Onko 30€ liian pieni häälahja raha?!
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:32"]
On kyllä hassu summa, ainakin jos käteisenä annat. Yksi kahdenkympin seteli ja yksi kympin seteli. Lahjatilillä ei niin hassu.
[/quote]
Höpsis, rahalahjan voi antaa myös mielikuvituksella, voihan se kolikoista tehty "taulu". Tai näin http://www.homemade-gifts-made-easy.com/origami-dress.html taitellut setelit.
Just laskin, että meidän häät maksoi 175 €/hlö niin kiitos kaikille jotka lähtivät 50 €/hlö linjalle tai yli. Itse en ole koskan lähtenyt alle sen mutta nyt Av-ohjeilla 15 €/hlö tulee olemaan meidän perheen linjaus jatkossa. Ja se vain aikuisilta. Tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin esim. tilata pitsat kotiin.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:52"]
Just laskin, että meidän häät maksoi 175 €/hlö niin kiitos kaikille jotka lähtivät 50 €/hlö linjalle tai yli. Itse en ole koskan lähtenyt alle sen mutta nyt Av-ohjeilla 15 €/hlö tulee olemaan meidän perheen linjaus jatkossa. Ja se vain aikuisilta. Tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin esim. tilata pitsat kotiin.
[/quote]
No eihän sitä lahjaa tosiaan anneta kattamaan kuluja. Jos se 15€/hlö on sinusta hyvä ja kohtuullinen summa, niin totta kai annat sen.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:47"]
On kyllä hassu summa, ainakin jos käteisenä annat. Yksi kahdenkympin seteli ja yksi kympin seteli. Lahjatilillä ei niin hassu.
[/quote]
Höpsis, rahalahjan voi antaa myös mielikuvituksella, voihan se kolikoista tehty "taulu". Tai näin http://www.homemade-gifts-made-easy.com/origami-dress.html taitellut setelit.
[/quote]
Mielikuvituksellisista rahalahjoista tietää aina, että mielikuvituksella on yritetty peitellä rahan vähyyttä. Kannattaa mieluummin askarrella sitten vallan ilman rahaa se lahja.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:52"]
[/quote]
Kuka käski rakentaa 175 e/hlö -häät? Käsikikö joku vieraasi tehdä niin? Meidän häät maksoivat noin 37 e/hlö ja olivat mahtavat. Rakensimme häämme sen mukaan, mikä meidän budjettimme oli. Tottahan toki jokainen toivoo paljon hyviä lahjoja, mutta on myös ymmärrettävä että olemme lamassa ja ihmisillä on paljon pientä tai suurta elintason laskua. Käteen jää yhä vähemmän rahaa, joten tietysti se kulutuksessa näkyy.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:55"]
[/quote]
[/quote]
Mielikuvituksellisista rahalahjoista tietää aina, että mielikuvituksella on yritetty peitellä rahan vähyyttä. Kannattaa mieluummin askarrella sitten vallan ilman rahaa se lahja.
[/quote]
Se on ihan sun päässäsi vaan. Toiset arvostaa näpertelyä. Toiset halveksii rahalahjan pyytäjiä. Kaikkia ei voi kuitenkaan miellyttää. Enkä mä ymmärrä miksi pitää tästä negailla. Varmaan ap antaisi enemmän, jos olisi mahdollista, siksihän hän täällä kysyy onko summa ok. Jos hääpari tosiaan haluaa, että vieraat vetävät taloutensa liian tiukalle häiden takia, on ongelma hääparilla. Ei häihin pidä kutsua lahjojen takia. Kun kerran rahalahjaa pyydetään, niin otetaan kiitollisena se, mitä saadaan eikä kitistä siitä missä muodossa se fyffe tulee.
[/quote]
Mulla on niin pieni palkka, että 30 e on iso raha. Isopalkkaiset ja turvassa olevat voivat tietysti lahjoittaa enemmän.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se on ihan sun päässäsi vaan. Toiset arvostaa näpertelyä. Toiset halveksii rahalahjan pyytäjiä. Kaikkia ei voi kuitenkaan miellyttää. Enkä mä ymmärrä miksi pitää tästä negailla. Varmaan ap antaisi enemmän, jos olisi mahdollista, siksihän hän täällä kysyy onko summa ok. Jos hääpari tosiaan haluaa, että vieraat vetävät taloutensa liian tiukalle häiden takia, on ongelma hääparilla. Ei häihin pidä kutsua lahjojen takia. Kun kerran rahalahjaa pyydetään, niin otetaan kiitollisena se, mitä saadaan eikä kitistä siitä missä muodossa se fyffe tulee.
[/quote]
Ei ole mitään syytä askarrella rahasta, kun voi askarrella ilman raha-materiaalia jostain muusta. Raha on tarkoitettu käyttöön. Vai pitäisi jostain kolikkotaulusta alkaa kolikoita irrotella. Mieluummin askartelee taulun jota ei tarvitse turmella. Eikö?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:01"]
Ei ole mitään syytä askarrella rahasta, kun voi askarrella ilman raha-materiaalia jostain muusta. Raha on tarkoitettu käyttöön. Vai pitäisi jostain kolikkotaulusta alkaa kolikoita irrotella. Mieluummin askartelee taulun jota ei tarvitse turmella. Eikö?
[/quote]
Paitsi jos hääpari ei halua sellaisia säilöä. Osalle askartelutaulut olisivat kammotus, niinpä hetken ilo voi olla heille mieluisampi vaihtoehto. Siitä taulustahan ne voi saada esim. irroittamalla lasin ja taustan toisistaan, kyllä siihen taatusti jompikumpi avioparista kykenee. :)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:27"]Te rikkaat hienokaiset voitte sitten laittaa meidän köyhien puolesta vielä lisää!
[/quote]
Olen 19-vuotta ja tienaan ton 30euroa 1,5 tunnissa, minusta on liian pieni summa. En nyt halunnut tulla kehuskelemaan mutta luulisi hieman suuremman summan irtoavan.
[/quote]
Millaista työtä teet 20e/h?
Jos on noin tarkat vaatimukset, niin silloin kutsussa on ilmaistava: "Häämme tulee maksamaan xxxx,xx euroa/hlö, joten arvostamme sinua, jos tuot meille lahjana vähintään xxx,xx euroa. Jos annat vhemmän, emme arvosta sinua ja toivomme että jäät kotiin." Jos tuollaista ei kutsussa lue, on aivan turha kitistä lahjasummista.
2% bruttotuloista voisi olla semmoinen hyvä, siis tavallisilla ihmisillä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:00"]
[/quote]
Mulla on niin pieni palkka, että 30 e on iso raha. Isopalkkaiset ja turvassa olevat voivat tietysti lahjoittaa enemmän.
[/quote]
Ja se kuka tästä valittaa, niin tervetuloa vain antamaan mulle rahaa puhtaana käteen, niin voin antaa sen eteenpäin. Muussa tapauksessa no way enempää. Paha sitä on tyhjästä nyhjäistä. Miksi taikureiksi sitä ihmisiä oikein luullaan? Pieni palkka ja pitkä koulutus opintovelkoineen.
On vähän. Eihän se kata edes tarjoilua...... Vaikka ei rahalla paikkaa lunasteta, mutta on tosi pihiä.
Jos on tosi köyhä, niin ei se haittaa. Heille olen sanonut, ettei mitään tarvitse antaa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:36"]
On vähän. Eihän se kata edes tarjoilua...... Vaikka ei rahalla paikkaa lunasteta, mutta on tosi pihiä.
Jos on tosi köyhä, niin ei se haittaa. Heille olen sanonut, ettei mitään tarvitse antaa.
[/quote]
Ehkä kannattaisi sitten alkaa myymään pääsylippuja häihin, jos olettaa jotain katetta saavansa. Jos ottaisi vaikka 50€/naama ja lisäksi vapaasti määriteltävä kannatusmaksu? Köyhille vieraille voisi lähettää vapaaliput.
Yleensä vieraat antavat lahjan sen mukaan, minkä ajattelevat olevan sopivan. Jos kutsujalla on joku tarkka mielikuva sopivasta summasta (tai muusta lahjasta) se kannattaa tuoda ilmi, vieraat osaavat aavistaa moisen. Kaikissa häissä kun ei ole toivesummaa/vieras, niin ei voida olettaa olemassa olevan mitään ehdotonta minimisummaa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:27"]Te rikkaat hienokaiset voitte sitten laittaa meidän köyhien puolesta vielä lisää! [/quote] Olen 19-vuotta ja tienaan ton 30euroa 1,5 tunnissa, minusta on liian pieni summa. En nyt halunnut tulla kehuskelemaan mutta luulisi hieman suuremman summan irtoavan. [/quote] Millaista työtä teet 20e/h?
[/quote]
Harva tuon ikäinen tosiaan saa noin isoa palkkaa. Itse olen suunnitteluinsinööri ja laskennallnen tuntipalkkani ei ole noin paljon. Tuohan tekee yli kolmetonnia kuussa, eli suomalaisten keskipalkan verran. Oma palkkani on kyllä pieni ja käteen jää tosi vähän todella pitkän työmatkan vuoksi. Viime vuoden kesäkuussa oli monet juhlat ja sen kuun nettopalkasta meni matkoineen lähes kaikki juhliin, olisi ehkä pitänyt osasta kieltäytyä. 50 euroa sinne tänne*10 on paljon rahaa.
Minä ainakin tunnen vieraani sen verran hyvin, että tiedän kuinka suuri lahjoitus jollekin 30 e on.