Eikö lapset tai nuoret osaa mennä/herätä enää itsekseen kouluun??
Ihmettelen tätä että nykyään työkaverit soittelevat monta kertaa aamun aikana kotiin lapsilleen, oletko herännyt? Lähditkö jo kouluun? Oletko nyt matkalla?
Kyse siis jostain yläasteikäisistä tai jopa lukiolaisista nuorista.
Mitä ihmettä. Kai nyt joku 15v osaa jo itse laittaa herätyksen ettei äidin tai isän tarvitse herättää joka päivä soittelemalla jatkuvasti. Sitten vielä varmistetaan monta kertaa ihan ”tavallisten” (ei esim. nepsyjen) kohdalla että olethan nyt matkalla.
Ei kai se ikinä opi itsenäiseksi jos vanhempi holhoaa jostain työpaikalta käsinkin joka aamu. Älytöntä.
En muista omasta nuoruudesta 2000-luvun alkupuolelta että kellekään kaverille olisi edes ala-asteella vanhemmat soitelleet että lähditkö nyt jo kouluun yms yms kysymystulvaa, vaan luotettiin siihen, että osattiin kyllä itse hoitaa itsemme kouluun ja takaisin. Eikä tarvittu tilannepäivityksiä viiden minuutin välein.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
No mut ainakin nuo soittelevat vanhemmat välittää lapsistaan
Itseasiassa se, että vanhempi ei opeta lapselleen ikätasoistaan vastuunkantoa ei ole välittämistä.
Miten lapsi, jolle soitetaan joka aamu 18-vuotiaaksi asti, osaa yhtäkkiä 18-vuotiaana olla itsenäinen ja huolehtia omista asioistaan itse?
Minä väitän, että nämä vanhemmat eivät välitä lapsistaan pätkääkään. He välittävät siitä, että he näyttävät hyviltä vanhemmilta muiden silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut ainakin nuo soittelevat vanhemmat välittää lapsistaan
Itseasiassa se, että vanhempi ei opeta lapselleen ikätasoistaan vastuunkantoa ei ole välittämistä.
Miten lapsi, jolle soitetaan joka aamu 18-vuotiaaksi asti, osaa yhtäkkiä 18-vuotiaana olla itsenäinen ja huolehtia omista asioistaan itse?Minä väitän, että nämä vanhemmat eivät välitä lapsistaan pätkääkään. He välittävät siitä, että he näyttävät hyviltä vanhemmilta muiden silmissä.
Ei se että saa huolenpitoa tarkoita etteikö osaisi itsenäistyä.
Päinvastoin.
Sillä hylkäävällä, kyykyttävällä tavalla kasvaa sinunkaltaisiasi paskiaisia, joiden henkinen kehitys on jäänyt kolmevuotiaan tasolle.
Eiköhän noita hössöttäjävanhempia ole ollut aikojen alusta asti, ja tulee varmasti olemaan maailman loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että 70-luvulla, 80-luvulla, 90-luvulla, 2000-luvulla ja 2010-luvulla äidit on soitelleet lapsilleen aamuisin työpaikoilta.
t. 61-vuotias
No eipä tarvinnut soitella, kyllä tytär ja poika osasivat kouluun lähteä. Typerät kakarat sinulla. Mitä teidän töistä tulee kun aika menee penikoille soittaessa.
Eihän vanhemmat niitä herättele vaan perhetyö käy herättelemässä, ruokkimassa ja taluttamassa kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että 70-luvulla, 80-luvulla, 90-luvulla, 2000-luvulla ja 2010-luvulla äidit on soitelleet lapsilleen aamuisin työpaikoilta.
t. 61-vuotias
No eipä tarvinnut soitella, kyllä tytär ja poika osasivat kouluun lähteä. Typerät kakarat sinulla. Mitä teidän töistä tulee kun aika menee penikoille soittaessa.
Lukutaito. En minä ole puhunut omista lapsistani yhtikäs mitään.
Kuka käyttää lapsista tuollaisia ilmaisuja? Luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaivaan ihmistä, jota harmittaa hirveästi se että vanhemmat välittävät lapsistaan? Mistä se julmuuden ja kaltoinkohtelun ihannointi oikein tulee?
Onko sitä porukkaan jotenkin epätavallisen paljon vauva-palstalla?
Se, joka ei soittele, ei lapsestaan välitä ja kohtelee julmasti ja kaltoin? 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaivaan ihmistä, jota harmittaa hirveästi se että vanhemmat välittävät lapsistaan? Mistä se julmuuden ja kaltoinkohtelun ihannointi oikein tulee?
Onko sitä porukkaan jotenkin epätavallisen paljon vauva-palstalla?
Se, joka ei soittele, ei lapsestaan välitä ja kohtelee julmasti ja kaltoin? 😀
Jep.
Lapset eivät saa opetella itseohjautuvuutta, jos eivät saa tehdä virheitä. Jos virheistä tulee heti lasu eikä jälki-istunto--> vanhemmat soittelevat lapsensa kouluun.
Fakta on, että murrosiässä unirytmi muuttuu, uni ei tule kuin vasta puolilta öin. Johtuu hormonitoiminnasta. Ei koululla, vanhemmalla tai sosiaalitoimella ei ole valtaa hormonitoimintaan. Vai onko, kuka ilmoittautuu? Ranskassa on otettu käyttöön murrosikäisellä myöhäisemmät kouluaamut.
Kaikilla on hirveä tulosvastuu, eli tämäkin ongelma johtuu yhteiskunnan mädista rakenteista ja arvoista. Inhimillisyys ja empatia loistavat poisololollaan. Loppuviimeksi on kyse rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä ei tätä ongelmaa ole kun ollaan etätöissä. Vaikein herätettävä on 15-vuotias. Ei nouse vaikka monesti käsketään, ja sitten kun nousee liian myöhään on se meidän vika.
En koskaan ekaluokan jälkeen soitellut kun olin työpaikalla, eikä ole koskaan myöhästynyt. Mysteeri kyllä että miten, kun noita sen aamuja nyt paikan päältä katsoo.
Jos koulu ei rankaise myöhästymisestä, niin vanhemmat voivat silti niin tehdä. Esimerkiksi kuukausi kotiarestia tai pari tuntia nurkassaseisontaa motivoi ihmeesti nousemaan jatkossa sängystä ajoissa.
Kyllä. Remmiä palkinnoksi perinteisen mukaan. Lapsi itse ei pyytänyt syntyä mutta remmiä jos ei suostu piiaksi tai rengiksi. Nurkkaan tuijottamaan ja iskemään lippaa Marskin kuvalle tai Leninille riippuen perheen suvun taustoista. Samaa paskaa eri kuvilla. Pointtina on totella tai tulee luodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään Wilma viestiä pukkaa heti, jos myöhästyt, unohtunut hanskat, ulkoiluhousut...poika 5lk Wilma viestiä tulee vanhemmille jokaisesta vihon unohduksestakin. Ennen torjuttiin lapsia myöhästymisistä ja unohduksista, nykyään vanhemman puhelin piippailee töissä lapsen unohduksista. Pitää soittaa lapselle aamulla, ettei tule Wilma viestejä😃
Nykyään myös koulun ovet lukossa, jos myöhästyt hyvällä säkällä saatat päästä sisään kun soitat ovikelloa.Jep. Aina märistään siitä miten vanhemmat ulkoistaan kasvatuksen kouluille mutta kun nykyään se koulu ulkoistaa ihan kaiken vanhemmille.
Ennen opettaja kasvatti koulussa, nykyään hän räppää Wilmaan 20 vihaista viestiä ja odottaa että vanhempi telepatialla ohjaa lastaan 24/7.
Tämä on oikeasti käsittämätöntä. Lapseni kouluun tuli hiljattain wilma. Jotenkin ihan sairas systeemi. Vanhemmat ikään kuin käy koulua ja lapsi passivoidaan ulkopuolelle.
Mikä järki tässä järjestelmässä on?
Minä jouduin kulkemaan päiväkotiinkin itse pari kilometriä ja takasin.
Kaiken itse.
Myöhemmin kun olen miettinyt lapsuutta, niin aika raaka työväenluokan kasvatus.
Tiedettävästi yhden kerran olen joutunut pedofiilin hyväksikäytettäväksi kotimatkalla.
Vanhemmille en koskaan kertonut asiasta. Vaimolleni olen maininnut.
Vanhemmat myöhemmin ihmetteli kun en tullut kotiin ja jäin illaksi matkoilleni.
Poliisikin soitettiin kerran etsimään minua. Minut löydettin lähimarketin lumivallilta leikkimästä muiden koulukavereiden kanssa. Kello oli yli kymmenen jo.
Näin kahdeksankymmentä luvulla.
Älkää helvetissäkään lähettäkö lapsianne yksin päiväkotiin tai kouluun!
En näe yhtään mitään syytä herätä jos herätyskello herättää. Herätyskello ei ole mikään auktoriteetti.
Minulla oli sairas kasvatusmalli. Vanhempani kasvattivat minusta kunnon punakoneiston robotin.
Ihanteellinen riistettävä ja muiden hyväksikäytettävä.
Meni vuosia kasvaa ulos ja oppia rikkomaan sääntöjä ja tarvittaessa lakejakin.
Kuulun siihen porukkaan joka vielä parikymppisenä seisoo kampin punaisissa valoissa kuin sotilas ja mailla halmeilla ei näy autoja. Siinä seisotaan koska valot sanelee sen.
Sama pätee ylinopeuksiin jne.
Sairaan kasvatuksen tulos kasvaa myöhemmin kapinalliseksi ja hänen pitää rikkoa koko oma persoona, kasvaakseen uudeksi ihmiseksi. Antakaa niiden lasten nukkua pommiin. Ei maailma siihen lopu.
Lapsissa ja nuorissa on paljon eroja. Nuorten kohdalla tulee jossain vaiheessa iso ongelma unirytmin kanssa, tutkitusti valverytmi muuttuu murkkuiässä ja nukkumaanmeno viivästyy. Aamulla ollaan väsyneitä.
Annettaisko lasten ja nuorten kehittyä tässä yhteiskunnassa omaan tahtiin ja ollaan kiitollisia aina, kun siellä on perheen tuki ja huolehtiva aikuinen matkassa mukana. Kaikilla ei näin ole.
Itse olisin tarvinnut enemmän aikuisen kiinnostusta vielä lukioiässäkin, jäin silloin henkisesti tosi yksin ja monenlaiset ongelmat kasautuivat.
Oma 12-vuotiaani on mielettömän itseohjautuva ja huolehtiva. Kaikki lapset eivät ole luonnostaan sellaisia. Jokainen tarvitsee tukea eri asioissa. Meillä esimerkiksi harjoitellaan sitä, ettei kokeista tarvitse ottaa paineita eikä se ole maailman loppu jos ei aina jaksa lukea tai tulee huono numero. Lapsi suorittaa ja huolehtii hyvinvoinnin kannalta jopa liikaa. Joku toinen taas tarvitsee tukea ja kannustusta läksyjen tekoon ja kokeisiin.
Olen väsynyt tähän arjen vihapuheeseen. Aina nähdään kaikki ongelmana ja puutteena,
ulotetaan arvostelua lapsiin ja nuoriin. Ei nähdä mikä on hyvin, ei ymmärretä keskeneräisyyttä , yleistetään ilman syvempää ymmärrystä .