Häävieraat eivät ymmärtäneet kutsussa olevaa lahjatoive "runoa"
"Kun matkalle lähdemme, voit lahjan kuoreeseen laittaa".
Eli saimme kahvia, teetä, pyyhkeitä, astioita... tms. Rahaa tuli sen verran, että saadaan nyt kaupassa käydä. Monen haaveena onkin lähteä häämatkalle kauppaan...
Kommentit (782)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun häihin astelet päin
raha pussiin sujahtaa näin"luki meidän kutsu kortissa. Kaikki ymmärsivät kyllä!
Siis mitäh? Mihin pussiin? Mikä raha?
En maksa muiden häitä, enkä häämatkoja!
150 litran jätesäkki oven vieressä häälahjoja varten?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen jo omat hääni pitänyt yli 20 vuotta sitten. Olen hämmentynyt tästä kaikesta negatiivisuudesta, joka häihin liittyy.
Lähtökohta tuntuu olevan se, että päivän viettäminen hääjuhlassa on suunnilleen kaameinta, mitä ihminen voi joutua tekemään. Jopa toivotaan, että kutsua ei tulisi. Päivä tai koko viikonloppu on pilalla ja kaikki rahat menee.
En minä uskaltaisi ketään kutsua, kun noin on kiusaamista häihin kutsuminen.
Voih, tulisipa vielä joskus hääkutsu - minä viihdyn juhlissa.
Luultavasti sinuakin nyppisi, jos ensin maksat itsesi kipeäksi lasten uusista vaatteista, hotelleista, kampaamosta, bensasta ja matkasapuskoista ja sen jälkeen vielä odotetaan, että maksat osasi häistä. 20 vuotta sitten riitti kortti ja kattila, nyt oletetaan, että maksat omat ruokasi, juomasi ja juhlajärjestelyt sekä häämatkan.
FB:n hääryhmissä toivotaan ainakin 70 e per vieras. Nelihenkiseltä perheeltä 280 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Olisitte varmaan halunneet lähteä Thaimaaseen, ja voi kyynel, kun ei vieraat tätä tajunneet.
Aliarvostettu kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen jo omat hääni pitänyt yli 20 vuotta sitten. Olen hämmentynyt tästä kaikesta negatiivisuudesta, joka häihin liittyy.
Lähtökohta tuntuu olevan se, että päivän viettäminen hääjuhlassa on suunnilleen kaameinta, mitä ihminen voi joutua tekemään. Jopa toivotaan, että kutsua ei tulisi. Päivä tai koko viikonloppu on pilalla ja kaikki rahat menee.
Mäkin viihdyn juhlissa, mutta en jos täytyy toimia siellä etukäteen laaditun käsikirjoituksen mukaan. Toki se käsikirjoitus on vain morsiamen hunnun alla, vieraiden pitäisi osata lukea se telepaattisesti.
Mutta vaikeata nykyään on näiden erilaisten hääetikettien kanssa. Kuoreeseen pitäisi tunkea rahaa, osata arvioida summa että vähintään omasta perheestä koituneet kulut saadaan katettua jne.
Sen lisäksi ettei tuolla ole mitään tekemistä runon kanssa, sekä kuori-sanan virheellisestä taivutuksesta riippumatta, tästä kerjuutekstistä saa helposti väärän mielikuvan.
"Kun matkalle lähdemme" viittaa siihen että matkalle ollaan lähdössä, ei siihen että matkalle voidaan lähteä vain jos lahjoituksia tulee. Minä ymmärtäisin tuon ainakin niin, että matka – ja matkabudjetti – on jo hoidossa. Mutta sitten kun olemme matkalle lähteneet "voit lahjan laittaa kirjekuoreen", matkabudjettiamme ja muuta elämäämme tukemaan.
Aikajanallisesti tuo "runo" olisi pitänyt kulkea toiseen suuntaan mikäli matkarahojen kerjuu oli tavoitteena. "Jos laitatte kuoriin rahaa, pääsemme toivottavasti lahjoitustenne avulla lähtemään matkalle." Vaikka sekään ei kerro mitään matkakohteesta eikä tarvittavasta budjetista/lahjoituksista, se on silti paljon selkeämpi viesti kuin "kun matkaan lähdemme" voit halutessasi "laittaa lahjan kirjekuoreen".
Tässä oltiin ilmeisesti niin lumoutuneita oman runosuolen kuplimisesta, että koko viestin idea unohtui tai sitä yritettiin piilottaa/sievistää liikaa, ja homma lässähti. Ensi kerralla ihan suomea jos runollinen ymmärrys on tätä tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti sinuakin nyppisi, jos ensin maksat itsesi kipeäksi lasten uusista vaatteista, hotelleista, kampaamosta, bensasta ja matkasapuskoista ja sen jälkeen vielä odotetaan, että maksat osasi häistä. 20 vuotta sitten riitti kortti ja kattila, nyt oletetaan, että maksat omat ruokasi, juomasi ja juhlajärjestelyt sekä häämatkan.
FB:n hääryhmissä toivotaan ainakin 70 e per vieras. Nelihenkiseltä perheeltä 280 euroa.
Meillä on juhlavaatteet kaikille jo olemassa. Kampaukset tehdään itse. Paikasta toiseen liikkuminen toki maksaa, ja niin maksoi 20 vuotta sittenkin. Me toivoimme häälahjaksi kahta kajakkia. Tähän pystyi osallistumaan tilinumeron kautta. Tosin nuo rahamäärät oli erilaisia - oltiin juuri vaihdettu euroon ja rahalla oli erilainen arvo. Joku laittoi 12 € ja joku enemmän. Oisko yhdet kummit laittaneet 100€, joka oli eniten.
Eihän se ole mikään vakiosumma, mitä pyydetään. Esim. kun meillä oli lapset pieniä ja raha tiukassa, oli 25€ maksimi, mitä voimme laittaa. Tosin juhliin osallistui vain yksi henkilö perheestämme.
Jos saan kutsun, jossa mainitaan joko runomitassa tai suorasanaisesti, että kerjätään rahaa, jätän kekkerit väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo on lähtenyt, että vieraiden tulisi antaa vähintään oman catering-kustannuksensa verran maksaa? Miksi eivät myy illalliskortteja tai järjestä pienempiä häitä, jos perc ei kestä kustannuksia? Sit vielä kitistään, kun työtön Martta-täti toikin vain pari muumimukia koko nelihenkiseltä perheeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provoja taas vastaukseksi. Ei yllättänyt yhtään. Kertoo teidän tasosta ihan kaiken. I rest my case.
Sitä saa, mitä tilaa.
Älä itke jos nenään sattuu. "Sitä saa, mitä tilaa."
Tuossakin pitää paikkaansa. Jos menee lauantaiyöllä aukomaan päätään snägärijonon isoimmalle kaverille, niin on ihan turha sitten vinkua, jos on nenä kipeä seuraavana aamuna.
Ei yhtään turha. Kyllähän tuosta korvauksia saa jos on kunnolla turpiin ottanut, ja se nenä on nytten oikeasti niskassa ja esteettistä haittaa tuli. Jos pelkästä päänaukomisesta väkivaltaan eskaloi, niin joutaakin tulla seurauksia.
Toisaalta pieni naamaanläpsyttelu pääaukomisesta on oppimiskokemus myös päänaukojalle, mutta huonolla tuurilla läpsäytyskin voi viedä hengen isku- tai kaatumiskulmista riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Jos saan kutsun, jossa mainitaan joko runomitassa tai suorasanaisesti, että kerjätään rahaa, jätän kekkerit väliin.
Jos saan hääkutsun henkilöltä jonka häihin on aikomus osallistua, niin olen enemmän kuin iloinen, jos hääkutsussa on tilinumero. Koska joka tapauksessa annan lahjan, niin mikäs olisi helpompaa kuin tilisiirto?
Onko tässä tilanne näiden kutsujen kohdalla tosiaan se, että on aivan korrektia ja asiallista saapua häihin ilman lahjaa, eikä rahaakaan toisaalta tarvitse siirtää tilille, ellei nimenomaan erikseen halua rahaa lahjoittaa? Vai tulisiko kutsussa kuitenkin lukea erikseen että emme toivo lahjaa, mutta rahaa voit toki silti erikseen halutessasi siirtää tälle ja tälle tilille, jottei ole moukkamaista ja hyvien tapojen vastaista olla antamatta sitten rahaa lahjaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo on lähtenyt, että vieraiden tulisi antaa vähintään oman catering-kustannuksensa verran maksaa? Miksi eivät myy illalliskortteja tai järjestä pienempiä häitä, jos perc ei kestä kustannuksia? Sit vielä kitistään, kun työtön Martta-täti toikin vain pari muumimukia koko nelihenkiseltä perheeltä.
Tämä! Miksi juhlat pitäisi maksattaa vierailla ja miksi nimenomaan häät, muihin juhliin periaate ei tunnu ulottuvan? Jokainen järjestäköön sellaiset häät, joihin on varaa.
En muutenkaan ymmärrä nykyajan nillitystä lahjoista ja niiden arvosta. Ehkä ennen asia oli eri, kun häät merkitsivät parin yhteisen elämän alkua ja esimerkiksi kodin hankinta ja perheen perustaminen tulivat sen jälkeen. Nyt pariskunnat ovat monesti olleet yhdessä jo kauan ja häiden merkitys on muuttunut enemmän parisuhteen ja sitoutumisen, ei yhteiselon alkamisen juhlistamiseksi.
Emmä ny kuoreeseen. Mutt jos ny kumminki ois norssi ollu, olsi voinu kympi sinne kalasse survo! XD
Kannattaa erota ja mennä naimisiin selvemmin pyynnön kera, jos ei miellytä. 500€ pääsymaksu olis selkeämpi
Kiva jos jollain on häihin vaatteet valmiina.
Meidän kolme poikaa valitettavasti kasvaa, joten ostamme varmaan 20 paria kenkiä vuodessa muutenkin. Ikäeroa on sen verran, että vanhimman vaatteet on sen verran soulästsiison kutsun napsahtaessa, että ei viitsi pienille pukea isoimman vanhoja vaatteita.
Isää lukuunottamatta meillä kaikilla myös hiukset kasvaa, joten parturin kautta tulostaan mennä häihin. Mökillä olisi niin väliä miten tukat rehottaa, mutta häihin ei sentään kehtaa.
Hääryhmissä pidetään itsestään selvyytenä, että vieraat maksaa vähintään 50 per pää.
Meidän omissa häissä mentiin jopa keskimääräisesti reilusti sen yli. Joku rikas kummisetä heitti perheineen tonnin.
Vuosia yhdessä vietetty jo on, joten kaikkea meillä melkein on.
Jos jollain haluat lahjoa,
rahaa häämatkaamme voit sponssata.
Toivottavasti, ette pyynnöstä tästä pahastu ja tilinumero.
"Kippoja ja kulhoja meillä jo on, joten häämatka budjettiin vähän lisää olisi lahja verraton."
Ymmärrän täysin, että kaikilla on tavaraa liiankin paljon, ja lahjaksi toivotaan sen takia rahaa. Nyt pitäisi vain tajuta, että jos häihin tullaan toiselta puolelta Suomea, niin kustannukset hotelliöineen ovat kovat. Jäitä hattuun hääparit, antakaa vieraiden ymmärtää, että rahalahja voi olla pienikin! Joku jää aina tämän takia pois häistä, kun ei ole varaa isoon summaan.
Asun Helsingissä. Kaikki häät on aina jossain jomman kumman vanhempien kotipaikkakunnilla keskellä ei mitään, joten rahaa kuluu järjettömästi. Ajat ensin Ranualle hotelliin, taksilla kirkkoon, kirkosta juhlamestoille ja yöllä hotelliin. Pelkästään ajomatkoihin menee helposti satanen!
Sitten pitäisi vielä maksaa häistä. Unohtakaa koko juttu!