Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon kehtaa hoidattaa lastaan isovanhemmilla kesällä?

Vierailija
06.06.2015 |

Olimme alustavasti sopineet, että 1. lk tyttäremme on isovanhemillaan hoidossa pari viikkoa kesäloman aikana (yksi aluksi ja yksi lopuksi). Muuten olisi sitten kotona yksin niinä aikoina kun meillä vanhemmilla ei ole lomaa. Nyt on yksi mummolaviikko takana ja kivaa oli ollut. Vanhempani kovasti toivovat, että tyttö tulisi heille myös seuraavilla viikoilla ja tyttö on tietysti ihan innoissaan.

Kuinka paljon lasta kehtaa hoidattaa isovanhemmilla? Pitääkö kieltäytyä, vaikka he oikein anelevat? Isovanhemmat ovat hyväkuntoisia, nuorehkoja eläkeläisiä. Ovat vakavaraisia, eli eivät mene konkurssiin lapsen ruoista (eivätkä varmasti suostu ottamaan maksua).

Pitääkö siis pelätä, että isovanhemmat oikeasti eivät jaksaisi hoitaa, mutta kokevat sen jotenkin velvollisuudeksi? Vai voiko ajatella, että he oikeasti nauttivat siitä (kuten näyttää olevan)? 

Asumme melko kaukana toisistamme, joten päivittäinen kuskaaminen ei onnistu, vaan on "pakko" olla viikko kerrallaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:53"]

Se nyt vähiten merkkaa mitä tällä palstalla ollaan mieltä jostain.

[/quote]Tällä palstalla käy paljon ihmisiä. Kyllä se jo jotain kertoo että suunnilleen kaikki ymmärtävät, etteivät isovanhemmat ole mitään lastenhoitoautomaatteja. En ole koskaa kuullut, että kukaan HALUAISI olla oikeasti lastenlasten kanssa paria päivää enempää. Toki moni sanoo, että haluaa, mutta selän takana puhuu toista.

[/quote]

Voi että, en tiedä mutta toivon ainakin, että sitten kun tulen mummoksi, lastenlasten seura kiinnostaisi.

Vierailija
2/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he pyytävät kyllä päästäisiin ☺

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole ongelmaa jos vielä ne isovanhemmat itse toivovat ja ovat puhuneet, että olisi  siellä. Kivempaa se on lapselle, kun on seuraa ja viihtyy siellä. On ainakin kaiken varuilta aikuisia läsnä. Isovanhemmat nauttii, lapsi nauttii ja teidän ei vanhempina tarvii ressaa et miten päivät menee.

Ja pyydät ja vaadit et vanhemat sanoo suoraan jos eivät jaksa tai halua. Tarjoa heille palkaksi risteily, kylpylää  tms kivaa.

Vierailija
4/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs noin pyytävät niin OK. Ekaluokkalainen on jo "helppo" hoidettava ja hänestä on varmaan jo seuraakin. Itse olisin hyvin varovainen pienten lasten hoidattamisessa, esim. 2 v. on tosi uuvuttava hoidettava

Vierailija
5/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie vain kun kerran pyytävät. Jos eivät suostu ottamaan rahaa osta vaikka herkkukori tai teatteriliput tms. Kiitokseksi

Vierailija
6/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai annat tytön mennä isovanhemmille hoitoon. Taitaa olla aito win-win-tilanne.

Vierailija
7/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on isovanhempiensa seurassa kunnolla, eikä heidän tarvitse toimia viihdepalveluna lapselle, oikein ihana juttu, että saa viettää kesää kanssaan.

Vierailija
8/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3- ja 7- vuotiaan ovat juhannukseen asti mummun hoidettavana. Nyt tämän viikon ovat mummun luona. Ensi viikoksi tulevat kotiin, mummu hoitaa kun me vanhemmat ollaan töissä. Juhannusta edeltäväksi viikoksi lähtevät taas mummulle. Asuu 300 km päässä. Sitten alkaakin lomat pyöriä ja haetaan lapset kotiin . Mummu tosin pyytänyt lapsia luokseen vielä heinäkuussakin koska kuulemma tykkää niin paljon touhuta heidän kanssaan. Ja lapsetkin kyllä viihtyvät mummulassa.
Olemme onnekkaita ja etuoikeutettuja kun isovanhemmat haluavat ottaa lapsia luokseen eikä heitä tarvitse viedä päivystyshoitoon. En näe tässä mitään ongelmaa.

Vierailija
9/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kesän meidän vanhempien lomia lukuunottamatta. 

Vierailija
10/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin tuon tytön mummeli niin tänne vaan. On varmasti ihanaa kun saa nauttia lastenlasten seurasta. Eri asia jos isovanhemmat ovat vielä töissä ja kiireisiä tai hyvin sairaita.

Vierailija
11/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on mielestäni ainoa hyväpuoli, juuri pienessä suvussa, että lapsia otetaan yökylään.
Veisin jos kerran pyydetään.

Vierailija
12/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on olleet maksimissaan viikon kerrallaan ja kaksi viikkoa kesässä silloin kun lapset oli alle 10-vuotiaita. Mulla ehkä syynä enemmän omat lapsuudenkokemukset, vihasin yli kaiken sitä kun mummot voivottelivat kuinka "ihanaa mutta väsyttävää" oli hoitaa meitä. Se syyllistäminen oli niin musertavaa!  Ja yleensä tämän siis kuulin jälkeenpäin kuulin kuinka niin uupuivat meistä, itse tilanteessa oli "kivaa ja ihanaa"Ja olin siskoni kanssa 2 kilttiä ja rauhallista tyttöä, jotka emme saaneet riehua tms, meidän oli opetettu aina auttamaan kaikessa jne. Olin päättänyt että jos ikinä kuulen omien vanhempieni suusta että lastenlapset väsyttää, niin se on viimeinen hoitokerta ikinä. 

Ja olen vetänyt tämän siihen asti että kun äitini ei saa harrastettua liikuntaa eikä siivottua taloaan ( terve 65-vuotias, ja siivoamisesta olemme tapelleet aina ja niinpäin että minä en ymmärrä hippityylistä sotkua) ja syyttää näistä kiireitään (= sen seitsemää yhdistystä ja kerhoa) niin ei sitten ole aikaa hoitaa lapsenlapsiakaan. En edes pyydä enkä ota tarjouksia vastaan. Nähdään nykyisin pari kertaa vuodessa.

Vierailija
13/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietysti päästät, jos molemmat osapuolet tahtoo. Missä ongelmaohta?

Vierailija
14/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa kun haluavat ottaa ja sentään jo koululainen. Ottakaa huomioon vaikka olisi eläkeläinen niin ei se elämä siihen pääty. Monilla on harrastuksia, matkustelevat, saattavat opiskella kieliä kansalaisopistoissa. Itse en meinaa elää vaan lastenlasten kautta sitten jos niitä ilmaantuu. Mikäli mulle sopii niin voin ottaa ja ihan pieniä en ala hoitamaan. Mulla yksi lapsi ja aloittaa pitkät yliopisto opinnot ja olen korostanut että ensiksi opiskelu ja perheen ehtii perustaa myöhemmin.

Vierailija
15/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:25"]Tuo on mielestäni ainoa hyväpuoli, juuri pienessä suvussa, että lapsia otetaan yökylään.
Veisin jos kerran pyydetään.
[/quote] meillä isossakin suvussa lapset pääsevät yökylään. Serkut ovat rikkaus.

Vierailija
16/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinen olen. Ei yhtään mummola päivää lapsille tiedossa....

mummo 65 ja ei vaan mun lapset kiinnosta.....

no, eipä se haittaa kun alusta asti ollut tälläistä eli en ole odottanutkaan mitään.

Vierailija
17/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva, että viitsivät hoitaa. Meillä oli sitä mieltä, että kyllä se ekaluokkalainen pärjää yksinkin päivän. No jos on tietokoneella koko päivän mutta aika puuduttavaa. Oli sitten skype yhteydesä kaveriin, että edes juttuseuraa vähän sai.

Vierailija
18/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa on ihan ok. Huomasin itse sen jälkeen,että isovanhemmat väsyivät, vaikka tykkäsivät hoitaa lapsia. Eivät tietenkään sitä ääneen sanoneet. Kouluikäinen on tietysti ihan eri juttu kuin vaikka kaksivuotias.

Vierailija
19/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta päästät jos isovanhemmat oikein toivovat. Ekaluokkalaistahan voisit kehottaa auttamaan heitä kotitöissä ellei muutenkin jo auta!

Vierailija
20/22 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:36"]

No tietysti päästät, jos molemmat osapuolet tahtoo. Missä ongelmaohta?

[/quote]Ongelma on siinä, että esim. tällä palstalla vuodesta toiseen kauhistellaan kuinka lapsiperheet riistävät väsyneitä isovanhempia dumppaamalla jälkikasvunsa heille moneksi viikoksi. Isovanhemmat kokevat velvollisuudekseen lastenhoidon, joten pyytävät lapsia kylään vaikka eivät jaksaisi lapsia hoitaa ja olisivat paljon mieluummin lomamatkalla Pariisissa.  "Jos on lapsia hommannut, niin itse ne pitää hoitaa." 

Myös monet eläkeikää lähestyvät työkaverini usein voivottelevat jo pelkän viikonlopun jälkeen kuinka puhki ovat lastenhoidon jäljiltä.

Aidosti vaikuttivat kyllä tyytyväisiltä kun tytön eilen haimme. Olivat tehneet vaikka mitä (laittaneet puutarhaa, käyneet katsomassa vanhoja sukulaisia, leiponeet jne.) ja ensi viikoksikin oli jo ohjelmaa suunniteltuna (vanhempani muutenkin puuhaavat koko ajan jotain).

ap