Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä piikittelee ja vähättelee – mikä neuvoksi?

Vierailija
01.02.2022 |

Olemme tunteneet ystäväni kanssa kauan, eikä hän ole aina ollut tällainen. Elämäntilanteemme on aika samanlaiset, olemme molemmat ”ihan tavallisia” keskituloisia ihmisiä. Vuosien saatossa olen huomannut, että kun elämässäni tapahtuu jotain hyvää, ei ystävä osaa enää olla iloinen puolestani (aiemmin on ollut). Sen sijaan hän piikittelee ja vähättelee minua tai noita asioita, joista olen iloinen. Piikittelyn ja vähättelyn lisäksi ystävä välillä "ignooraa" jonkun minulle tärkeän asian eikä suostu kommentoimaan asiaa lainkaan, vaan vaihtaa aihetta. Kyse ei ole siitä, että elämäni olisi mitenkään ”ihmeellistä”. En ole rikas, menestynyt tai huippu missään asiassa. Jouduin muuttamaan vuosia pätkätöiden perässä pitkin Suomea ja minulla on vuosien pätkätöiden jälkeen vakituinen työpaikka. Vuosikausien yksinolon jälkeen löysin miehen, olemme naimisissa ja meillä on lapsi. Asumme vuokralla eli ei ole mitään hulppeaa omistusasuntoa. Elämässäni on omat murheeni ja ystävä on toisinaan piikitellyt niistäkin. On tullut olo, että hän on suorastaan vahingoniloinen, jos minulle tapahtuu jotain ikävää.

On ollut vaikea ymmärtää, miksi ystävä on alkanut piikittelemään ja vähättelemään. Onko jollakulla ollut vastaavaa? Helpottuiko tilanne ajan kanssa? Olen alkanut miettiä, miten jaksaa tämän ystävän kanssa, kun keskustelu on muuttunut tällaiseksi?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo mikään ystävä ole käytöksensä perusteella

Vierailija
2/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sillä on huono olo ja se purkaa sen tollai.

En olisi tekemisissä sen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateelliselta kuulostaa. En tosin tajua et miksi, kun ihan normaalilta sun elämä kuulostaa?

Vierailija
4/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin jonkun viisan lausuman käytön.Koski ystävää,tuttava sukulaista tai lähellä olevaa ihmistä: Minulla on oikeus karsia ne ihmiset pois elämästäni ,jotka kohtelevat minua huonosti! Toimii ja voin todella 100% hyvin !

Vierailija
5/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä. Miksi olette tuollaisissa "ystävyyssuhteissa"?

Vierailija
6/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateelliselta kuulostaa. En tosin tajua et miksi, kun ihan normaalilta sun elämä kuulostaa?

En itsekään ymmärrä, miksi ystävä käyttäytyy noin. Hänellä on moni asia elämässä hyvin. On naimisissa ja asuvat miehen omistamassa asunnossa. Tekee töitä (ei ihan koulutustaan vastaavaa, mutta ei ole halunnut muuttaa töiden perässä kotiseudulta). Hänellä on useita ystäviä ja suku lähellä. En ymmärrä, miksi pitää ilkeillä.

Ap

Vierailija
7/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi onnellinen suhteessaan, ei olisi tuollainen. Ilmeisesti jostain kateellinen sulle. Olen kokenut samaa.

Vierailija
8/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään ymmärrä, miksi ystävä käyttäytyy noin. Hänellä on moni asia elämässä hyvin. On naimisissa ja asuvat miehen omistamassa asunnossa. Tekee töitä (ei ihan koulutustaan vastaavaa, mutta ei ole halunnut muuttaa töiden perässä kotiseudulta). Hänellä on useita ystäviä ja suku lähellä. En ymmärrä, miksi pitää ilkeillä.

Ap

ei tosta voi mitään päätelmiä vetää. eräs kaverini oli suunnilleen samassa tilanteessa, mut oli tahattomasti lapseton. voi sitä kettuilun määrää, kun kerroin olevani raskaana ja herranjestas - elimme avoliitossa! oli kuulemma niin väärin. ei siis ollut mikään uskonnollinen syy, hänestä ei vaan ollut reilua, että avoliitossa oleva saa lapsen kun he olivat jo olleet vuosia naimisissa.

Vierailija
9/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus aiheuttaa tuollaista käytöstä joskus. Ei toki oikeuta sitä, mutta saattaa olla syy. Oletko sanonut ystävällesi, että piikittely ei tunnu kivalta?

Itselläni on taipumusta tuohon huonoon käytökseen silloin, kun voin henkisesti huonosti. Nykyään osaan kyllä paremmin ottaa muut huomioon, nuorempana olin törkeämpi ja sain siitä onneksi kuulla kunniani myös. Ihme kyllä ystävät jäivät :D Mutta keskustelua se vaati, ja minulta käytöksen muuttamista.

Vierailija
10/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus aiheuttaa tuollaista käytöstä joskus. Ei toki oikeuta sitä, mutta saattaa olla syy. Oletko sanonut ystävällesi, että piikittely ei tunnu kivalta?

Itselläni on taipumusta tuohon huonoon käytökseen silloin, kun voin henkisesti huonosti. Nykyään osaan kyllä paremmin ottaa muut huomioon, nuorempana olin törkeämpi ja sain siitä onneksi kuulla kunniani myös. Ihme kyllä ystävät jäivät :D Mutta keskustelua se vaati, ja minulta käytöksen muuttamista.

Olen sanonut, mutta ystävä ei koe käyttäytyvänsä mitenkään erityisen ikävästi. Hän on sanonut, että hänellä on itsensä kanssa välillä kurja olla, mutta pyrkii silti tekemään parhaansa. Minulle tuo parhaan tekeminen ei oikein ole välittynyt, koska piikittely on jatkunut.

Ap

Vierailija
11/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa käytöstä voi vaan muuttaa. Toisen ei. Itse voit valita, katseletko "ystävän" käytöstä vai et.

Mä en katselisi. Oikea ystävä ei käyttäydy noin, olipa hänellä vaikeaa itsensä kans tai ei.

Vierailija
12/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä haet säälipisteitä. Unohda tollanen ihminen ja uhriutuminen.

Vierailija
13/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaiselle kannata kertoa enää yhtään mitään omia asioita. Narsistinen häiriö pahenee iän myötä. Narsistit ovat kateellisia toisille ihmisille. On ehkä aiemmin saanut piilotettua sinulta tämän piirteensä. Ystävä ei siis ole muuttunut vaan on osannut naamioida itsensä toiseksi.

Vierailija
14/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut, mutta ystävä ei koe käyttäytyvänsä mitenkään erityisen ikävästi. Hän on sanonut, että hänellä on itsensä kanssa välillä kurja olla, mutta pyrkii silti tekemään parhaansa. Minulle tuo parhaan tekeminen ei oikein ole välittynyt, koska piikittely on jatkunut.

Ap

Onko hän halunnut keskustella pahasta olostaan kanssasi, oletteko niin läheisiä? Voisi auttaa ymmärtämään puolin ja toisin. Loputtomiin tietenkään ei tarvitse huonoa käytöstä sietää, mutta hyvältä ystävältä itse ainakin sallin ajoittaiset huonot hetketkin, olen tuota hyväksyntää tosiaan saanut itsekin osakseni vaikken sitä ”ansainnut”. Mutta jos mikään ei auta ja kaveri aiheuttaa jatkuvasti huonoa oloa sinulle eikä suostu muuttamaan käytöstään tai edes tunnustamaan ongelmaa, niin eipähän tuossa pidemmän päälle auta kuin välien etäännyttäminen.

Vierailija
15/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on jotenkin rasittava tapa kertoa asioistasi?

Vierailija
16/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa ketjua Narsistin keskustelutyyli. 

Dominoiko ystäväsi kuulumiset teidän keskustelujanne ja oletko sinä se myötäilijä vai onko huomio tasaisesti molemmissa? 

En pitäisi ikävää ystävää elämässäni. 

Vierailija
17/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Suomeen saataisiin pian käyttöhuoneet. Ystäväsi voisi siirtyä sinne piikittelemään.

Vierailija
18/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikeuta ilkeilyyn. 

Vierailija
19/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä on kateellinen, miksi edes vaivaudut olemaan hänen seurassaan?

Vierailija
20/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikeuta ilkeilyyn. 

Kyllä jatkuva humblebrag voi olla väsyttävää kuunneltavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan