Tuntuuko se jotenkin erilaiselta, kun on asuntolaina niskassa?
Monet kaverit sanovat usein että heillä on asuntolaina niskassa, kun haluavat painottaa jotain taloudellista asiaa. En ole kuitenkaan koskaan ymmärtänyt, mitä sillä halutaan sanoa. Tuntuuko se asuntolainan maksaminen sitten jotenkin raskaammalta verrattuna vuokralla asumiseen? Kyllähän vuokrakin pitää ihan yhtälailla maksaa joka kuukausi, ja asuntolainaan sentään on neuvoteltavissa tilapäisiä lyhennysvapaita ym. maksujärjestelyitä, ja asuntolainassa sitä kuitenkin koko ajan säästää itselleen.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pankissa asuntolaina. Eipä se häiritse, ennemmin maksaa 3000€ tuloilla 200 000€ lainaa ja elää kivasti ja on 25 vuoden päästä oma koti kuin vaikkapa 800€ kuussa vuokra kolmioon saamatta koskaan mitään omaa...
Mitään omaa? Mitä omaa sinulla sitten on sen oman kodin lisäksi, jossa asut? Itselläni on esim neljä sijoitusasuntoa, joiden tuotoilla maksan sen kodin vuokran jossa asun.
Mitä epäselvää siinä kommentissa oli? Ihan selvästi todettiin että ennemmin maksaa lainaa että joskus on oma koti, kuin vuokraa josta ei saa mitään omaa.
Asuntolaina niskassa tarkoittaa, ettei välttämättä ole ylimääräistä rahaa niihin ylimääräisiin juttuihin. Itsellä jää palkasta lainojen lyhennysten jälkeen muutama satanen ja aina tulee joitakin säännöllisen yllättäviä laskuja, joista pitäisi olla tietoinen, mutta joihin ei ole koskaan varautunut. Onneksi perheessä on kaksi maksajaa, mutta kun toinen ei ota huomioon , että maksan lainoissa ja vastikkeissa puolitoistatuhatta euroa kuussa perheen eteen, joten sen verran pitäisi tulla rahaa yhteiselle tilille muihin menoihin.
Itselläni on reilu vuosi omistusasumista takana eikä kyllä yhtään tunnu että lainan maksu olisi raskaampaa kuin vuokran maksaminen. Päinvastoin on kiva käydä katsomassa nettipankista miten on taas lainasumma pienentynyt kun on uusi lyhennys lähtenyt.
Koskaan en miettinyt että jee, taas saa maksaa vuokran.
Toki se tarkoittaa myös sitoutumista pitkäksi aikaa. Olen töissä kaupassa ja korona-aikaan yt-neuvotteluja on monta kertaa vuodessa. Vuokralaisena sitä ajatteli että jos menee työpaikka niin mitä sitten, nuori kun on niin kyllä aina joku uusi paikka löytyy. Nyt omistusasujana ahdistaa ajatus että miten saisi lyhennykset maksettua työttömänä. Vuokra-asuntoon saa aina asumistukea yms jos työttömäksi jäisi, omistusasuntoon ei ja omasta kodista olisi kauhea lähteä.
Toki monilla se voivottelu on just siksi että saa leijua että hehän on omistusasujia
Okei joo no tuon ymmärrän, että toimeentulotukea ei sitten helpolla saa, jos menee työpaikka alta. Tosin eipä se vuokralla asujakaan taida toimeentulotukea saada, jos puoliso käy töissä. Hyvä huomioida sekin, että omistusasunnon vastikkeisiin (myös rahoitusvastikkeeseen) saa asumistukea.
Ap
Asuntolaina olisi minulle henkinen taakka. Ymmärrän että useimpien kannattaa ostaa oma asunto, mutta minulle velka on kuin vankila.
En ole koskaan ostanut mitään velaksi tai osamaksulla.
No opintolainaa nostin n.3000e, mutta tiesin että saan sen maksettua pois nopeasti, ja säästöjäkin oli mutta rahastoissa joihin en halunnut koskea.
Voisin ostaa asunnon, jos minulla oli (lähes) koko summa säästettynä, mutta jo ajatus siitä että on 'pakko' käydä töissä ahdistaa. Välillä tulee päiviä/kausia kun 'mikään ei kiinnosta', varsinkin kaamosaikaan, silloin on vapauttavaa/auttaa jaksamaan kun tietää että voi milloin vain irtisanoutua ja lähteä palmujen alle.
Pääsääntöisesti pidän työstäni, mutta en kestäisi sitä että minun on PAKKO käydä töissä, siksi en ota velkaa, enkä ole hankkinut lapsia.
Se näyttää mitä he tekevät, mitä he tekevät. Jos ihmiset pelastuisivat, olisi vain yksi kirkko tai sama kirkko ja kirkko (eli joukko ihmisiä), jotka on lähetetty kirkkoon tuhoamaan kirkkoa. Espanjan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesus Kristus Kirkon evankelis-luterilainen kirkko on sama pastori ja evankelispastori. Luterilainen kirkko ei voisi kuulla mitään muuta. Kirkon virulenssi on kirja. Kirkko ei tiedä, että Suomen evankelinen -luterilainen pappien ja papittaren kirkko on poltettu ja tuhottu - joten kaikki on hyvin.
Kolmas osan ihmisen elämästä kestävä velkavankeus on tietysti hieno, elinkautinen on vain 14 vuotta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kolmas osan ihmisen elämästä kestävä velkavankeus on tietysti hieno, elinkautinen on vain 14 vuotta Suomessa.
Millois se vankeus loppuu yleensäkään asuinkuluista? Taitaa nopeammin kuitenkin loppua omistusasujilla kuin vuokralaisilla, niin voi miettiä kumpi onkaan se elinkautinen…
Vierailija kirjoitti:
Ei. Sitä piti maksaa 15 vuotta joka kuukausi, onneksi viimeinen erä meni jo ajat sitten.
On kivaa olla ikäihminen.
Vierailija kirjoitti:
On siinä se ero, että omistusasuja ei välttämättä noin vain pääse siitä lainastaan eroon. Vuokralla asuja voi irtisanoa asunnon kuukauden irtisanomisajalla. Omistusasujan pitää saada myytyä se oma ja asunnosta / kiinteistöstä riippuen se voi olla kuukausien / jopa vuosien projekti.
Miksi pitäisi. Minä pääsen asuntolainasta eroon nopeammin kuin sinä siitä vuokranmaksuvelvoitteesta. Eikä minun tarvitse edes lähteä tästä asunnosta mihinkään niinkuin sinun pitää siitä vuokraluukusta häipyä...
Mulle vuokralla asuminen oli henkinen taakka. Joka kk rahaa haaskuun. Nyt maksan lainan muodossa itselleni eläketurvaa.
Vierailija kirjoitti:
On siinä se ero, että omistusasuja ei välttämättä noin vain pääse siitä lainastaan eroon. Vuokralla asuja voi irtisanoa asunnon kuukauden irtisanomisajalla. Omistusasujan pitää saada myytyä se oma ja asunnosta / kiinteistöstä riippuen se voi olla kuukausien / jopa vuosien projekti.
Heh, me myytiin asunto päivässä pyyntihintaan vielä 🤪. Toki kannattaa miettiä mistä sen asunnon ostaa ja pitää hintapyyntö realistisena mikä ei tarkoita pilkkahintaan myymistä kuitenkaan. Nyt asutaan ihan uudessa talossa ja asumiskustannukset 100 neliön asunnosta vähemmän kuin 74 neliön vuokrakolmiosta ysärikerrostalossa jossa asuimme vuoden odotellen uuden kodin rakentumista.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina olisi minulle henkinen taakka. Ymmärrän että useimpien kannattaa ostaa oma asunto, mutta minulle velka on kuin vankila.
No opintolainaa nostin n.3000e, mutta tiesin että saan sen maksettua pois nopeasti, ja säästöjäkin oli mutta rahastoissa joihin en halunnut koskea.Voisin ostaa asunnon, jos minulla oli (lähes) koko summa säästettynä, mutta jo ajatus siitä että on 'pakko' käydä töissä ahdistaa. Välillä tulee päiviä/kausia kun 'mikään ei kiinnosta', varsinkin kaamosaikaan, silloin on vapauttavaa/auttaa jaksamaan kun tietää että voi milloin vain irtisanoutua ja lähteä palmujen alle.
Pääsääntöisesti pidän työstäni, mutta en kestäisi sitä että minun on PAKKO käydä töissä, siksi en ota velkaa, enkä ole hankkinut lapsia.
Ei kaikki velka ole automaattisesti huono asia. Meillä on velkaa asunnosta 65t € mutta sijoituksissa yli 350t €. Eli voimme maksaa velat pois jos haluamme. Nyt se on täysin turhaa kun korkotaso on mikä on, sijoitukset tuottavat enemmän. Korkojen noustessa mietimme velan kuittaamista. Opintolainaa en sen sijaan nostanut vaan kävin iltaisin töissä mieluummin.
Miksi maksaa vuokraa kun samalla rahasummalla maksaa omaakin.
Mun vanhemmat jäivät kahden asunnon loukkuun 80-90-lukujen vaihteessa. Siitä jäi pelko persiiseen ja nyt kun yksinhuoltajana vasta vuoden olen maksanut lainaa, jäljellä oleva summa ahdistaa. Työhöni liittyy aiempaa enemmän uhkakuvia ja työttömyys pelottaa, sillä joutuisin siinä tapauksessa todennäköisesti myymään kotimme. Lisäksi tuntuu, että olen nyt sidottu asuntooni.
Mieli oli rauhallisempi vuokralla ja asossa, sillä asumistuen vuoksi asuminen olisi ollut turvatumpaa työttömyyden iskiessä.
Halusimme asua omakotitalossa ja järkevintä on ostaa oma, jotta saa laitella mieleisekseen. Asuntolaina on ihan normaali elämään kuuluva asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No opintolainaa nostin n.3000e, mutta tiesin että saan sen maksettua pois nopeasti, ja säästöjäkin oli mutta rahastoissa joihin en halunnut koskea.Voisin ostaa asunnon, jos minulla oli (lähes) koko summa säästettynä, mutta jo ajatus siitä että on 'pakko' käydä töissä ahdistaa. Välillä tulee päiviä/kausia kun 'mikään ei kiinnosta', varsinkin kaamosaikaan, silloin on vapauttavaa/auttaa jaksamaan kun tietää että voi milloin vain irtisanoutua ja lähteä palmujen alle.
Pääsääntöisesti pidän työstäni, mutta en kestäisi sitä että minun on PAKKO käydä töissä, siksi en ota velkaa, enkä ole hankkinut lapsia.Ei kaikki velka ole automaattisesti huono asia. Meillä on velkaa asunnosta 65t € mutta sijoituksissa yli 350t €. Eli voimme maksaa velat pois jos haluamme. Nyt se on täysin turhaa kun korkotaso on mikä on, sijoitukset tuottavat enemmän. Korkojen noustessa mietimme velan kuittaamista. Opintolainaa en sen sijaan nostanut vaan kävin iltaisin töissä mieluummin.
Tämä juuri. En ymmärrä asennetta, että asuntolaina on joku elinkautinen, josta ei pääse eroon. Moni voi maksaa sen pois, moni voi myydä asuntonsa ja päästä siten velattomaksi ja siirtyä vuokralle, moni voi vaihtaa halvempaan omistusasuntoon ja päästä veloistaan. Vaihtoehtoja on monia, ja kaikki niistä maksaa jotain. Ei tästä ilmaiseksi kukaan selviä.
No ei todellakaan. Paljon vapauttavampaa, kun vuokralla asuminen, eli siis jonkun toisen lainan lyhentäminen mutkan kautta.
Kyllä, vuokrakämpästä pääsee eroon helpommin, mutta omistusasunnossa on se etu, että sen voi myydä, tai laittaa myös vuokralle. Mulla on siis vapaus muuttaa jonnekin muualle vaikka periksi vuodeksi ja joskus palata siihen vanhaan omaan kotiin. Vuokralaisella ei ole tällaiseen mahdollisuutta.
Vaikka sitä myyntiä voi joutua odottamaan hetken kauempaa, on se silti sen arvoista, kun asunnon hinta kilahtaa tilille. Vaikka kämpän arvo ei olisi noussut tai vaikka olisi jopa laskenut, on se silti parempi, kun vuokralla asuminen, koska vuokralainen on heittänyt ne vuokrarahat kaivoon sen koko ajan eikä saa niistä mitään takaisin. Ei tule vuokralaisaikoja ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaa vuokraa kun samalla rahasummalla maksaa omaakin.
Niin tai vähemmällä. Monestihan se lainanlyhennys+vastike on alempi, kun samasta kämpästä maksettava vuokra.
Meillä on töissä joka vuosi yt-neuvottelut ja niiden yhteydessä ihmiset ottavat esille asuntolainansa, lasten lukumäärän, jne. Minulla ei ole lainaa, eikä elatusvelvollisuutta.