Eikö lapset tai nuoret osaa mennä/herätä enää itsekseen kouluun??
Ihmettelen tätä että nykyään työkaverit soittelevat monta kertaa aamun aikana kotiin lapsilleen, oletko herännyt? Lähditkö jo kouluun? Oletko nyt matkalla?
Kyse siis jostain yläasteikäisistä tai jopa lukiolaisista nuorista.
Mitä ihmettä. Kai nyt joku 15v osaa jo itse laittaa herätyksen ettei äidin tai isän tarvitse herättää joka päivä soittelemalla jatkuvasti. Sitten vielä varmistetaan monta kertaa ihan ”tavallisten” (ei esim. nepsyjen) kohdalla että olethan nyt matkalla.
Ei kai se ikinä opi itsenäiseksi jos vanhempi holhoaa jostain työpaikalta käsinkin joka aamu. Älytöntä.
En muista omasta nuoruudesta 2000-luvun alkupuolelta että kellekään kaverille olisi edes ala-asteella vanhemmat soitelleet että lähditkö nyt jo kouluun yms yms kysymystulvaa, vaan luotettiin siihen, että osattiin kyllä itse hoitaa itsemme kouluun ja takaisin. Eikä tarvittu tilannepäivityksiä viiden minuutin välein.
Kommentit (93)
En ole soitellut herätyksiä ja varmistuksia lapsille kuin alakoulun ensimmäisillä luokilla. Kouluun ovat päässeet oikeaan aikaan koska wilmassa ei ole ollut huomautuksia kaikkina näinä vuosina. Jolleivat olisi kouluun menneet niin en minä sille työpaikalta mitään olisi mahtanut. Ei se aamuinen soitto ja kouluun patistelu lasta kouluun saa jos hän ei sinne halua mennä ajoissa tai välttämättä ollenkaan. Sisareni esimerkiksi vei oman yläkoululaisensa koulun pihalle kun tämä lintsasi ja siitä huolimatta tämä lapsi ei mennyt kouluun tai karkasi esimerkiksi ensimmäisen tunnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nyt parivuotta ollut kotona etätöissä. Kiva on herätä perheen nuorten kanssa kiireettä yhdessä ja olla kotona, kun koulusta palaavat.
Lapseni eivät häiritse etätyöntekoani, mutta ovat monta kertaa sanoneet, kuinka paljon kivempaa on, kun äiti on kotona.
Osaavat omatoimisesti hoitaa aamutoimet ja kouluun lähdön ajoissa, jos unohdan heitä siitä muistuttaa. Muistuttaminen on vain tapa osoittaa välittämistä.
Miksi ap kuvittelee, että asiasta muistuttaminen johtuisi nuorten osaamattomuudesta?
Ohis vastaa, koska nämä äidit tekevät harvinaisen selväksi puheluissaan kuinka osaamattomia ja epäpäteviä ne lapset on.
Kysellään erikseen onko tarpeeksi päällä.. mitä puit? Miksi sen laitoit? Älä sitä laita se valkonen on parempi..
Äiti oli tehnyt aamupalan valmiiksi jääkaappiin, kai söit? Kyllä pitää syödä, että jaksaa. Otat edes jogurtin niin saat energiaa.
Onko hampaat pesty? Nyt sitten hammaspesulle heti, vaikka sä kyllä myöhästyt bussista!
Muistat sitten laittaa oven kiinni kunnolla! Takalukkoon!!! Miten niin et saanut, jätitkö sä nyt oven auki rappuun?!
Sun bussi läjtee ihan kohta. Mene jo. Muista avaimet ja puhelin! JNE.Nuo lapset ovat 12, 15 ja 16 vuotiaat eri perheistä. Joka keleen aamukahvit menee kolmen kullannupun arkiaamu säätämisessä.
Aivan älytöntä paapomista. Tuo aamupala juttu, että kullekin on tehty välipalakin jääkaappiin valmiiksi. Iltapäivällä alkaa sitten se soittorumba, että onko jo kotona. Miksei ole? Miten niin meni myöhempään? Oliko se ovikiinni? Siellä on välipalaa valmiiksi tehty. Kyllä syöt. Et mene mäkkäriin, kun kaapissa on. JNE
jotkut vaan tekee lapsilleen järjettömän karhunpalveluksen tuolla älyttömällä hössötyksellään.
Työkavereina ovat mikromanageroijia. Puuttuvat mielellään kaikkeen ja ovat todella tunnollisia. Haalivat älytöntä työtaakkaa ja stressaavat siitä sitten, kun ei ehdi ja on pakko. Valituksen määrä on vakio.
Antaisivat muiden tehdä ja lopettaisivat tuon tukahduttamisen. Kaikki osaavat, heidän nuoretkin, jos ikinä saavat mahdollisuuden.
Ohis
Tuo on kyllä järkyttävää vanhemmuutta. Vaan paskamutsi se olen kuulema minäkin, kun en passaa lapsia ollenkaan - itse saavat tehdä kaiken ja osallistua kotitöihinkin :D
Täällä toinen! ☺️ Mun oma äiti järkytty, kun kuuli etten huolehdi 10 ja 13 vuotiaiden aamuista, kun kotona kuitenkin olen. (töistä kotiin tulen n. kolmelta, joten nukun 12-13 saakka)
Sadattelua riitti ja haukkumista. "Eihän noin pienten tarvii yksin aamuistaan huolehtia" hän sanoi.
Unohtaen, että mä huolehdin aamuni eskarilaisesta (myöhemmin myös veljeni) kun äiti meni töihin seiskaan.
Kyllä sitä vaan silloin tehtiin aamupalat ja lähdettiin. Ei tämän päivän lapselle voi olla hankalampaa, kun on aamiaisetkin monipuolistuneet, on mikrot ja vedenkeittimet apuna. Hyvin osaavat.
Kyllä mä soitan hyvän huomenen lähes joka aamu, vaikka itse heräävätkin ja kouluun lähtevät. En ole paikalla kun heräävät ja tämä on minun tapani sanoa huomenta. En siis herätä enkä muuta, mutta sanon hyvät huomenet ja muistuttelin esim jos pitää muistaa luistimet tms ottaa mukaan. Lapset ovat myös kuljetusoppilaita ja jos myöhästyvät bussista, joudun heidät viemään kouluun (15km matka).
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni isä tekee tällaista?
Niin moni, jolla on tukaduttava hössöttäjä muijana. Jos tämä ei itse työntakija pääse soittamaan, niin on delegoinut asian isälle.
Isä ei uskalla jättää varmistussoittoa tekemättä, kun häneen on nyt kerrankin luotettu.
Toki isän soitto erilainen. "Ootko herännyt!? ... Hyvä. Nyt sitten vaan meet kouluun. (Hyvää koulupäivää.). Moi."
Vierailija kirjoitti:
joudun heidät viemään kouluun (15km matka).
Et joudu. Jos lapsi myöhästyy koulukuljetuksesta niin hän kärsii ihan itse luvattoman poissaolonsa seuraukset. Vanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta lähteä kuljettamaan lasta autolla kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et joudu. Jos lapsi myöhästyy koulukuljetuksesta niin hän kärsii ihan itse luvattoman poissaolonsa seuraukset. Vanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta lähteä kuljettamaan lasta autolla kouluun.
Missään muussa maassa ei ole tämän tyyppistä asennetta alaikäisten lasten vanhemmuuteen. Ei kuulu mulle, ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella perheellä ei edes ole sitä autoa eikä rahaa taksiin.
Tuo on juuri sitä naisten "meta-työtä" , eli tuhlataan aikaa ja vaivaa täysin turhiin juttuihin ja niitä pohditaan monta kertaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pakkohan se on. Nykyään pienestäkin virheestä uhataan lasu ilmoituksella. Ennen lapset sai kasvaa ja tehdä virheitä kaikessa rauhassa (mm myöhästyä koulusta), nykyään vanhempia uhkaillaan kaikesta siitä mikä ennen oli normaalia.
Tämä on kyllä totta. Työskentelen lastensuojelulle ja viimeisimmät toimintaohjeet ovat kyllä sekoittaneet alan kokonaan, terve järki ja etenkin se maalaisjärki ovat suorastaan kiellettyjä. Aivan kuin vanhempien / kasvattajien pitäis pitää lapset koko ajan jotenkin maagisesti hallinnassa ja kontrollissa, mutta ilman mitään järkeviä keinoja, koska kaikki on kielletty. Jäljelle jää hankalissa tapauksissa lähinnä psyykkinen/henkinen alistaminen, väkivalta ja painostus yliotteen saamiseksi, mutta niissäkin pitääisi osata olla niin ovela, ettei lapsi sitä tajua ja luule itseään kohdeltavan väärin, eikä lapselle saa aiheuttaa pahaa mieltä ja traumoja.
Samaan aikaan supernanny kuitenkin telkkarissa kehottaa rajoittamaan ja sanoo, että vanhemman tärkeä tehtävä on tuottaa lapsille pettymyksiä. (joka siis on tietenkin totta) Lastensuojelu on sen sijaan aivan todellisuudesta vieraantunut ja käytännössä estää kasvattamasta täysipäisiä ja -painoisia lapsia, koska mitään ei saisi rajoittaa, velvoittaa, vaatia tai kieltää. Jos lapsi terrorisoi, on väkivaltainen, kieltäytyy koulusta ja käyttää päihteitä ym, ei häntä saa pakottaa, vaan täytyy lempeästi kannustaa - silti jos epäonnistut, on se sinun vika.
(Ei, mulla ei ole ollut ongelmia omassa toiminnassani, mutta olen seurannut läheltä, miten epäoikeudenmukaiseksi toiminta on muuttunut niin ammattilaisia kuin vanhempia kohtaan.)
Lapsi josta välitetään oppii välittämään ja kantamaan vastuuta. Onneksi et ole töissä lastensuojelussa, vaikka näin viestiäsi voisi tulkita.
Olen itse huomannut että työväenluokan perheissä on enemmän omatoimisuutta ja eräänlaista kyseenalaistamatonta kollektiivista asioiden toistoa ilman kyseenalaistamista.
Herätään itse ja mennään sinne laitokseen oppimaan mitä valtio sanelee.
Rikkaissa perheissä jos lapsia ei valvota, niin ei ne mene. Yleensä ovat omatoimisempia opiskelun suhteen ja saavat hyviä arvosanoja. Miksi mennä kouluu joka päivä jos kokeista saa kymppejä?
Hölmöt koulussa käy ja raataa. Eikö voi pitää välipäivän kympin kunniaksi ja pelata cs:sää ja juoda eeässää pari päivää kotona ja vedättää pidemmän viikonlopun? Eller hur?
Samasta syystä työväenluokan kakarat myöhemmin duunailee pikaruokaloissakin ilman ruokatunteja ja vessataukoja, koska eivät kyseenalaista ja uskalla vastustaa sääntöjä.
Säännöt on luotu rikottaviksi. Toisissa perheissä lapset oppii jo varhain että ei ole pakko, jos kukaan ei valvo. Ne sallitut poissaolopäivät on ylimääräisiä vapaapäiviä.
Mutta eihän duunarin kakarat sitä tajua vaan heräävät aamulla kuin robotit kellon soidessa ja käyvät joka oppitunnilla vetämässä sen välttävän tai riittävän numeron. Jättävät ansaitut vapaapäivät pitämättä, koska ilmeisesti on synti elää rennommin.
Tyhmä työtä tekee ja viisas pääsee vähemmällä.
Ei siitä mitään palkintoja myöhemmin heru, vaikka koko lapsuuden ajan vetää lippaa Marskin kuvalle eteisessä ja heittää huomenet ihan joka rouvalle ja herralle.
Se pitäisi jo tajuta.
Mitään palkintoja ei ole luvassa ja ei se tee kenestäkään parempaa ihmistä, jos herää kukonlaulun aikaan toimittamaan ikivanhoja luterilaisia hyveitä, koska vanhemmatkin ja koska koko köyhäin kortteli tekee niin.
No meillä ei tätä ongelmaa ole kun ollaan etätöissä. Vaikein herätettävä on 15-vuotias. Ei nouse vaikka monesti käsketään, ja sitten kun nousee liian myöhään on se meidän vika.
En koskaan ekaluokan jälkeen soitellut kun olin työpaikalla, eikä ole koskaan myöhästynyt. Mysteeri kyllä että miten, kun noita sen aamuja nyt paikan päältä katsoo.
Meillä on lapsella family link, siitä näkee missä on. Lisäksi hälytys puhelimessa, milloin pitää kouluun lähteä. On tokalla. Aamulla herätän kun itse lähden. Töistä en yleensä voi soittaa, tai mielestäni ei ole kovin hyvä idea soitella räjähdekuorman kanssa jostain kuoppaiselta tieltä.
Kävin ysärillä ammattikoulua.
Tässä kuvaus koulumatkasta
bussilla pääbussiasemalle noin klo 5 aamulla
Ulkona palelua kunnes aseman ovet aukee
Sitten noin 50 kg bussissa seuraavaan paikkaan
Vaihto ja noin 10 kg
Olen koululla
Sama illalla toisin päin
Olin tosin jo käynyt lukion tätä ennen.
Vierailija kirjoitti:
No meillä ei tätä ongelmaa ole kun ollaan etätöissä. Vaikein herätettävä on 15-vuotias. Ei nouse vaikka monesti käsketään, ja sitten kun nousee liian myöhään on se meidän vika.
En koskaan ekaluokan jälkeen soitellut kun olin työpaikalla, eikä ole koskaan myöhästynyt. Mysteeri kyllä että miten, kun noita sen aamuja nyt paikan päältä katsoo.
Jos koulu ei rankaise myöhästymisestä, niin vanhemmat voivat silti niin tehdä. Esimerkiksi kuukausi kotiarestia tai pari tuntia nurkassaseisontaa motivoi ihmeesti nousemaan jatkossa sängystä ajoissa.
Äitini oli vuorotteluvapaalla kun aloitin koulun 7-vuotiaana.
8-vuotiaana lähdin aamuisin yksin kouluun. Joskus äiti soitti ja muistutti ottamaan esim. sateenvarjon, luistimet tms.
-91
Nukun pommiin jos mutsi ei herätä kirjoitti:
Olen itse huomannut että työväenluokan perheissä on enemmän omatoimisuutta ja eräänlaista kyseenalaistamatonta kollektiivista asioiden toistoa ilman kyseenalaistamista.
Rikkaissa perheissä jos lapsia ei valvota, niin ei ne mene. Yleensä ovat omatoimisempia opiskelun suhteen ja saavat hyviä arvosanoja. Miksi mennä kouluu joka päivä jos kokeista saa kymppejä?
Hölmöt koulussa käy ja raataa. Eikö voi pitää välipäivän kympin kunniaksi ja pelata cs:sää ja juoda eeässää pari päivää kotona ja vedättää pidemmän viikonlopun? Eller hur?
Samasta syystä työväenluokan kakarat myöhemmin duunailee pikaruokaloissakin ilman ruokatunteja ja vessataukoja, koska eivät kyseenalaista ja uskalla vastustaa sääntöjä.
Säännöt on luotu rikottaviksi. Toisissa perheissä lapset oppii jo varhain että ei ole pakko, jos kukaan ei valvo. Ne sallitut poissaolopäivät on ylimääräisiä vapaapäiviä.
Mutta eihän duunarin kakarat sitä tajua vaan heräävät aamulla kuin robotit kellon soidessa ja käyvät joka oppitunnilla vetämässä sen välttävän tai riittävän numeron. Jättävät ansaitut vapaapäivät pitämättä, koska ilmeisesti on synti elää rennommin.
Ei siitä mitään palkintoja myöhemmin heru, vaikka koko lapsuuden ajan vetää lippaa Marskin kuvalle eteisessä ja heittää huomenet ihan joka rouvalle ja herralle.
Se pitäisi jo tajuta.
Mitään palkintoja ei ole luvassa ja ei se tee kenestäkään parempaa ihmistä, jos herää kukonlaulun aikaan toimittamaan ikivanhoja luterilaisia hyveitä, koska vanhemmatkin ja koska koko köyhäin kortteli tekee niin.
Minä olen köyhän lapsi.
Kotoa sain vain tyhjät kädet
Kävin koulut ja valmistuin
Kävin ns paskaduuneissa (en ollut koskaan sairaana)
Perustin yrityksen
Sillä olen itseni elättänyt
Häpeä kun pilkkaat kilttejä ahkeria ihmisiä.
Mutta oletkin vain valepukki ja trolli:)
AP. Sinäkö ne lapset olet todennut "tavallisiksi" kun niin hyvin tiedät että eivät ole nepsyjä?
Tiesit varmaan että moni nepsy saa diagnoosin aikuisena. Ei ole mitenkään erikoista että diagnoosi tulee vasta viisikymppisenä. Silti se nepsyys on aiheuttanut ongelmia jo lapsuudessa ja nuoruudessa.
Jos sinulla nyt on joku yliluonnollinen kyky diagnoosin tekemiseen, niin tarjoa ihmeessä apuasi terveydenhuoltoon. Siellä kun lääkärit kuluttavat hirveästi aikaa tutkimuksiin, joskus jopa vuosia ja silti saattaa jäädä diagnoosi tekemättä - kunnes joskus vuosia myöhemmin huomataan, että "on tää sittenkin nepsy".
Nukun pommiin jos mutsi ei herätä kirjoitti:
Se pitäisi jo tajuta.
Jos opettaa lapsensa jo varhain itsenäiseksi, niin nopeammin ovat valmiita tehtaalle palvelemaan muita.
Kulkee suvussa ja sitä ihaillaan miten omatoimisia ovat. Porsivat sangen nuorina ja hoitavat itsenäisesti asiansa kuten kuuluukin herran nuhteessa.
Tuottavat samalaisia jälkipolvia. Yksikään ei saa palkintoa että sulkeiset sujuu lapsesta asti hyvin. Palkintona välttävät vain remmin.
Työkaveri lähti töistä kotiin, koska lukiolainen ei ollut mennyt kouluun.
Toki isä oli kotona, mutta iskä myös nukkui.
Toisen työkaverin lukiopoika lopetti lukion, kun ei uskaltanut ilmeisesti matkustaa bussilla. Äiti oli kovin huolissaan, että miten se meidän 17v pärjää, kun pitää yksin bussilla mennä.
Kolmannen työkaverin poika lopetti lukion, koska Koronan vuoksi tehtiin sitä etänä eikä kestänyt.
Kriisitilanteessa nämä olisivat ase kädessä rintamalla.
Nuoremmat lapset tekevät heidän vaatteensa ja elektroniikkansa, mutta onhan se herääminen kovin vaikeaa.
Mutta kobolttia pystyy kaivamaan nelivuotias, joka ei ole saanut syödäkseen kahteen päivään. Ehkä jos vaihtaisivat hetkeksi paikkoja, niin voisi oppia omia rajoja.