Mitä mieltä niistä, jotka kyselevät koska teette lapsia?
Itseä kuvottaa. Pitkään hoidoissa käyneenä tekee mieli karjaista pää punaisena, että oletko ihan vajaa. Ei tollasta kysytä. Sitten vielä jos aletaan inttää, että no miksi ei vielä? Aaarrrgh! Sitä paitsi, mitä se kenellekään kuuluu?
Kommentit (67)
Ärsyttäviä, tyhmiä ja yksinkertaisia ihmisiä, sitä mieltä olen tuollaisista liian uteliasta pössöistä.
Hassu juttu, minulta ei ole koskaan kysytty. Hyvä niin, lapsia ei ole tulossa. Ihmettelisin jos joku utelisi tuollaista, sillä ei kai kukaan fiksu lähde olettamuksesta että kaikki haluavat/voivat saada lapsia.
Joo on kyllä tosi ärsyttävää! Me ollaan miehen kanssa oltu yhdessä yläasteelta asti ja sen vuoksi sai olla rauhassa kyselyiltä parisuhteen ensimmäisten 6 vuoden ajan ihan vain meidän iän takia. Mutta auta armias kun 20-vuotta ikää tuli täyteen, siitä se sitten alkoi. Ja kun menimme naimisiin 22-vuotiaina, niin ihmiset tuntuivat kyylävän mahan kasvua joka kerta kun nähtiin ja törkeimmät sitten kyselivät tyyliin että "Jokos sitä kesällä saadaan ristiäiskutsu". No nyt sitten 24-vuotiaina, kun molemmat valmistuttiin ja itse sain vakityön, niin koko ajan pahenee vain. Koska nyt kun me ollaan töissä ja ei enää opiskella, niin vissiin sitten olisi aika ne lapset hankkia. Ja hyvänen aika kun ollaan oltu vielä 10 vuotta yhdessäkin, niin äkkiä äkkiä!
En ymmärrä näitä kyselijöitä yhtään. Saakeli kun ollaan niin nuoria vielä, että meillä ei ole mitään kiirettä hankkia lapsia vielä. Halutaan nauttia kahdestaan olosta nyt, kun rahaakin on. Kyllä me haluamme joskus lapsia, näillä näkymin 2-5 vuoden päästä, eikä silloinkaan iän pitäisi ihan heti olla vastassa kun ollaan vielä alle 30-vuotiaita. Ihmiset varmaan tulevat kotiovelle asti kommentoimaan ja kyselemään, kun kohta ostamme omakotitalon (nyt vielä vuokrakerrostalo), sillä silloinhan "kaikki tarvittava" lapsen hankkimiselle on koossa.
Ovat ääliöitä.
Ihan yhtä ääliö oli pappai, joka kastetilaisuudessa mielenkiintoisin sanankäänteinen syytteli meitä vanhempia maallisen mammonan keruusta ennen lapsentuloa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 12:40"]Ovat ääliöitä.
Ihan yhtä ääliö oli pappai, joka kastetilaisuudessa mielenkiintoisin sanankäänteinen syytteli meitä vanhempia maallisen mammonan keruusta ennen lapsentuloa.
[/quote]
Törkeää!! Mitä se sanoi?
Kaikilla ihmisillä ei vaan ole käytöstapoja. Olen vela, ja kyselyt lähinnä naurattavat makeasti. No nykyisin niitä ei oikeastaan enää tule, kun olen kohta viisikymppinen :)
Surettaa kyllä niiden puolesta, jotka eivät raskaudu vaikka haluaisivat, ja sitten jotkut moukat kyselevät vielä asiasta.
Ärsyttää. Meillä on se tilanne että mies ei halua lapsia, itse taas en biologisista syistä edes pysty saamaan lapsia. Yritän aina aluksi vastata että emme halua lapsia, ja sitten alkaa se jankkaus siitä miten tyhjää elämä on ilman lapsia, miten sitten vanhana on yksinäinen ja huomaa ettei elämässä ole mitään tärkeää etc. Että pitäisi tehdä ne lapset kun vielä voi vaikkei olisi vauvakuume, koska vanhana kumminkin kaduttaa.
Kun tähän sitten vastaan että en pysty saamaan lapsia nytkään, niin osa jopa suutahtaa että minun olisi pitänyt heti sanoa, että nyt asetin heidät noloon tilanteeseen. Ok...
Ei ihme ettei lastenteko tai edes parisuhteet täällä onnistu, kun kaikkia v-uttaa jo syntymälahjana. :D
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:19"]
Kaikki näköjään ovat sydänjuuriaan myöten loukkaantuneita, kuinka joku KEHTAA puhua ja kysyä. Suurin osa ihmisistä ei kysele pahuuttaan.
[/quote]
Ei niin, vaan pohjatonta typeryyttään.
[/quote]
Tuskin on edes terveellistä olla noin katkera ja kyyninen kuin tunnut olevan :(
[/quote]
Liiallinen uteliaisusu on myös epätervettä
Minulta muinoin eräs kaveri alkoi illanistujaisissa inttämään milloin meille tehdään esikoinen. Vastasin ettei nyt ainakaan ihan lähitulevaisuudessa, johon hän pöllämystyneenä huudahti, että 'sustahan tulee ihan mummoäiti sitten, kun oot jo nyt niin vanha!'.
Olin tuolloin 24vuotta.... :D
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:32"]
Ahhahaa, parasta oli kun veljen vaimo kysyi minulta (vastasyntyneen yh:lta), että koskas tekasin toisen ja kai heti ensi talveksi. Joo, ilman muuta.
[/quote]
??
Pienet ikäerot on ihan ok.
[/quote]
Joo, silloin kun taloudessa on kaksi aikuista kantamassa vastuuta.
Ai hitto ois kyllä hirveää olla vauvan kanssa kaksistaan, valvomisesta ihan sekaisin ja samalla vielä raskaana - jollekin baaripanolle. Kun se vauva nyt vaan piti tehdä. :D
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:27"]
Ahhahaa, parasta oli kun veljen vaimo kysyi minulta (vastasyntyneen yh:lta), että koskas tekasin toisen ja kai heti ensi talveksi. Joo, ilman muuta.
[/quote]
??
[/quote]
Joo, silloin kun taloudessa on kaksi aikuista kantamassa vastuuta.
Ai hitto ois kyllä hirveää olla vauvan kanssa kaksistaan, valvomisesta ihan sekaisin ja samalla vielä raskaana - jollekin baaripanolle. Kun se vauva nyt vaan piti tehdä. :D
[/quote]
Ehkä tuolta ap:ltä kysynyt ajatteli hänen olevan lapsirakas ja vahva, kun teki yh:na sen esikoisensakin. :D
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:53"]
[/quote]
??
[/quote]
Ja varmaankin on kunkin perheen ihan itse päätettävissä, miten pitkän ikäeron lapsilleen haluaa. Jonkun mielestä pieni ikäero on ok, toisen mielestä kauhea ajatuskin. Joku kolmas ei ehkä koskaan onnistu saamaan sitä toista lasta, vaikka miten yrittäisi.
Miten vaikea on tajuta, että ihmiset ja mielipiteet ovat erilaisia?
[/quote]
No kas, sitä varten asioista onkin hyvä vaihtaa mielipiteitä :D
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:45"]
Ei ihme ettei lastenteko tai edes parisuhteet täällä onnistu, kun kaikkia v-uttaa jo syntymälahjana. :D
[/quote]
No just näin! Kaikki kärsä rutussa, mistään ei saa puhua, mielipide säästäkin on VÄÄRÄ
Vastailin varmaan viitisen vuotta, että "EI KOSKAAN!". Sitten ne alkoi ymmärtämään ja jättivät rauhaan.
Toki anoppi sitten vasta, kun sanoin, että koskas sä!? Hän oli reippaasti vajaa neljäkymmentä tuolloin. Anoppi suuttu verisesti pariksi vuodeksi mulle. Tavattiin hyvää päivää kirvesvartta tyyppisesti, kunnes sitten eräissä häissä avautui, että hän aikoinaan menetti toisen lapsensa ja kohtu repeytyi, ettei hän voinut saada enempää lapsia. Se on arkapaikka ollut, eikä ole edes tälle ainoalle pojalleen kertonut. Vain siskonsa ja sen aikainen mies tiesi.
UPS! Pata kattilaa soimaa. :P
Nyt ollaan saatu pari mukulaa kaikkien onneksi ja iloksi. Kyllä se kaikkiaan 12 vuotta erinäisiä (rahaa!) ponnisteluita vaati. Anoppi on huipputyyppi etenkin kun hoksas, että ongelmia saannissa on. Aivan parhaita kavereita!
En todella ymmärrä. Ollaan miehen kans 26v, molemmat opiskellaan yliopistossa ja opinnot loppusuoralla. Ollaan seurusteltu alle vuosi eikä me asuta edes yhdessä. SILTI joka helvetin juhlissa joku tulee kysymään, että no millos meille tulee perheenlisäystä? Oonko kenties raskaana? En siis juo alkoholia lääkitykseni takia. Nämä siis kaikissa kissanristijäisissä, kuten erilaiset mökkireissut miehen suvun kanssa yms. En ymmärrä miks sen sukulaiset tolleen ahdistelee, koska miehen sisarukset ovat kaikki olleet jotain 10 vuotta naimisissa ennen lapsia! Lisääntyneetkin vasta yli kolmekymppisenä kaikki.. Sit ovat meidän kimpussa kuitenkin. Myös mahaani katsotaan "sillä silmällä". Tekee hieman kipeetä tämä, koska mulla on sairaus ja en välttämättä voi saada koskaan lapsia. Tai no voin, mut helppoo se ei tuu olemaan ja moni tätä sairastava on jäänyt lapsettomaksi. Haluaisin kuitenkin lapsia tulevaisuudessa, mutta mulla on muitakin suunitelmia elämälleni kuin pullauttaa ulos monta kakaraa. Silti loukkaa nämä tällaset "oijoi onkos sullaki pullat uunissa?"- naljailut. Toki osa varmaan vitsillä, mutta silti.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 07:30"]
Ihan helkkarin ärsyttävää. Me olemme vapaaehtoisesti lapsettomia ainakin toistaiseksi. Olemme vielä alle kolmekymppisiä, joten saattaahan vauvakuume iskeä vielä, mutta en suoraan sanottuna usko. Olemme valinnastamme puhuneet avoimesti, että meille tuskin tulee lapsia. Silti minusta tuntuu että vatsaani kytätään ja jos kieltäydyn kahvista tai alkoholista, alkaa hirveä silmien iskeminen ja vihjailu. Ärsyttävää. Meiltä on suoraan asiaa kysytty aina eri taitekohtien aikaan asiasta, kuten kihlaus, naimisiinmeno, valmistuminen, työllistyminen, asunnon osto ja nyt viimeisimpänä isomman asunnon osto. Vastaamme aina suoraan: ei ole tulossa. Silti ei mene jakeluu. Ärsyttävää.
En ymmärrä miksi kaikkien pitäisi lisääntyä. Suoraan sanottuna kun katson lapsiperheitä ympärilläni, en osaa ymmärtää miksi ihmeessä he haluavat niin kiihkeästi meidät samaan tilanteeseen. Monella tutulla on paljon suuremmat tulot kuin meillä, mutta silti jatkuvasti raha tiukassa koska lapsiin uppoaa, tarvitaan kaksi autoa ja todella iso talo. Lisäksi elämä on tiukasti aikataulutettua, jatkuvaa säätämistä ja sopeutumista. Huoli ja stressi lapsista on silminnähden valtava. Perheelliset ystävämme ovat ihan loppuunpalaneita ja romahtelevat tuon tuosta. Ympärillä on kaaos jota ei vaan voi hallita. En usko että äitiys olisi minua varten, ja mieheni on samoilla linjoilla.
[/quote]
Minäkään en ymmärrä sitä, että hankitaan monta lasta tosi pienillä ikäeroilla ja rakennetaan talo jonnekin korpeen yhtä aikaa. Sitten tarvitaan kaksi autoa ja vielä vaikka se koira. Uhhuh.
Liikaa vääriä valintoja minun näkökulmastani. En silti ole lapseton, mutta tiedän omat rajani.
Vastaan, että monen olisi kannattanut jättää lapset tekemättä.
Mun äiti ei vaivaudu edes kysymään vaan toteaa, että "kohtahan tekin teette lapsia". Juu ei tehdä, ollaan 24, toivon pääseväni opiskelemaan sitä unelmieni alaa nyt syksyllä, jos pääsen niin valmistun vasta 29-vuotiaana. Joten lapset eivät todellakaan kuulu suunnitelmiin nyt, tuskin koskaan.
Up!!