Lastensuojelusta
Minulla on muutamia kysymyksiä ja olisi mukava lukea muiden kokemuksista.
Olemme taistelleet lastensuojelun kanssa yli vuoden. Tänä aikana on tapahtunut valtavasti asioita joten en millään saa mahtumaan kaikkea tähän, yritän tärkeimmät asiat ja kysymykset saada tähän mahtumaan mahdollisimman tiivistetysti.
Lapseni sijoitettiin kiireellisesti äidilleni viime vuoden keväällä. Syynä päihdeongelmani. Päihdeongelma on väärä termi minun ongelmalleni, mutta mikä termi sitten olisi oikea, en tiedä. Nykyään olen kipupolin asiakas ja minulla on lääkitys kunnossa. Minulla on parikin eri vaivaa joista ilman lääkitystä tulee järkyttävät kivut, menen täysin toimintakyvyttömäksi ja kipujen ollessa pahimmillaan en selviä millään. Nämä vaivani tulevat ilmi rtg- ja magneettikuvissa, eli ei ole kyse siitä että minä vain kitisisin että sattuu mutta missään kuvissa/testeissä ei näy mitään. Minulla on mm.kolmoishermosärky. Ennen kuin sain lääkityksen ja pääsin kipupolin asiakkaaksi, rupesin ottamaan vahvoja kipulääkkeitä ilman reseptiä. Tästä syystä olen papereissa päihdeongelmainen. Koskaan en ole lääkkeitä ottanut päihtymistarkoituksessa enkä ole huumeita käyttänyt. Vierottauduin elokuussa tuosta lääkkeestä mitä olin ilman reseptiä käyttänyt, en ole sortunut enkä tule sortumaankaan. Kolmisen vuotta käytin tuota lääkettä, vieroitusoireet olivat todella rajut ja kestivät pitkään, muuten olisin lopettanut heti kun kivuilleni löydettiin syy ja sopiva lääkitys. Ja tiedän kyllä mokanneeni, siitä ei kenenekään tarvitse tulla valittamaan. Olisi heti pitänyt marssia lääkäriin eikä ominpäin aloittaa mitään.
Lapseni (4v) on ollut sijotuksessa äitini luona vähän yli vuoden, kuukausi sitten hallinto-oikeudesta tuli päätös jonka mukaan huostaanotolle on perusteet. Tämä päätös oli nippu papereita joissa luki koko tilanne ja melkein silmissä pimeni kun raivostutti niin kovasti että kuinka paljon täyttä p*skapuhetta siellä oli! En tietenkään väitä että kaikki on valhetta, mutta kyllä siellä paljon oli sellaista mikä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Yksi esimerkki on että kun olin katkaisuhoidossa, minulla ei kuulemma ollut minkäänlaista halua tai motivaatiota jatkaa katkaisuhoidon jälkeen ns.yhteisöhoitoon. Katkaisuhoito kestää kaksi viikkoa (tai kuten minulle sanottiin, en saa olla kuin max. kaksi viikkoa) ja tuon kahden viikon jälkeen pitäisi siirtyä yhteisöhoitoon, joka on täysin lääkkeetön hoitomuoto. Katkaisuhoidossakaan eivät mielellään anna potilaille heidän omia lääkkeitään. Hoitaja kuitenkin soitti kipupolille ja sieltä olivat sanoneet että minulle pitää lääkkeeni antaa. Koska yhteisöhoito on lääkkeetön ja minun piti lääkkeitä syödä, en saanut jatkaa. Tämä kuitenkin papereihin muuttui "äidillä ei ollut minkäänlaista halua ja motivaatiota jatkaa hoitoa". Siinä nyt yksi esimerkki niistä monista jotka on virallisiin papereihin kirjattu totuutena vaikka se ei sellainen ole.
Ihan ensimmäinen kysymykseni on, olisiko lastensuojelutyöntekijät saaneet näyttää nämä paperit äidilleni, jonka luona lapseni siis nyt asuu? Jankuttavat avoimuudesta mutta avoinhan voi olla muutenkin kuin näyttämällä paperit joissa lukee kaikkea maan ja taivaan väliltä, minun ja mieheni potilastietoja, paljon ja vielä enemmän asioita mitkä eivät pidä paikkaansa. Tottakai lähes jokainen lastensuojelun asiakas ja etenkin lapsensa menettänyt jankkaa että syytetään turhaan ja on koettu paljon vääryyttä jne. Mutta en minä rupea myöntämään asioita mitä ei oikeasti ole tapahtunut. Lakimieheltä kysyin tuota että oliko laillista näyttää nuo paperit, ei ihan varma ollut mutta oli kuitenkin sitä mieltä että ei olisi saanut näyttää ja jos asiasta tekisi kantelun niin ls-työntekijät saisivat huomautuksen. Mutta tottakai ls-työntekijät suuttuisivat ja yhteistyö olisi entistä vaikeampaa. Se on vaikeaa jo nyt, ja kuinkahan sitten kun heidän toiminnastaan valittaisin.. Minua ei kyllä missään nimessä voi syyttää yhteistyökyvyttömyydestä, olen alusta asti sanonut että teen ihan mitä vain, olen kysellyt että mitä minun pitäisi tehdä että saisin lapseni takaisin. Eipä minulle ole sitä vieläkään kerrottu. Lastensuojelun puoli taas on ollut erittäin huono tuossa yhteistyössä, minä olin heihin paljon yhteydessä, kyselin asioita, kysyin lupaa lähes kaikkeen (esim. saanko minä mennä lapsen kanssa neuvolaan), yritin saada asiat etenemään ja yritin saada vastausta kysymyksiini että mitä ihmettä minun pitää tehdä että saan lapsen takaisin kotiin, tai edes asiat etenemään. Hyvin, hyvin harvoin lastensuojelusta vastattiin puheluihini tai soitettiin takaisin. Vasta kun uhkasin valviralla niin rupesivat vähän aktiivisemmin vastaamaan/soittamaan takaisin.
Äitini ja isäpuoleni olivat loppuvuodesta 1,5vkoa reissussa, ja lastensuojelu sai tietää tästä yli 2kk etukäteen. Kysyin lukemattomia kertoja että kai lapsi saa olla kanssamme tämän ajan, eihän minulle vastattu tähän(kään) asiaan. Vasta kun valviralla uhkasin tämän vastaamattomuuden tiimoilta niin järjestettiin palaveri jonka tuloksena oli että lapsi on kanssamme ja päiväkodissa. Klo12 hain lapsen tarhasta ja vein hänet tarhaan klo20. N.puolessa välissä reissua lapsi sairastui eikä siis voinut olla tarhassa. Kysyin lastensuojelusta että mitäs nyt, vastasivat vain että "jos teille on ok niin olkaa lapsen kanssa ympärivuorokauden". Ihan kuin meille ei olisi jossakin vaiheessa ollut ok olla lapsen kanssa...
Mieheni äiti on tehtaillut ls-ilmoituksia suuret määrät. Olen muka ajanut autolla päihtyneenä lapsi kyydissä, jättänyt hänet yksin kotiin ym. Mikään ei pidä paikkaansa. Vielä hetki sitten olimme edistyneet tilanteessa oikein hyvin, lapsi sai olla välillä kotona ja kesäksi oltiin luvattu vielä enemmän kotilomia, puhuttiin jopa että kun haetaan huostaanotonpurkua ja lapsi palaa kotiin, niin jos meillä rupeaisi käymään perhetyöntekijä. Tämä kaikki romuttui tällä viikolla. Lastensuojelusta kävivät äitini luona, kertoivat että edellisellä viikolla nimetön soittaja oli soittanut to iltana klo 22 ilmoituksen "olen saanut tietooni että lapsen vanhemmat ovat olleet joko ma-ti välisen yön, tai ti-ke välisen yön ihan sekaisin ja lapsi ollut heillä". Todellisuudessa lapsi oli ollut ma-ti yön päiväkodissa ja ti-ke yön äitini luona. Eikä meillä olla sekaisin oltu eikä meillä ole ketään ollut. Tämä jälkikäteen tehty, "olen kuullut näin"-ilmoitus pilasi kaiken. Kaikki kotilomat peruttu, turha kuulemma edes haaveilla huostaanoton purusta ja sijoitus tulee olemaan todella pitkä. Miten tilanne voi muuttua noin radikaalisti nimettömän, jälkikäteen tehdyn ilmoituksen takia, ja kun ilmoituksen tekijä ei ollut itse ollut edes paikalla vaan oli "kuullut jostakin"?! Onko tuo nyt ihan oikein? Lapsen isän äitihän tuonkin ilmoituksen oli tehnyt, hänellä on jostain syystä ollut tavoitteena jo vuosia se että lapsi lähtisi tästä kaupungista pois.
En millään saa tähän mahtumaan kaikkea miten lastensuojelu on kohdellut meitä väärin ja epäreilusti, mitä kaikkea p*skapuhetta papereissa on. Kysykää ihmeessä niin vastaan kyllä. Olen käynyt alusta asti a-klinkalla juttelemassa erään henkilön kanssa. Pari viikkoa sitten kun oli lastensuojelun kanssa palaveri, kysyin että jatkanko tämän työntekijän luona käymistä (minä tosiaan tykkään tästä henkilöstä ja meillä on oikein hyviä keskusteluja). Ls-työntekijä sanoi että jatka vain, kysyin että soitanko minä hänelle ja varaan ajan vai kuinka. Ls-työntekijä sanoi että hän laittaa tälle a-klinikan työntekijälle viestiä että ottaa minuun yhteyttä. Pariin viikkoon ei kuulunut mitään, lastensuojelusta sanottiin että on jutellut tämän a-klinikan työntekijän kanssa ja tämä on luvannut laittaa minulle tekstiviestitse uuden ajan. Alkuviikosta kun ls-työntekijät kävivät äitini luona, äitini ihmetteli että miten a-klinikalta ei ole mitään kuulunut. No sehän käännettiin minun viakseni, minua ei kuulemma kiinnosta pätkääkään koska en itse ole soittanut ja varannut aikaa. Olisi tietysti pitänyt, mutta minä tyhmä luotin ls-työntekijään. Minä sitten soitin a-klinikalle ja siellä oltiin todella hämmästyneitä. Lastensuojelusta ei oltu otettu yhteyttä minuun liittyen, ei oltu pyydetty varaamaan aikaan eli tämä työntekijäni ei myöskään ole sanonut laittavansa minulle tekstiviestiä. Onhan se nyt aiemminkin tullut selväksi että lastensuojelusta kyllä valehdellaan ja vääristellään asioita, mutta että ihan piti päästä keksiä että kyllä on puhuttu minusta ja minuun on luvattu ottaa yhteyttä.
Minulla on pitkä lista asioita mistä lastensuojelu on valehdellut (esim. papereissa lukee että kotikäynnit ovat sijoittuneet aamuun ja olemme JOKA KERTA juuri heränneet ja olleet vasta aamutoimilla. Meillä herätään aina aikaisin, tuo on ihan keksitty juttu). On paljon asioita joita on vääristelty, jotka ovat väärinkäsityksiä ja "väärinkäsityksiä". Monta asiaa joista voisi kantelun tehdä. Kannattaako minun nyt ruveta taistelemaan ihan kunnolla, unohtaa se ns.mielistely ja valittaa jokaisesta heidän virheestään ja valheestaan? Vai mokaanko sitten ihan kunnolla, he suuttuvat ja heidän yhteistyökykynsä pienenee entisestään? Ls-täti on myös äidilleni parikin kertaa sanonut (loppuvuodesta ja nyt ihan pari kk sitten) että tietää että minulla on ainakin yksi seula joka ei ole ok. Kaikki ovat olleet ok vuoden verran.
Paljon jäi nyt kertomatta ja tod.näk. unohdinkin mainita sellaisia asioita mitä piti.
Lokakuun liikkeeseen aion ottaa yhteyttä, mitä muuta voin tehdä? Kaipaisin neuvoja ja vinkkejä ja tosiaan olisi todella mielenkiintoista ja mukava lukea muidenkin kokemuksia lastensuojelun kanssa taistelemisesta. Miten tuo huostaanoton purku toimii? Kuka sen päättää? Jos lastensuojelu vastustaa niin onko ihan turhaa? On paljon asioita joista voisin tehdä valituksen/kantelun, mutta sittenhän lasun naikkoset suuttuvat ja luultavasti pahennan asiaa. Mitä ihmettä mi teen?
Kommentit (129)
Teillä on vain minun versioni mutta minä kirjoitan niin kuin asiat ovat, en minä rupea mitään kaunistelemaan. Mitä järkeä minun olisi neuvoja kysellä jos kirjoittaisin asiat itselleni paremmaksi? Jos jokin asia mietityttää/epäilyttää niin ei muuta kuin kysymään, kyllä minä vastaan. Paitsi kysymyksiin "mistä sait lääkkeet, joku on tehnyt rikoksen".
"Sanot olleesi katkaisussa, mutta kuitenkin käyttäneesi (luvallista) kipulääkitystä koko sen ajan ja sen jälkeenkin. Tulivatko vieroitusoireesi siis annoksen pienenemisestä vai mistä, jos käyttö kuitenkin jatkui koko ajan niin, että hoitovaste toteutui? Vai olitko itsehoitanut itseäsi tyystin eri aineilla kuin mitä lääkäri kipuihisi on määrännyt?"
- Ei käyttö jatkunut katkaisussa vaan lopetettiin seinään. Olin myös ensimmäisen päivän ilman lääkkeitäni kun eivät tahtoisi lääkitä ollenkaan missään vaiheessa. Olivat kipupoliin yhteydessä ja sieltä sanoivat että minun pitäisi saada lääkkeeni.
"Sanot antaneesi puhtaita seuloja, kuinka tämä on mahdollista vaikka käytät kuitenkin säännöllisesti (luvallisia) väärinkäytön mahdollisuuden omaavia kipulääkkeitä kipuihisi? Mistä hoitohenkilökunta voi tietää, näkyykö seulassa luvallinen lääkeannos vai se ja muutama katukaupasta ostettu extra lisää? Huumeseulasta voi kyllä seuloa lääkitykseen kuulumattomia aineita, mutta mistä he voisivat tietää, noudatatko lääkärin määräämää annostusta vai "sovellatko" sitä kuten päihdeongelmaisilla usein on tapana. Seulojen ottaminen sellaiselta joka kuitenkin käyttää huumaavia lääkkeitä on yhtä tyhjän kanssa, koska tulos on kuitenkin positiivinen eikä otettua lääkeannostusta voi varmistaa oikein mitenkään."
- Seulat ovat olleet puhtaat vuoden, käytössäni oleva, luvallinen, kipulääke ei näy seulassa.
Tässä nyt ilmeisesti käsitettiin niin että edelleen kiellän ongelman mutta ei pidä paikkaansa. En vain ole sellainen narkkari mitä yleensä ajatellaan narkkareiden olevan, en ole hakenut päihtynyttä oloa. Uskallan kyllä itselleni ja kenelle tahansa luvata että en tule sortumaan, vieroitusoireet selätin vuosi sitten ja lääkitys (tämä luvallinen, kipupolin määräämä) on kunnossa. Olen h*lvetin vihainen itselleni kun rupesin itseäni lääkitsemään enkä vaatinut tutkimuksia, kaduttaa ja ottaa päähän. En voi kuitenkaan mennyttä muuttaa, ja mielestäni on enemmän kuin kohtuutonta että tuo viimeisin, rakkaan anopin tekemä ilmoitus pilasi kaiken. Lastensuojelu pari viikkoa sitten ensimmäistä kertaa koko aikana oli oikein positiivisella mielellä, oli vähän puhetta kotiinpalusta (ja nyt tämä muuttui "sijoitusta tullaan jatkamaan todella pitkään") ja pidemmistä kotilomista. Nimetön ilmoitus, tehty jälkikäteen ja kuulopuheena(!!), miten se muka on millään lailla pätevä syy perua kaikki ja muuttaa tilannetta sata kertaa pahemmaksi?!
Tästä lähtien nauhoitan joka ikisen keskustelun, valokuvaan asunnon jos ovat tulossa käymään.
Olenhan tottakai papereistakin nähnyt että kyllä nuo lasun tädit puhuvat paljon p*skaa, liioittelevat ja vääristelevät asioita, mutta tämä viimeisin on kyllä liikaa. Lasun täti itse sanoi ottavansa a-klinikkaan yhteyden ettei minun tarvitse (minut kuitenkin haukkui kun en ollut ottanut yhteyttä), väitti että a-klinikan työntekijäni oli sanonut laittavansa minulle tekstiviestinä ajan. Ja todellisuudessa lasusta eivät olleet missään yhteydessä a-klinikkaan, eli ihan täysi valhe, päästä keksitty tuo "kyllä olen puhunut a-klinikan työntekijän kanssa, hän lupasi tekstiviestitse laittaa uuden ajan". Olisi vain rehellisesti sanonut että ei ole lupauksesta huolimatta ollut yhteydessä, piti ihan ruveta asioita keksimään. Minulta vaaditaan ehdotonta rehellisyyttä mutta sama ei toisinpäin päde, kumma juttu.
t. ap
Nämä kiinnostaisi:
- mitä lääkettä ap käytti itsehoitoon?
- käyttääkö apn mies jotain lääkettä (laillisesti/laittomasti?)
- apn&miehen yleinen elämäntilanne: onko töitä, koulupaikkaa, koulutusta yleensäkkään, lapsen elinolot kotona. Lapsi tarvii paljon muutakin kuin puhtaat vaatteet ja ruokaa.
Aplle: ajattele lapsesi parasta. Jos lapsellasi on hyvä olla äitisi luona, ei mitään hätää pitäisi olla. Tuntuu että vaatimalla vaadit lasta takaisin - pitäisikö sinun keskittyä nyt vain itsesi hoitamiseen sekä äiti-lapsisuhteen ylläpitämiseen?
Huostaanoton purku tulee nähtävästi kysymykseen kunhan lasu sekä lähipiirin e voi luottaa teihin.
Ymmärrän että kolmoishermosärky voi olla hirveää. Minulle jo tämänhetkinen kurkkukipu on ikävä. Voisi kuvitella, että jopa lääkärin määräämät lääkkeet voivat olla niin voimakkaita että vaikutat sekavalta. Olisiko annostasi mahdollista pienentää? Sitten tällainen ajatus jota tämän viestin jälkeen alan googlettaa, eli onko kolmoishermosärkyä(+sitä toista vammaasi) mahdollista hoitaa/kuntouttaa?
Jäi pari sivullista vastauksia lukematta. Ja suurin osa vastauksista on juuri sitä luokkaa mitä arvelinkin että tulee, en ole tänne ennen kirjoittanut mutta kyllähän monessa paikassa usein tulee puhe vauva.fi:n keskustelun tasosta.
"Lääkärit, sossut, työkkäri, opettajat, päivähoito, poliisi, päihdehuolto, kotipalvelu, naapuri, äiti, setä, kaupan kassa ja posti ovat palanneet elämäni ja niiden vika on, että lapseni on sijoitettuna ja mulla on muutenkin paska elämä. -AP"
Ja tuohan ei sitten ole minun kirjoittamani.
Kolmoishermosärkyhän ei ole mikään mystinen hullujen kiputauti, jos kivun syy näkyy magneetti- ja/tai röntgenkuvassa, sitä tuskin voi sanoa "mystiseksi taudiksi".
2/3 vastaajista jäi ilmeisesti sisäistämättä kirjoitukseni ja kommentoivat silti. Ja tuo jos mikä on naiivia ja hölmöä "kukaan tavismamma ei tietäisi mistä saada lääkkeitä tai tunne narkkareita". Ne narkkarithan eivät 24/7 pyöri missään rotankolossa ilman mitään kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa. Kyllä niitä päihdeongelmaisia, kipulääkekoukussa tai ihan vain viihdekäyttäjiä on joka paikassa, jokainen käyttäjä on jonkun naapuri, jonkun lapsuuden ystävä, työkaveri jne. Ja nyt joku vetää vihannespussit nenäänsä, eihän nistit töissä käy. Kyllä jotkut käyvät.
Tiivistetysti niille jotka eivät jostain syystä ole tajunneet; Ennen tutkimuksia ja diagnoosia olin sen verran epätoivoinen ja tyhmä (kyllä, myönnän virheeni) ja aloitin itse kipulääkityksen. Vuosi sitten vierottauduin, monen monet seulat annettu ja kaikki olleet puhtaat, nykyään on lääkityks kunnossa ja pystyn toimimaan normaalisti. Lapsen isä pystyisi kyllä lapsesta huolehtimaan.
Ja shokkina supermammoille, kyllä tässä on koulussa ja töissä käyty että ei olla narkattu kotona ja räitty kattoon.
T. ap
Aplla se vaan jatkuu sama selittely. Kykenemättömyys arvioida omaa tilannetta realistisesti.
Pakko kysäistä että silloin kun sinä lääkitsit itseäsi, viettivätkö nämä lääkkeidenvälittäjäsi aikaa teillä? Menikö itsenäinen lääkitseminen yli, notkuitko? Kyllähän niistä lääkkeistä nimittäin pirun hyvä olo tulee.
"Surullista. Narkomaanipariskunnan pieni lapsi sijoitettu mummolle, koska vanhemmat eivät ole vielä saaneet hoidettua itseään kuntoon. Lapsen äiti ei pysty myöntämään edes itselleen päihdeongelmaansa ja hakee jonkinlaista tukea täältä. Toivon, että hakisi ammattiapua avoimin mielin ja hoidattaisi itsensä kuntoon, jotta voisi ottaa lapsen takaisin kotiinsa. Tai rakastaisi sen verran lastaan, että jos ei pysty päihteettömyyteen voisi antaa lapsen asettua mummolleen. Mummo 58v"
- kommentoit vaikka et tainnut lukea kuin joka kolmannen rivin? Olen vierottautunut, olen vuoden rampannut yllätysseuloissa ja kaikki puhtaat, ei ole mitään vaaraa retkahtaa, myönnän tehneeni ison virheen ja toisin tekisin jos voisin. Ja kuten sanoinkin (sinulta taisi jäädä sekin lukematta) olen a-klinikalla käynyt vuoden ja ihan vapaaehtoisesti jatkan käyntejä. Kyllä minä lasken sen ammattiavuksi.
t. ap
Ei ollut tarkoitus olla ilkeä, vaan saada realistinen kuva tilanteestanne! Edelleenkin jäi kyllä epäselväksi käyttääkö lapsen isä päihteitä/lääkkeitä? Jos käyttää niin laillisesti vai laittomasti?
Kyllähän slkoholistitkin pystyvät usein päällisin puolin huolehtimaan lapsistaan, todellisuus voi kuitenkin olla toinen.
T.90
Mitä luulet ap, retkahtaisitko jos lääkityksesi lopetettaisiin? Tai jos vaikka miehesi kuolisi? Kun kerran on opittu kaava helpottaa kipua tai pahaa oloa esimerkiksi subutexilla, on todennäköistä että palaa helpottamaan oloaan tällä tavalla jatkossakin.
Sitä nyt nähtävästi halutaan ennaltaehkäistä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 17:27"]Tässä video, miltä näyttää, kun ihmisellä on kolmoishermosärky päällä. Jotkut eivät pysy noin tyynenä.
[/quote]
Ei helvetti! :( Oli pakko pysäyttää video pian, teki niin pahaa katsoa toisen tuskaa, melkein alkoi itkettää :( Tuo trolli on toivottavasti vain trolli. En kyllä ymmärrä siihenkään motiivia. Toinen vaihtoehto on, että hän on aivan helvetin tyhmä ihminen. Niin tyhmä, etten alennu puhuttelemaan hänen kaltaistaan alhaista "ihmistä". Tyhmyyden lisäksi ilkeä. Mutta aika matala älykkyysosamäärä on pakko olla, jos luulee ettei googlettamalla sopivalla lähdekritiikillä ja maalaisjärjellä saa luotettavaa tietoa. Mitäköhän vittua? :D Varsinkin kun kaikki ensimmäiset tulokset on virallisia, esim. Lääkäriliiton sivuja. Googlettamisen lisäksi voisi jutella kenen tahansa lääkärin kanssa. Mutta vaikuttaa olevan niin vähä-älyinen, että ei varmasti tunne ketään lääkäriä. Magneettikuvat ja röntgenkuvatkin sitten varmaan valehtelee? :D Ja lääkäri on ihan huvikseen tehnyt diagnoosin ja määrännyt lääkityksen?
Tuo epäilijä voisi vaikka poistaa itsensä maailmasta. Niin kusipäisiä kommentteja, että ei varmasti jäisi kukaan kaipaamaan!
Voisi kuvitella, että jopa lääkärin määräämät lääkkeet voivat olla niin voimakkaita että vaikutat sekavalta. Olisiko annostasi mahdollista pienentää?
Siis häh, missä vaiheessa on tullut ilmi että aloittajan nykyinen, luvallinen lääkitys, olisi liian vahva? Miksi annosta pitäisi pienentää? Aloittajahan on parikin kertaa sanonut että se nykyinen, luvallinen, lääkitys on kunnossa.
Kyllä siellä lastensuojelussa tehdään paljon virheitä, ollaan epäreiluja ja jopa valehdellaan, niin papereihin kuin asiakkaillekin. Täällä nämä pyhät äidit ajattelevat että jokainen sossun kynsiin joutunut on huono äiti jonka mielestä koko maailma on itseään vastaan. Ja jos tuntee narkkarin tai jonkun jolta voisi saada jotain lääkkeitä, ei tarkoita sitä että itse olisi luuseri nisti. Minä tunnen valtavasti narkkareita ja sitten näitä viihdekäyttäjiä. On koulukavereina ollut sellaisia, moni entinen koulukaveri käyttää/on käyttänyt, on työkavereita jotka ovat viikonloppuisin jotain ottaneet. Kun vertaan aloittajan tilannetta ja lapsuuden ystäväni tilannetta niin ihan oksettaa. Lapsuuden ystävä käyttänyt teinistä asti kovia huumeita, vauvan kun sai niin lapsi joutui sairaalaan vieroitusoireiden takia. Sossu tietoinen mutta ei tietoakaan mistään sijoituksesta tai aktiivisesta yhteistyöstä sossun kanssa, silloin tällöin tekevät kotikäynnin.
Hetkinen nyt, googlasin tuon kolmoishermosäryn ja siinähän puhuttiin kohtauksellisuudesta? Eli ap ei ole missään vaiheessa edes tarvinnut jatkuvaa lääkitystä?! Sain sellaisen kuvan näistä teksteistä että kipu olisi jatkuvasti päällä!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 06:44"]White. Trash.
[/quote]
Joo. Sinä olet. It takes one to know one!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 06:56"]Hetkinen nyt, googlasin tuon kolmoishermosäryn ja siinähän puhuttiin kohtauksellisuudesta? Eli ap ei ole missään vaiheessa edes tarvinnut jatkuvaa lääkitystä?! Sain sellaisen kuvan näistä teksteistä että kipu olisi jatkuvasti päällä!
[/quote]
Voi elämä mitä valopäitä taas liikkeellä! Otapa silmä käteen ja googleta seuraavaksi vaikkapa "kolmoishermosärky hoito"? Ei se ole mikään normaali päänsärky johon otetaan lääkettä vain kohtauksen iskiessä, haloo! Aivoja saa käyttää...
Olethan jo toimittanut päiväkodista kirjallisen todistuksen siitä, että lapsesi on ollut siellä juuri siihen aikaan, kun on väitetty olevan sinun luonasi?
Toiseksi voit tehdä itse tutkintapyynnön aiheettomista lastensuojeluilmoituksista. Mikähän se nimike olisi, kelpaako kotirauhan rikkominen tai kunnianloukkaus. Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon. Jos 'lakimies' ei osaa sanoa, onko sinun ja miehesi papereiden näyttäminen äidillesi oikein, niin on joko osaamaton tai muuten kelvoton.
Hyvä kun lapsi on kuitenkin saanut olla lähiomaisen hoidossa, eikä jossakin aivan vieraassa paikassa. Ihan kunnon ihmisiä meitä mummojen kasvattamista on tullut.
En tosiaan jaksanut lukea koko pitkän ketjun kaikkia viestejä. Älkää suotta valittako, jos tuli sellaista jonka on jo joku muu kirjoittanut.
Hei ap.Oletko Oulusta? Jos olet, niin tunnen sinut ja voin sanoa että turhaan lastasi ei ole sinulta viety. Yrittäisit nyt vain hoitaa itsesi kuntoon.
En ole oulusta. En tiedä muista kolmoishermosärky potilaista, mutta kyllä minulla on lääkitys jota otan joka päivä samaan aikaan, pysyy kivut kurissa. Ja paljon parempi niin kuin että olisi kipukohtaukseen otettava lääke, pitäisi odottaa että iskee h*lvetinmoiset kivut ja sitten ottaa lääke.
Anoppi oli ovela tehdessään tuon ilmoituksen, oli sanonut "olen saanut tietooni että ovat olleet sekaisin, en tiedä tarkkaa yötä, ehkä ma-ti tai ti-ke yö". Ja toisen yön lapsi oli päiväkodissa ja toisen äitini luona. Lasu tietää kyllä että toisen yön lapsi oli tarhassa. Mutta mites todistetaan että toisen oli äitini luona, ei mitenkään.
Osa kommenteista on niin asiattomia että en viitsi edes vastata.
t. ap
Mikset kommentoi lapsen isän päihteidenkäyttöä? Tuntuu, että se ei kestä päivänvaloa.
Mitään selvyyttä ei ap anna. Mitä on käyttänyt, mitä mies käyttää.
Valitettavasti lääkkeiden väärinkäyttö alkaa usein 'lääkärin määräämistä" lääkkeistä. Sitten on hyvä syy selittää, miksi tarvitsee näitä. Todellisuudessa kyse on ihan samasta riippuvuudesta kuin muissakin aineissa. Siksi ei kannata alkaa edes lääkkeitä käyttää ahdistukseen (bentsoja) tai huumaavia kipulääkkeitä.
...
Tarina on muutenkin ontuva. Paljon jää kertomatta tai selitellään parhain päin. En myöskään ymmärrä nauhoittamista ym taisteluasetelmaa. Niistä ei ole koskaan hyötyä. Yhteistyö vähenee puolin ja toisin
Ap. Ei ole vain yhtä tarinaa, ei ole vain sinun tarinasi lastensuojelun uhrina. Sinulla voi olla kolmoishermosärky, olosuhteet, huonoja valintoja, väärinkäsityksiä, virheitä lastensuojeluprosessissa. Kaikki ne voivat olla. Sinulla on valinta. Voit joko jatkaa omasta näkökulmastasi ja lähtökohdistasi tässä huostanottotilanteessa. Mutta auttaako se sinua saamaan lapsesi takaisin? Ei auta, sillä uhrilla ei ole valtaa. Toisekseen kun kerrot uhritarinaa, kerrot samalla päihdeongelmaisen "selitän parhain päin" tarinaa, mikä on suuri peruste arvioida sinun selviytymiskeinojesi olevan riittämättämiä vanhemmuuteen. Kun sinulla vielä on tuo vakava sairaus kolmihermosärky, johon tarvitset jatkasti vahvoja lääkkeitä, niin tulevaisuudessa on todennäköistä, että olet niin kipeä tai kipeä laillisen lääkkeen vieroitusoireistasi, että olisit valmis tekemään mitä vaan. Lastensuojelu haluaa, että sinulla on taitoja ja resursseja sekä näyttöä niiden käyttämisestä, kun elämässä menee huonosti.
Sen lisäksi, että oman itsesi takia ehkä sinun on vielä selvitettävä mennyttä, on sinun alettava rakentaa vakautta, joka voidaan nähdä ja joka kantaa sinua. Vaikka et saa pitää nyt lasta luonasi, saatko tavata häntä? Mitä voit tehdä hänen hyväkseen nyt? Korjata välejä äitisi kanssa? Voitko osoittaa, että tunnistat realiteetit ja niiden mukaan osoitat osallistuvasi säännöllisesti lapsen elämään? Ja mitä tapahtuisi, jos lyhyyden nimissä vain kertoisit, että sinulla on ollut vuosina x ja y laitonta päihteidenkäyttöä, vieroitusta x, z vuonna todettu kolmoishermosärky diagnoosi ja nykyisin olet hoidossa tavalla y. Tällainen kiteyttäminen, jossa et selitä ja selitä, antaa sinusta rehdimmän kuva.