Miten ne jotkut saa tupakantumpilla koko talon syttymään, kun minä en saa sytkärillä ja hesarilla takkaan tulta?
Tartteis saada tuollainen tumppisytyttäjä päiväksi opettamaan minua. Hermo menee, kun yrittää asuntoa lämmittää niin ei tuu muuta kuin nokea ja savua.
Kommentit (74)
Harvinaisen hyvin muotoiltu avaus. Miten se tuli syttyy vahingossa niin helposti, mutta varta vasten kun yrittää saa ähistä puolitoista tuntia?
Kokeile ap avata vielä talosta ikkuna ja pidä raollaan kunnes piippu vetää kunnolla. Joskus talo on alipaineinen ja takka ei syty millään.
Moni "koti" kun palopommi. Kossulla marinoitu joka nurkka. Tarvitse paljoa tulta kun kämppä palaa
Nokea ja savua, ei kuulosta hyvältä. Onko se takka nuohottu milloin? Onko siinä joskus palanut hyvin tuli?
Takassa ei taida yleensä olla sellaista, mutta saunanpesän saa vetämään paremmin kun avaa hiukan raolleen sen alapuolella olevaa tuhkaluukkua. Mun mielestä myös pahvi on parempaa sytykkeenä kuin paperi.
Taikasana on sytytysneste tai lamppuöljy.
Ja AP, hanki häkämittari heti seuraavalla kauppareissulla ja asenna se myös paikalleen.
Matalapaineella uunin sytyttäminen on vaikeaa ja puskee savut sisälle helposti, mutta myös jos piisi on kylmä ja veto siitä syystä väärään suuntaan voi olla sytyttäminen haasteellista.
Yleensä sit auttaa kun polttaa paperia vähän siellä alaluukuissa(takassa ei varmaan näitä ole)
Tuohta takkaan, kyllä luonto parhaat sytykkeet hoitaa.
Kuinka avuton täytyy olla, että ei saa takkaa syttymään?
Vierailija kirjoitti:
Matalapaineella uunin sytyttäminen on vaikeaa ja puskee savut sisälle helposti, mutta myös jos piisi on kylmä ja veto siitä syystä väärään suuntaan voi olla sytyttäminen haasteellista.
Yleensä sit auttaa kun polttaa paperia vähän siellä alaluukuissa(takassa ei varmaan näitä ole)
Onneksi on koneellinen ilmanvaihto ja siinä ylipainetoiminto. Saa helposti vedon oikeaan suuntaan kylmään takkaan kovillakin pakkasilla.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen hyvin muotoiltu avaus. Miten se tuli syttyy vahingossa niin helposti, mutta varta vasten kun yrittää saa ähistä puolitoista tuntia?
Juoppo sammuu rööki kädessä tekokuituisen peiton kanssa, niin kyllähän sellainen roihahtaa.
Jos ei saa takkaa syttymään, niin silloin on kyllä jotain vikaa sytyttäjässä.
Vierailija kirjoitti:
Joko syttyi?
Syttyi, hain huoltikselta sytykepaloja, ja huomasin että vähän käytetyt tuikut, mistä poistaa sen folion näyttää samalta toimii varmaan yhtä hyvin. Huoltiksen myyjä käski ensin polttamaan paperia takassa, niin että näkee ettei savu tule sisään, jonka jälkee puut uuniin ja sytykepala puiden väliin. Syttyi hienosti ja sain poltettua myös kasan pyöreitä puita. Ihana lämpö ja takka on vieläkin ihan lämmin.
-AP-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivat puut, ja ensin ilmavasti pieniä klapeja. Ei pyöreää puuta.
Miksi ei pyöreää puuta? Miksi sitä on liiterissä jos sitä ei voi käyttää?
Laiska pilkkoja.
Yleensä takka yritetään saada syttymään ihan väärin. Kasataan pesä täyteen isoja puita ja pieneen koloon sujautetaan se paperinsuikale, mikä palaa pari sekuntia ja sammuu.
Ei se sänkykään tupakalla syttyisi, jos sen tupakan tunkisi patjan alle! Sammuisi samoin tein, pieni reikä ehkä tulisi patjansuojukseen.
Vähän pieniä puita takkaan ja kun ne palavat kunnolla, voi lisätä isompia puita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivat puut, ja ensin ilmavasti pieniä klapeja. Ei pyöreää puuta.
Miksi ei pyöreää puuta? Miksi sitä on liiterissä jos sitä ei voi käyttää?
AP kyselee
Sen tulen on vaikeampi saada tartuntapintaa siitä pyöreästä puusta, varsinkin, jos siinä on kuori tai kaarna päällä. Tuli tarttuu helpommin niihin säikeisiin.
No hitto, tilasin viisi kuutiollista puita kuskailin ja pinosin niitä viikon liiteriin ja puolet on pyöreitä. Eli nytkö sitten tilaan jonkun purkamaan pinot halkomaan nuo pyöreät? Kalliiksi tulee! Ensi kerralla tilaukseen siis vain halkaistuja puita. Ihmekkös oli melko edullinen myyjä.
AP
Ei niitä tarvi halkoa. Sytytä niillä klapeilla ja kun palaa, niin heittelet pyöreitä palamaan....
Aha, eli ne sitten kuitenkin palaa hyvin kun on saatu tuli aluilleen. Minä kun olen juuri noita kapoisia pyöreitä yrittänyt sytytellä. Eilen käärin jokaisen pyöreän puun erikseen lehteen ja takka näytti olevan täynnä lahjapaketteja ennenkuin sytytin. Eivät syttyneet ja lopulta poltin niin paljon lehtiä siinä takassa että puita ei tuhkan seasta näkynyt lainkaan. Tänään sitten imuroin ja lapioin tuhkat pois takasta ja nostelin nokeentuneet puut kassiin ja vein roskiin koko pussukan. Arvatkaapa mikä sotku oli takkahuoneessa. Käyn ostamassa noita sytytyspalasia tänään. Oli myynnissä ainakin paikallisella huoltiksella.
Kiitoksia hyvistä vinkeistä, toivottavasti tänään juon punaviiniä takkaTULEN ääressä. Tähän saakja on vain juotu takan ääressä.
Sun tuurilla se roskis palaa yöllä. Voihan senkin loisteessa vinkkua nauttia.
Ai joku menee ja saa ne nokiset pyöreät puut syttymään mun roskiksessa? Ei tiedä tuosta kukaan muu kuin äitini, että ne on siellä roskiksessa ja hän tuskin kertoo kellekkään ja te taas ette tiedä missä asun. Miksi ylipäätään joku sytyttäisi toisen roskiksessa olevat puut palamaan vaikka tietäisikin niitä siellä olevan.
Aika outo ajatus
Voi AP, kauanko olet tuossa talossasi asunut? Pyydä joku okt asuja neuvomaan asioissa ennenkuin kuolet häkään, poltat talosi tai jonkun muun paikan.
Kuukauden asunut ja olen pyytänyt ystävän käymään, mutta nyt korona aikana ei oikein uskalleta tavata kun hän on risryhmään kuuluva ja minä taas töissä paikassa jossa altistutaan helposti.
Oletko muistanut avata savupellin?
Vierailija kirjoitti:
Taikasana on sytytysneste tai lamppuöljy.
Ja AP, hanki häkämittari heti seuraavalla kauppareissulla ja asenna se myös paikalleen.
Hui, mulla pikkusisko räjäytti koko saunan kiukaan. Kun ei saanut syttymään, niin kävi vähän palaneiden puiden päälle ruikkimassa grillinsytytysnestettä. Se oli palokunnan mukaan höyrystynyt ja räjähti sitten niin että kiuas repesi, ovi irtosi saranoiltaan ja kivet lenteli pitkin saunaa ja muutama meni ikkunasta läpi pihalle. Sisko oli ONNEKSI poistunut hakemaan tulitikkuja eikä ollut samassa tilassa kun kiuas räjähti.
Oli yli puoli pulloa pruutannut nestettä hiiltyneiden puiden päälle, joten EN SUOSITTELE mitään sytytysnesteitä!
Pelkästään jo tietyt lehdetkään kelpaa enään sitten sytykkeiksi ja jos tarvii käyttää niin sitten kovin revittyinä?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka avuton täytyy olla, että ei saa takkaa syttymään?
Tai sitten on vaikka vaan märkiä puita.