Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidentääkö särkylääkkeen ottaminen menkkojen kestoa?

Vierailija
05.06.2015 |

Eli mulla ei sinänsä menkkakipuja ole kovia, otan särkylääkkeen enemmänkin siksi että se niukentaa hieman vuotoa. Kannattaakohan se?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi runsaat menkat mutta kun syön pari päivää Buranaa niin ovat siedettävät. Mulla ei ainakaan pidennä kestoa, saattaa jopa lyhentää, tai sitten johtuu jostain muusta syystä että kestävät nykyään vain 4 päivää.

Vierailija
2/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millä mekanismilla se niitä pidentäis? Mun yksi tuttu väittää että se ei voi syödä särkylääkkeitä ku ne siirtää menkkoja, mutta en vaan suostu uskomaan!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspiriini ja sen johdannaiset ohentavat verta jolloin verenvuoto ja mustelmaherkkyys kasvavat. Määrätäänhän aspiriinia ehkäisemään veritulppiakin. Joten kyllä, ainaki aspiriini aiheuttaa runsaamman menkkavuodon.

Vierailija
4/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 08:36"]No millä mekanismilla se niitä pidentäis? Mun yksi tuttu väittää että se ei voi syödä särkylääkkeitä ku ne siirtää menkkoja, mutta en vaan suostu uskomaan!!
[/quote]

En minäkään uskonut ennen kuin olin muutaman päivän lomalla ystäväni kanssa, joka söi pientä määrää Buranaa, jotta menkat eivät alkaisi matkan aikana. Toimi.

Vierailija
5/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibuprofeeni 400 mg × 4 runsaan vuodon aikana vähentää vuotoa noin 20 %, kertoo terveyskirjasto. En ymmärrä miten se pidentäisi niitä?

Vierailija
6/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla varovainen. Burana saattaa aiheuttaa ei-toivottuja raskauksia jopa 20% käyttäjistä. 

Vierailija
7/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:04"]Kannattaa olla varovainen. Burana saattaa aiheuttaa ei-toivottuja raskauksia jopa 20% käyttäjistä. 
[/quote]
Millähän tavoin Burana näin vaikuttaa?

Vierailija
8/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidennä. Itsekin otan ibuprofeenia aina 2 ekaa päivää ihan tarkoituksena vähentää vuotoa, kun on erittäin runsaat menkat mutta ibuprofeeni vähentää vuodon lähes puoleen. 

Vierailija
9/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:09"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:04"]Kannattaa olla varovainen. Burana saattaa aiheuttaa ei-toivottuja raskauksia jopa 20% käyttäjistä.  [/quote] Millähän tavoin Burana näin vaikuttaa?

[/quote]

Mä olisin tosi yllättynyt jos tulisin Buranalle raskaaksi :D mies kun on sterilisaatiossa käynyt.

Vierailija
10/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkkeitä ei kannata syödä turhaan.

Vierailija
11/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista kuukautisiin liittyvää kipua te yritätte näillä särkylääkkeillä poistaa? Päänsärkyä? Vatsakramppeja? Vihlaisuja, missä ja millaisia? Itse joudun ottamaan reseptilääkettä päivää tai pari päivää ennen kuukautisia, kun päätä särkee tuolloin niin migreenimäisesti. Pääkipu on silloin niin invalidisoivaa, etten pysty edes kunnolla liikkumaan ilman jatkuvaa pelkoa oksentamisesta, päätä ei voi yhtään heiluttaa, silmiä ei voi pitää kunnolla auki kun valo sattuu. Jotenkin sellainen kuumeinen olo.

Itse kuukautiskramppeja tai vatsakipuja en lääkitse, olen tähän asti järkeillyt niiden kuuluvan kuukautisiin, eli pitäähän sen vuodon jossakin tuntua. Onneksi päänsärkyään lakkaa aina vuodon alettua.

Vierailija
12/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:21"]Minkälaista kuukautisiin liittyvää kipua te yritätte näillä särkylääkkeillä poistaa? Päänsärkyä? Vatsakramppeja? Vihlaisuja, missä ja millaisia? Itse joudun ottamaan reseptilääkettä päivää tai pari päivää ennen kuukautisia, kun päätä särkee tuolloin niin migreenimäisesti. Pääkipu on silloin niin invalidisoivaa, etten pysty edes kunnolla liikkumaan ilman jatkuvaa pelkoa oksentamisesta, päätä ei voi yhtään heiluttaa, silmiä ei voi pitää kunnolla auki kun valo sattuu. Jotenkin sellainen kuumeinen olo.

Itse kuukautiskramppeja tai vatsakipuja en lääkitse, olen tähän asti järkeillyt niiden kuuluvan kuukautisiin, eli pitäähän sen vuodon jossakin tuntua. Onneksi päänsärkyään lakkaa aina vuodon alettua.
[/quote]

Minulla on suhteellisen mitättömät kivut moniin muihin verrattuna, mutta otan lopulta aina yhden panadolin vuodon alkamispäivänä. Alavatsa kipuilee muutenkin aina ensimmäiset päivät, mutta ensimmäisenä päivänä tulee sellaisia kramppeja että pitää 20sek ajan keskittyä vain hengittämiseen ettei pyörtyisi. Muuten kivut ovat siedettävät, mutta nuo krampit helpottavat särkylääkkeellä.
Kyllähän vatsa/selkäkivut voi mieltää "kuukautisiin kuuluvaksi" mutta jos ne ovat kivuliaat niin miksi niiden helpotus särkylääkkeellä olisi yhtään vähäpätöisempää kuin päänsäryn? Näköjään tuo sinun päänsärkysikin on kohdallasi kuukautisiin kuuluvaa.

Vierailija
13/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:11"]Ei pidennä. Itsekin otan ibuprofeenia aina 2 ekaa päivää ihan tarkoituksena vähentää vuotoa, kun on erittäin runsaat menkat mutta ibuprofeeni vähentää vuodon lähes puoleen. 
[/quote]
Kuinka usein ja kuinka iso annos päivässä sinulla on vaikuttanut vuodon vähentymiseen?

Vierailija
14/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:21"]

Minkälaista kuukautisiin liittyvää kipua te yritätte näillä särkylääkkeillä poistaa? Päänsärkyä? Vatsakramppeja? Vihlaisuja, missä ja millaisia? Itse joudun ottamaan reseptilääkettä päivää tai pari päivää ennen kuukautisia, kun päätä särkee tuolloin niin migreenimäisesti. Pääkipu on silloin niin invalidisoivaa, etten pysty edes kunnolla liikkumaan ilman jatkuvaa pelkoa oksentamisesta, päätä ei voi yhtään heiluttaa, silmiä ei voi pitää kunnolla auki kun valo sattuu. Jotenkin sellainen kuumeinen olo.

[/quote]

Synnytyssupistuksia muistuttavia vatsakouristuksia niillä hoidan. Ilman lääkkeitä en pystyisi edes menemään töihin kovien kipujen takia, on tosiaan suunnilleen yhtä kovat ne supistukset kuin synnyttäessä oli. JOskus kun on ollut lääkkeet loppu on kyyneleet valuneet silmistä, oksennus on tullut silkasta kivusta ja on tuntunut että tulen hulluksi jos tämä vielä yhtään jatkuu. Joten pari päivää kuusta syön 3 kertaa päivässä satsin 1 gibuprofeenia + 1 g parasetamolia.  Ei se kipuja kokonaan pois vie, mutta pahimman terän, supistukset tuntuu enää tympeinä tylppinä kouristuksina eikä sellaisna repivinä ja järjen vievinä.

Kiva bonus ibuprofeenissa tosiaan on tuo että vähentää myös vuotoa merkittävästi.

Vierailija
15/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:41"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:11"]Ei pidennä. Itsekin otan ibuprofeenia aina 2 ekaa päivää ihan tarkoituksena vähentää vuotoa, kun on erittäin runsaat menkat mutta ibuprofeeni vähentää vuodon lähes puoleen.  [/quote] Kuinka usein ja kuinka iso annos päivässä sinulla on vaikuttanut vuodon vähentymiseen?

[/quote]

Heti kun alkaa tuntua menkkamaisia alavatsakouristuksia jotka kertoo että kohta alkaa, otan 400 mg ibuprofeenia. Tätä sitten 3 kertaa päivässä 2 päivän ajan. Yksittäisen buranan syöminen tai edes vain 1 päivän syöminen ei auta kovin paljoa, 2 päivää tehoaa jo hyvin.

Vierailija
16/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ilman särkylääkettä tulee paljon vuotoa lyhyessä ajassa. Burana kyllä vähentää vuodon määrää mutta myös hidastaa tahtia, jolla sitä tulee, eli menkkani ovat niukemmat mutta pidemmät.

Vierailija
17/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 

Vierailija
18/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:50"]Minulla ilman särkylääkettä tulee paljon vuotoa lyhyessä ajassa. Burana kyllä vähentää vuodon määrää mutta myös hidastaa tahtia, jolla sitä tulee, eli menkkani ovat niukemmat mutta pidemmät.
[/quote]

Juuri näin minäkin olen asian ymmärtänyt! Eihän se tavaran määrä kohdussa vähene, tulee vain ulos hitaammin.

Vierailija
19/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:50"]Minulla ilman särkylääkettä tulee paljon vuotoa lyhyessä ajassa. Burana kyllä vähentää vuodon määrää mutta myös hidastaa tahtia, jolla sitä tulee, eli menkkani ovat niukemmat mutta pidemmät. [/quote] Juuri näin minäkin olen asian ymmärtänyt! Eihän se tavaran määrä kohdussa vähene, tulee vain ulos hitaammin.

[/quote]

Ei se kyllä ihan noin mene. Suurin osa siitä runsaasta vuodosta kun ei ole sitä kohdun limakalvoa eli sitä "tavaraa" jonka pitää tulla ulos. Suurin osa siitä on limakalvon irtoamiseen liittyvää muuta verenvuotoa, kun pieniä verisuonia repeilee. Jos se ibuprofeeni tekee sen että niistä repeilevistä suonista ei yhtä kauan kuin normaalisti vuoda verta  ulos, vaan ne hyytyvät umpeen, niin ei sen veren koskaan tarvi ulos tulla. Ei haavoillakaan ole mitään vakiomäärää minkä vuotavat, ja nopeampi veren hyytyminen aiheuttaisi jonkun patoutuneen vuototarpeen.

Vierailija
20/22 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:50"]Minulla ilman särkylääkettä tulee paljon vuotoa lyhyessä ajassa. Burana kyllä vähentää vuodon määrää mutta myös hidastaa tahtia, jolla sitä tulee, eli menkkani ovat niukemmat mutta pidemmät. [/quote] Juuri näin minäkin olen asian ymmärtänyt! Eihän se tavaran määrä kohdussa vähene, tulee vain ulos hitaammin.

[/quote]

Kyllä minulla kokonaisvuotomäärä jää pienemmäksi Buranan kanssa (käytän kuukuppia eli pystyn seuraamaan määrää tarkasti). Mutta tosiaan se saa menkat kestämään hieman pidempään.

17