Häävieraat eivät ymmärtäneet kutsussa olevaa lahjatoive "runoa"
"Kun matkalle lähdemme, voit lahjan kuoreeseen laittaa".
Eli saimme kahvia, teetä, pyyhkeitä, astioita... tms. Rahaa tuli sen verran, että saadaan nyt kaupassa käydä. Monen haaveena onkin lähteä häämatkalle kauppaan...
Kommentit (782)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen jo omat hääni pitänyt yli 20 vuotta sitten. Olen hämmentynyt tästä kaikesta negatiivisuudesta, joka häihin liittyy.
Lähtökohta tuntuu olevan se, että päivän viettäminen hääjuhlassa on suunnilleen kaameinta, mitä ihminen voi joutua tekemään. Jopa toivotaan, että kutsua ei tulisi. Päivä tai koko viikonloppu on pilalla ja kaikki rahat menee.
En minä uskaltaisi ketään kutsua, kun noin on kiusaamista häihin kutsuminen.
Voih, tulisipa vielä joskus hääkutsu - minä viihdyn juhlissa.
Luultavasti sinuakin nyppisi, jos ensin maksat itsesi kipeäksi lasten uusista vaatteista, hotelleista, kampaamosta, bensasta ja matkasapuskoista ja sen jälkeen vielä odotetaan, että maksat osasi häistä. 20 vuotta sitten riitti kortti ja kattila, nyt oletetaan, että maksat omat ruokasi, juomasi ja juhlajärjestelyt sekä häämatkan.
FB:n hääryhmissä toivotaan ainakin 70 e per vieras. Nelihenkiseltä perheeltä 280 euroa.
Mistä tuo on lähtenyt, että vieraiden tulisi antaa vähintään oman catering-kustannuksensa verran maksaa? Miksi eivät myy illalliskortteja tai järjestä pienempiä häitä, jos perc ei kestä kustannuksia? Sit vielä kitistään, kun työtön Martta-täti toikin vain pari muumimukia koko nelihenkiseltä perheeltä.
Tämä! Miksi juhlat pitäisi maksattaa vierailla ja miksi nimenomaan häät, muihin juhliin periaate ei tunnu ulottuvan? Jokainen järjestäköön sellaiset häät, joihin on varaa.
En muutenkaan ymmärrä nykyajan nillitystä lahjoista ja niiden arvosta. Ehkä ennen asia oli eri, kun häät merkitsivät parin yhteisen elämän alkua ja esimerkiksi kodin hankinta ja perheen perustaminen tulivat sen jälkeen. Nyt pariskunnat ovat monesti olleet yhdessä jo kauan ja häiden merkitys on muuttunut enemmän parisuhteen ja sitoutumisen, ei yhteiselon alkamisen juhlistamiseksi.
Juuri tuon takia ymmärrän, ettei ylimääräistä tavaraa haluta, kun kotona on jo x monen yhteiselon jälkeen jo kaikki tarpeellinen. Jos mä nyt jollekin parille muutaman kympin pistän lahjaksi, niin mulle on ihan sama että reissaavako he, remontoivatko vessaa vai käyvät mäkkärillä niillä rahoilla. Se taas tympäisisi, jos ostaisin heille vaikka juomalaseja, ja ne menisivät käyttämättömänä kirppikselle muutaman vuoden päästä. Turha lahja olisi ollut se.
Vierailija kirjoitti:
Emme käy häissä juuri siksi, että ne on perheille liian kalliita. Serkun häissä olin yksin. Yksien häiden hinnalla saa äkkilähdöt lomamatkalle nelihenkiselle perheelle. Kökkisinkö 8 tuntia tylsissä juhlissa vai viikon Turkissa. Ei ole vaikea päätös!
Mä säästäisin muutaman satasen lisää, ettei Turkkiin tarvitse lähteä...
Vierailija kirjoitti:
… Ikäeroa on sen verran, että vanhimman vaatteet on sen verran soulästsiison kutsun napsahtaessa, että ei viitsi pienille pukea isoimman vanhoja vaatteita.
…
Ostakaa vähemmän sesonkivaatteita ja enemmän ajattomia klassikkomalleja. Hyvin menee isoveljen 15 vuotta sitten ostettu klassikkopuku vielä nuorimmallekin. Vähän ajatusta mukaan?
Mun kaverit oli oikeasti myyneet illalliskortteja ja bussi haki keskustasta tilaisuuteen. Juhlat olikin ylläys-yllätys häät 34 kilsaa keskustasta, mutta kotiin piti mennä taksilla. Keskustaan pääsimme HSL:n lipuilla ja kotimatka maksoi yli satasen. Että ketutti. 50 e maksoi illalliskortti ja bilebändi soitti niin huonosti, että mieheni joka on muusikko, ei kestänyt montaa minuuttia.
Pari on jo sittemmin eronnut ja järjestänyt molemmat tahoillaan uudet häät. Rouvan uusia häitä sai katsoa livenä facessa ja olisi saanut lähettää rahaakin. Katsoin kolme minuuttia. Ei olla soiteltu sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin, että kaikilla on tavaraa liiankin paljon, ja lahjaksi toivotaan sen takia rahaa. Nyt pitäisi vain tajuta, että jos häihin tullaan toiselta puolelta Suomea, niin kustannukset hotelliöineen ovat kovat. Jäitä hattuun hääparit, antakaa vieraiden ymmärtää, että rahalahja voi olla pienikin! Joku jää aina tämän takia pois häistä, kun ei ole varaa isoon summaan.
Tähän vielä päälle se, että pidetään lapsettomat häät. Siihen vielä päälle kustannukset lastenvahdista. Mutta kun Brita Bridezilla menee naimisiin, niin kyllähän hyvältä ystävältä yhteen iltaan on tonni pistää, toinen samanlainen vielä polttareihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
… Ikäeroa on sen verran, että vanhimman vaatteet on sen verran soulästsiison kutsun napsahtaessa, että ei viitsi pienille pukea isoimman vanhoja vaatteita.
…
Ostakaa vähemmän sesonkivaatteita ja enemmän ajattomia klassikkomalleja. Hyvin menee isoveljen 15 vuotta sitten ostettu klassikkopuku vielä nuorimmallekin. Vähän ajatusta mukaan?
Missähän näitä ajattomia klassikkoja säilötään x vuotta? Ovat myös hankintahinnaltaan kalliimpia kuin h&m:n puvut. Välttämättä kustannus / käyttökerta ei tule ajattomalla klassikolla edullisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverit oli oikeasti myyneet illalliskortteja ja bussi haki keskustasta tilaisuuteen. Juhlat olikin ylläys-yllätys häät 34 kilsaa keskustasta, mutta kotiin piti mennä taksilla. Keskustaan pääsimme HSL:n lipuilla ja kotimatka maksoi yli satasen. Että ketutti. 50 e maksoi illalliskortti ja bilebändi soitti niin huonosti, että mieheni joka on muusikko, ei kestänyt montaa minuuttia.
Pari on jo sittemmin eronnut ja järjestänyt molemmat tahoillaan uudet häät. Rouvan uusia häitä sai katsoa livenä facessa ja olisi saanut lähettää rahaakin. Katsoin kolme minuuttia. Ei olla soiteltu sen jälkeen.
Livenä facessa? Miksi ei ainutkertaista seurapiiritapahtumaa only fansissa? Aloitetaan kakun maistelulla ja pukujen sovittelulla.... kaikki tilanteet jaetaan maksukykyisten tuttavien ja muutaman muun uteliaan kesken!
Vierailija kirjoitti:
Olisitte varmaan halunneet lähteä Thaimaaseen, ja voi kyynel, kun ei vieraat tätä tajunneet.
Se on kylläkin Thaimaa eikä Thaimaase.
Oi, niin kiva hassun hauska pikku runo 🙄
Päämäärä on sama (rahalle olisi tarve) niin miksi ei vaan kirjoita sitä siihen kutsuun asiallisesti?
Varsinkin, jos taidot ovat vielä aloituksen tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin, että kaikilla on tavaraa liiankin paljon, ja lahjaksi toivotaan sen takia rahaa. Nyt pitäisi vain tajuta, että jos häihin tullaan toiselta puolelta Suomea, niin kustannukset hotelliöineen ovat kovat. Jäitä hattuun hääparit, antakaa vieraiden ymmärtää, että rahalahja voi olla pienikin! Joku jää aina tämän takia pois häistä, kun ei ole varaa isoon summaan.
Siskontytön hääkutsussa sanottiin, ettei lahjoja tarvitse tuoda, mutta jos haluaa, niin häämatkakassaa voi kartuttaa. Sitä varten oli hääpaikalla laatikko, jonka kannessa oli reikä.
Sinne sai sujauttaa haluamansa summan eikä kukaan tiennyt kuka oli minkäkin verran laittanut vai oliko ollenkaan.
Erittäin hienotunteisia minusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuoreeseen?
Kuoreen olisi kai suomea. Eikä tuo runo nyt rimmaa muutenkaan mitenkään.
Kissalle kiisket, koiralle kuoreet,
pikkukalat syödään, isot kalat myydään
Sujauta mummonmarkka kuoreeseen, pääsee juntit naimaan Thaimaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskontytön hääkutsussa sanottiin, ettei lahjoja tarvitse tuoda, mutta jos haluaa, niin häämatkakassaa voi kartuttaa. Sitä varten oli hääpaikalla laatikko, jonka kannessa oli reikä.
Sinne sai sujauttaa haluamansa summan eikä kukaan tiennyt kuka oli minkäkin verran laittanut vai oliko ollenkaan.
Erittäin hienotunteisia minusta.
Ja kuinkahan monella oli käteistä mukana? Täälläkin haukutaan aina juntiks muumioks jos kirjottaa että tykkää käyttää käteistä.
Lahjojen takiahan sitä naimisiin mennääkin ei jumalauta millaisia tunareita täällä onkaan.
Tärkein lahja on se kumppanisi jonka kanssa jaat loppuelämän jos hyvin asiat hoidatte.
Tuollainen ihminen joka menee häihin luottaen HÄÄ LAHJOJEN hintaan, sietäisi pistää ULKOMAILLE esim afrikkaan vesijohto verkostoja tekemään.
Minä en ole koskaan ottanut keneltäkään vastaan lahjaa enkä ota. En edes rahaa.
En jumalauta voi ymmärtää ihmisiä, jos häiden pitää olla joku "varainkeruu" ihme touhua. Onko tuo häiden järjestäminen RAHAMIELESSÄ uusi ilmiö katu kerjäämiselle (joka on laitonta).
Pitääkin eduskuntaan laittaa laki ehdotus.
Häissä ei saa vaatia rahaa eikä kukaan saa sitä antaa häiden yhteydessä kenellekkään.
V..ttu, HÄÄT maksaa omakotitalon käsirahan verran? Oletteko aivan sekaisin, vai onko tullut vedettyä overdose Kardashianeita?
Emme käy häissä juuri siksi, että ne on perheille liian kalliita. Serkun häissä olin yksin. Yksien häiden hinnalla saa äkkilähdöt lomamatkalle nelihenkiselle perheelle. Kökkisinkö 8 tuntia tylsissä juhlissa vai viikon Turkissa. Ei ole vaikea päätös!