Eikö lapset tai nuoret osaa mennä/herätä enää itsekseen kouluun??
Ihmettelen tätä että nykyään työkaverit soittelevat monta kertaa aamun aikana kotiin lapsilleen, oletko herännyt? Lähditkö jo kouluun? Oletko nyt matkalla?
Kyse siis jostain yläasteikäisistä tai jopa lukiolaisista nuorista.
Mitä ihmettä. Kai nyt joku 15v osaa jo itse laittaa herätyksen ettei äidin tai isän tarvitse herättää joka päivä soittelemalla jatkuvasti. Sitten vielä varmistetaan monta kertaa ihan ”tavallisten” (ei esim. nepsyjen) kohdalla että olethan nyt matkalla.
Ei kai se ikinä opi itsenäiseksi jos vanhempi holhoaa jostain työpaikalta käsinkin joka aamu. Älytöntä.
En muista omasta nuoruudesta 2000-luvun alkupuolelta että kellekään kaverille olisi edes ala-asteella vanhemmat soitelleet että lähditkö nyt jo kouluun yms yms kysymystulvaa, vaan luotettiin siihen, että osattiin kyllä itse hoitaa itsemme kouluun ja takaisin. Eikä tarvittu tilannepäivityksiä viiden minuutin välein.
Kommentit (93)
Miten lapset oppii ottamaan mistään vastuuta jos vanhemmat aina tekee kaiken niiden puolesta?
Kyllä meillä lapset itse heräävät ja muutenkin hoitavat hommansa. Jos tulee myöhästymisiä ym niihin puututaan. Mut eipähän niitä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä ei tätä ongelmaa ole kun ollaan etätöissä. Vaikein herätettävä on 15-vuotias. Ei nouse vaikka monesti käsketään, ja sitten kun nousee liian myöhään on se meidän vika.
En koskaan ekaluokan jälkeen soitellut kun olin työpaikalla, eikä ole koskaan myöhästynyt. Mysteeri kyllä että miten, kun noita sen aamuja nyt paikan päältä katsoo.
Jos koulu ei rankaise myöhästymisestä, niin vanhemmat voivat silti niin tehdä. Esimerkiksi kuukausi kotiarestia tai pari tuntia nurkassaseisontaa motivoi ihmeesti nousemaan jatkossa sängystä ajoissa.
Eli jos olen kotona niin piruuttani jätän herättämättä ja sitten rankaisen? Niinkö sinulle tehtiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pakkohan se on. Nykyään pienestäkin virheestä uhataan lasu ilmoituksella. Ennen lapset sai kasvaa ja tehdä virheitä kaikessa rauhassa (mm myöhästyä koulusta), nykyään vanhempia uhkaillaan kaikesta siitä mikä ennen oli normaalia.
Tämä on kyllä totta. Työskentelen lastensuojelulle ja viimeisimmät toimintaohjeet ovat kyllä sekoittaneet alan kokonaan, terve järki ja etenkin se maalaisjärki ovat suorastaan kiellettyjä. Aivan kuin vanhempien / kasvattajien pitäis pitää lapset koko ajan jotenkin maagisesti hallinnassa ja kontrollissa, mutta ilman mitään järkeviä keinoja, koska kaikki on kielletty. Jäljelle jää hankalissa tapauksissa lähinnä psyykkinen/henkinen alistaminen, väkivalta ja painostus yliotteen saamiseksi, mutta niissäkin pitääisi osata olla niin ovela, ettei lapsi sitä tajua ja luule itseään kohdeltavan väärin, eikä lapselle saa aiheuttaa pahaa mieltä ja traumoja.
Samaan aikaan supernanny kuitenkin telkkarissa kehottaa rajoittamaan ja sanoo, että vanhemman tärkeä tehtävä on tuottaa lapsille pettymyksiä. (joka siis on tietenkin totta) Lastensuojelu on sen sijaan aivan todellisuudesta vieraantunut ja käytännössä estää kasvattamasta täysipäisiä ja -painoisia lapsia, koska mitään ei saisi rajoittaa, velvoittaa, vaatia tai kieltää. Jos lapsi terrorisoi, on väkivaltainen, kieltäytyy koulusta ja käyttää päihteitä ym, ei häntä saa pakottaa, vaan täytyy lempeästi kannustaa - silti jos epäonnistut, on se sinun vika.
(Ei, mulla ei ole ollut ongelmia omassa toiminnassani, mutta olen seurannut läheltä, miten epäoikeudenmukaiseksi toiminta on muuttunut niin ammattilaisia kuin vanhempia kohtaan.)
Puhut asiaa.
Nykyään nepsylapsia päätyy huostaanottoon kun eivät pysty menemään kouluun.
Useimmissa tapauksissa kouluongelmat saataisiin korjattua jos ongelmakohdat korjattaisiin siellä koulussa. Mutta eihän niitä korjata. Vanhempiaan vaan vaaditaan korjaamaan tilannetta, vaikka eivät he koulun käytäntöjä pysty muuttamaan.
Ei niillä lapsilla koukussa käyminen onnistu huostaanotettunakaan. Laitoksessa heitä ei kukaan edes yritä saada kouluun. Monella ongelmat vaan pahenee.
Lastensuojelua tuottaville laitoksille nämä lapset ovat kultakimpaleita. Heistä maksetaan paljon paremmin kuin tavislapsista, jotka eivät tarvitse erityistä tukea. Ei sitä tukea näille lapsille tietenkään tarjota, rahat vaan otetaan kunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä ei tätä ongelmaa ole kun ollaan etätöissä. Vaikein herätettävä on 15-vuotias. Ei nouse vaikka monesti käsketään, ja sitten kun nousee liian myöhään on se meidän vika.
En koskaan ekaluokan jälkeen soitellut kun olin työpaikalla, eikä ole koskaan myöhästynyt. Mysteeri kyllä että miten, kun noita sen aamuja nyt paikan päältä katsoo.
Jos koulu ei rankaise myöhästymisestä, niin vanhemmat voivat silti niin tehdä. Esimerkiksi kuukausi kotiarestia tai pari tuntia nurkassaseisontaa motivoi ihmeesti nousemaan jatkossa sängystä ajoissa.
Eli jos olen kotona niin piruuttani jätän herättämättä ja sitten rankaisen? Niinkö sinulle tehtiin?
Nykyään on mitä erilaisimpia laitteita olemassa missä on herätystoiminto.
Voi olla, että joissain tapauksissa on kyse nepsystä, mutta joskus hieman huvittaa ilmiö, että joka ikiseen asiaan tarjotaan syyksi nepsy/mt-ongelma/narsismi/you name it.
Näitä lukiessa ei voi kuin ihmetellä miten suomalaisille on jotenkin hirveän hankala paikka jos joku huolehtii lapsistaan. Toki se voi mennä liian pitkälle mutta on silti huolehtimista, osoitus rakkaudesta ja lämmöstä lasta kohtaan.
Ei tarvitse olla kummoinenkaan kyökkipsykologi ymmärtääkseen mistä tämä halveksunta on peräisin. Kun ei ole pienenä saanut huolenpitoa ei sitä aikuisenakaan osaa antaa eikä sallisi muillekaan.
Heikot yksin, vahvat sylityksin.
Vierailija kirjoitti:
Miten lapset oppii ottamaan mistään vastuuta jos vanhemmat aina tekee kaiken niiden puolesta?
Kyllä meillä lapset itse heräävät ja muutenkin hoitavat hommansa. Jos tulee myöhästymisiä ym niihin puututaan. Mut eipähän niitä tule.
Hyvin
Vierailija kirjoitti:
Jokainen hoitakoon itsensä 7-vuotiaasta, mitään huoltajia siinä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa ei voi kuin ihmetellä miten suomalaisille on jotenkin hirveän hankala paikka jos joku huolehtii lapsistaan. Toki se voi mennä liian pitkälle mutta on silti huolehtimista, osoitus rakkaudesta ja lämmöstä lasta kohtaan.
Ei tarvitse olla kummoinenkaan kyökkipsykologi ymmärtääkseen mistä tämä halveksunta on peräisin. Kun ei ole pienenä saanut huolenpitoa ei sitä aikuisenakaan osaa antaa eikä sallisi muillekaan.
Heikot yksin, vahvat sylityksin.
Näinhän se on. Suomalainen lastenkasvatus on kuin uimataidottoman uimaopetus äkkisyvässä vedessä. Jos et pysy pinnalla, huku pois.
Vähintäänkin itsekseen selviämään jätetyn epäonnistumisista tulee rangaistus, tukea ei senkään vertaa. Lasten pitäisi olla pikkuaikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Halvin ja paras niistä on oma vanhempi.
Mikä vaivaan ihmistä, jota harmittaa hirveästi se että vanhemmat välittävät lapsistaan? Mistä se julmuuden ja kaltoinkohtelun ihannointi oikein tulee?
Onko sitä porukkaan jotenkin epätavallisen paljon vauva-palstalla?
Nykyään Wilma viestiä pukkaa heti, jos myöhästyt, unohtunut hanskat, ulkoiluhousut...poika 5lk Wilma viestiä tulee vanhemmille jokaisesta vihon unohduksestakin. Ennen torjuttiin lapsia myöhästymisistä ja unohduksista, nykyään vanhemman puhelin piippailee töissä lapsen unohduksista. Pitää soittaa lapselle aamulla, ettei tule Wilma viestejä😃
Nykyään myös koulun ovet lukossa, jos myöhästyt hyvällä säkällä saatat päästä sisään kun soitat ovikelloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida kovin vaativa työ äidillä tai isällä olla, kun ehtivät sieltä monta kertaa aamussa soittelemaan.
Päinvastoin, vaativassa työssä voi välillä soitella omia asioitaan. Jossain liukuhinan toljottelutehtävässä se ei onnistu.
Eli vaikka kirurgi voi rauhassa soitella omia puheluitaan kesken leikkauksen? Tai lentokapteeni? Ok…
Nykyteknologialla se on mahdollista ja samaan aikaan voi kuunnella heavymetalliakin.
Eikä yhtään häiritse keskittymistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmistyö on kallista, eikä se opeta lasta omatoimisuuteen.
Herätyskelloon tai esimerkiksi kännykän, tv:n tai radion herätystoimintoon herää oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herätyskelloon tai esimerkiksi kännykän, tv:n tai radion herätystoimintoon herää oikein hyvin.
Rakastava ja huolehtiva vanhempi kasvattaa lapsensa tasapainoiseksi aikuiseksi.
Tekniikalla kasvatettu lapsi/nuori ei sellaiseksi kasva.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään Wilma viestiä pukkaa heti, jos myöhästyt, unohtunut hanskat, ulkoiluhousut...poika 5lk Wilma viestiä tulee vanhemmille jokaisesta vihon unohduksestakin. Ennen torjuttiin lapsia myöhästymisistä ja unohduksista, nykyään vanhemman puhelin piippailee töissä lapsen unohduksista. Pitää soittaa lapselle aamulla, ettei tule Wilma viestejä😃
Nykyään myös koulun ovet lukossa, jos myöhästyt hyvällä säkällä saatat päästä sisään kun soitat ovikelloa.
Jep. Aina märistään siitä miten vanhemmat ulkoistaan kasvatuksen kouluille mutta kun nykyään se koulu ulkoistaa ihan kaiken vanhemmille.
Ennen opettaja kasvatti koulussa, nykyään hän räppää Wilmaan 20 vihaista viestiä ja odottaa että vanhempi telepatialla ohjaa lastaan 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi vanhemmat voi oikein hyvin korvata koneilla. Tuottavuus paranee töissäkin. Muidenkin ihmissuhteiden kohdalla kone on paras vaihtoehto.
Tiedän perheen, jossa vanhemmat ei ole tehneet päivääkään töitä. Kela ja Sossu hoitaa heidän perheensä elättämään. He eivät saaneet lapsiaan hereille aamuisin. Eivät siis vaan viitsineet. Heille tuli kaupungilta työntekijä joka arkiaamu ja häärii nämä lapset kouluun. Ja nämä musssukat olivat siis yläkouluikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastava ja huolehtiva vanhempi kasvattaa lapsensa tasapainoiseksi aikuiseksi.
Tekniikalla kasvatettu lapsi/nuori ei sellaiseksi kasva.
Onko teidän lapsella puhelinta ollenkaan? Tai edes rannekelloa? Tekniikkahan on pahasta.
70-lulla oli toi lähikoulu jonne kävely vei 3 minsaa, nyt pitää mennä kouluun bussilla, matka kestää 50 minsaa kun kiertää jokaisen sivutien. Että tuntia aikaisemmin saa herätä 2000-luvulla syntynyt lapsi 1960-luvun lapseen verrattuna. 70-luvulla käveltiin naapurin lapsen kanssa samaa matkaa, käytiin pimpottamassa ovikelloa tai huhuiltiin eteisessä kaveria mukaan. Nyt kaverit asuu kauempana ja kukin odottaa bussia omilla nurkillaan.