Miten suhtaudut tuttavaasi tai sukulaiseesi, joka puhuu käsittämättömän ilkeästi jostakin ihmisestä?
Kommentit (38)
Pahan puhuminen toisista on ihan normaalia, ei ole kielletty eikä rikos. Kaikki tekevät sitä. Vai onko sekin jo kielletty täällä Pohjois-Koreassa nimeltään Suomi.
itse huomasin, että kyseisin sukulaisen inhottava puhe kohdistui myös lopulta itseeni, syytetiin lopulta päin naamaa vanhempieni virheistä minua! Siihen loppui välit eikä harmita yhtään. oli hyviäkin aikoja mutta kun lopetin näyttelemisen ja lapsuuden kulissien ylläpidon se oli sitten liikaa.
se oli itse asiassa minulle liikaa joten välit meni. nyt on sukulainen jo pilven reunalla ja en häntä itkeskele. terapiaa olisi tarvinnut eläessään kun haukkui kaikki sukulaiset
Vierailija kirjoitti:
Y H Y Y Y Y OPETTAJA OPETTAJA JOKU TUTTAVA ON IIILKEÄÄÄÄÄ Y H Y Y Y 😩😫
Jos ystäväni käyttäytyisi noin, ystävyyssuhtemme hiipuisi. En kuuntele ilkeilyä.
Vierailija kirjoitti:
Pahan puhuminen toisista on ihan normaalia, ei ole kielletty eikä rikos. Kaikki tekevät sitä. Vai onko sekin jo kielletty täällä Pohjois-Koreassa nimeltään Suomi.
Jos pidät sitä normaalina, niin silloin et kuulu minun ystäväpiiriini. Minusta se ei ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki puhuvat "pahaa" ja juoruilevat. Sitä ei vain kukaan huomaa itse tekevänsä.
Onko se mielestäsi hyväksyttävää?
En tietenkään hyväksy mustamaalaamista ja häpäisyä. Mutta kun se pahan puhuminen on varsin epäselvä asia. Kukaan ei halua itsestään puhuttavan selän takana yleensä yhtään mitään. Mutta kaikki näin kuitenkin tekevät. On hyvin vaikea elää jos kenestäkään ei voisi ikinä puhua mitään. Oletko kokeillut? Toisesta puhumista ei koeta välttämättä ollenkaan pahan puhumisena, mutta kun itsestä on kuultu puhuttavan, niin se usein koetaan loukkaavana, vaikka olisi melko neutraalia ja tosiasioita toteavaa. Lisäksi kukaan ei yleensä tosiasiassa kestä suoraa palautetta, vaan pienikin kritiikki saa valtavat mittasuhteet. Siksi moni tyytyy päivittelemään ja purkamaan asioita muille. En puolustele menettelyä, mutta ihmiset nyt vain ovat tällaisia. Niin varmasti sinäkin.
Mun koko suku puhuu ilkeästi jatkuvasti joten en välitä enää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki puhuvat "pahaa" ja juoruilevat. Sitä ei vain kukaan huomaa itse tekevänsä.
En tietenkään hyväksy mustamaalaamista ja häpäisyä. Mutta kun se pahan puhuminen on varsin epäselvä asia. Kukaan ei halua itsestään puhuttavan selän takana yleensä yhtään mitään. Mutta kaikki näin kuitenkin tekevät. On hyvin vaikea elää jos kenestäkään ei voisi ikinä puhua mitään. Oletko kokeillut? Toisesta puhumista ei koeta välttämättä ollenkaan pahan puhumisena, mutta kun itsestä on kuultu puhuttavan, niin se usein koetaan loukkaavana, vaikka olisi melko neutraalia ja tosiasioita toteavaa. Lisäksi kukaan ei yleensä tosiasiassa kestä suoraa palautetta, vaan pienikin kritiikki saa valtavat mittasuhteet. Siksi moni tyytyy päivittelemään ja purkamaan asioita muille. En puolustele menettelyä, mutta ihmiset nyt vain ovat tällaisia. Niin varmasti sinäkin.
Kyllä minä toivon, että jos tajuamattani/huomaamattani puhun pahaa jostakin, niin joku läsnäolevista huomauttaa siitä minulle heti.
Sanon, että mene sanomaan tuo suoraan ihmiselle itselleen, se on reiluinta. Älä tuu mulle kenestäkään juoruamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole naisvaltaisella alalla, tätä ei tapahdu.
Tämäkin on pahan puhumista. Me naiset voimme ja osaamme puhua toisistamme kauniisti ja kannustavasti. Voimme ymmärtää, jos jollakulla on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanon, että mene sanomaan tuo suoraan ihmiselle itselleen, se on reiluinta. Älä tuu mulle kenestäkään juoruamaan.
Aina suoraan sanomiseen kehottaminenkaan ei ole rakkaudellista. Riippuu asiasta. Ainakin pitäisi neuvoa sanomaan rakkaudellisesti.
Suhtaudun kuin merisäähän tai selkokielisiin uutisiin eli yritän olla kiinnittämättä huomiota, odotan että voin poistua tilasta ja mietin muita asioita. Mun anoppi on haukkunut samoja ihmisiä samoista asioista yli 20 vuotta. En tunne niitä ihmisiä. Vakavat rikkomukset ovat olleet liian monen makkaran syöminen pihatalkoissa -97, viidentenä papin jälkeen kahvijonossa vuonna 1988, rivot roikkuvat amppelikukat lähes joka kesä viimeisen viiden vuoden ajan ja liian äänekäs nauru Pertti-sedän 70-vuotis kakkukahveilla kymmenen vuotta sitten. Näitä uudelleen ja uudelleen. Ihailen miestäni, kun hänestä on tullut tervepäinen.
Vierailija kirjoitti:
Yritän sanoa jotain myönteistä siitä puheena olevasta. Joskus tuttavapiiriin on kuulunut näitä pahanpuhujia, mutta jotenkin niistä vieraantuu ja tuttavuus hiipuu pois, en vain viihdy heidän seurassaan.
Sama täällä, sanon aina vastaukseksi keskustelun kohteesta jotain hyvää. Joillain ei tehoa ja heidän kanssaan en välitä olla tekemisissä, mutta esim. anoppi ymmärsi yskän ja lopetti muista pahan puhumisen minulle. Muille kyllä haukkuu kaikki kummin kaimatkin entiseen tapaan, ja varmasti myös minut siinä sivussa. Ei sinänsä haittaa, pääasia ettei itse tarvitse kuunnella negatiivisia avautumisia.
Sellaiset tyypit, jotka haukkuu toisia, puhuu myös sinusta muille samoin haukkuen kuin puhuu niistä muista sulle. Eli kannattaa vältellä kyseisiä ihmisiä, jos ei halua että itsestäkin juorutaan paskaa ja päättömyyksiä ympäri kaupunkia.
Jos vain yhdestä puhuu, niin oisko kateellinen? Onko tämä ihminen jotenkin uhka sille sun tutulle tai sukulaiselle? Esim. kilpailija jotenkin? Työskentelee samalla alalla ja on hyvä työssään? Tykätty joissain piireissä, joissa sukulaisesi haluaisi itse olla?
Jos se, josta puhutaan on täysi mulukku, niin ok.
Tulee mieleen yks mun entinen kaveri. Kaikille oli aina päin naamaa aina mielin kielin ja kaukaisemmat tutut piti niin mukavana ihmisenä. Sitten vähänkin tutuimmille jauhoi paskaa selän takana muista niin paljon kuin vain sielu sieti ja puhui siis paskaa myös näistä tutuista aina selän takana toisilleen. En oo ollut kymmeneen vuoteen enää tekemisissä, kun kuulin parilta kaverilta mitä se minustakin puhuu. Värittää asioita kauheammiksi ja keksii lisäksi omasta päästä kaikkea paskaa ja juoruaa totuutena.
Kannattaa tutustua mielummin ihmisiin, jotka sanoo asiat suoraan päin naamaa. Siis ilkeästikin. Ne on luultavasti niitä, jotka ei sitten puhu paskaa selän takana. Se selän takana puhuttu loukkaa lopulta enemmän. Itse haluan ainakin mielummin kuulla suoraan, jos minussa joku häiritsee, kuin että siitä puhutaan sadoille ihmisille ja pilataan mun verkostot.