Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholi ja laihdutus!

Vierailija
07.06.2015 |

Tiedän, että nuo kaksi sanaa ei oikein sovi yhteen, sillä alkoholi lihottaa. Mulla on vain sellainen tilanne elämässä, että olen laihdutuskuurilla. Olen kuitenkin kesällä menossa kolme päivää kestäville festareille. Festareilla tulee tietenkin juotua ja haluaisinkin tietää mahdollisimman vähäkalorisia alkoholijuomia.

Miten kannattaa syödä ja juoda näiden 3 päivän aikana, jotta en lihoisi ihan kamalasti? Pitääkö ruoka-annokset laittaa ihan minimiin? Mitä alkoholijuomia kannattaa juoda etten pilaa täysin laihdutuskuuriani?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi syrjäyttää muut energianlähteet eli kyllä se siinä mielessä lihottaa että kun keho polttaa alkoholia niin muu energia menee varastoon. Ei siis kannata juodessa mitään rasvamättöä syödä, se päätyy läskiksi suoraan.
Tuo sokeri siinä on tärkein sellainen mihin voi itse juomavalinnalla vaikuttaa.

Vierailija
22/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa, että noin 6-8 annosta alkoholia pysäyttää lihasten kehityksen ja laihtumisprosessin moneksi viikoksi. Eli ne itse alkoholin kalorit eivät ole se suurin paha, vaan se alkoholi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:27"]

Viesti ei lähtenyt edelliseen lainaukseen, mutta piti vain kysyä että onko se lihominen sitten vain niiden sokerilitkujuomien sivuvaikutuksena? Ap

[/quote]

En usko että sidukkaakaan normaali ihminen niin paljon juo, että sen sokeri lihottaa. Tai sitten pitää juoda joka päivä. Ihan sama kyllä juoko siideriä vai kokista, sokeri niissä kuitenkin lihottaa. Veikkaan että moni myös syö enemmän kun juo alkoholia. Joka tapauksessa aina nauratttaa kun lukee näitä "100 grammaa alkoholia on sama kuin 100 grammaa voita"-höpinät. :)

Vierailija
24/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:27"]

Viesti ei lähtenyt edelliseen lainaukseen, mutta piti vain kysyä että onko se lihominen sitten vain niiden sokerilitkujuomien sivuvaikutuksena? Ap

[/quote]

Alkoholin kalorit (esim. viinipullossa noin 700 kcal tai enemmän), päälle vielä sokerin (makeat viinit, siiderit jne.) ja rasvan (esim. kermaliköörit) kalorit. Päälle vielä alkoholin aineenvaihduntaan vaikuttava juttu - kroppa yrittää ekana päästä eroon alkoholista (eli myrkystä), jolloi rasvanpoltto jää auttamattomasti kakkossijalle.

Sitten on vielä ne krapulamätöt ja kännäysnapostelut, seuraavan päivän liikunnan skippaus kun väsyttää, nestehukka, liian vähäinen nukkuminen... Kaikki huonoja laihduttajalle.

MUTTA jos paketti on kunnossa ja muutoin elää terveellisesti, yhden viikonlopun ankarakaan ryyppäys ei nollaaa tilannetta, vaikka turvotuksia, morkkista ja vähän rehellistä lihomistakin tulee.

Vierailija
25/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:30"]

Kannattaa myös muistaa, että noin 6-8 annosta alkoholia pysäyttää lihasten kehityksen ja laihtumisprosessin moneksi viikoksi. Eli ne itse alkoholin kalorit eivät ole se suurin paha, vaan se alkoholi.

[/quote]

onko tästä jotain tutkimustietoa vai onko mutuilua? Miten esim. laihtumisprosessi pysähtyy?

Vierailija
26/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös alkoholin juonti lihota nimenomaan siksi, että maksalla on niin kiire hajoittaa alkoholi, eikä elimistö silloin keskity energian polttamiseen tms..? Jos siis juot alkoholia ja illan aikana luonnollisesti myös syöt, niin se syöty mättö ei pala niin nopeasti pois. Ääk, osaako joku selittää paremmin?

Vierailija
27/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:35"]Eikös alkoholin juonti lihota nimenomaan siksi, että maksalla on niin kiire hajoittaa alkoholi, eikä elimistö silloin keskity energian polttamiseen tms..? Jos siis juot alkoholia ja illan aikana luonnollisesti myös syöt, niin se syöty mättö ei pala niin nopeasti pois. Ääk, osaako joku selittää paremmin?
[/quote]
Juuri näin.

Vierailija
28/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:30"]Kannattaa myös muistaa, että noin 6-8 annosta alkoholia pysäyttää lihasten kehityksen ja laihtumisprosessin moneksi viikoksi. Eli ne itse alkoholin kalorit eivät ole se suurin paha, vaan se alkoholi.
[/quote]
Moneksi viikoksi? Ei pidä paikkaansa. Vaikutus kestää niin kauan kun alkoholi palaa.

Vierailija
29/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:30"]

[/quote]

No ei tod. pysäytä. Lisäksi ei ole mitään laihtumisprosessia, jonka voisi pysäyttää. Miinuskaloreilla laihtuu ihan joka päivä.

Vierailija
30/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:35"]

Eikös alkoholin juonti lihota nimenomaan siksi, että maksalla on niin kiire hajoittaa alkoholi, eikä elimistö silloin keskity energian polttamiseen tms..? Jos siis juot alkoholia ja illan aikana luonnollisesti myös syöt, niin se syöty mättö ei pala niin nopeasti pois. Ääk, osaako joku selittää paremmin?

[/quote]

en ainakaan äkkipäätä löytänyt mitään tälläista (luotettavaa) tietoa kun nopeasti googlasin. Tutkimuksissa ei ole todettu yhteyttä lihomisella ja alkoholin käytöllä.

Vierailija
31/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei koskaan paino nouse kun juon alkoholia, yleensä pullo kuivaa valkkaria, ehkä pari kuivaa siideriä päälle. Syön vähän kevyemmin samana päivänä ja krapulapäivänä alle 1500 kaloria. Joskus paino jopa laskee. Mitään herkkuja ei kannata syödä.

Vierailija
32/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa se, että pitkään vähähiilarisella olleelle ei todellakaan tee hyvää yhtäkkinen suuri hiilarimäärä alkoholin muodossa. Ripuli lentää ja yhden bajamajan saa varata omaan käyttöön, voin kokemuksesta kertoa.

Vierailija
33/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:40"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:30"]

[/quote]

No ei tod. pysäytä. Lisäksi ei ole mitään laihtumisprosessia, jonka voisi pysäyttää. Miinuskaloreilla laihtuu ihan joka päivä.
[/quote]
On olemassa laihtumisprosessi tottakai. Laihtuminen tapahtuu kun energia kulkee rasvasolusta poispäin, ja usko pois että se prosessi on monimutkainen. Ja käynnistettävissä, kuin myös pysäytettävissä.

Vierailija
34/36 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juopot on usein laihoja.

Vierailija
35/36 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisi tosi nihkeää jos festarireissulla yks rupee laskemaan kaloreita ja kaivaa jotain tölkkikanafilettä repusta :D Come on, live a little!

Vierailija
36/36 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:40"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:30"] Kannattaa myös muistaa, että noin 6-8 annosta alkoholia pysäyttää lihasten kehityksen ja laihtumisprosessin moneksi viikoksi. Eli ne itse alkoholin kalorit eivät ole se suurin paha, vaan se alkoholi. [/quote] No ei tod. pysäytä. Lisäksi ei ole mitään laihtumisprosessia, jonka voisi pysäyttää. Miinuskaloreilla laihtuu ihan joka päivä. [/quote] On olemassa laihtumisprosessi tottakai. Laihtuminen tapahtuu kun energia kulkee rasvasolusta poispäin, ja usko pois että se prosessi on monimutkainen. Ja käynnistettävissä, kuin myös pysäytettävissä.

[/quote]

Totta kai kaikelle on prosessinsa, mutta energian kulkeutuminen rasvasolujen ja muun elimistön välillä riippuu kulloisestakin energiantarpeesta ja sillä hetkellä käytettävissä olevista muista energianlähteistä. Tämä prosessi käynnistyy ja pysähtyy korkeintaan tuntien aikajänteellä sen mukaan paljonko on syöty ja paljonko energiaa kuluu. Viikkoja aikaisemmin nautittu alkoholi ei vaikuta siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä