Aikuisopiskelijan tulot
Haluaisin opiskelemaan. Minulla kotona eskarin syksyllä aloittava lapsi.
Jos pääsisin syksyksi opiskelemaan , mietin miten ihmeessä tulen toimeen...
Opintotukea saisin, mutta lainan joutuisin ottamaan kunhan aikuiskoulutustuki ensin käytetty.
Siis päiväopiskeluja haaveilen ja tällöin jäisin vakityöstäni pois.
Toinen vaihtoehto olisi monimuoto-opiskelu, mutta epäilen voimavarojen riittävän nykyisen työn ja monimuotoopiskelujen yhdistelmällä.
Miten te muut, yksinhuoltajat olette asian ratkaisseen? Lapsi pääasiassa minulla, muutaman yön kuussa isällään.
Tavoitteena ammattikorkean opinnot, eli ainakin 3 v koulua olisi.
Kommentit (4)
Jos valitset hyvin työllistävän alan, voit saada aikuiskoulutustuen jälkeen opiskella työttömyystuella.
Ja jos olet hyvä opiskelija ja ahkera, voit saada opinnot suoritettua nopeammin.
Serkkuni toimi näin ( toki se tarkoitti, että myös loma-ajat opiskeli ja teki "päällekkäisiä kursseja")
Lähdin aikoinaan opiskeleen kolmen lapsen äitinä. Esikoinen meni juuri eskarin. Puoliso oli töissä jonkin aikaa, mutta hänkin aloitti opinnot. Aina oltiin niukasti eletty, joten opintotuella pärjättiin. Toisen opiskeluvuoden jälkeen pääsin jo kesätöihin. Saatiin tietysti asumistuki ja lasten päivähoito oli maksuton.
Helposti pärjää yhden lapsen kanssa.
Minulla alkoi vasta monimuoto toteutuksinen amk ja kesäksi odotellaan esikoista. Saan aikuiskoulutustukea työllisyysrahastolta ja sillä kyllä pärjää ihan hyvin. Viimeisen vuoden yritinkin tienata mahdollisimman paljon. Tukea saa 15kk, joten täytynee olla reipas myös vanhempainvapailla. Yh en tosin ole.
Ei kannata. Et saa opintoja koskaan loppuun. Kirjoituksesi perusteella sinulla ei ole yhtään tahdonvoimaa, päättäväisyyttä eikä motivaatiota. Haluat vain syyn jättää päivätyösi. Keskity vain lapseesi ja jätä haihattelut. Minä läksin opiskelemaan vasta kun lapset olivat teini-iässä. Opiskelin päivisin ja kävin töissä kaupassa viikolla ja viikonloppuisin. Myöhemmin suoritin myös yo-tutkinnon iltaopintoina, jolloin olin päivät töissä.