Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojelusta

Vierailija
07.06.2015 |

Minulla on muutamia kysymyksiä ja olisi mukava lukea muiden kokemuksista.

Olemme taistelleet lastensuojelun kanssa yli vuoden. Tänä aikana on tapahtunut valtavasti asioita joten en millään saa mahtumaan kaikkea tähän, yritän tärkeimmät asiat ja kysymykset saada tähän mahtumaan mahdollisimman tiivistetysti.

Lapseni sijoitettiin kiireellisesti äidilleni viime vuoden keväällä. Syynä päihdeongelmani. Päihdeongelma on väärä termi minun ongelmalleni, mutta mikä termi sitten olisi oikea, en tiedä. Nykyään olen kipupolin asiakas ja minulla on lääkitys kunnossa. Minulla on parikin eri vaivaa joista ilman lääkitystä tulee järkyttävät kivut, menen täysin toimintakyvyttömäksi ja kipujen ollessa pahimmillaan en selviä millään. Nämä vaivani tulevat ilmi rtg- ja magneettikuvissa, eli ei ole kyse siitä että minä vain kitisisin että sattuu mutta missään kuvissa/testeissä ei näy mitään. Minulla on mm.kolmoishermosärky. Ennen kuin sain lääkityksen ja pääsin kipupolin asiakkaaksi, rupesin ottamaan vahvoja kipulääkkeitä ilman reseptiä. Tästä syystä olen papereissa päihdeongelmainen. Koskaan en ole lääkkeitä ottanut päihtymistarkoituksessa enkä ole huumeita käyttänyt. Vierottauduin elokuussa tuosta lääkkeestä mitä olin ilman reseptiä käyttänyt, en ole sortunut enkä tule sortumaankaan. Kolmisen vuotta käytin tuota lääkettä, vieroitusoireet olivat todella rajut ja kestivät pitkään, muuten olisin lopettanut heti kun kivuilleni löydettiin syy ja sopiva lääkitys. Ja tiedän kyllä mokanneeni, siitä ei kenenekään tarvitse tulla valittamaan. Olisi heti pitänyt marssia lääkäriin eikä ominpäin aloittaa mitään.

Lapseni (4v) on ollut sijotuksessa äitini luona vähän yli vuoden, kuukausi sitten hallinto-oikeudesta tuli päätös jonka mukaan huostaanotolle on perusteet. Tämä päätös oli nippu papereita joissa luki koko tilanne ja melkein silmissä pimeni kun raivostutti niin kovasti että kuinka paljon täyttä p*skapuhetta siellä oli! En tietenkään väitä että kaikki on valhetta, mutta kyllä siellä paljon oli sellaista mikä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Yksi esimerkki on että kun olin katkaisuhoidossa, minulla ei kuulemma ollut minkäänlaista halua tai motivaatiota jatkaa katkaisuhoidon jälkeen ns.yhteisöhoitoon. Katkaisuhoito kestää kaksi viikkoa (tai kuten minulle sanottiin, en saa olla kuin max. kaksi viikkoa) ja tuon kahden viikon jälkeen pitäisi siirtyä yhteisöhoitoon, joka on täysin lääkkeetön hoitomuoto. Katkaisuhoidossakaan eivät mielellään anna potilaille heidän omia lääkkeitään. Hoitaja kuitenkin soitti kipupolille ja sieltä olivat sanoneet että minulle pitää lääkkeeni antaa. Koska yhteisöhoito on lääkkeetön ja minun piti lääkkeitä syödä, en saanut jatkaa. Tämä kuitenkin papereihin muuttui "äidillä ei ollut minkäänlaista halua ja motivaatiota jatkaa hoitoa". Siinä nyt yksi esimerkki niistä monista jotka on virallisiin papereihin kirjattu totuutena vaikka se ei sellainen ole.

Ihan ensimmäinen kysymykseni on, olisiko lastensuojelutyöntekijät saaneet näyttää nämä paperit äidilleni, jonka luona lapseni siis nyt asuu? Jankuttavat avoimuudesta mutta avoinhan voi olla muutenkin kuin näyttämällä paperit joissa lukee kaikkea maan ja taivaan väliltä, minun ja mieheni potilastietoja, paljon ja vielä enemmän asioita mitkä eivät pidä paikkaansa. Tottakai lähes jokainen lastensuojelun asiakas ja etenkin lapsensa menettänyt jankkaa että syytetään turhaan ja on koettu paljon vääryyttä jne. Mutta en minä rupea myöntämään asioita mitä ei oikeasti ole tapahtunut. Lakimieheltä kysyin tuota että oliko laillista näyttää nuo paperit, ei ihan varma ollut mutta oli kuitenkin sitä mieltä että ei olisi saanut näyttää ja jos asiasta tekisi kantelun niin ls-työntekijät saisivat huomautuksen. Mutta tottakai ls-työntekijät suuttuisivat ja yhteistyö olisi entistä vaikeampaa. Se on vaikeaa jo nyt, ja kuinkahan sitten kun heidän toiminnastaan valittaisin.. Minua ei kyllä missään nimessä voi syyttää yhteistyökyvyttömyydestä, olen alusta asti sanonut että teen ihan mitä vain, olen kysellyt että mitä minun pitäisi tehdä että saisin lapseni takaisin. Eipä minulle ole sitä vieläkään kerrottu. Lastensuojelun puoli taas on ollut erittäin huono tuossa yhteistyössä, minä olin heihin paljon yhteydessä, kyselin asioita, kysyin lupaa lähes kaikkeen (esim. saanko minä mennä lapsen kanssa neuvolaan), yritin saada asiat etenemään ja yritin saada vastausta kysymyksiini että mitä ihmettä minun pitää tehdä että saan lapsen takaisin kotiin, tai edes asiat etenemään. Hyvin, hyvin harvoin lastensuojelusta vastattiin puheluihini tai soitettiin takaisin. Vasta kun uhkasin valviralla niin rupesivat vähän aktiivisemmin vastaamaan/soittamaan takaisin.

Äitini ja isäpuoleni olivat loppuvuodesta 1,5vkoa reissussa, ja lastensuojelu sai tietää tästä yli 2kk etukäteen. Kysyin lukemattomia kertoja että kai lapsi saa olla kanssamme tämän ajan, eihän minulle vastattu tähän(kään) asiaan. Vasta kun valviralla uhkasin tämän vastaamattomuuden tiimoilta niin järjestettiin palaveri jonka tuloksena oli että lapsi on kanssamme ja päiväkodissa. Klo12 hain lapsen tarhasta ja vein hänet tarhaan klo20. N.puolessa välissä reissua lapsi sairastui eikä siis voinut olla tarhassa. Kysyin lastensuojelusta että mitäs nyt, vastasivat vain että "jos teille on ok niin olkaa lapsen kanssa ympärivuorokauden". Ihan kuin meille ei olisi jossakin vaiheessa ollut ok olla lapsen kanssa...

Mieheni äiti on tehtaillut ls-ilmoituksia suuret määrät. Olen muka ajanut autolla päihtyneenä lapsi kyydissä, jättänyt hänet yksin kotiin ym. Mikään ei pidä paikkaansa. Vielä hetki sitten olimme edistyneet tilanteessa oikein hyvin, lapsi sai olla välillä kotona ja kesäksi oltiin luvattu vielä enemmän kotilomia, puhuttiin jopa että kun haetaan huostaanotonpurkua ja lapsi palaa kotiin, niin jos meillä rupeaisi käymään perhetyöntekijä. Tämä kaikki romuttui tällä viikolla. Lastensuojelusta kävivät äitini luona, kertoivat että edellisellä viikolla nimetön soittaja oli soittanut to iltana klo 22 ilmoituksen "olen saanut tietooni että lapsen vanhemmat ovat olleet joko ma-ti välisen yön, tai ti-ke välisen yön ihan sekaisin ja lapsi ollut heillä". Todellisuudessa lapsi oli ollut ma-ti yön päiväkodissa ja ti-ke yön äitini luona. Eikä meillä olla sekaisin oltu eikä meillä ole ketään ollut. Tämä jälkikäteen tehty, "olen kuullut näin"-ilmoitus pilasi kaiken. Kaikki kotilomat peruttu, turha kuulemma edes haaveilla huostaanoton purusta ja sijoitus tulee olemaan todella pitkä. Miten tilanne voi muuttua noin radikaalisti nimettömän, jälkikäteen tehdyn ilmoituksen takia, ja kun ilmoituksen tekijä ei ollut itse ollut edes paikalla vaan oli "kuullut jostakin"?! Onko tuo nyt ihan oikein? Lapsen isän äitihän tuonkin ilmoituksen oli tehnyt, hänellä on jostain syystä ollut tavoitteena jo vuosia se että lapsi lähtisi tästä kaupungista pois.

En millään saa tähän mahtumaan kaikkea miten lastensuojelu on kohdellut meitä väärin ja epäreilusti, mitä kaikkea p*skapuhetta papereissa on. Kysykää ihmeessä niin vastaan kyllä. Olen käynyt alusta asti a-klinkalla juttelemassa erään henkilön kanssa. Pari viikkoa sitten kun oli lastensuojelun kanssa palaveri, kysyin että jatkanko tämän työntekijän luona käymistä (minä tosiaan tykkään tästä henkilöstä ja meillä on oikein hyviä keskusteluja). Ls-työntekijä sanoi että jatka vain, kysyin että soitanko minä hänelle ja varaan ajan vai kuinka. Ls-työntekijä sanoi että hän laittaa tälle a-klinikan työntekijälle viestiä että ottaa minuun yhteyttä. Pariin viikkoon ei kuulunut mitään, lastensuojelusta sanottiin että on jutellut tämän a-klinikan työntekijän kanssa ja tämä on luvannut laittaa minulle tekstiviestitse uuden ajan. Alkuviikosta kun ls-työntekijät kävivät äitini luona, äitini ihmetteli että miten a-klinikalta ei ole mitään kuulunut. No sehän käännettiin minun viakseni, minua ei kuulemma kiinnosta pätkääkään koska en itse ole soittanut ja varannut aikaa. Olisi tietysti pitänyt, mutta minä tyhmä luotin ls-työntekijään. Minä sitten soitin a-klinikalle ja siellä oltiin todella hämmästyneitä. Lastensuojelusta ei oltu otettu yhteyttä minuun liittyen, ei oltu pyydetty varaamaan aikaan eli tämä työntekijäni ei myöskään ole sanonut laittavansa minulle tekstiviestiä. Onhan se nyt aiemminkin tullut selväksi että lastensuojelusta kyllä valehdellaan ja vääristellään asioita, mutta että ihan piti päästä keksiä että kyllä on puhuttu minusta ja minuun on luvattu ottaa yhteyttä.

Minulla on pitkä lista asioita mistä lastensuojelu on valehdellut (esim. papereissa lukee että kotikäynnit ovat sijoittuneet aamuun ja olemme JOKA KERTA juuri heränneet ja olleet vasta aamutoimilla. Meillä herätään aina aikaisin, tuo on ihan keksitty juttu). On paljon asioita joita on vääristelty, jotka ovat väärinkäsityksiä ja "väärinkäsityksiä". Monta asiaa joista voisi kantelun tehdä. Kannattaako minun nyt ruveta taistelemaan ihan kunnolla, unohtaa se ns.mielistely ja valittaa jokaisesta heidän virheestään ja valheestaan? Vai mokaanko sitten ihan kunnolla, he suuttuvat ja heidän yhteistyökykynsä pienenee entisestään? Ls-täti on myös äidilleni parikin kertaa sanonut (loppuvuodesta ja nyt ihan pari kk sitten) että tietää että minulla on ainakin yksi seula joka ei ole ok. Kaikki ovat olleet ok vuoden verran.

Paljon jäi nyt kertomatta ja tod.näk. unohdinkin mainita sellaisia asioita mitä piti.

Lokakuun liikkeeseen aion ottaa yhteyttä, mitä muuta voin tehdä? Kaipaisin neuvoja ja vinkkejä ja tosiaan olisi todella mielenkiintoista ja mukava lukea muidenkin kokemuksia lastensuojelun kanssa taistelemisesta. Miten tuo huostaanoton purku toimii? Kuka sen päättää? Jos lastensuojelu vastustaa niin onko ihan turhaa? On paljon asioita joista voisin tehdä valituksen/kantelun, mutta sittenhän lasun naikkoset suuttuvat ja luultavasti pahennan asiaa. Mitä ihmettä mi teen?

Kommentit (129)

Vierailija
1/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, oma asianajaja taitaa olla se oikea tie tähän...

Vierailija
2/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestistäsi ei oikeasti saa selvää, mitä on tapahtunut. Esität luonnollisesti vain oman näkemyksesi. On vaikea uskoa, että lapsellasi olisi ollut kaikki hyvin, kun hänet huostaanotettiin. Valitan.

Mitä huumeita käytit? Buprenorfiinia? Piikititkö? Se on narkkaamista, vaikka kuinka olisi kipuja. Siis laiton bupre. Olet narkomaani, voisit aloittaa hyväksymällä sen.
Mitä päihteitä miehesi käyttää?

Keskity lapseesi. Missä hänen on hyvä olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kuvitelmasihan eivät ole sama asia kuin todellisuus. En ole koskaan "sekoillut aineiden kanssa", vaan järkyttävien ja jopa lamaannuttavien kipujen takia aloitin kipulääkityksen ilman reseptiä. Tiesitkö että kolmoishermosärky on ihmisen kovin kiputila? Eli ei ole kyse mistään jomotuksesta. Ja olen erittäin tietoinen siitä että olisi pitänyt vaatia ajat sitten kunnon tutkimukset (kolmoishermosärkyhän näkyy magneettikuvassa, myös toinen vammani näkyy kuvissa). Joitakin kertoja kävin lekurissa ja sieltä ei mitään tutkimuksia määrätty, sain silloin tällöin reseptit tramaliin, panacodiin, sirdaludiin ym. Mitään jatkuvaa lääkitystä en saanut, enkä diagnoosia, joten hoidin asian itse. Ja moni varmasti mielellään jankuttaa etten olisi saanut näin tehdä ja tiedän sen nyt. Nykyäänhän minä olen kipupolin asiakas, on diagnoosit ja lääkitykset kunnossa.

Vierailija
4/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tavallinen aiheellisen huostaanoton "uhri"virsi - "kun on valehdeltu ja MUN asioita ei ole hoidettu kun MÄ oon luullu et muut ne hoitais, voi kun on niin kamalasti vääryydellä ja pahuudella multa lapsi viety vaikka mä en käyttäny ku vähän vaan aineita ihan oiGeesti!"

Toivottavasti huostaa ei pureta. Sanonpa vain.

Vierailija
5/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtis tuohon Lokakuun Liike touhuun mukaan ollenkaan,se jos mikä syö tarinan uskottavuutta.
Siellä kun pääasiassa meuhkaa nämä hyvästä syytä lapsensa menettäneet äidit ja muut rappiolla olevat.
Ainakin tarinasta ja selkeästä kerronnasta päätellen oot ihan fiksunlainen persoona.
Suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä asianajajaan lähtemään sitä kautta ajamaan asiaa.
Tsemppiä kovasti,toivon sydämestä että asia oikenee!

Vierailija
6/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 14:41"]Sinun kuvitelmasihan eivät ole sama asia kuin todellisuus. En ole koskaan "sekoillut aineiden kanssa", vaan järkyttävien ja jopa lamaannuttavien kipujen takia aloitin kipulääkityksen ilman reseptiä. Tiesitkö että kolmoishermosärky on ihmisen kovin kiputila? Eli ei ole kyse mistään jomotuksesta. Ja olen erittäin tietoinen siitä että olisi pitänyt vaatia ajat sitten kunnon tutkimukset (kolmoishermosärkyhän näkyy magneettikuvassa, myös toinen vammani näkyy kuvissa). Joitakin kertoja kävin lekurissa ja sieltä ei mitään tutkimuksia määrätty, sain silloin tällöin reseptit tramaliin, panacodiin, sirdaludiin ym. Mitään jatkuvaa lääkitystä en saanut, enkä diagnoosia, joten hoidin asian itse. Ja moni varmasti mielellään jankuttaa etten olisi saanut näin tehdä ja tiedän sen nyt. Nykyäänhän minä olen kipupolin asiakas, on diagnoosit ja lääkitykset kunnossa.
[/quote]
Kuulostaa ihan järkevältä. Mutta tuossa kuviossa on koko ajan ollut mukana lapsi. Lapsi, jonka äiti on narkomaani. Puistattaa.

Vierailija
7/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen isä miehesi on? Onko hän myös narkomaani?

Vierailija
8/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos sä et olisi ian reilusti "sekoillut" lääkkeiden kanssa, eli siis käyttäytynyt oudosti, vastuuttomasti ja päihtyneesti, lapsestasi ei olisi koskaan tehty mitään ilmoitusta eikä huodtaanottoa. Se on ihan sama, minkä takia olet ollut sekaisin, lapsi kärsii siitä. Se, että et pysty itsellesi myöntämään, että olet sekaisin kertoo, että et ehkä edes tajua olevasi sekaisin. Lapsen kannalta tämä on paha, sillä suhunhan ei voi luottaa - ei sossutyöntkijä, ei sukulainen, ei lapsi. 

Vierailija
9/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh... nyt tarinassasi on muutamia oleellisia kummallisuuksia, jotka saavat vahvasti epäilemään, oletko nyt ihan rehellinen.

Sanot olleesi katkaisussa, mutta kuitenkin käyttäneesi (luvallista) kipulääkitystä koko sen ajan ja sen jälkeenkin. Tulivatko vieroitusoireesi siis annoksen pienenemisestä vai mistä, jos käyttö kuitenkin jatkui koko ajan niin, että hoitovaste toteutui? Vai olitko itsehoitanut itseäsi tyystin eri aineilla kuin mitä lääkäri kipuihisi on määrännyt?

Sanot antaneesi puhtaita seuloja, kuinka tämä on mahdollista vaikka käytät kuitenkin säännöllisesti (luvallisia) väärinkäytön mahdollisuuden omaavia kipulääkkeitä kipuihisi? Mistä hoitohenkilökunta voi tietää, näkyykö seulassa luvallinen lääkeannos vai se ja muutama katukaupasta ostettu extra lisää? Huumeseulasta voi kyllä seuloa lääkitykseen kuulumattomia aineita, mutta mistä he voisivat tietää, noudatatko lääkärin määräämää annostusta vai "sovellatko" sitä kuten päihdeongelmaisilla usein on tapana. Seulojen ottaminen sellaiselta joka kuitenkin käyttää huumaavia lääkkeitä on yhtä tyhjän kanssa, koska tulos on kuitenkin positiivinen eikä otettua lääkeannostusta voi varmistaa oikein mitenkään.

Ikävä kyllä harva lääkeriippuvainen näkee ongelmaa omassa lääkkeiden käytössään, vaan perustelee myös itselleen "tarvitsevansa" niitä. Suhtaudun aina melkoisella epäilyksellä tällaisiin tarinoihin.

Vierailija
10/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ajatellut että kuvittelen itse vain että lastensuojelu nykypäivänä ihan p:stä. Mutta kiva huomata etten kuvittelekkaan. Meillä ls yrittää määrätä lasten kotisäännöistä, menemisistä ym. Eli me vanhemmat emme saisi itse kasvattaa lapsiamme niinkuin parhaaksi näemme. Kyse teini-ikäisistä lapsista. Ls:än mukaan lasten pitäisi saada päättää KAIKISTA omista asioistaan ym. Eikä esim alaikäisen tupakointiin ym saa puuttua kun sille nyt vaan ei voi mitään... Lasten pitäisi saada hengailla kaupungilla joka päivä koulun jälkeen iltaan asti ym ym. Ja huippuna, lasta ei saa rangaista em asioista! Ei edes parin pvän kotiarestilla. 

Vierailija
11/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut, mutta lastensuojelun työntekijänäkin saattaa olla ihan kuka vaan.

Sanotaan, että lähihoitajaksi pääsee kaikkein helpoiten opiskelemann. Tuolla alalla on kokemukseni mukaan ihmiskunnan laaja kirjo. On kaikkein empatiakykyisimmät ja järkevimmät ja on sitten se toinenkin vastenmielisempi ääripää...

Vierailija
12/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja on aika kaukana lastensuojelun sossusta.

Vierailija
13/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sanot antaneesi puhtaita seuloja, kuinka tämä on mahdollista vaikka käytät kuitenkin säännöllisesti (luvallisia) väärinkäytön mahdollisuuden omaavia kipulääkkeitä kipuihisi? Mistä hoitohenkilökunta voi tietää, näkyykö seulassa luvallinen lääkeannos vai se ja muutama katukaupasta ostettu extra lisää? Huumeseulasta voi kyllä seuloa lääkitykseen kuulumattomia aineita, mutta mistä he voisivat tietää, noudatatko lääkärin määräämää annostusta vai "sovellatko" sitä kuten päihdeongelmaisilla usein on tapana. Seulojen ottaminen sellaiselta joka kuitenkin käyttää huumaavia lääkkeitä on yhtä tyhjän kanssa, koska tulos on kuitenkin positiivinen eikä otettua lääkeannostusta voi varmistaa oikein mitenkään."

Siis mitä? Luuletko sinä että kipulääke = pos.huumeseula? Kyllähän siinä seulassa näkyy eri lääkkeitä/huumeita. Meinaatko siis että jos ihmisellä on käytössä lääkitys, ei käytä huumeita, menee seulaan, niin hänellä on virallisesti positiivinen huumeseula? Tottakai seulassa saa näkyä ne lääkkeet joihin on resepti. Ei kai lääkitystä, joka oń tarpeellinen ja luvallinen, voi lopettaa sen takia ettei näkyisi seuloissa? haloo. 

Vierailija
14/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkisin tämmöisiin ongelmiin erikoistuneen asianajajan. Samantapaista tapausta vierestä seuranneena sanon, että asianajan ammattitaidolla on todella suuri merkitys lopputulokseen. Kannattaa siis todellakin etsiä se oikea.

Jatkossa myös nauhoitat kaikki keskustelunne sossun kanssa. Toki ilmoitat asiasta ensin, niin kaikki tietävät toimia sitten sääntöjen mukaan. Tai sitten se asianajaja sinne kokouksiinkin mukaan.

Vierailija
15/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:12"]

Siis mitä? Luuletko sinä että kipulääke = pos.huumeseula? Kyllähän siinä seulassa näkyy eri lääkkeitä/huumeita. Meinaatko siis että jos ihmisellä on käytössä lääkitys, ei käytä huumeita, menee seulaan, niin hänellä on virallisesti positiivinen huumeseula? Tottakai seulassa saa näkyä ne lääkkeet joihin on resepti. Ei kai lääkitystä, joka oń tarpeellinen ja luvallinen, voi lopettaa sen takia ettei näkyisi seuloissa? haloo. 

[/quote]

Taisit tahallasi käsittää väärin :D

Jo henkilöllä on käytössä vaikkapa Tramalin depotkapseli 1 x 100mg/pvä niin seula kyllä näyttää jos sama henkilö olisi vedellyt subutexia, mutta mistä hoitajat voisivat tietää jos henkilö ottaakin yhden pitkävaikutteisen depotin päivässä ja sen päälle katukaupasta ostettuja nopeavaikutteisia tramaleita fiiliksen mukaan? Sekin on väärinkäyttöä ja tekee seulan käytännössä turhaksi koska sillä ei voi poissulkea lääkkeen päihdekäyttöä.

Vierailija
16/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä kaikki romuttui tällä viikolla. Lastensuojelusta kävivät äitini luona, kertoivat että edellisellä viikolla nimetön soittaja oli soittanut to iltana klo 22 ilmoituksen "olen saanut tietooni että lapsen vanhemmat ovat olleet joko ma-ti välisen yön, tai ti-ke välisen yön ihan sekaisin ja lapsi ollut heillä". Todellisuudessa lapsi oli ollut ma-ti yön päiväkodissa ja ti-ke yön äitini luona. Eikä meillä olla sekaisin oltu eikä meillä ole ketään ollut. Tämä jälkikäteen tehty, "olen kuullut näin"-ilmoitus pilasi kaiken. Kaikki kotilomat peruttu, turha kuulemma edes haaveilla huostaanoton purusta ja sijoitus tulee olemaan todella pitkä. Miten tilanne voi muuttua noin radikaalisti nimettömän, jälkikäteen tehdyn ilmoituksen takia, ja kun ilmoituksen tekijä ei ollut itse ollut edes paikalla vaan oli "kuullut jostakin"?! Onko tuo nyt ihan oikein?"

Ei ole mahdollista, se voitaisiin todistaa helposti ettei lapsi ole ollut teillä tuota yötä. En usko tarinaan sitten alkuunkaan. 

Vierailija
17/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 14:27"]Oikein tuli kylmät väreet kun kuvittelin kuinka ongelmallinen sinä olet ollut lpsellesi. Toivottavasti ei pureta koskaan ja lapsesi ei ota sinuun koskaan yhteyttä. Olisit miettinyt silloin kun aloit sekoilemaan aineiden kanssa. Lapsikin on varmasti vahinkolapsi.
[/quote]

Onko sinulla lääkitys kunnossa. Ja miten ymmärrät lukemaasi?

Ohis

Vierailija
18/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 14:41"]Viestistäsi ei oikeasti saa selvää, mitä on tapahtunut. Esität luonnollisesti vain oman näkemyksesi. On vaikea uskoa, että lapsellasi olisi ollut kaikki hyvin, kun hänet huostaanotettiin. Valitan.

Mitä huumeita käytit? Buprenorfiinia? Piikititkö? Se on narkkaamista, vaikka kuinka olisi kipuja. Siis laiton bupre. Olet narkomaani, voisit aloittaa hyväksymällä sen.
Mitä päihteitä miehesi käyttää?

Keskity lapseesi. Missä hänen on hyvä olla?
[/quote]

Vai etkö vain ymmärrä. Vittu miten dillejä täältä löytyy. Ihan suomeehan tuossa luki ja vielä ymmärrettävästi.

Vierailija
19/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi pitkä sepustus. Jos olet käyttänyt vahvoja lääkkeitä ilman reseptiä on kyseessä aika vakava juttu. Mistä sait lääkkeet? Jokuhan tuossa on tehnyt rikoksen.

Vierailija
20/129 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 14:24"]Minulla on muutamia kysymyksiä ja olisi mukava lukea muiden kokemuksista.

Olemme taistelleet lastensuojelun kanssa yli vuoden. Tänä aikana on tapahtunut valtavasti asioita joten en millään saa mahtumaan kaikkea tähän, yritän tärkeimmät asiat ja kysymykset saada tähän mahtumaan mahdollisimman tiivistetysti.

Lapseni sijoitettiin kiireellisesti äidilleni viime vuoden keväällä. Syynä päihdeongelmani. Päihdeongelma on väärä termi minun ongelmalleni, mutta mikä termi sitten olisi oikea, en tiedä. Nykyään olen kipupolin asiakas ja minulla on lääkitys kunnossa. Minulla on parikin eri vaivaa joista ilman lääkitystä tulee järkyttävät kivut, menen täysin toimintakyvyttömäksi ja kipujen ollessa pahimmillaan en selviä millään. Nämä vaivani tulevat ilmi rtg- ja magneettikuvissa, eli ei ole kyse siitä että minä vain kitisisin että sattuu mutta missään kuvissa/testeissä ei näy mitään. Minulla on mm.kolmoishermosärky. Ennen kuin sain lääkityksen ja pääsin kipupolin asiakkaaksi, rupesin ottamaan vahvoja kipulääkkeitä ilman reseptiä. Tästä syystä olen papereissa päihdeongelmainen. Koskaan en ole lääkkeitä ottanut päihtymistarkoituksessa enkä ole huumeita käyttänyt. Vierottauduin elokuussa tuosta lääkkeestä mitä olin ilman reseptiä käyttänyt, en ole sortunut enkä tule sortumaankaan. Kolmisen vuotta käytin tuota lääkettä, vieroitusoireet olivat todella rajut ja kestivät pitkään, muuten olisin lopettanut heti kun kivuilleni löydettiin syy ja sopiva lääkitys. Ja tiedän kyllä mokanneeni, siitä ei kenenekään tarvitse tulla valittamaan. Olisi heti pitänyt marssia lääkäriin eikä ominpäin aloittaa mitään.

Lapseni (4v) on ollut sijotuksessa äitini luona vähän yli vuoden, kuukausi sitten hallinto-oikeudesta tuli päätös jonka mukaan huostaanotolle on perusteet. Tämä päätös oli nippu papereita joissa luki koko tilanne ja melkein silmissä pimeni kun raivostutti niin kovasti että kuinka paljon täyttä p*skapuhetta siellä oli! En tietenkään väitä että kaikki on valhetta, mutta kyllä siellä paljon oli sellaista mikä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Yksi esimerkki on että kun olin katkaisuhoidossa, minulla ei kuulemma ollut minkäänlaista halua tai motivaatiota jatkaa katkaisuhoidon jälkeen ns.yhteisöhoitoon. Katkaisuhoito kestää kaksi viikkoa (tai kuten minulle sanottiin, en saa olla kuin max. kaksi viikkoa) ja tuon kahden viikon jälkeen pitäisi siirtyä yhteisöhoitoon, joka on täysin lääkkeetön hoitomuoto. Katkaisuhoidossakaan eivät mielellään anna potilaille heidän omia lääkkeitään. Hoitaja kuitenkin soitti kipupolille ja sieltä olivat sanoneet että minulle pitää lääkkeeni antaa. Koska yhteisöhoito on lääkkeetön ja minun piti lääkkeitä syödä, en saanut jatkaa. Tämä kuitenkin papereihin muuttui "äidillä ei ollut minkäänlaista halua ja motivaatiota jatkaa hoitoa". Siinä nyt yksi esimerkki niistä monista jotka on virallisiin papereihin kirjattu totuutena vaikka se ei sellainen ole.

Ihan ensimmäinen kysymykseni on, olisiko lastensuojelutyöntekijät saaneet näyttää nämä paperit äidilleni, jonka luona lapseni siis nyt asuu? Jankuttavat avoimuudesta mutta avoinhan voi olla muutenkin kuin näyttämällä paperit joissa lukee kaikkea maan ja taivaan väliltä, minun ja mieheni potilastietoja, paljon ja vielä enemmän asioita mitkä eivät pidä paikkaansa. Tottakai lähes jokainen lastensuojelun asiakas ja etenkin lapsensa menettänyt jankkaa että syytetään turhaan ja on koettu paljon vääryyttä jne. Mutta en minä rupea myöntämään asioita mitä ei oikeasti ole tapahtunut. Lakimieheltä kysyin tuota että oliko laillista näyttää nuo paperit, ei ihan varma ollut mutta oli kuitenkin sitä mieltä että ei olisi saanut näyttää ja jos asiasta tekisi kantelun niin ls-työntekijät saisivat huomautuksen. Mutta tottakai ls-työntekijät suuttuisivat ja yhteistyö olisi entistä vaikeampaa. Se on vaikeaa jo nyt, ja kuinkahan sitten kun heidän toiminnastaan valittaisin.. Minua ei kyllä missään nimessä voi syyttää yhteistyökyvyttömyydestä, olen alusta asti sanonut että teen ihan mitä vain, olen kysellyt että mitä minun pitäisi tehdä että saisin lapseni takaisin. Eipä minulle ole sitä vieläkään kerrottu. Lastensuojelun puoli taas on ollut erittäin huono tuossa yhteistyössä, minä olin heihin paljon yhteydessä, kyselin asioita, kysyin lupaa lähes kaikkeen (esim. saanko minä mennä lapsen kanssa neuvolaan), yritin saada asiat etenemään ja yritin saada vastausta kysymyksiini että mitä ihmettä minun pitää tehdä että saan lapsen takaisin kotiin, tai edes asiat etenemään. Hyvin, hyvin harvoin lastensuojelusta vastattiin puheluihini tai soitettiin takaisin. Vasta kun uhkasin valviralla niin rupesivat vähän aktiivisemmin vastaamaan/soittamaan takaisin.

Äitini ja isäpuoleni olivat loppuvuodesta 1,5vkoa reissussa, ja lastensuojelu sai tietää tästä yli 2kk etukäteen. Kysyin lukemattomia kertoja että kai lapsi saa olla kanssamme tämän ajan, eihän minulle vastattu tähän(kään) asiaan. Vasta kun valviralla uhkasin tämän vastaamattomuuden tiimoilta niin järjestettiin palaveri jonka tuloksena oli että lapsi on kanssamme ja päiväkodissa. Klo12 hain lapsen tarhasta ja vein hänet tarhaan klo20. N.puolessa välissä reissua lapsi sairastui eikä siis voinut olla tarhassa. Kysyin lastensuojelusta että mitäs nyt, vastasivat vain että "jos teille on ok niin olkaa lapsen kanssa ympärivuorokauden". Ihan kuin meille ei olisi jossakin vaiheessa ollut ok olla lapsen kanssa...

Mieheni äiti on tehtaillut ls-ilmoituksia suuret määrät. Olen muka ajanut autolla päihtyneenä lapsi kyydissä, jättänyt hänet yksin kotiin ym. Mikään ei pidä paikkaansa. Vielä hetki sitten olimme edistyneet tilanteessa oikein hyvin, lapsi sai olla välillä kotona ja kesäksi oltiin luvattu vielä enemmän kotilomia, puhuttiin jopa että kun haetaan huostaanotonpurkua ja lapsi palaa kotiin, niin jos meillä rupeaisi käymään perhetyöntekijä. Tämä kaikki romuttui tällä viikolla. Lastensuojelusta kävivät äitini luona, kertoivat että edellisellä viikolla nimetön soittaja oli soittanut to iltana klo 22 ilmoituksen "olen saanut tietooni että lapsen vanhemmat ovat olleet joko ma-ti välisen yön, tai ti-ke välisen yön ihan sekaisin ja lapsi ollut heillä". Todellisuudessa lapsi oli ollut ma-ti yön päiväkodissa ja ti-ke yön äitini luona. Eikä meillä olla sekaisin oltu eikä meillä ole ketään ollut. Tämä jälkikäteen tehty, "olen kuullut näin"-ilmoitus pilasi kaiken. Kaikki kotilomat peruttu, turha kuulemma edes haaveilla huostaanoton purusta ja sijoitus tulee olemaan todella pitkä. Miten tilanne voi muuttua noin radikaalisti nimettömän, jälkikäteen tehdyn ilmoituksen takia, ja kun ilmoituksen tekijä ei ollut itse ollut edes paikalla vaan oli "kuullut jostakin"?! Onko tuo nyt ihan oikein? Lapsen isän äitihän tuonkin ilmoituksen oli tehnyt, hänellä on jostain syystä ollut tavoitteena jo vuosia se että lapsi lähtisi tästä kaupungista pois.

En millään saa tähän mahtumaan kaikkea miten lastensuojelu on kohdellut meitä väärin ja epäreilusti, mitä kaikkea p*skapuhetta papereissa on. Kysykää ihmeessä niin vastaan kyllä. Olen käynyt alusta asti a-klinkalla juttelemassa erään henkilön kanssa. Pari viikkoa sitten kun oli lastensuojelun kanssa palaveri, kysyin että jatkanko tämän työntekijän luona käymistä (minä tosiaan tykkään tästä henkilöstä ja meillä on oikein hyviä keskusteluja). Ls-työntekijä sanoi että jatka vain, kysyin että soitanko minä hänelle ja varaan ajan vai kuinka. Ls-työntekijä sanoi että hän laittaa tälle a-klinikan työntekijälle viestiä että ottaa minuun yhteyttä. Pariin viikkoon ei kuulunut mitään, lastensuojelusta sanottiin että on jutellut tämän a-klinikan työntekijän kanssa ja tämä on luvannut laittaa minulle tekstiviestitse uuden ajan. Alkuviikosta kun ls-työntekijät kävivät äitini luona, äitini ihmetteli että miten a-klinikalta ei ole mitään kuulunut. No sehän käännettiin minun viakseni, minua ei kuulemma kiinnosta pätkääkään koska en itse ole soittanut ja varannut aikaa. Olisi tietysti pitänyt, mutta minä tyhmä luotin ls-työntekijään. Minä sitten soitin a-klinikalle ja siellä oltiin todella hämmästyneitä. Lastensuojelusta ei oltu otettu yhteyttä minuun liittyen, ei oltu pyydetty varaamaan aikaan eli tämä työntekijäni ei myöskään ole sanonut laittavansa minulle tekstiviestiä. Onhan se nyt aiemminkin tullut selväksi että lastensuojelusta kyllä valehdellaan ja vääristellään asioita, mutta että ihan piti päästä keksiä että kyllä on puhuttu minusta ja minuun on luvattu ottaa yhteyttä.

Minulla on pitkä lista asioita mistä lastensuojelu on valehdellut (esim. papereissa lukee että kotikäynnit ovat sijoittuneet aamuun ja olemme JOKA KERTA juuri heränneet ja olleet vasta aamutoimilla. Meillä herätään aina aikaisin, tuo on ihan keksitty juttu). On paljon asioita joita on vääristelty, jotka ovat väärinkäsityksiä ja "väärinkäsityksiä". Monta asiaa joista voisi kantelun tehdä. Kannattaako minun nyt ruveta taistelemaan ihan kunnolla, unohtaa se ns.mielistely ja valittaa jokaisesta heidän virheestään ja valheestaan? Vai mokaanko sitten ihan kunnolla, he suuttuvat ja heidän yhteistyökykynsä pienenee entisestään? Ls-täti on myös äidilleni parikin kertaa sanonut (loppuvuodesta ja nyt ihan pari kk sitten) että tietää että minulla on ainakin yksi seula joka ei ole ok. Kaikki ovat olleet ok vuoden verran.

Paljon jäi nyt kertomatta ja tod.näk. unohdinkin mainita sellaisia asioita mitä piti.

Lokakuun liikkeeseen aion ottaa yhteyttä, mitä muuta voin tehdä? Kaipaisin neuvoja ja vinkkejä ja tosiaan olisi todella mielenkiintoista ja mukava lukea muidenkin kokemuksia lastensuojelun kanssa taistelemisesta. Miten tuo huostaanoton purku toimii? Kuka sen päättää? Jos lastensuojelu vastustaa niin onko ihan turhaa? On paljon asioita joista voisin tehdä valituksen/kantelun, mutta sittenhän lasun naikkoset suuttuvat ja luultavasti pahennan asiaa. Mitä ihmettä mi teen?
[/quote]

Lapsesi on parempi olla mummollaan. Hoida itteäs ja tapaa lastasi säännöllisesti (joka toinen viikonloppu pe-su). Kirjoituksestasi huomas, että et pysty olemaan vastuussa täysipäiväisesti lapsestasi; olet lapsellinen ja henkisesti huonovointinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi