Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et elvytä, vaikka hätäkeskus pyytää? Yllättävän yleistä

Vierailija
05.06.2015 |

http://yle.fi/uutiset/huolestuttava_ilmio_kaikki_eivat_elvyta_vaikka_hatakeskus_pyytaa/8045158

Maallikkoelvytys on oikeasti pelastanut monen elämän. Se ei ole rakettitiedettä. Se ei vaadi lääkärin tai hoitajan koulutusta. Se vaatii hiukan fyysistä voimaa. Elvytä, kun tarvetta on!

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydän on aika keskellä ja vähimmillä vammoilla selvitään kun painetaan rintalastan keskeltä. Siltä kohtaa rintakehä myös joustaa parhaiten. Ei siis vasemmalta. 

Vierailija
22/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ainakin yrittäisin elvyttää, olen tosin hyvin heikko joten en varmaan osaisi painaa tarpeeksi kovaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kyseessä on pikkulapsi tai hauras vanhus? Eikös ne tyyliin kuole siihen jos luut menee poikki.

Vierailija
24/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:36"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:25"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:09"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:07"]

En osaa.

[/quote]

Hätäkeskus neuvoo. Se on niinkin vaikeaa kuin painaa noin sata kertaa minuutissa rintakehää keskeltä, niin että rintakehä litistyy selvästi. Luulisi onnistuvan av-mammaltakin.

[/quote]

Ei elvytys ole niin helppoa kuin tuossa kuvailet. Että vähän siinä painellaan rintakehän keskeltä =)

Mutta kyllä siihen pystyy, eri asia tietenkin onko huonosta elvyttämisestä mitään hyötyä

[/quote]

sydän on vasemmalla joten kannattanee painella vasemmalta. Kylkiluun alarajasta pikkasen ylöspäin ja naisella on hyvä maamerkki kun painaa siitä vasemman tissin juuren alapuolelta. Huom, potilaan vasen, ei elvyttäjän.

[/quote]

EI KUN KESKELTÄ rintakehää! Sydän sijaitsee keskellä rintakehää, sen vasen puoli on vain suurempi.

Älkää hyvät ihmiset tulko jakelemaan mutu-pohjalta neuvoja näinkin tärkeässä asiassa!

Vierailija
26/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksipuolinen sopimus kaikkien kanssa, että minä en auta ketään ja kenenkään ei tarvitse auttaa minua. 

Vierailija
27/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:40"]

Entä jos kyseessä on pikkulapsi tai hauras vanhus? Eikös ne tyyliin kuole siihen jos luut menee poikki.

[/quote]

Pikkulasta painellaan vain yhdellä kädellä tai muutamalla sormella. Kun näkee että rintakehä litistyy, se riittää. Tässä auttaa maalaisjärki. Lapsen elvytys aloitetaan aina puhaltamalla. Kannattaa myös tarkistaa, ettei elottomuus johdu henkeen vetäistystä ruuasta. Haurasta vannhusta pitää painaa. Harvoin kukaan kuolee kylkiluiden murtumiseen. Sen sijaan sydämen pysähtymiseen kuolee takuuvarmasti.

Vierailija
28/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elvyttänyt koska kohtauksen saanut oli likainen puliukko, mutta ei suostunut kukaan muukaan elvyttämään vaikka sivusta seuraajia oli enemmän kuin tarpeeksi. Kyseinen puliherra kuoli sitten siihen kadulle, jonka jälkeen kaikki katsojat katosivat vähin ääni muualle kun tarpeelliset facebook ja twitter päivitykset oli jo saatu aikaan.

Vierailija
29/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut keskellä päivää elvyttämään kaupungilla. Häneltä meni luita poikki ja rintajehä oli törkeän näköinen. Ihmisiä kerääntyi töllistelemään (riisuin elvytettävän rintaliivit pois sillä hätäkeskuksesta ohjeistettiin riisumaan rintakehä paljaaksi jos vain suinkin mahdollista). Huusin että en jaksa, tulkaa joku muu välillä.

Kukaan ei auttanut. Kun ambulanssi saapui paikalle puhalsin ja painelin edelleen. Toinen ensihoitajista joutui repimään minut irti tilanteesta. Elvytettävä selvisi! Hoitaja kertoi ettei olisi selvinnyt ilman maallikkoelvytystäni.

Yksi pelottavimmista ja toisaalta hienoimmista kokemuksistani. Minä oikeasti pelastin toisen hengen!

Vierailija
30/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:20"]Työttömät ea-kursseille ja seisomaan kadunkulmiin.
[/quote]

Eiisssaatana tää oli hyvä :'D

Vierailija
31/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa elvyttää. pelkään, että rikon sen ihmisen.

Vierailija
32/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri täst äsyystä en soita hätäkeskukseen, jos epäilen tuntemattoman kuolleen. En jää elvyttämään ja odottelemaan tuntitolkulla ambulanssia. Kerran olin ystävällinen ja löydettyäni tajuttoman, mutta hengittävän miehen soitin 112 ja sieltä kysyttiin minun tietoni, uhrin tiedot (mistä minä ne saisin selville), tarkka osoite, ei riittänyt että Kirkkokadun ja Asemakadun risteys, piti tietää talon numero, oliko henkilö ottanut alkoholia tai huumeita jne. Yritin selittää, että olen vain ohikulkija, ei kelvannut. Käskettiin jäädä siihen odottamaan ja kun ei 30 minuutissa ambulanssia tullut, soitin uudestaan ja minut haukuttiin, koska kyseessä ei ole kiireellinen asia niin ei ole mitään syytä kiirehtiä. Minun omalla kiireelläni ei ollut merkitystä. Ambulanssi tuli 2 tunnin kuluttua, siihen mennessä oli saatu apua jo muilta ohikulkijoilta.

Mutta koskaan enää en soita 112, ellei kyse ole omaisistani.

Vierailija
33/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eloton potilas. Todetaan niin, että ei hengitä, tai hengittää "kuorsaamalla" harvemmin kuin kymmenen kertaa minuutissa, ei herää kipuun. Painelu riittää verenkierron ylläpitämiseksi. Painelua sata kertaa minuutissa. Jos on useampia kuin yksi ihminen paikalla, painelua n. 2 min kerrallaan per henkilö. Tämän tarkoituksena on säästää aivoja vakavalta hapenpuutteelta siihen sakka kun ambulanssi on paikalla. Painelu ihan keskeltä rintalastaa, ei tarvitse mitatata tai tunnustella pulssia. Sydän kestää turhan painelun mutta aivot eivät kestä hapenpuutetta. Riittävästi voimaa vain paineluun. Kylkiluut paranevat mutta aivot eivät!

Vierailija
34/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:14"]

Eloton potilas. Todetaan niin, että ei hengitä, tai hengittää "kuorsaamalla" harvemmin kuin kymmenen kertaa minuutissa, ei herää kipuun. Painelu riittää verenkierron ylläpitämiseksi. Painelua sata kertaa minuutissa. Jos on useampia kuin yksi ihminen paikalla, painelua n. 2 min kerrallaan per henkilö. Tämän tarkoituksena on säästää aivoja vakavalta hapenpuutteelta siihen sakka kun ambulanssi on paikalla. Painelu ihan keskeltä rintalastaa, ei tarvitse mitatata tai tunnustella pulssia. Sydän kestää turhan painelun mutta aivot eivät kestä hapenpuutetta. Riittävästi voimaa vain paineluun. Kylkiluut paranevat mutta aivot eivät!

[/quote]Niina ja jos potilas reagoi elvytykseen vaikertamalla tai vaikka vetämällä käsiä koukkuun, lopeta elvytys, koska selvästikin hänen verenkiertonsa toimii. =)

Vierailija
35/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 7v lasta elvytetään yhdellä kädellä kunnolla painaen, kolmevuotiasta yhdellä kädellä mutta ei käytetä koko voimaa, vastasyntynyttä pelkillä peukaloilla.

Vierailija
36/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:07"]

en osaa elvyttää. pelkään, että rikon sen ihmisen.

[/quote]

Pelkäät että rikot kuolevan ihmisen. Jos henki on kuitenkin lähdössä, niin mitä pahempaa vahinkoa voisit aiheuttaa? Tämäkö on AV-mamman logiikkaa?

Vierailija
37/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:55"]

Olen joutunut keskellä päivää elvyttämään kaupungilla. Häneltä meni luita poikki ja rintajehä oli törkeän näköinen. Ihmisiä kerääntyi töllistelemään (riisuin elvytettävän rintaliivit pois sillä hätäkeskuksesta ohjeistettiin riisumaan rintakehä paljaaksi jos vain suinkin mahdollista). Huusin että en jaksa, tulkaa joku muu välillä.

Kukaan ei auttanut. Kun ambulanssi saapui paikalle puhalsin ja painelin edelleen. Toinen ensihoitajista joutui repimään minut irti tilanteesta. Elvytettävä selvisi! Hoitaja kertoi ettei olisi selvinnyt ilman maallikkoelvytystäni.

Yksi pelottavimmista ja toisaalta hienoimmista kokemuksistani. Minä oikeasti pelastin toisen hengen!

[/quote]

Mulla tuli oikeasti kyyneleet silmiin, kun luin tämän. Olet hyvä ihminen.

Vierailija
38/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sitä nukkea yrityänyt. Kuolee aina.

Vierailija
39/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänpysähsyksessä muualla kuin sairaalassa todennäköisyys henkikullan säilyttämiseen maallikkoelvytyksellä on n. 10%. Ilman elvytystä pyöreät 0.

Vierailija
40/54 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tästä mieleen, että pitäisi käydä ensiapukurssi. Joskus peruskoulussa vähän opeteltiin, mutta nyt ikää on jo 30+, joten kertaus voisi olla tarpeen. Kai ne tekniikatkin ovat ehtineet tässä ajassa muuttua.