruoka - ja tästä ilosta pitäisi vielä hääparille maksaa! Ei kiitos.
Onneksi olen elämänvaiheessa, jossa hääkutsuja ei juurikaan tule. Ja jos tulee, kieltäydyn kohteliaasti ja kaikki ovat tyytyväisiä, sillä eihän minua kukaan minun itseni takia juhliinsa haluakaan, vaan mahdollisesti maksamani rahan takia.
Olen myös päättänyt, että jatkossa kieltäydyn kutsuista. On sen verran kehnot muistot monista hääjuhlista. Monissa ei ole päässyt edes syömään mitään säällistä. Kamala vaiva ja kulunki matkustella pitkän matkan taakse, kun sukua on ympäri Suomen.
Olen ollut parissa juhlissa, joissa oli vain kahvittelut. Molempiin matkustin satoja kilometrejä.
Minusta kerjääminen on noloa. Tai jos sen tekee, se tulee tehdä avoimesti.
Sukulaispari juhli hopeahäitään ja kertoi kutsussa suunnittelevansa uutta häämatkaa.
Kielsivät ostamasta lahjoja, mutta jos haluamme sponsata matkaa, juhlatilan eteisessä on lipas, jonne voi pistää sopivaksi katsomansa summan, pakko ei ole. Mielestäni reilua ja osallistuin.
Sain kerran kutsun rippijuhliin, siinä luki "toivon, että lahjasi mahtuu kirjekuoreen". Kyllä mahtui. Ostin Lumoava-korun ja pistin sen kortin kanssa kuoreen ilman koteloaan.
Jepsuli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoreeseen?
Kirjekuori.
Kunhan ihan tässä lonkalta ammun, mutta mites kuoreen? Vai kunpi sinusta olisi oikein; reiteen vai reiteeseen?
kunpi? Kunpi ja kanpi tappeli, kunpi voitti!
moi
Vierailija kirjoitti:
Ja näin se oli pitkälti vielä ysärilläkin. Vanhempamme maksoivat häämme, ja saatiin kaikenlaista kodinkonetta, mitä toivottiin ja tarvittiin, ekaan yhteiseen kotiin kun vasta mentiin :) Edelleen osa lahjoista toimii, ollaan kiitollisia.
Rouva 52v
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen entinen työkaveri. Avioerosta oli useampi vuosi, häälainaa oli silti useampi tonni maksettavana. Oli mahtaneet olla mahtavat pirskeet.
Tiedän kaksi tällaista paria joilla eron tullen on ollut vielä häälainaa jäljellä.
Miksi kirjekuoreen? Oletteko jotain sossupummeja, jonka vuoksi ette halunneet rahaa tilille? En itsekään antaisi käteistä, jos on tarkoitus huijata Kelaa.
Riippuu siitä, kuinka varakkaita sukulaisia on.
Ihan millä perusteella 100 € naamalta on toive?