Ne jotka pelastaisivat eläimen tulipalosta ihmisen sijaan!
Tästähän välillä vängätään, että kuinka voi olla jollekin eläin tärkeämpi kuin ihmislapsi. Itse voin myös vähän hämmentyneenä myöntää, etteivät lapsia koskevat kauhu-uutiset järkytä minua niin paljoa kuin oikeastaan mikä tahansa eläintä koskeva ikävä uutinen. Olen aika herkkä, ja kyllä minäkin saatan itkeä jos oikeasti luen jotain tapausta vaikka lasten kaltoinkohtelusta tai murhan uhrista, mutta vereni kiehahtaa heti samantien kun kuulen eläinten kaltoinkohtelusta. Tästä syystä olen myös esimerkiksi kasvissyöjä jne.
En oikein ymmärrä. Minulla on ollut kummilapsia kehitysmaissa eli ihan kylmä en koe olevani, mutten ehkä oikein luota ihmisiin tai pidän heitä niin vilpittöminä että osaisin oikeasti murehtia puolestaan? Edes lasten, johtunee ehkä siitä ettei minulla ole omia lapsia.
Kiinnostaisi muiden ajatukset tästä. Sellaisia on paljon, jotka jauhavat ihmisten erityislaatuisuudesta verrattaessa eläimiin eli nyt kysynkin niiden mielipidettä, jotka näin kärkkäästi kysyttynä pelastaisivat mielummin eläimen tulipalosta. Minkä takia tunnet enemmän empatiaa eläintä kuin ihmistä kohtaan?
Kommentit (33)
Pelastaisin jonkun aikuisen kyllä, mutta lasta en, sillä lapset ovat ärsyttäviä. En pidä lapsista.
Maailmassa on muutenkin liikaa ihmisiä. Eläimet ovat viattomia, ihmiset kykenevät maailman kauheimpiin tekoihin.
Kyllä noi on melkein järjestään mielenterveysongelmaisia, keillä oma rakki menisi lapsen hengen pelastamisen edelle. Palstoilla ihmiset myös trollaavat, että moiden ajattelutavan yleisyydestä on mahdotonta saada totuudenmukaista kuvaa ainakaan nettipalstoilla.
Pelastaisin tulipalon kyllä. Ihmiset ja eläimet ovat ärsyttäviä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:17"]Kyllä noi on melkein järjestään mielenterveysongelmaisia, keillä oma rakki menisi lapsen hengen pelastamisen edelle. Palstoilla ihmiset myös trollaavat, että moiden ajattelutavan yleisyydestä on mahdotonta saada totuudenmukaista kuvaa ainakaan nettipalstoilla.
[/quote]
Niistä kersoista saattaa tulla sinunlaisia persreikiä että antaa palaa vaan.
Pelastaisin näin: Omat ihmiset, omat koirat, vieraat ihmiset, vieraat koirat (eläimet).
Tuo on kai osoitus omasta kusipäisyydestäni. Periaatteessa arvotan ihmiset eläinten ohi, vaikka olen ollut vegaani 30 vuotta. Omat koirat ovat minulle rakkaita, toisin kuin vaikka naapurin kakarat. Itseni takia pelastaisin koirat ennen naapureita.
Hassua on, kun näissä keskusteluissa aina huudellaan moraalin perään. Ymmärrän, että yhteiskunnassa on oltava yhteinen arvopohja, mutta kyllä tämänkaltaisissa asioissa oma moraali ratkaisee. Ei ole olemassa mitään itsestäänselvää totuutta, että ihminen olisi eläintä arvokkaampi. Toisille on, toisille ei :)
Merkitseekö tuntemattomat oikeastaan meille mitään? Kyllähän sitä aina voivottelee ja kauhistelee, kun kuulee vaikkapa Isisin tekemistä hirveyksistä, mutta...en minäkään ole muuta tehnyt asian eteen. Ehkä ne koiran pelastajat ovat kaikkein rehellisimpiä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:32"]
Pelastaisin näin: Omat ihmiset, omat koirat, vieraat ihmiset, vieraat koirat (eläimet). Tuo on kai osoitus omasta kusipäisyydestäni. Periaatteessa arvotan ihmiset eläinten ohi, vaikka olen ollut vegaani 30 vuotta. Omat koirat ovat minulle rakkaita, toisin kuin vaikka naapurin kakarat. Itseni takia pelastaisin koirat ennen naapureita. Hassua on, kun näissä keskusteluissa aina huudellaan moraalin perään. Ymmärrän, että yhteiskunnassa on oltava yhteinen arvopohja, mutta kyllä tämänkaltaisissa asioissa oma moraali ratkaisee. Ei ole olemassa mitään itsestäänselvää totuutta, että ihminen olisi eläintä arvokkaampi. Toisille on, toisille ei :)
[/quote]
Juurikin noin järjestyksen kuuluu mennä. Ja eihän siinä tositilanteessa nyt ajatella että "Kappas tässä on tämä vauvapalstan monivalintakysymys, mitähän valitsen?". Kaikki pelastetaan, eikä vain yritetä! Mutta tottakai oma perhe menee aina etusijalle ja lemmikit nyt sattuvat olemaan perheenjäseniä.
Mieti nyt vaikka että jos olet viettänyt elämäsi viimeiset 15 vuotta rakkaan koirasi kanssa, niin meneeköhän random-naapurit etusijalle? No ei mene. Aika elämästä vieraantunut saa olla jos niin kuvittelee.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:17"]Kyllä noi on melkein järjestään mielenterveysongelmaisia, keillä oma rakki menisi lapsen hengen pelastamisen edelle. Palstoilla ihmiset myös trollaavat, että moiden ajattelutavan yleisyydestä on mahdotonta saada totuudenmukaista kuvaa ainakaan nettipalstoilla.
[/quote]
Mulla menee oma perhe teidän muiden edelle, ja se rakki kuuluu mun perheeseen.
Eläin, varsinkin koira, on Jumala. Ihminen, varsinkin sinä, on kasa paskaa.
ei normaali ihminen pysty pelastamaan tulipalosta ketään myrkkykaasujen vuoksi. ja jos palo on niin alkuvaiheessa , että pystyy niin silloin pystyy tuomaan kaikki elolliset ulos.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:11"]Mä olen kohdannut niin paljon kusipäisiä ihmisiä. En niiden lapsia halua pelastaa tulipalosta.
Eläimet ovat ihania, ei tehneet pahaa kenellekään.
[/quote] ai eivät vai? Tappavat kyllä paljon enemmän kuin lapset.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:44"]
ei normaali ihminen pysty pelastamaan tulipalosta ketään myrkkykaasujen vuoksi. ja jos palo on niin alkuvaiheessa , että pystyy niin silloin pystyy tuomaan kaikki elolliset ulos.
[/quote]
Juuri näin. Mielestäni on erittäin idioottimaista pohtia, että pelastaisiko lapsen vai lemmikin tulipalosta, kun sellaista tilannetta ei tule. Joko ehdit pelastamaan molemmat (tai jopa sammuttamaan palon) tai sitten EHKÄ pystyt pelastamaan itsesi, mutta et muita. Palomiehet pelastavat sitten ne lapset ja lemmikit, jos ehtivät ajoissa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:11"]Mä olen kohdannut niin paljon kusipäisiä ihmisiä. En niiden lapsia halua pelastaa tulipalosta.
[/quote] ai eivät vai? Tappavat kyllä paljon enemmän kuin lapset.
[/quote] miksi alapeukku? Luuletteko tosiaan että pienet lapset tappavat enemmän kuin eläimet? Eivät. Jos ihmiset ovat niin kauheita niin miksi ette ole jo tappaneet itseänne.
Karu fakta on se, ettei mikään eläin ole ihmisen arvoinen. Eläimet ovat ruokaa, vaatteita, lemmikkejä ja työkoneita, ei ihmisiä.
Oma koira lähtis kyllä mullakin mukaan eikä jo kun vieraan lapsi, koska omaan koiraan mulla on niin vahva tunneside ja se on rakas ja tärkeä perheenjäsen mulle. Surisin koirani kuolemaa varmasti ihan samalla tavalla kun aikanaan surin isäni kuolemaa. Koska mulla ei ole tunnesidettä vieraaseen lapseen niin tottakai pelastan sen itselle rakkaan perheenjäsenen. Mutta jos ois oma lapsi vs. oma koira niin lapsi vaikka se iham hirveältä tuntuiskin voida pelastaa vain toinen.
Minulle eläimet ovat yhtä arvokkaita kun mikä/kuka tahansa elävä, tunteva olento.
Myös ihminen. Lemmikki ehdottomasti on tärkeä perheenjäsen, eikä vähempiarvoisempi.
Eniten olen surrut kissani kuolemaa, enemmän kuin kenenkään sukulaiseni. Lähin perhe tosin elossa. Heidän menetys koskisi yhtälailla.
Pelastusjärkestykseni olisi lapsi, mies, kissani.
Sitten naapurista mitä ensiksi löytyisi. Mieluusti lapset ensin jos mahdollista, mutta siis sitämukaa kuka vaan jonka savusta löytäisi.
Jos lapsi kuolisi tulipaloon ja olisin epäonnistunut pelastuksessa, se olisi vaikeinta kestää.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:11"]Mä olen kohdannut niin paljon kusipäisiä ihmisiä. En niiden lapsia halua pelastaa tulipalosta. Eläimet ovat ihania, ei tehneet pahaa kenellekään. [/quote] ai eivät vai? Tappavat kyllä paljon enemmän kuin lapset. [/quote] miksi alapeukku? Luuletteko tosiaan että pienet lapset tappavat enemmän kuin eläimet? Eivät. Jos ihmiset ovat niin kauheita niin miksi ette ole jo tappaneet itseänne.
[/quote]
Alapeukutin siitä syystä, että eläimet toimivat niin paljon vaiston varassa, alkukantaisesti, etteivät kiusallaan kyllä useimmiten tapa. Lapset eivät toki tapa enempää kuin eläimet, mutta ihminen on niin fiksu että käyttää eläimiä viihdykkeenä ja saattaa repiä ötökältä siivet irti vain nähdäkseen mitä tapahtuu, ja sitten sitä ällöttää tai naurattaa ja sitten huomio menee muualle ja jättää olennon kitumaan. Tyhjäpää.
En tässäkään asiassa ole välttämättä suoraan lapselle vihainen, vaikka ihan oikeasti raivostunkin tuollaisesta toiminnasta, vaan lähinnä sille faktalle ettei vanhemmat näytä välittävän tai heitä ei kiinnosta. Ja ihan yksinkertaisesti koska en ymmärrä sellaisia ihmisiä jotka kiduttavat huviksensa tai jotka eivät edes mieti koko asiaa. Kyllä asenteet nimittäin tarttuvat, meillä isä ei antanut tappaa pienintäkään muurahaista ja suorastaan kannusti meitä antamaan hyönteisten tulla iholle. Mehiläisiäkin "paijattiin" hellästi ettei niitäkään tarvitse pelätä. Aina kun näen lapsen tonkivan maata tarkennan katseeni :p kiva joskus nähdä miten nätisti toiset oikeastaan hyönteisiä kohtelevatkin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:59"]Karu fakta on se, ettei mikään eläin ole ihmisen arvoinen. Eläimet ovat ruokaa, vaatteita, lemmikkejä ja työkoneita, ei ihmisiä.
[/quote]
Mutta kun se ei ole fakta! Tämä on vain sinun mielipiteesi, ja se ei merkitse minulle mitään.
Mä olen kohdannut niin paljon kusipäisiä ihmisiä. En niiden lapsia halua pelastaa tulipalosta.