Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisarusten vastuu perheen erityislapsesta

Vierailija
07.06.2015 |

Jäin miettimään erään ystäväni tilannetta. Hän on nyt 20, asuu edelleen kotona. Perheessä on myös nuorempi tytär, 13-vuotias. Tämä nuorempi lapsi ei pärjää itsenäisesti, hän on kehitystasoltaan aina ollut selvästi jäljessä. Lisäksi ei kykene hillitsemään itseään, on väkivaltainen ja malttamaton. Ystäväni on pienestä pitäen joutunut ottamaan vastuuta pikkusiskostaan, ja tämä on rajoittanut hänen elämäänsä. Usein menoihin kysyttäessä vastasi: "En pääse, täytyy olla lapsenvahtina XXXXX:lle." On jäänyt myös ikään kuin toiseksi, kun vanhemmat keskittävät niin paljon huomiotaan tähän nuorempaan. Paljon kotihommia kasautuu hänelle tuon sisaruksesta huolehtimisen lisäksi. Asuu edelleen kotona, koska "siellä tarvitaan häntä". Nyt mahdollisesti pääsisi muualle opiskelemaan, mutta vanhemmat eivät tahtoisi päästää... 

Mielestäni on todella väärin, jos perheen muut LAPSET joutuvat pakon edessä ottamaan järjettömän määrän vastuuta toisista LAPSISTA - varsinkin, kun kyseessä on hankala erityislapsi. Surettaa ja jopa raivostuttaa tuon ystäväni puolesta. On vaikea itsenäistyä ja luoda uusia sosiaalisia kontakteja, kun on ollut koko nuoruutensa sidottuna kotiin noin tiukasti. :(

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhemmat eivät itse hoida? Jos alistuu niin käytetään hyväksi.

Vierailija
2/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan erityislapsi vaativa, joten ymmärrettävää että se vaikuttaa koko perheeseen. mutta pitäisihän siskon ehdottomasti päästä muuttamaan omilleen, muuten yhteiskunnalla on kohta hänetkin elätettävänä, jos ei opiskele, hommaa töitä ym. eli pitää nyt vaan repäistä itsensä irti sieltä kotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos antaa kohdella itseään kynnysmattona niin sitten antaa..
Pikaisesti muuttoa omaan asuntoon!

Vierailija
4/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan tuossa kyse siitä, että siskosta tullut turhan arka, kun ei ole saanut muuta virikettä kun tuon erityissisaruksen hoitaminen? itsellä oli vähän samantapainen tilanne, ja kyllään se kotoa pois muutto on tosi, tosi tärkeä tuossa vaiheessa. voi muuttaa vaikka melko lähelle lapuudenkotia jos haluaa, mutta oma talous pitää olla.

Vierailija
5/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 17:53"]

[/quote]

Kyllä vanhemmatkin hoitavat. Mutta molemmat tekevät kolmivuorotyötä, ja joskus työvuorot sattuvat niin, että kumpikaan heistä ei ole kotona. Ja taloudellisesti heillä ilmeisesti on aika tiukkaa, joten töistä luopuminen ei ole vaihtoehto. Olin juuri tulossa lisäämään, että tällä perheellä on ollut paljon epäonnea matkassa, eikä tilanteesta voi (täysin) vanhempia syyttää. On vain todella surullista, kuinka paljon kaikki tämä on ystäväni lapsuuteen ja nuoruuteen vaikuttanut - ja aikuisuuteen nyt myös. -AP

Vierailija
6/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:00"]

onkohan tuossa kyse siitä, että siskosta tullut turhan arka, kun ei ole saanut muuta virikettä kun tuon erityissisaruksen hoitaminen? itsellä oli vähän samantapainen tilanne, ja kyllään se kotoa pois muutto on tosi, tosi tärkeä tuossa vaiheessa. voi muuttaa vaikka melko lähelle lapuudenkotia jos haluaa, mutta oma talous pitää olla.

[/quote]

Juuri tuo arkuus on ongelmana. Olen itse ystävänä ottanut sellaisen rohkaisevan roolin, kannustanut ja yllyttänyt. Jollain tasolla olen onnistunut "korvaamaan" sitä, mitä hän ei kotoaan saa. Koko asetelma on omituinen. Ei sen näin kuuluisi mennä... :/

Vierailija
7/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 siis AP.

Vierailija
8/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:03"]

[/quote]

Kyllä vanhemmatkin hoitavat. Mutta molemmat tekevät kolmivuorotyötä, ja joskus työvuorot sattuvat niin, että kumpikaan heistä ei ole kotona. Ja taloudellisesti heillä ilmeisesti on aika tiukkaa, joten töistä luopuminen ei ole vaihtoehto. Olin juuri tulossa lisäämään, että tällä perheellä on ollut paljon epäonnea matkassa, eikä tilanteesta voi (täysin) vanhempia syyttää. On vain todella surullista, kuinka paljon kaikki tämä on ystäväni lapsuuteen ja nuoruuteen vaikuttanut - ja aikuisuuteen nyt myös. -AP

[/quote]

tilanne on varmasti vaikea, mutta ei ole vaihtoehto, että ystäväsi jää kouluttamattomaksi ja työttömäksi. eikö ole olemasa jotain hoitokotia tms. jossa sisko voisi olla vanhepien työvuorojen ajan, jos ketään ei ole kotona? onhan kehitysvammaisillekin päivätoimintaa ym.

onko ystävälläsi siis mitään elämää kodin ulkopuolella, opintoja tai töitä?

Vierailija
9/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vanhempien pitäis ajatella myös sen aikuisen lapsensa parasta, ilman opiskeluja ei ole työtä tulevaisuudesssa.

Vierailija
10/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut se, joka joutui huolehtimaan kahdesta itseään nuoremmasta sisaruksesta koko ajan, toinen erityislapsi. Tähän ketjuun kirjoittaneet syyllistäjät eivät itse selvästikään olleet samanlaisessa tilanteessa. Jos elää ympäristössä, jossa koko ajan joutuu asettamaan muut itsensä edelle, niin ei silloin osaa edes ajatella asioita muulla tavalla. Kun itse pääsin vihdoin muuttamaan kotoa eikä tarvinnut olla enää kenenkään orja, masennuin ja jouduin hakeutumaan terapiaan. 

Väärinhän tuo on, että sisarus joutuu koko ajan huolehtimaan ja ottamaan vastuuta lapsesta joka ei ole edes oma lapsi. Pitäisi tuosta edes palkkaa saada. Turha kuitenkaan on kynnysmatoksi haukkua, se ei mitään auta. Itseäni lähinnä harmittaa, etten ottanyt yhteyttä sosiaaliviranomaisiin, jotta olisin päässyt kotoa pois jo lukioikäisenä. Olin henkisesti erittäin kuormittunut ja loppu, vuosikausia. 

Ap, sinun kannattaa pysyä nyt kaverisi tukena ja kannusta aktiivisesti kaveriasi hakeutumaan itselleen mielekkääseen opiskelupaikkaan jne, jotta joskus se omakin elämä vihdoin alkaa. 

Vierailija
11/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:00"]

[/quote]

Juuri tuo arkuus on ongelmana. Olen itse ystävänä ottanut sellaisen rohkaisevan roolin, kannustanut ja yllyttänyt. Jollain tasolla olen onnistunut "korvaamaan" sitä, mitä hän ei kotoaan saa. Koko asetelma on omituinen. Ei sen näin kuuluisi mennä... :/

[/quote]

varmasti on omituinen...onko lähellä muita sukulaisia, joita voisi herätellä huomaamaan tilanteen ystäväsi kannalta? he voisivat ehkä sitten vaikuttaa vanhempiin sen verran, että ystäväsi pääsisi aloittamaan oman elämän.

Vierailija
12/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaruksilla ei ole mitään velvollisuutta hoitaa erityislasta, vanhemmat hankkikoot hoitajan.

Vierailija
13/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä ystäväsi tarvitsee terapeutin tms. apua. vanhemmista ei taida olla sysäämään tyttöä aikuisuuteen.

Vierailija
14/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt teet kaikkesi että ystäväsi pääsee opiskelemaan ja mieluiten vaihtaa paikkuntaa.

Sisarukset ei saa olla vastuussa vammaisesta, vanhemmilla on vastuu ja heidän on haettava tukipalveluja. Ei terve lapsi saa jäädä kotiorjaksi.

Sano tarvittaessa suorat sanat niille vanhemmille. Hävytöntä hyväksikäyttöä.

Vierailija
15/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan olisi jonkun pitänyt tehdä lasu tuosta perheestä. Nytkin sen tietty voi tehdä liittyen tuohon 13-vuotiaaseen jotta saisivat tukea.

Vanhemmista toisen olisi pitää nyt järjestää itselleen päivätyö tai ammatinvaihto jos homma ei muuten toimi.

Vierailija
16/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:09"]

[/quote]

[/quote]

tilanne on varmasti vaikea, mutta ei ole vaihtoehto, että ystäväsi jää kouluttamattomaksi ja työttömäksi. eikö ole olemasa jotain hoitokotia tms. jossa sisko voisi olla vanhepien työvuorojen ajan, jos ketään ei ole kotona? onhan kehitysvammaisillekin päivätoimintaa ym.

[/quote]

On kyllä käynyt lukion jo kotipaikkakunnallaan. Joutui viettämään välivuoden, kun ei päässyt vielä opiskelemaan. Toivon todella hartaasti, että opiskelupaikka irtoaisi nyt. Mieluisan alan opiskelu varmasti sytyttäisi sellaisen kipinän, ettei taatusti jäisi enää vanhempiensa nurkkiin pyörimään! Alan koulut kun ovat muissa kaupungeissa. -AP

Vierailija
17/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samaa ajattelin kun naapurissa 5 lasta ja vanhemmat sisarukset AINA hoitaa nuorempia. Onko se oikeasti niiden tehtävä aina? Ikäero nuorimman ja vanhimman välillä yli 10 v, joten ei ole kyse siitä että luontaisesti leikkivät yhdessä. Pk-seudulla okt-alueella eli ei ole mikään syrjäinen maatilakaan...

Vierailija
18/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:29"]Vähän samaa ajattelin kun naapurissa 5 lasta ja vanhemmat sisarukset AINA hoitaa nuorempia. Onko se oikeasti niiden tehtävä aina? Ikäero nuorimman ja vanhimman välillä yli 10 v, joten ei ole kyse siitä että luontaisesti leikkivät yhdessä. Pk-seudulla okt-alueella eli ei ole mikään syrjäinen maatilakaan...
[/quote]
Huh, mulla on 4 sisarusta enkä koe että kukaan muu kuin vanhemmat olivat vastuussa lapsistaan..

Vierailija
19/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

On kyllä käynyt lukion jo kotipaikkakunnallaan. Joutui viettämään välivuoden, kun ei päässyt vielä opiskelemaan. Toivon todella hartaasti, että opiskelupaikka irtoaisi nyt. Mieluisan alan opiskelu varmasti sytyttäisi sellaisen kipinän, ettei taatusti jäisi enää vanhempiensa nurkkiin pyörimään! Alan koulut kun ovat muissa kaupungeissa. -AP

[/quote]

tuohan kuulostaa hyvältä, että hänellä on unelmia. jo ei pääse opiskelemaan, niin silti olisi tärkeää muuttaa pois kotoa. hänhän voisi mennä kansanopistoon vaikka, siellä asuntolat ja helppo mennä.

Vierailija
20/25 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:29"]

Vähän samaa ajattelin kun naapurissa 5 lasta ja vanhemmat sisarukset AINA hoitaa nuorempia. Onko se oikeasti niiden tehtävä aina? Ikäero nuorimman ja vanhimman välillä yli 10 v, joten ei ole kyse siitä että luontaisesti leikkivät yhdessä. Pk-seudulla okt-alueella eli ei ole mikään syrjäinen maatilakaan...

[/quote]

Miksi niitä lapsia on pakko tehdä niin paljon, jos ei kerta vanhemmat hoida tehtäviään ja huolehdi jälkikasvustaan itse? Joskus olen miettinyt, että milleköhän se tuntuu, kun vanhemmat rakastavat ja välittävät, ja pitävät huolta? Itse en ole koskaan saanut kokea mitään tuollaista. 

T: Entinen kotiorja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä