Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö lapset tai nuoret osaa mennä/herätä enää itsekseen kouluun??

Vierailija
01.02.2022 |

Ihmettelen tätä että nykyään työkaverit soittelevat monta kertaa aamun aikana kotiin lapsilleen, oletko herännyt? Lähditkö jo kouluun? Oletko nyt matkalla?

Kyse siis jostain yläasteikäisistä tai jopa lukiolaisista nuorista.

Mitä ihmettä. Kai nyt joku 15v osaa jo itse laittaa herätyksen ettei äidin tai isän tarvitse herättää joka päivä soittelemalla jatkuvasti. Sitten vielä varmistetaan monta kertaa ihan ”tavallisten” (ei esim. nepsyjen) kohdalla että olethan nyt matkalla.

Ei kai se ikinä opi itsenäiseksi jos vanhempi holhoaa jostain työpaikalta käsinkin joka aamu. Älytöntä.

En muista omasta nuoruudesta 2000-luvun alkupuolelta että kellekään kaverille olisi edes ala-asteella vanhemmat soitelleet että lähditkö nyt jo kouluun yms yms kysymystulvaa, vaan luotettiin siihen, että osattiin kyllä itse hoitaa itsemme kouluun ja takaisin. Eikä tarvittu tilannepäivityksiä viiden minuutin välein.

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa että 70-luvulla, 80-luvulla, 90-luvulla, 2000-luvulla ja 2010-luvulla äidit on soitelleet lapsilleen aamuisin työpaikoilta.

t. 61-vuotias

Vierailija
2/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pakkohan se on. Nykyään pienestäkin virheestä uhataan lasu ilmoituksella. Ennen lapset sai kasvaa ja tehdä virheitä kaikessa rauhassa (mm myöhästyä koulusta), nykyään vanhempia uhkaillaan kaikesta siitä mikä ennen oli normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lapsilla ole kotiintuloaikokaan enää, vaan äiti tai isä lähettävät viestin tai soittavat, kun on aika tulla kotiin.

Vierailija
4/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida kovin vaativa työ äidillä tai isällä olla, kun ehtivät sieltä monta kertaa aamussa soittelemaan.

Vierailija
5/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pakkohan se on. Nykyään pienestäkin virheestä uhataan lasu ilmoituksella. Ennen lapset sai kasvaa ja tehdä virheitä kaikessa rauhassa (mm myöhästyä koulusta), nykyään vanhempia uhkaillaan kaikesta siitä mikä ennen oli normaalia.

Näinhän se on. Lasu napsahtaa, jos lapsi lintsaa. Millä muulla keinolla työssä käyvä vanhempi voisi varmistaa, että lapsi tosiaan on menossa kouluun?

Vierailija
6/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Lasu napsahtaa, jos lapsi lintsaa. Millä muulla keinolla työssä käyvä vanhempi voisi varmistaa, että lapsi tosiaan on menossa kouluun?

Soitteletteko oikeesti joka päivä nämä janipetterit ja janikat läpi? Voihan he puhelimessakin väittää olevansa lähdössä kouluun mutta lojuvatkin edelleen sängyssä. Olen tosin nähnyt joidenkin soittavan jopa videopuheluita.

Mitenköhän niiden lapset pärjää joiden vanhemmat ei pysty jostain kaupan kassalta tai sairaaloista soittamaan monta kertaa aamussa..

Vierailija
7/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut ainakin nuo soittelevat vanhemmat välittää lapsistaan

Vierailija
8/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei edes lapsia ole, mutta ei kai se nyt niin kauheaa ole, jos vanhempi varmistaa, että lapsi on herännyt. Teineillä on useinkin vaikeuksia heräämisessä, joten turha riskeerata myöhästymistä, kun sillä on nykyään pahemmat seuraukset, kuin oli omina kouluaikoina.

Vierailija
9/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistävä aloitus, lukematta siis paskaa

Vierailija
10/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa että 70-luvulla, 80-luvulla, 90-luvulla, 2000-luvulla ja 2010-luvulla äidit on soitelleet lapsilleen aamuisin työpaikoilta.

t. 61-vuotias

En muista koskaan äitini tai isäni soittaneen minulle edes ala-astella, että olenko lähdössä kouluun. Itse soitti jommalle kummalle ainoastaan silloin jos oli kipeä olo ennen kouluun lähtemistä.

Muuten vanhemmat kyllä luottivat että osasin itse kouluun. Sama oli sisarusten kanssa. Lukioikäisenä olisin hävennyt, jos äiti olisi soitellut mulle kouluun ja kysynyt olenko päässyt perille ja olisi pitänyt antaa jotain tilanneraportteja jatkuvasti. Lukioikäisethän voi olla jo täysi-ikäisiä, ei siinä iässä tarvitse enää mitään pikkulapsimaista holhousta.

Ei kyllä kellekään ystävistänikään äidit soitelleet perään.

Vierailija
11/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei edes lapsia ole, mutta ei kai se nyt niin kauheaa ole, jos vanhempi varmistaa, että lapsi on herännyt. Teineillä on useinkin vaikeuksia heräämisessä, joten turha riskeerata myöhästymistä, kun sillä on nykyään pahemmat seuraukset, kuin oli omina kouluaikoina.

Ne teinit ovat muutaman vuoden kuluttua aikuisia, ja sitten niiden pitäisi pystyä ihan itse huolehtimaan ajoissa olemisestaan. Siis jolleivat halua syrjäytyä...

Vierailija
12/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt parivuotta ollut kotona etätöissä. Kiva on herätä perheen nuorten kanssa kiireettä yhdessä ja olla kotona, kun koulusta palaavat.

Lapseni eivät häiritse etätyöntekoani, mutta ovat monta kertaa sanoneet, kuinka paljon kivempaa on, kun äiti on kotona.

Osaavat omatoimisesti hoitaa aamutoimet ja kouluun lähdön ajoissa, jos unohdan heitä siitä muistuttaa. Muistuttaminen on vain tapa osoittaa välittämistä.

Miksi ap kuvittelee, että asiasta muistuttaminen johtuisi nuorten osaamattomuudesta?

Vierailija
13/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se silloin aika kauheaa, jos vanhempi on vaikka ambulanssikuski tai kirurgi ja lähtee kesken töidensä soittelemaan, että joko se kullannuppu on herännyt kouluun.

Vierailija
14/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näissä vedotaan siihen, että lapsi ei ikinä itsenäisty ja ennen oli asiat muka ihan toisella tavalla. Muistan kyllä omilta kouluajoilta kavereita, joita paapottiin kotona joka asiassa ja ihan normaaleja työssäkäyviä, itsenäisiä aikuisia heistä on tullut.

Vierailija
15/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitteletteko oikeesti joka päivä nämä janipetterit ja janikat läpi? Voihan he puhelimessakin väittää olevansa lähdössä kouluun mutta lojuvatkin edelleen sängyssä. Olen tosin nähnyt joidenkin soittavan jopa videopuheluita.

Mitenköhän niiden lapset pärjää joiden vanhemmat ei pysty jostain kaupan kassalta tai sairaaloista soittamaan monta kertaa aamussa..

Ei ole lapsia, niin paha sanoa, mitä he tekevät. Totta kuitenkin on, että ennen lintsaaminen nähtiin huonona käytöksenä, josta tuki rangaistus (jälki-istunto). Nykyään se nähdään vanhemman ongelmana, ettei lapsi täytä oppivelvollisuuttaan. Vanhemmalla taas ei ole hirveästi työkaluja joilla varmistaa, että se lapsi menee sinne kouluun.

Vierailija
16/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä soittelin lapset kouluun, mutta olivat silloin kyllä alakoulussa ja lukihäiriön vuoksi erityisesti kuopuksella meni pitkään ymmärtää kellonaikoja.

Omasta lapsuudesta muistan, että 80-luvulla äiti soitti mulle aamuisin milloin piti lähteä ja sitten taas mun piti soittaa hänelle aina heti iltapäivällä kun tulin koulusta kotiin.

Vierailija
17/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se normaalia, että 9v pitää vielä nukuttaa? Tai siis valvoa huoneessaan kunnes on nukahtanut?

Vierailija
18/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne teinit ovat muutaman vuoden kuluttua aikuisia, ja sitten niiden pitäisi pystyä ihan itse huolehtimaan ajoissa olemisestaan. Siis jolleivat halua syrjäytyä...

Sitten on jo älyssä vikaa, jos kuvittelee, että äiti huolehtii kaikki asiat myös aikuisena, eikä kykene tekemään muutosta käytöksessään. Voi se lapsi olla ihan normaalisti itsenäinen ja vanhempien varmistelut siinä sivussa on vaan lisä ja merkki välittämisestä.

Vierailija
19/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle soiteltiin kun olin 7-8-vuotias ja piti ekan kerran herätä ja mennä kouluun itsenäisesti. Sen jälkeen ei ole soiteltu. Toisaalta olen ollut myöhemmin koulun asuntoloissa joissa käytiin herättelemässä meitä 15-17-vuotiaita ja suunnilleen raahaamassa ylös jos ei ollut itsellä tarpeeksi motivaatiota nousta.

Vierailija
20/93 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse edes lintsata vaan ihan rehellisesti nukkua pommiin.