En ymmärrä miksi jotkut tarvitsevat unikoulua vauvalle?
Minulla on kaksi lasta ja ei ole kummankaan kanssa ollut nukkumisessa mitään ongelmia. Vastasyntyneenä lapseni nukkui peräti neljän tai viiden tunnin pätkiä. Esikoinen alkoi nukkumaan kokonaisia öitä heräilemättä 8:kk iässä ja kuopus 10:kk iässä. Iltapalan ja iltapesujen jälkeen ei tarvitse kuin laittaa lapsi sängyyn ja sinne nukahtaa rauhassa itse. Nyt kun lapset ovat jo vanhempia luen iltasadun ja lapset nukahtaa sen jälkeen sängyyn itsenäisesti.
Tietysti meidän lapset saattavat herätä joskus painajaisiin tai jos ovat kipeänä vaikka kovassa kuumeessa silloin tietenkin yöllä heräilevät ja yöt katkonaisia mutta onneksi näitä on meillä harvoin.
En ole itse vain ikinä ymmärtänyt että miksi joillakin vanhemmilla on niin vaikeaa saada vaikka se vauva nukahtamaan. En pysty ymmärtämään kun ei itselläni ole ikinä moisia ongelmia vauvojen kanssa ollut. Työkaverillani on 3-vuotias lapsi joka edelleen herää 2 kertaa yössä!! Huhu meinasin pyörtyä kun kuulin asiasta..siis 3-vuotias lapsi ei nuku vieläkään öitä heräilemättä. Kyllä on joku pahasti pielessä jos näin on asiat..
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ymmärryksesi muutenkin suhteellisen rajoittunutta? Vaikutat todella omahyväiseltä.
Kerron vain miten asiat on. Ap
Tiedätkö, epäilen ettei sinulla oikeasti ole lapsia. Kunhan yksinäisyyttäsi siellä provoilet.
Miksi keksisin tämmöisen asian? Olen vain aina ihmetellyt asiaa ihan tosissaan. En vain pysty ymmärtämään miten se vauva on vaikea saada nukkumaan tai vaikka se 3-vuotias lapsi? Ap
Tiedätkö, kun tähän on vain yksi vastaus: Se että olemme yksilöitä. Omilla lapsillani oli niin paha koliikki, että se herääminen jäi päälle. Lisäksi aina kun he saivat flunssan, niin heräily alkoi uudelleen.
Minä voisin kuitenkin kuitenkin ihmetellä, että miten niin 6-7 -vuotias ei lue. Minun molemmat lapseni oppi vat tuon taidon itsenäisesti 3-4 -vuotiaina. Miten voi jollakulla olla poskiontelontulehduksia, korvaputkentulehduksia, angiinaa? Meillä ei ole koko suvussa ollut 60 vuoteen. Tai miten joissakin perheissä on vatsatautia koko ajan? Ei meillä vaan sairastuta niihin. Miten joku voi sairastua syöpään, diabetekseen tai masennukseen? Ei meillä vaan. Miten joku voi tarvita silmälaseja tai oikaisuhoitoa? Ei meillä vaan.
Ai, että lapsesi saa tukiopetusta? Miten se on mahdollista? Ei kai kukaan saa huonompia numeroita kuin 9,5 mistään kokeesta. Meillä kun tuokin numero on lapsilla huono. Yleensä todellakin saavat kaikesta kympit.
Ap:n kaltaiset ihmiset on myrkkyä yhteiskunnalle
Vierailija kirjoitti:
Asiahan on niin että äidit ei saa kertoa jos vauvan kanssa joku asia menee hyvin tai hoituu helposti. Aina pitäisi vaan valittaa että joo kyllä nyt on niin rankkaa tän vauvan kanssa mikään ei onnistu yms.. ettei muut äidit vaan loukkaannu siitä että toisella äidillä menee paremmin vauvan hoidossa..
Ap
Tottakai saa kertoa ja jopa leijua omassa ylemmyydessään. Kumma vain, että minunkin lapseni unikoulua muutama vanhempi ihmetteli ja ivasi. Myöhemmin minä en kuitenkaan olisi saanut tuoda esille, heidän lastensa kärsiessä oppimisvaikeuksista, teini-iän hölmöyksistä ja jopa rikosten teosta, minun lapseni onnistumisia: Koulussa hän saanut todistusnumeroiksi pääasiassa kymppejä. Lisäksi lapseni saanut joka vuosi koulussa vähintään yhden stipendin, joko reiluna kaverina toimimisesta tai opintomenestyksestä. Lisäksi saa joka vuosi erilaisia kunniamainintoja. Harrastuksissa menestyy ja tekee lisäksi vapaaehtoistöitä. On ollut ystävällinen vanhemmilleen koko teini-ikänsä ajan ja meillä on yhdessä mukavaa.
Kyllä, hieman naurattaa. Sain haukkuja ja ivaa aikanaan lapsen uniongelmista ja unikoulusta, mutta nyt en saisi edes vastata näiden vanhempien kysymyksiin siitä että mitä kuuluu, muuta kuin, että murrosikä on niin rankkaa. No, meillä ei ole.
Meidän 3v ei vieläkään nuku kokonaisia öitä. Herää joka ikinen yö, ehkä painajaiseen, huutaen ja siihen herää koko talo. Lisää lapsia ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ymmärryksesi muutenkin suhteellisen rajoittunutta? Vaikutat todella omahyväiseltä.
Kerron vain miten asiat on. Ap
Tiedätkö, epäilen ettei sinulla oikeasti ole lapsia. Kunhan yksinäisyyttäsi siellä provoilet.
Miksi keksisin tämmöisen asian? Olen vain aina ihmetellyt asiaa ihan tosissaan. En vain pysty ymmärtämään miten se vauva on vaikea saada nukkumaan tai vaikka se 3-vuotias lapsi? Ap
Minulla on kaksi lasta. Ensimmäinen ei nukkunut kuin tuntikausien nukuttamisella. Toinen on helppo nukkuja.
Vastaus kysymykseesi on, että lapset ovat yksilöitä. Sinulle on osunut kaksi helppoa nukkujaa.
Lopeta ymmärtämättömyytesi jankuttaminen ja ole kiitollinen siitä, että sinun ei tarvitse tällaista asiaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan on niin että äidit ei saa kertoa jos vauvan kanssa joku asia menee hyvin tai hoituu helposti. Aina pitäisi vaan valittaa että joo kyllä nyt on niin rankkaa tän vauvan kanssa mikään ei onnistu yms.. ettei muut äidit vaan loukkaannu siitä että toisella äidillä menee paremmin vauvan hoidossa..
ApTottakai saa kertoa ja jopa leijua omassa ylemmyydessään. Kumma vain, että minunkin lapseni unikoulua muutama vanhempi ihmetteli ja ivasi. Myöhemmin minä en kuitenkaan olisi saanut tuoda esille, heidän lastensa kärsiessä oppimisvaikeuksista, teini-iän hölmöyksistä ja jopa rikosten teosta, minun lapseni onnistumisia: Koulussa hän saanut todistusnumeroiksi pääasiassa kymppejä. Lisäksi lapseni saanut joka vuosi koulussa vähintään yhden stipendin, joko reiluna kaverina toimimisesta tai opintomenestyksestä. Lisäksi saa joka vuosi erilaisia kunniamainintoja. Harrastuksissa menestyy ja tekee lisäksi vapaaehtoistöitä. On ollut ystävällinen vanhemmilleen koko teini-ikänsä ajan ja meillä on yhdessä mukavaa.
Kyllä, hieman naurattaa. Sain haukkuja ja ivaa aikanaan lapsen uniongelmista ja unikoulusta, mutta nyt en saisi edes vastata näiden vanhempien kysymyksiin siitä että mitä kuuluu, muuta kuin, että murrosikä on niin rankkaa. No, meillä ei ole.
Tämä!! Ihana tämä vastaus ap:lle
Ap:n viestiin sanoisin, että totta kai saa kertoa, että on helppo lapsi. Minäkin hehkutan kaikille, että vauvani on helppo nukkuja, ja olen todella KIITOLLINEN koska tiedän, että kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin minä.
Kukaan ei ole sanonut minulle, että minun pitäisi valittaa enemmän. Ei kukaan. Kaikki onnittelevat ihanasta vauvasta ja myötäelävät minun kiitollisuutta ja iloa.
Minä voin ihmetellä, miten huonosti sinun lapsesi ovat nukkuneet. Meillä huonoitenkin nukkunut nukkui ensimmäiset kokonaiset yönsä jo 8 kk vanhana, muut jo sitä ennen. Esikoisen pystyi pistämään sänkyynsä, laittaa tutin suuhun ja oli viiden minuutin päästä unessa. Kolmonen heräili kyllä usein öisin, mutta ei herättänyt muita vauva-ajan jälkeen. Saattoi vielä 6 vuotiaanakin huomaamatta yöllä hiipiä viereen nukkumaan, kun ei ollut saanut yöllä unta itsekseen.
Silti ymmärrän, että lapset ovat erilaisia ja unikoulua voi tarvita.
Sama trolli, joka kirjoitti vauvan (5kk) helppoudesta ja siitä, ettei "halua kruunua itselleen".
Vastasiko mun kysymykseen siitä, että vaihtuuko vauvan vireys katatoniaan heti, kun sänkyyn laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Hän on trolli vain.
Jos olisi aito, ei olisi noin ylimielinen.
Siis mikä unikoulu??? Kaikkea sitä nykyään keksitään.
Ap on todellinen NIMBY. Hänelle tekisi hyvää, jos hänen lapsensa osoittautuisivat vaikka erityislapsiksi.