Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ADHD tutkimukset aikuisena

Vierailija
24.10.2025 |

Olen alkanut epäilemään että itselläni on adhd ilman ylivilkkautta eli add. En ennen edes tiennyt että on olemassa adhd ilman ylivilkkautta, luulin että siihen aina kuuluu ainakin lapsena se vilkkaus ja riehuminen. Muut oireet täsmää minuun täysin, ja olen aina pohtinutkin että miksi olen tälläinen, adhd selittäisi kaiken.

Miten hakeudun aikuisena tutkimuksiin julkiselle? Yksityiselle ei ole varaa. Kyselläänkö jotain dokumentteja lapsuudesta, millaisia? Entä vanhempien jotain haastatteluja? Lapsuudessa ei ole minulla tietenkään huomattu koska ylivilkkaus puuttuu ja vanhempani ei voisi hyväksyä että lapsessaan olisi jotain "vikaa", joten ei sitä ole epäilty ennen, paitsi yksi opettaja mutta ei se edennyt mihinkään koska vanhemman mukaan ei voinut olla. Kokemuksia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut tilaamaan kaikki paperit ala-asteesta eteenpäin, pyytää perheeltä lausunnot, käymään huumetesteissä ja jonottaa kaksi vuotta, että pääset tutkimuksiin. 

Vierailija
2/8 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain diagnoosin parissa kuukaudessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain diagnoosin parissa kuukaudessa

Julkisella puolellako?

Vierailija
4/8 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudut tilaamaan kaikki paperit ala-asteesta eteenpäin, pyytää perheeltä lausunnot, käymään huumetesteissä ja jonottaa kaksi vuotta, että pääset tutkimuksiin. 

Näin se suunnilleen meni julkisella. Mutta onneksi ne tilasi paperit minun puolesta. Siihen olisi varmaan tutkimukset tyssänneet. 

Sanot ap, että et varmaan saa diagnoosia, kun et ollut vilkas. Eihän vilkkaus ole suinkaan läheskään ainoa adhd-oire. Jos oireet ei näkyneet mitenkään lapsena niin oletko miettinyt voisiko kyse olla jostain muusta? 

Vierailija
5/8 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se suunnilleen meni julkisella. Mutta onneksi ne tilasi paperit minun puolesta. Siihen olisi varmaan tutkimukset tyssänneet. 

Sanot ap, että et varmaan saa diagnoosia, kun et ollut vilkas. Eihän vilkkaus ole suinkaan läheskään ainoa adhd-oire. Jos oireet ei näkyneet mitenkään lapsena niin oletko miettinyt voisiko kyse olla jostain muusta? 

Mistä ne paperit hommataan käytännössä? Oireet näkyi kyllä, mutta niitä ei huomioitu juurikaan vanhemman asenteiden takia, eikä asialle sitten tehty mitään. Mulla on aina ollut keskittymisvaikeuksia, joko keskittyminen kohdistuu johonkin asiaan niin että uppoudun täysin ja unohdan koko muun maailman ja ajankulun, tai sitten en pysty ollenkaan keskittymään, ajatukset harhailee muissa asioissa, ajatuksia päässä samaan aikaan miljoona. Unohtelen asioita, kadotan tavaroita, myöhästelen.

Koulussa paljon huonoja arvosanoja, kun en pystynyt keskittymään jos en osannut tai aine ei kiinnostanut. Siitä huolimatta, että kotona yritin opetella uudestaan suurimman osan vapaa-ajasta, mutta keskittyminen herpaantui aina, niin silti en menestynyt, mikä on aika sääli koska olisin voinut menestyä paremmin jos keskittyminen olisi onnistunut. Toisen ihmisen puhetta on myös vaikeaa kuunnella, ryhmissä en pysy keskustelun aiheessa mukana kun omat ajatukseni harhailevat aivan muualla. En tiedä, mikä muu voisi olla syynä?

Ap

Vierailija
6/8 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan olen alkanut nyt syksyllä opiskelemaan mikä vaatisi keskittymistä ja tehtävien teko on yhtä taistelua jälleen, ja kun kuulin että on olemassa tälläisiä oireita adhd:ssa, tuntui että kaikki klikkasi, vihdoin ymmärrän mikä minua vaivaa.

Ap

Vierailija
7/8 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuullut opiskeluhuollon tai YTHS:n piiriin, hakeudu siellä tutkimuksiin. Välttämättä julkisella ei tutkita, jos vakavaa haittaa usealla elämän osa-alueella ei ole. Aina ei pelkästää  oma kokemus haitasta riitä vaan sen on oltava sellaista, että joku toinenkin on sen voinut havaita. Ja kuten jo joku aikaisemmin sanoi ylivilkkaus on vain yksi piirre. Jokaisella meillä on nepsypiirteitä, mutta diagnoosin ja ei diagnoosin ero on juuri haitta-aste.

Mitä teet diagnoosilla? Dg:n jälkeen ja ennen sitä opetellaan uusia taitoja/toimintatapoja, jotka tukevat toimintakykyä. Kaikille ei lääkitys sovi, eikä kaikille voi sitä aloittaa.

Vierailija
8/8 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuullut opiskeluhuollon tai YTHS:n piiriin, hakeudu siellä tutkimuksiin. Välttämättä julkisella ei tutkita, jos vakavaa haittaa usealla elämän osa-alueella ei ole. Aina ei pelkästää  oma kokemus haitasta riitä vaan sen on oltava sellaista, että joku toinenkin on sen voinut havaita. Ja kuten jo joku aikaisemmin sanoi ylivilkkaus on vain yksi piirre. Jokaisella meillä on nepsypiirteitä, mutta diagnoosin ja ei diagnoosin ero on juuri haitta-aste.

Mitä teet diagnoosilla? Dg:n jälkeen ja ennen sitä opetellaan uusia taitoja/toimintatapoja, jotka tukevat toimintakykyä. Kaikille ei lääkitys sovi, eikä kaikille voi sitä aloittaa.

Haluaisin vain tietää, että onko adhd se mikä minua on aina vaivannut, ja jotain helpotusta siihen, sillä se häiritsee opiskeluani.

Ap