Miksi tulen niin väsyneeksi ihmisten seurassa?
Vaikka meillä olisi hauskaa ja kivaa kavereiden kanssa, oon aina meidän tapaamisen jälkeen ihan poikki ja haluan olla itsekseni. Sama koskee esim jos käyn vanhemmillani mun on pakko sulkeutua välillä itsekseni huoneeseeni tai lähteä lenkille.
Onko tää ihan normaalia? :D
Kommentit (14)
Samaa vikaa mussa. Introvertti oon.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:59"]Oletko introvertti?
[/quote]
Ehkä jollakin tavalla olen. Kuitenkin kaipaan muiden ihmisten seuraa ja oon tosi kova puhumaan vieraidenkin kanssa
Siks, kun oot lukenut jostain, että se kuuluu erityisherkkyyteen ja erityisherkkyys on nyt must-have.
Et ehkä ole ihan niin sosiaalinen. Mun asperger-lapseni on koulupäivän jälkeen ihan tajuttoman naatti, sulkeutuu huoneeseensa loppuillaksi.Stressaa sosiaalista olemista, ja joutuu pinnistelemään pärjätäkseen hälyisässä ryhmässä.
Enkä nyt tarkoita, että sinulla ap olisi asperger, vaan kerroin pojastani vaan esimerkkinä. Me kaikki ihmiset sijoitumme eri kohdille akselilla, jonka toisessa päässä on äärimäisen ekstrovertti ja sosiaalisesti taitava ihminen, ja toisessa päässä autistinen ihminen. Siinä välissä sitten on hyvin laaja kirjo sosiaalisuuden (halu olla muiden kanssa tekemisissä) ja sosiaalisten taitojen asteita.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:03"]Siks, kun oot lukenut jostain, että se kuuluu erityisherkkyyteen ja erityisherkkyys on nyt must-have.
[/quote]
Voisitko hieman avata tätä erityisherkkyyttä? :D
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:03"]Et ehkä ole ihan niin sosiaalinen. Mun asperger-lapseni on koulupäivän jälkeen ihan tajuttoman naatti, sulkeutuu huoneeseensa loppuillaksi.Stressaa sosiaalista olemista, ja joutuu pinnistelemään pärjätäkseen hälyisässä ryhmässä.
Enkä nyt tarkoita, että sinulla ap olisi asperger, vaan kerroin pojastani vaan esimerkkinä. Me kaikki ihmiset sijoitumme eri kohdille akselilla, jonka toisessa päässä on äärimäisen ekstrovertti ja sosiaalisesti taitava ihminen, ja toisessa päässä autistinen ihminen. Siinä välissä sitten on hyvin laaja kirjo sosiaalisuuden (halu olla muiden kanssa tekemisissä) ja sosiaalisten taitojen asteita.
[/quote]
Mutta voihan introverttikin olla sosiaalisesti lahjakas?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:05"]E-ri-tyis-herk-kä
[/quote]
Avata ei tavata :D
Minä olen samanmoinen. En jaksa myökään kuunnella syvällisiä juttuja ajatusten harhailematta muissa asioissa. Inhoan työpaikan kekkereitä ja toimintapäiviä kun "meillä on niin hemmetin hauskaa ja olemme Tiimi". En kyläile, ystäviä ei ole paljon. Onneksi mies on samanlainen :)
Mulla on kanssa sama. Kaksi päivää muiden ihmisten seurassa on rankkaa ja toivon pian voivani olla yksin. Välillä juhlissa menenkin hetkeksi yksin johonkin tilaan "keräämään voimia". Tykkään kuitenkin olla juhlissa, olen puhelias ja jopa asiakaspalvelutyössä (tauot nautin istumalla hiljaa yksin). Mieheni on ainoa jonka seurassa en väsy.
Introvertti tarvitsee aikaa introspektiolle, eli aikaa pureksia/järjestää koettua ja tehtyä sekä järjen että tunteiden kautta. Extrovertit puhua pälpättävät ja toistavat kaikkea ilman kykyä syvällisempään analyysiin. Tämä käy lähinnä ilmi kun yrittää tehdä tarkentavia kysymyksiä joissa pitäisi pystyä kertomaan kuinka tuli johonkin päätelmään. Jos tälläinen kuulustelu viedään tarpeeksi pitkälle, selviää että harva opettaja on tarpeeksi pätevä opettamaan (jos olisi päteviä tekemään, eivät olisi opettajia vaan tekijöitä). Siksi kaikki järkevät henkilöt lopettavatkin pakollisen virallisen koulutuksen(aivopesun) kesken (itse lopetin jo 10v iässä) ja menevät yksityiseen tai tutor-opetukseen jossa on aivan eri systeemit (tietenkin, ja siksi huippujohtajat eivät harvoin tulevat julkisisista kouluista).
Tässä lisää aiheesta:
www mind-trek com reports misc index htm
On Coercion - Why You Must Recognize and Understand Coercion
On Education - Are Our "Schools" Concentration Campuses For Mind Destruction?
On Obedience (and punishment)
On Government - Is "Government" A Solution To Anything?
Tarpeeksi älykkäät osaavat avata tuon ilman apua.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:03"]Et ehkä ole ihan niin sosiaalinen. Mun asperger-lapseni on koulupäivän jälkeen ihan tajuttoman naatti, sulkeutuu huoneeseensa loppuillaksi.Stressaa sosiaalista olemista, ja joutuu pinnistelemään pärjätäkseen hälyisässä ryhmässä. Enkä nyt tarkoita, että sinulla ap olisi asperger, vaan kerroin pojastani vaan esimerkkinä. Me kaikki ihmiset sijoitumme eri kohdille akselilla, jonka toisessa päässä on äärimäisen ekstrovertti ja sosiaalisesti taitava ihminen, ja toisessa päässä autistinen ihminen. Siinä välissä sitten on hyvin laaja kirjo sosiaalisuuden (halu olla muiden kanssa tekemisissä) ja sosiaalisten taitojen asteita. [/quote] Mutta voihan introverttikin olla sosiaalisesti lahjakas?
[/quote]
Voi olla, siksihän minä tuossa erotinkin kahdeksi eri tekijäksi halun ja kyvyn olla sosiaalisessa kanssakäymisessä.
Mutta usein ne ovat kytköksissä toisiinsa. Jos joku on todella taitava sosiaalisesti, hän saa hyvää feedbackia sosiaalisesta kanssakäymisestä ja kokee sen palkitsevaksi ja siksi myös nauttii siitä. Ja päinvastoin: jos on kömpelö ja joutuu pinnistelemään ymmärtääkseen muiden sanatonta viestintää ja intrigejä, ei myöskään viihdy ainakaan kovin pitkään sosiaalisissa tilanteissa.
6
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:03"]Siks, kun oot lukenut jostain, että se kuuluu erityisherkkyyteen ja erityisherkkyys on nyt must-have.
[/quote]
Oho. Enemmän alapeukkuja, kuin millään ketjun kommentilla mitään peukkuja. Kylläpä kalikka kalahti..
Oletko introvertti?