Ammatillisen opettajan oma koulutustausta?
Jos toimit ammatillisena opettaja, mikä on sinun oma koulutus- ja työkokemustaustasi? Erityisesti kiinnostaa, jos opetat lähihoitajia tai lastenohjaajia eli heitä, jotka tulevaisuudessa työskentelevät varhaiskasvatuksessa.
Kommentit (29)
Mielenkiintoista, että tämä sattui silmään juuri kun mietin omia työnäkymiäni. Tänään on iltaopetuspäivä. Päätin lastensuojelussa vuorotyötä tehdessäni, että en ota vastaan mitään muuta kuin päivätyötä ja se ajoi ammatilliseksi opettajaksi.
Pohjakoulutukseni on lastentarhanopettaja. Ensimmäiset vuodet tein päiväkodissa esiopetuksessa töitä. Sen jälkeen ajauduin lastensuojelun puolelle. Olen opiskellut myös psykologiaa ja pari erilaista terapeutin tutkintoa.
Lastensuojelusta lähdin päivätyöhön päiväkodin johtajaksi, jossa viihdyin hyvin päivätyössä 8 vuotta. Kun johtamani päiväkoti ilmoitettiin lakkautettavaksi, tein nopean päätöksen ja lähdin ammatillisen opettajan sijaisuuteen. Sijaisuutta jatkettiin seuraavanakin vuonna, jolloin pääsin ammatilliseen opettajankoulutukseen. Se oli raskas vuosi, koska en päässyt lähimpään oppilaitokseen, vaan yli 150 km päähän. Vaikka lähiopetuspäiviä taisi olla vain 15, ajaminen ja yleisesti opinnot työn ohessa veivät voimia.
Viisi vuotta olen jo ollut samassa työssä. Opetan lähinnä kaso-jaksoa lähihoitajille, eli kasvun ja osallisuuden edistämistä, mutta muissakin tutkinnoissa minulla on koulutuspäiviä ja -iltoja.
Merkityksellistä ei ole se, mikä on pohjakoulutus vaan se, missä olet työurallasi ollut. Käytännössä opetat niitä asioita, joista on työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidetaan vaatia ylempi korkeakoulututkinto & pedagogiset opinnot?
Kaikilla ammatillisten opintojen opettajilla on oltava vähintään kolmen vuoden työkokemus opetustehtävää vastaavalta alalta ennen opettajan pedagogisiin opintoihin pääsyä. Pedagogiset opinnot voi suorittaa joko ennen opettajan työtä tai työn yhteydessä monimuotokoulutuksena.
https://www.oaj.fi/arjessa/mita-opettajan-tyo-on/opettajana-toisella-as…
tosin pitkiäkään sijaisuuksia nämä eivät koske. SUkulaiseni toimii juuri toista lukukautta ammattiopettajana ilman minkaanlaista aiempaa opettajakokemusta tai korkeakoulutaustaa
Opettajan sijaiseksi voi ottaa periaatteessa kenet tahansa mikäli pätevää ei löydy. Tiedän esimerkiksi koulunkäyntiavustajataustaisen henkilön toimineen peruskoulun opettajana.
Ammattikoulussahan paras opettaja on sellainen joka käytännössä tietää miten työtä tehdään eli esimerkiksi autonasentajalle toinen autonasentaja.
Olen suorittanut lukion, ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun ja olin hyvin haluttu ammatilliseksi opettajaksi. Työnohessa opiskelin sitten ammatilliseksi opettajaksi.
Sote-alalta vakituisen paikan saavat ovat yleensä todella kokeneita ja heillä ylempi korkeakoulututkinto + pedagogiset. Kilpailu paikoista on kovaa.
Löytyykö kokemuksia liiketalouden puolelta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös noilla, jotka opettavat esim. matematiikkaa, ruotsia, englantia jne. ammatillisessa ja AMK:ssa ole sama koulutus ja pätevyys kuin esim. lukion vastaavilla opettajilla? Voisivat siis opettaa myös lukiossa? Eli ovat ikään kuin eri joukkoa kuin ammatilliset opettajat. Ainakin omassa AMK:ssa ruotsin opettaja ja englannin opettaja olivat nimenomaan ruotsin opettaja ja englannin opettaja koulutukseltaan, eivätkä varsinaisesti olleet tehneet opettavan ammattialan töitä, vaan noita kielen opettajan töitä eri oppilaitoksissa. Toki alan ammattisanaston osasivat.
Kyllä, näiden perusaineen opettajat ovat koulutukseltaan pääsääntöisesti aivan samoja kuin yläasteella ja lukiossakin
Juuri näin. Itse olen tällainen YTO-opettaja ja opetan niitä kolmea ainetta, joihin minulla on aineenopettajan pätevyys. Maisteritason yliopistotutkinto ja aineenopettajan pedagogiset opinnot on koulutukseni. Voisin opettaa alaluokilta ammattikorkeaan.
Eräs samalla koulutuspohjalla oleva tuttavani on yliopiston kielikeskuksessa lehtorina. Yleensä heillä on kuitenkin lisensiaattitutkinto. Aika monella AMK:ssa opettavalla on myös mutta ei lähellekään kaikilla.
Olen opettaja. Taustalta mielenterveys- ja päihdetyön erikoissairaanhoitaja. Viisi vuotta hoitotyössä ja sitten kasvatustieteen perusopinnot 25 op ja aineopinnot 40 sekä erityispedagogiikan perusopinnot ja yliopistossa Terveystieteiden maisteriksi.
Kyllä, näiden perusaineen opettajat ovat koulutukseltaan pääsääntöisesti aivan samoja kuin yläasteella ja lukiossakin