Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miksi jotkut tarvitsevat unikoulua vauvalle?

Vierailija
31.01.2022 |

Minulla on kaksi lasta ja ei ole kummankaan kanssa ollut nukkumisessa mitään ongelmia. Vastasyntyneenä lapseni nukkui peräti neljän tai viiden tunnin pätkiä. Esikoinen alkoi nukkumaan kokonaisia öitä heräilemättä 8:kk iässä ja kuopus 10:kk iässä. Iltapalan ja iltapesujen jälkeen ei tarvitse kuin laittaa lapsi sängyyn ja sinne nukahtaa rauhassa itse. Nyt kun lapset ovat jo vanhempia luen iltasadun ja lapset nukahtaa sen jälkeen sängyyn itsenäisesti.
Tietysti meidän lapset saattavat herätä joskus painajaisiin tai jos ovat kipeänä vaikka kovassa kuumeessa silloin tietenkin yöllä heräilevät ja yöt katkonaisia mutta onneksi näitä on meillä harvoin.
En ole itse vain ikinä ymmärtänyt että miksi joillakin vanhemmilla on niin vaikeaa saada vaikka se vauva nukahtamaan. En pysty ymmärtämään kun ei itselläni ole ikinä moisia ongelmia vauvojen kanssa ollut. Työkaverillani on 3-vuotias lapsi joka edelleen herää 2 kertaa yössä!! Huhu meinasin pyörtyä kun kuulin asiasta..siis 3-vuotias lapsi ei nuku vieläkään öitä heräilemättä. Kyllä on joku pahasti pielessä jos näin on asiat..

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron että minun lapseni ovat nukkuneet syntymästä asti hyvin. Ja molemmat alkoivat nukkumaan kokonaisia öitä alle vuoden iässä. Olen tottakai ylpeä ja todella kiitollinen tästä. Sen takia olisin halunnut ymmärtää paremmin jos joillain asiat mennyt erinlailla. Niin miksi miten se on mahdollista että lapsi ei vaikka kolmessa vuodessa vieläkään osaa tai halua nukkua kokonaisia öitä? En vain ymmärrä kun itselläni ei ole asiasta kokemusta. Ap

No kuule mene ja soita neuvolaterkalle ja kysy. Mitä täällä jankkaat asiasta. Ai juu, kun ei ole niitä lapsia niin vähän friikkiä neuvolaan soitella.

Miksi mä soittaisin neuvolaan asiasta mikä ei koske mun omia lapsia. Tämähän on keskustelu palasta ymmärrätkö täällä keskustellaaan eri aiheista :D Ap

Sulla mitään lapsia ole. Yksiössäsi näitä provoja suollat. Lue vaikka kirjaa, eti kato vaikka joku lapsenhoito-opas.

Vierailija
22/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron että minun lapseni ovat nukkuneet syntymästä asti hyvin. Ja molemmat alkoivat nukkumaan kokonaisia öitä alle vuoden iässä. Olen tottakai ylpeä ja todella kiitollinen tästä. Sen takia olisin halunnut ymmärtää paremmin jos joillain asiat mennyt erinlailla. Niin miksi miten se on mahdollista että lapsi ei vaikka kolmessa vuodessa vieläkään osaa tai halua nukkua kokonaisia öitä? En vain ymmärrä kun itselläni ei ole asiasta kokemusta. Ap

No kuule mene ja soita neuvolaterkalle ja kysy. Mitä täällä jankkaat asiasta. Ai juu, kun ei ole niitä lapsia niin vähän friikkiä neuvolaan soitella.

Miksi mä soittaisin neuvolaan asiasta mikä ei koske mun omia lapsia. Tämähän on keskustelu palasta ymmärrätkö täällä keskustellaaan eri aiheista :D Ap

Sulla mitään lapsia ole. Yksiössäsi näitä provoja suollat. Lue vaikka kirjaa, eti kato vaikka joku lapsenhoito-opas.

Kyllä mulla on lapsia. Uskoit tai et. Ei se ole multa pois jos et usko. Mutta on tää ihme keskustelu palsta kun täällä kaikki aina luulee että kaikki kirjoitukset on valetta ja keksittyjä tarinoita.. outoa :D Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä alku että tiedostat ettet ymmärrä kaikkea.

Vierailija
24/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on lapsia. Uskoit tai et. Ei se ole multa pois jos et usko. Mutta on tää ihme keskustelu palsta kun täällä kaikki aina luulee että kaikki kirjoitukset on valetta ja keksittyjä tarinoita.. outoa :D Ap

Niin. Sinä et näköjään ymmärrä ironiaa, kun teet provoavan keskustelun, ja ihmettelet kuinka ihmiset provosoituu. :D trollit sinä van olet, nolo sellainen.

Vierailija
25/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä täydellinen vanhempi täällä roikut? Mene lapsiasi hoitamaan.  Ai niin ne nukkuu päikkäreitä. Mites pitkät päikkärit teillä nukutaan?

Vierailija
26/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei täältä ainakaan mitään järkeviä vastauksia saa joten turhaan kysyin asiaa :) Ap

Vierailija
27/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi lasta. Toinen nukkui vauvana juuri noin kuin ap kuvaili, nukahti kun laittoi sänkyyn/vaunuihin, nukkui sikeästi ja pitkiä pätkiä pienestä alkaen. Päiväunille olisi kömpnyt vielä eskarissakin.

Toinen taas vaati aktiivista nukuttamista, heräili ja nukkui ylipäänsä vähän. Itkua ja parkua riitti, kun koitettiin väkisin nukuttaa. Häntä unikoulutettiin kotona neuvolan ohjeilla, harkittiin myös ulkopuolista apua. Päiväunia lakkasi nukkumasta noin kolmevuotiaana, päiväkodin pakkolevossa saattoi nukahtaa ehkä kerran viikossa.

Nyt lapset ovat jo yli 10-vuotiaita ja samanlaiset unikaavat jatkuvat edelleen. Hyväuninen menee itse nukkumaan ennen yhdeksää ja nukkuu arkisin puoli kahdeksaan, viikonloppuisin jopa pidempään. Pidemmillä automatkoilla ottaa nokoset, joskus nukahtaa sohvalle, eikä näillä päiväunilla ole vaikutusta nukahtamiseen tai yöunen pituuteen.

Huonompi nukkuja lukee sängyssä yhteentoista, kunnes käyn sammuttamassa valot. Jää vielä hereille sänkyyn, nukahtaa puoliltaöin. Herää seitsemän pintaan päivästä riippumatta ilman herätyskelloa. Jos nukahtaa päivällä, tiedän että on tulossa kipeäksi.

Päivän touhuissa kumpikin on yhtä virkeitä, koulu menee kummallakin hyvin ja kaikinpuolin terveitä lapsia. Toinen vaan tarvitsee hurjan paljon vähemmän unta kuin toinen.

Vierailija
28/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule sillä tavalla mahdollista, että se lapsi ei vaan pysy unessa, ja kolmevuotiaskaan ei välttämättä ymmärrä käskemällä pysyä unessa tai olla itkemättä aina kun herää. Lapsen unisykli on paljon lyhyempi kuin aikuisen, joten havahtuvat syvästä unesta yleensä useammin.

Mäkään en ymmärrä että miksi ja miten joillakin ihmisillä tai lapsillaan on vaikka migreeni. Että miten se on mahdollista, kun ei minulla ole koskaan ollut!?

Vierailija
29/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärrä, miksi koulussa tarvitsee opettaa lapset lukemaan.

Minulla on kaksi lasta, jotka molemmat ovat oppineet itsenäisesti lukemaan.

Meinasin pyörtyä, kun työkaveri kertoi lapsestaan, joka on eskarissa, eikä tämä tunne edes kunnolla kirjaimia, tavaamisesta tai lukemisesta puhumattakaan.

Vierailija
30/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei täältä ainakaan mitään järkeviä vastauksia saa joten turhaan kysyin asiaa :) Ap

Tässä se taas nähtiin. Ylimielisyyttäsi ja omahyväisyyttäsi määrität mikä on järkevä vastaus. Nimittäin oikeasti vastaukset täällä ovat paljon järkevämpiä kuin omat kysymyksesi.

Vierailija
31/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. En minäkään ymmärrä, miksi jotkut tarvitsee antibioottia alle 3-vuotiailleen. Minä olen hoitanut lapseni niin erinomaisesti että heille ei ole tullut korvatulehduksia. En myöskään ymmärrä, miksi kukaan tarvitsee allergialääkkeitä, siedätyshän on nykyään tehokas keino. Kun ei ala vältellä turhia aineita niin ei tule allergioita. Sitäkään en ymmärrä, että teillä taistellaan aamulla lapsia päiväkotiin. No, meillä on hyvät rutiinit ja homma sujuu kuin rasvattu, kannattaisi toimia näin. Ei kun öööh, olisko sulla kuitenkin vain ollut ihan superhyvä tuuri sun lasten kanssa? Että olivat terveitä ja nukkuivat hyvin? Onnea siitä, ja vähän enemmän ymmärrystä ja empatiaa meitä muita kohtaan, joilla ei ole käynyt yhtä hyvä mäihä.

Vierailija
32/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiahan on niin että äidit ei saa kertoa jos vauvan kanssa joku asia menee hyvin tai hoituu helposti. Aina pitäisi vaan valittaa että joo kyllä nyt on niin rankkaa tän vauvan kanssa mikään ei onnistu yms.. ettei muut äidit vaan loukkaannu siitä että toisella äidillä menee paremmin vauvan hoidossa..

Ap

Eihän se nyt niin ole. Saa kertoa. Mutta ei ehkä kannata paistatella omassa erinomaisuudessa, kun sinulla on ollut hyvä tuuri. Mä olen aidosti onnellinen joka kerta, kun joku äiti kertoo lapsensa nukkuvan hyvin. Tiedän, mitä valvominen on, joten olen todella vain onnellinen, jos muiden ei tarvitse kokea sitä. Se, mitä en halua kuunnella, on typerät ja omahyväiset kuvitelmat siitä, miten se nukkuminen on vain ja ainoastaan omaa ansiota. Siinä on oikeasti aika paljon tuuria mukana. Lähtien ihan siitä, että syntyy täysiaikainen ja terve vauva. Kaikille sekään ei ole itsestään selvää.

Vierailija
33/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset nukkui kuukauden iässä täydet yöunet. Jo laitokselta asti 6-7 tunnin unia. Silti ymmärrän että vauvoja on erilaisia. Äitinä en varmasti voinut vaikuttaa yhdenkään lapsen uniin, se on sisäsyntyistä.

Jossain vaiheessa vaikka nukkui hyvät yöunet niin vauvalla tuli vaiheita ettei päivällä uni onnistunut. Näitä ihan satunnainen päivä silloin tällöin. Se oli yhdenäkin tosi raskasta mutta muistin todellakin miettiä että joillekkin vauvoille ja vanhemmille se on arkipäivää (ja yötä) päivästä toiseen, kuukaudesta toiseen.

Iltaa kohden kun vauva ei ollut nukkunnut silmäystäkään niin näki vauvastakin miten sekaisin menee kaikki. Syö huonosti, on levoton, vatsakipuja yms. Eli voisin kuvitella että huonosti nukkuvan vauvan perheessä se pelkkä unen vähyys ei ole ainut ongelma vaan siinä tulee mukana monta muutakin ongelmaa. Saatikka mitä se tekee vanhemmalle, ei ihmistä ole tehty valvomaan. Kun keho ei palaudu ja on jatkuvassa stressitilassa niin huonostihan siinä käy. Menee varmasti vuosia palautua siitä kaikesta.

Joten ihan sama mistä saa apua, kunhan jokin auttaisi. Unikoulu kuulostaa ihan hyvältä.

Vierailija
34/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin mietin usein asioita, jotka ei liity minun elämääni millään tavalla ja teen niistä aloituksia AV:lle.

Nyt esim mietin, että miksi ihmeessä ihmiset ei muka saa pankista käden käänteessä lainaa. Itse saan aina niin paljon, kuin haluan. Käsittämätöntä että ihmiset joutuvat juoksemaan pankista toiseen ja neuvottelemaan lainojen ehdoista jne. Minulla riittää soitto omaan pankkiini ja rahat on tilillä.

Vierailija
35/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten jotkut on niin tyhmiä ja kailottaa sen koko maailmalle. 

Vierailija
36/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule sillä tavalla mahdollista, että se lapsi ei vaan pysy unessa, ja kolmevuotiaskaan ei välttämättä ymmärrä käskemällä pysyä unessa tai olla itkemättä aina kun herää. Lapsen unisykli on paljon lyhyempi kuin aikuisen, joten havahtuvat syvästä unesta yleensä useammin.

Mäkään en ymmärrä että miksi ja miten joillakin ihmisillä tai lapsillaan on vaikka migreeni. Että miten se on mahdollista, kun ei minulla ole koskaan ollut!?

En minäkään ymmärrä miten voi olla mahdollista että vauva/taapero ei huoli mitä vaan suuhun lusikalla tarjoilee. Minun lapseni söi innolla kaiken rehuista kaloihin ja lihaan marjoihin ja hedelmiin. Miten muka voi olla niin että ei kelpaa kun minunkin vauvani söi? Ja oli kuiva 2v täyttäessä, laiskoja vaan ne äidit joiden lapsella on vaippa yli 2v kun minun lapsi kävi potalla? Tietysti kaikki on kiinni vain ja ainoastaan vanhemmista, ei toki lasten yksilöllisyydestä ja siitä että omat piltit eivät ole yhtä kun kaikki piltit.

Vierailija
37/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta, nuorinkin jo yläasteella. Olen myös hoitanut paljon lapsia ja ollut paljon lasten kanssa tekemisissä. Olen tullut siihen tulokseen, että lapsesta aiheutuva vaiva on lähestulkoon vakio. Mihin ikään tuo vaivakkuus sitten asettuu, onkin eri. Jollain se on vauvaiässä, ja sen jälkeen lapsesta kuoriutuu mitä aurinkoisin ja hauskin ihminen. Jollain vaivakkuus osuu kouluikään ja jollain murrosikään. Murrosikään osuva vaivakkuus on pahin. 

Kolmas lapseni oli äärimmäisen huono nukkuja. En muista hänen vauva-ajastaan oikein mitään. Kaikki isompien lasteni kanssa opitut rauhoittelukeinot osoittautuivat nuorimmaisen kohdalla turhiksi. Puolivuotiaaksi asti hänen yönsä olivat kaksi 1,5 h pätkää. Siitä lähtien tilanne alkoi hiukkasen parantua. 2-vuotiaana hän oli jo aurinkoinen ja reipas pikkujätkä, jolla hymy aina herkässä. 

Se, miten onnistuneita äitejä me olemme olleet, mitataan ihan helkkarin paljon myöhemmin kuin siinä vaiheessa, kun luemme vielä lapsille iltasatuja.

Vierailija
38/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme lasta, nuorinkin jo yläasteella. Olen myös hoitanut paljon lapsia ja ollut paljon lasten kanssa tekemisissä. Olen tullut siihen tulokseen, että lapsesta aiheutuva vaiva on lähestulkoon vakio. Mihin ikään tuo vaivakkuus sitten asettuu, onkin eri. Jollain se on vauvaiässä, ja sen jälkeen lapsesta kuoriutuu mitä aurinkoisin ja hauskin ihminen. Jollain vaivakkuus osuu kouluikään ja jollain murrosikään. Murrosikään osuva vaivakkuus on pahin. 

Kolmas lapseni oli äärimmäisen huono nukkuja. En muista hänen vauva-ajastaan oikein mitään. Kaikki isompien lasteni kanssa opitut rauhoittelukeinot osoittautuivat nuorimmaisen kohdalla turhiksi. Puolivuotiaaksi asti hänen yönsä olivat kaksi 1,5 h pätkää. Siitä lähtien tilanne alkoi hiukkasen parantua. 2-vuotiaana hän oli jo aurinkoinen ja reipas pikkujätkä, jolla hymy aina herkässä. 

Se, miten onnistuneita äitejä me olemme olleet, mitataan ihan helkkarin paljon myöhemmin kuin siinä vaiheessa, kun luemme vielä lapsille iltasatuja.

Ihana kirjoitus ja aivan totta! Minulla on kolme lasta viiden vuoden sisään tehtynä, vauva-ajasta kouluun asti meillä oli todella helppoa ja mukavaa. Kaikki nukkui ja söi hyvin, olivat terveitä ja tyytyväisiä lapsia. Oli varmasti ihaninta aikaa koko elämässäni. Nyt jokaisella lapsella on nepsy-diagnoosi ja elämäni täyttyy kaikesta siitä mitä näiden erityisten kanssa joutuu kokemaan ja tekemään. Olen joutunut jättämään työni että saan lasten asioita hoidettua ja arki pyörii juuri nyt kaiken tämän ympärillä.

Nyt isoin jo teini ja muut lähestyy uhkaavasti myös sitä ikää. Isoimman kanssa on jo helpottanut mutta näen tulevaisuudessa vielä monta haastetta.

En voi kuin kaiholla muistella niitä aikoja kun nämä oli pieniä. Istuttiin rannalla ja tehtiin hiekkalinnoja, syötiin eväitä ja meillä ei ollut huolen häivää. Tai kun oltiin retkillä ja lasten hymyt loisti kilpaa auringon kanssa kun leikkivät yhdessä omia höpsöjä leikkejään. Vähänpä tuolloin tiesin mitä edessä tulee olemaan.

Vierailija
39/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmuus melkein pitäisi evätä heiltä, jotka kuvittelevat maailman totuuksien syntyvän yhden henkilön kokemuksella ( kahdesta henkilöstä )

Vierailija
40/52 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli työkaverisi lapsen asiat ovat pahasti mielestäsi pielessä nukkumisen suhteen, mutta et ymmärrä kuitenkaan, että mihin joku tarvitsee unikoulua. 

Tarkistan, että ymmärrätkö sitä, että joku tarvitsee hoitoa diabetekseen, masennukseen, syöpään, influenssaan tai koronaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi