Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 30€ liian pieni häälahja raha?!

Vierailija
08.06.2015 |

.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:52"]

Just laskin, että meidän häät maksoi 175 €/hlö niin kiitos kaikille jotka lähtivät 50 €/hlö linjalle tai yli. Itse en ole koskan lähtenyt alle sen mutta nyt Av-ohjeilla 15 €/hlö tulee olemaan meidän perheen linjaus jatkossa. Ja se vain aikuisilta. Tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin esim. tilata pitsat kotiin.

[/quote]

No eihän niistä häistä voitolle kuulu jäädä? Ne on teidän juhlat ja te tarjoatte vieraillenne ne, vieraat sitten kiittävät lahjalla. Eivät siis maksa kulujaan lahjalla. Tietysti olisit voinut myydä vieraillesi liput tähän spektaakkelisi a' 175 ,- tai varmuuden vuoksi 200,- että peittyy mahdolliset ylimääräisetkin kulut ja jää sitä voittoakin.

[/quote]

On ihan suotavaa, että häistä jäisi voitolle. Hääpari on sen ansainnut.

Vierailija
2/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:52"]

Just laskin, että meidän häät maksoi 175 €/hlö niin kiitos kaikille jotka lähtivät 50 €/hlö linjalle tai yli. Itse en ole koskan lähtenyt alle sen mutta nyt Av-ohjeilla 15 €/hlö tulee olemaan meidän perheen linjaus jatkossa. Ja se vain aikuisilta. Tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin esim. tilata pitsat kotiin.

[/quote]

No eihän niistä häistä voitolle kuulu jäädä? Ne on teidän juhlat ja te tarjoatte vieraillenne ne, vieraat sitten kiittävät lahjalla. Eivät siis maksa kulujaan lahjalla. Tietysti olisit voinut myydä vieraillesi liput tähän spektaakkelisi a' 175 ,- tai varmuuden vuoksi 200,- että peittyy mahdolliset ylimääräisetkin kulut ja jää sitä voittoakin.

[/quote]

On ihan suotavaa, että häistä jäisi voitolle. Hääpari on sen ansainnut.

[/quote]

Wtf?!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellessani en ikinä antanut rahaa, koska mielestäni esim 30€ on liian vähän. Häistä tuli yleensä tieto hyvissä ajoin ja ostin alennusmyynneistä hääparia miellyttävän lahjan -50%. Näin säästin, mutta lahja oli aina hieno. Mutta polttareihin saatoin jättää menemättä, koska NE vasta kalliita olikin.

Vierailija
4/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö! Liian suurihan tuo on, anna mielummin 3 €. 

Terveisin. Nuuka-Saita-Kitsas-Itara-Säästeliäs

Vierailija
5/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni ollaan opiskelijoita helsingissä, joten paljon ylimääräistä ei ole. Jos joku kutsuu meidät häihinsä, tietää hän ihan hyvin, ettei meillä ole varaa hienoon lahjaan. Olemme antaneet lahjaksi esim. musiikkiesityksiä ja videokuvausta, sillä omistamme tarvittavat laitteet näihin ja taitoa on tarpeeksi :) Jos tällaista lahjaa eivät halua, olemme antaneet parina yleensä 30-50e. Eihän se varmaan kuluja kata, mutta huono rahatilanne on tosiaan kutsujalla tiedossa.

Vierailija
6/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:47"]

Minä ja mieheni ollaan opiskelijoita helsingissä, joten paljon ylimääräistä ei ole. Jos joku kutsuu meidät häihinsä, tietää hän ihan hyvin, ettei meillä ole varaa hienoon lahjaan. Olemme antaneet lahjaksi esim. musiikkiesityksiä ja videokuvausta, sillä omistamme tarvittavat laitteet näihin ja taitoa on tarpeeksi :) Jos tällaista lahjaa eivät halua, olemme antaneet parina yleensä 30-50e. Eihän se varmaan kuluja kata, mutta huono rahatilanne on tosiaan kutsujalla tiedossa.

[/quote]

minusta tuo on hyvä idea antaa joku käytännöllinen lahja. Ennemmin sellainen kuin 30 e. 

Vierailija
7/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole 30 euron lahja liian pieni, jos annat sen morsiusparille ilolla ja lämmöllä, sillä lahjan arvoa ei edes mitata rahassa, vaan ystävyydessä ja rakkaudessa.

Monet lahjan saajat kokevat kalliista lahjasta huonoa omaatuntoa, ainakin minä ja siksi en välitä lainkaan kalliisa lahjoista. Juuri 20-40 euroa on sopiva summa ja siitä välittyy viesti, että lahjan eteen on nähty vaivaa ja ajateltu lahjansaajaa. Itse sain aikoinaan häälahjaksi pari käsintehtyä pannulappua, joita edelleen arvostan suuresti ja muistan lämmöllä lahjan antajaa.   

Lahjojen suhteen monet ovat menettäneet arvostelukykynsä ja ne ovat karanneet täysin käsistä ja usein lahjat muistuttavatkin taloudellista avustusta, joka ei ole lahjan tarkoitus.

Vierailija
8/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te rikkaat hienokaiset voitte sitten laittaa meidän köyhien puolesta vielä lisää! [/quote] Olen 19-vuotta ja tienaan ton 30euroa 1,5 tunnissa, minusta on liian pieni summa. En nyt halunnut tulla kehuskelemaan mutta luulisi hieman suuremman summan irtoavan. [/quote]

Millaista työtä teet 20e/h?

[/quote]

Harva tuon ikäinen tosiaan saa noin isoa palkkaa. Itse olen suunnitteluinsinööri ja laskennallnen tuntipalkkani ei ole noin paljon. Tuohan tekee yli kolmetonnia kuussa, eli suomalaisten keskipalkan verran. Oma palkkani on kyllä pieni ja käteen jää tosi vähän todella pitkän työmatkan vuoksi.  Viime vuoden kesäkuussa oli monet juhlat ja sen kuun nettopalkasta meni matkoineen lähes kaikki juhliin, olisi ehkä pitänyt osasta kieltäytyä. 50 euroa sinne tänne*10 on paljon rahaa. ´"

Jos verot ja muut maksut huomioidaan  palkan tulisi olla lähes 5000 euroa/kk eli yli 30 e/h, joka on huomattavasti enemmän kuin keskipalkka, jos kys.henk. tekee vain 1,5 h töitä saadakseen 30 euroa netto eli todella harvat 19-vuotiaat tienaavat noin paljon. 

Vierailija
9/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summana tuo 30 euroa on ihan hyvä, jos taloutesi sen kestää. Voit kyllä antaa vähemmänkin hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
10/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Vaikka en ole miljonääri, niin koen olevani sen verta hyvässä asemassa (suurin osa tloistani muodostuu opintotuesta), että onneksi minun ei tarvitse viettää häitä niin, että pitäisi laskea mitä vieraat tuovat tai ovat tuomatta lahjaksi. - Kummeksun käytäntöä, jossa kaikilta häävierailta odotetaan vain ja ainoastaan avokätisiä lahjoja. Tulee mieleen, että lahjoako he aikovat minua, jos nyt kukaan, tai kaikki ymmärtävät, mitä lahjuksien antaminen saattaa, myös merkitä... 

Vierailija
11/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä olisi tullut mieleenikään laskea mitä häämme maksoivat jokaista vierasta kohden. Ne olivat meidän juhlamme. Me luonnollisesti kustansimme omat häämme ja halusimme järjestää mukavat juhlat niin itsellemme kuin vieraillemmekin. Juhlat suunnitellaan aina omaan budjettiin sopivaksi. Onpa ahne ja älytön ajatus, että vieraat jotenkin kustantaisivat meidän juhliamme tai "omaa osuuttaan" niissä. Ei vierailla oikeasti ole mitään osuutta vaan me tietenkin kutsujina tarjosimme heille ruoat ja toivoimme heidän nauttivan juhlasta. Ei ole missään muissakaan juhlissamme, nyyttäreitä lukuun ottamatta, ollut koskaan ajatuksena, että vieraat osallistuisivat kuluihin. Vieraat on kutsuttu, koska olemme halunneet juhlia meille tärkeiden ihmisten kanssa ja lahjan tuominen on aina ollut toisarvoista ja mun puolestani täysin vapaaehtoista.

Vierailija
12/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen summan pitää ainakin sun syömiset ja juomiset kattaa ja tietysti mielellään hiukan ylimääräistä. Hääpaikan vuokraan ja kaikkeen menee kuitenkin rahaa myös.

Vierailija
13/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä sen summan pitää ainakin sun syömiset ja juomiset kattaa ja tietysti mielellään hiukan ylimääräistä. Hääpaikan vuokraan ja kaikkeen menee kuitenkin rahaa myös." - Jos ei ole vara itse järjestää omia häitään, niin kannataako sitä silloin häitä järjestääkään?  - Ja jos, niin miksi?

Vierailija
14/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka ajattelevat, että vieraiden kuuluu maksaa osuutensa ruoasta ja kenties muistakin häiden kustannuksista, voisivat olla sitten ihan rehellisiä, laskea etukäteen kunkin vieraan osuuden ja laittaa hääkutsun väliin laskun, joka tulee maksaa jos häihin osallistuu. Tietenkin osa vieraista jää aina pois ja tällöin juhliin tulevien osuus kustannuksista saattaa kasvaa, niin kannattaa kutsussa muistuttaa myös tästä ja huomauttaa, että koska tällaisia kuluja on mahdoton laskea ennen kutsujen lähettämistä tullaan nämä kustannukset laskuttamaan vierailta jälkikäteen. 

Vierailija
15/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu häiden tasosta

Vierailija
16/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se aika pieni summa.

Vierailija
17/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein kehtaisi alle viittäkymppiä laittaa.

Vierailija
19/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu suhteestasi hääpariin, onko esim. Morsian siskosi vai vanha koulukaveri tms. Läheiselle on liian vähän kaukaisemmalle sukulaiselle tai puolitutulle sopiva.

Vierailija
20/70 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riittävästi!