Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten mätänee ruumis, joka on sullottu muovin (esim.jätesäkki) sisälle?

Vierailija
05.06.2015 |

Verrattuna esim. puisessa arkussa olevaan vainajaan?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

...?

Vierailija
2/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tää vaan teoreettinen kysymys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään murhaaja :D

Kun olin pieni, isä hautasi kissani muovipussissa vaikka vastustelin ja vielä tänäkin päivänä mietin, onko kissaraukka maatunut vai ei. 

Siitä syntyi tällainen kysymys.

ap

Vierailija
4/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei se mätäneminen siihe muovipussiin laittamiseen lopu. Eli normaalisti mätänee ja hajoaa.

Vierailija
5/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu säkistä. Jos säkki on täysin tiivis, mätänemisprosessi etenee tasan niin kauan kuin happea on säkissä. Jos säkkiin on suhautettu sopivasti esim. Argonia ennen sulkemista, mätänemistä ei tapahdu lainkaan?
Eli, säkin tiiviys on ratkaiseva tekijä.

Vierailija
6/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin olen tuota pohtinut, että mikä järki haudata eläin (tai leffoissa ihmisiä) muovipussissa?

Eihän se muovipussi mitenkään maadu, mutta kyllä se hajoamisprosessi lähtee käyntiin ruumiilla enemmin tai myöhemmin.

Vierailija
7/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 22:53"]En ole mikään murhaaja :D

Kun olin pieni, isä hautasi kissani muovipussissa vaikka vastustelin ja vielä tänäkin päivänä mietin, onko kissaraukka maatunut vai ei. 

Siitä syntyi tällainen kysymys.

ap
[/quote]

Nii varmaan...

Vierailija
8/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 22:56"]

Riippuu säkistä. Jos säkki on täysin tiivis, mätänemisprosessi etenee tasan niin kauan kuin happea on säkissä. Jos säkkiin on suhautettu sopivasti esim. Argonia ennen sulkemista, mätänemistä ei tapahdu lainkaan? Eli, säkin tiiviys on ratkaiseva tekijä.

[/quote]

Siis ei ollenkaan? Eli ruumis muumioituu, vai?

ap

Vierailija
9/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko se jonka äijä kusee partsilta?

Vierailija
10/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 22:56"]

Riippuu säkistä. Jos säkki on täysin tiivis, mätänemisprosessi etenee tasan niin kauan kuin happea on säkissä. Jos säkkiin on suhautettu sopivasti esim. Argonia ennen sulkemista, mätänemistä ei tapahdu lainkaan? Eli, säkin tiiviys on ratkaiseva tekijä.

[/quote]

Siis ei ollenkaan? Eli ruumis muumioituu, vai?

ap

[/quote]

Siis täysin tiiviissä pussissa. ap

Vierailija
11/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 22:53"]En ole mikään murhaaja :D Kun olin pieni, isä hautasi kissani muovipussissa vaikka vastustelin ja vielä tänäkin päivänä mietin, onko kissaraukka maatunut vai ei.  Siitä syntyi tällainen kysymys. ap [/quote] Nii varmaan...

[/quote]

Joo joo! Mä olen niin herkkä että traumatisoiduin asiasta. Näin pitkään sen jälkeen painajaisia, missä kissa vaati että se otetaan sieltä muovipussista pois, koska ei muuten saanut sielulleen rauhaa tms.

ap

Vierailija
12/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pussi on tiivis ja happi loppuu, niin hajoaminen kai tapahtuisi anaerobisena prosessina, siis jonkinmoisen käymisen kautta. Mutta voin olla kyllä väärässä...

Vierailija
13/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumis voi myös saippuoitua, rasvakudoksen osalta. Sukeltajille ainakin tiedetään käyneen näin (veteen jääneille).
http://www.kysy.fi/kysymys/olen-antanut-itseni-ymmartaa-etta-kuollut-ruumis-voi-kaytannossa-paatya-yhteen

Vierailija
14/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä moni mikrobi kasvaa anaerobisissa oloissa. Eli pitää ottaa muutakin pois kun pelkkä happi.

Vierailija
15/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. muovitettu vainaja ei maadu vaan muumioituu. Maatumatonta ruumista ei taas hygieniasyistä voi nostaa pois maasta. Tämä voi aiheuttaa ongelmia esimerkiksi silloin, kun sukuhautoihin tehdään tilaa uusille vainajille.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1388716091321

http://yle.fi/uutiset/muoviin_kaaritty_vainaja_aiheuttaa_ongelmia_viela_vuosikymmenien_jalkeen/7009212

Vierailija
16/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheesssa oli tapana pakata ruumiit muoviin haudatessa ja tästä seurasi sellainen ongema että hajoaminen jäi vaiheeseen. Myöhemmin noita vuoveja yritettiin puhkoa jne.

http://www.talouselama.fi/uutiset/erikoinen+hautaustapa+aiheutti+erikoisen+ongelman+ruumiit+eivat+matane/a2209144

Vierailija
17/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käsittääkseni raato muuttuu vain haisevaksi luunsekaiseksi muhjuksi

Vierailija
18/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 22:53"]En ole mikään murhaaja :D Kun olin pieni, isä hautasi kissani muovipussissa vaikka vastustelin ja vielä tänäkin päivänä mietin, onko kissaraukka maatunut vai ei.  Siitä syntyi tällainen kysymys. ap [/quote] Nii varmaan...

[/quote]

Joo joo! Mä olen niin herkkä että traumatisoiduin asiasta. Näin pitkään sen jälkeen painajaisia, missä kissa vaati että se otetaan sieltä muovipussista pois, koska ei muuten saanut sielulleen rauhaa tms.

ap
[/quote]

Kunhan kiusasin:), kissa siis mätänee sinne pussiin, jos pussi on TÄYSIN tiivis, muuten ruumiin nesteet valuvat ulos maaperään.

Vierailija
19/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille jotka ovat jaksaneet etsiä noita linkkejä! Mielenkiintoista..

ap

Vierailija
20/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös se pakastaja-eukko laittanut lapsensa muovipusseihin ja niin alkoivat haisemaan nekin.

Eli anaerobista hajoamista eli mätänemistä

http://fi.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4t%C3%A4neminen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan