Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat "tahallaan" työttömiä?
Siis ilman mitään sairauksia tms. Itse tunnen yhden naisen, jolle ei tunnu kelpaavan mikään työpaikka ja tekee silloin tällöin vain jotain määräaikaisia pätkiä ja nollatuntitöitä. On kuitenkin ns. normaali ihminen ja käynyt koulujakin.
Kommentit (934)
Yksi tuttu on vältellyt töitä jo vuosikausia.Hänelle maksetaan asunto,sähkö,kotivakuutus ja lääkäri/hammaslääkärikäynnit ja joka kuukausi saa maksusitoomuksen lääkkeisiin.Hän ei ole sairas eikä työkyvytön,mutta "tienaa" näin ihan kivasti tekemättä mitään.Ikää hänellä on kohta 50vuotta. Leipäjonosta hakee ruoat ja iltaisin punaisella lapulla merkittyjä ruokia alehintaan.Kyllähän minäkin niitä ostaisin, mutta tulevat aleen klo 21 jälkeen ja aamulla pitäisi olla jo töissä klo 6.Hänelle jää käyttörahaa enemmän kuin minulle.Välillä ihmettelen miten tämä on mahdollista.
Mielestäni on huolestuttavaa, että suomalaiset kovasti tykkäävät arvottaa ihmisiä työn ja opiskelun perustella. Jos et tee töitä tai opiskele, olet monien silmissä huono tai heikko ihminen.
Itseäni ainakin harmittaa ajatus, että jotkut ovat hereillä olevasta ajasta eli elämästä 50% töissä. Miettikää. Olette lähes puolet elämästänne töissä. Ei kyl käy kateeksi.
Itse onneksi teen 2-3 työpäivää ja pääsen oikein kivoille ansioille.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on huolestuttavaa, että suomalaiset kovasti tykkäävät arvottaa ihmisiä työn ja opiskelun perustella. Jos et tee töitä tai opiskele, olet monien silmissä huono tai heikko ihminen.
Itseäni ainakin harmittaa ajatus, että jotkut ovat hereillä olevasta ajasta eli elämästä 50% töissä. Miettikää. Olette lähes puolet elämästänne töissä. Ei kyl käy kateeksi.
Tää. Ja sitten kun oot 65v vituttaa kun koko elämä kului töihin.
Te nuoret joudutte mellakoihin vielä tulevaisuudessa.
Työolot ja palkat laskee vielä entisestään.
Saatte seistä vesitykkien ja kumiluotion edessä yhdessä rivissä oikeuksienne puolesta ja meidän vanhempien puolesta tietysti.
Oletteko valmiita samaan mitä Pariisissa taannoin kävi.
Sääliksi käy teitä nulikoita että millaiseen maailmaan synnyitte. Olisittepa kokeneet kahdeksankymmentä luvun ja reilun kapitalismin. Kun maanmiestä kohtaan oltiin reiluja työelämässä ja ei kustu silmään ja kukaan ei haikaillut kommunismiin päin kuten nykyään.
Käykää nyt salilla sentään ja lenkillä hiihtämässä, että olette valmiita kun vesitykit ja kumiluodit ja pamput viuhuu. Onneksi minä säästyin tuollaiselta hulinalta.
Vierailija kirjoitti:
Puolison kanssa asuva työtön ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea
Eikä pidäkään saada. Se toimeentulotuki on kuten nimestäkin näkyy, vain välttämättömiin elämismenoihin tarkoitettu avustus, ei mikään yhteiskunnan jakama ryyppäysmääräraha.
Vierailija kirjoitti:
Viikossa on 168 tuntia ja normaali työviikko on korkeintaan 40 tuntia. Sinun pitäisi siis nukkua noin 13 tuntia vuorokaudesta, jos aikoisit puolet hereilläoloajastasi käyttää työhön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pidäkään saada. Se toimeentulotuki on kuten nimestäkin näkyy, vain välttämättömiin elämismenoihin tarkoitettu avustus, ei mikään yhteiskunnan jakama ryyppäysmääräraha.
Pitäisi saada jos puolisolla pienet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten työttömät hyllyttävät kaupoissa tavaroita valtion maksamalla työmarkkinatuella. Eikö kuuluisi maksaa palkkaa?
Ei työttömiä sellaisiin tehtäviin oteta, joista maksetaan palkkaa.
Eli jokainen työtön menettää ammattitaitonsa yhdessä yössä, kun jää työttömäksi? Mä olen kyllä ollut työtön ja nyt teen suunnittelutyötä normaalissa palkkatyössä. Työttömyys on tilapäinen olotila suurimmalle osalle, ei parantumaton sairaus. Asennevammat on suurin ongelma siinä, ettei työtön saa töitä. Itsessänikin menetti moni työnantaja loistavan tekijän. Oma työnantaja on jäänyt konkurssissa työttömäksi ja perustanut yrityksen, joten hän tietää, että työttömänä voi olla loistotyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehellä tulot 1000e, kyllä on tiukkaa kun ei tule senttiäkään toimeentulotukea.
Eli jokainen työtön menettää ammattitaitonsa yhdessä yössä, kun jää työttömäksi?
Työnantajien suuren enemmistön mielestä ilmeisesti näin. Tai sitten ihmiseen tarttuu työttömän haju, joka estää työllistymisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen montakin naista joiden mielestä ei tarvitse käydä töissä kun se ei ole kivaa ja on niin rankkaa
Eikö ole sitten ihan hyvä, että antavat työpaikat niille, jotka haluavat käydä töissä? Kaikille kun ei kuitenkaan riitä töitä.
Ei siinä ole mitään hyvää kun jättäytyy veromaksajien elätettäväksi eikä kanna vastuuta omasta elämästä. Jos ihmiset pakotettaisiin töihin täällä suomessa saattaisi verotuskin laskea
Pakkotyöstä ei yleensä ole maksettu palkkaa, koska sille on olemassa kuvaavampikin nimi. Orjuus.
Useilla aloilla on niin huono palkkaus että se lähentelee orjuutta.
Työntekijät ovat opetettu kilpailuttamaan palkka ja hakemaan aina parempipalkkaista työtä, nyt osa palkoista häviää kilpailun sos.tuille.
Kun tähän yhtälöön lisätään vielä kohtuuton työmäärä ja epämiellyttävät työajat, on helppo tehdä valinta parempi palkatun "työn" suuntaan, eli istua kotona.
Kyllä. Tällä hetkellä työelämä pyörii vasemmistolaisten avulla. Heille työnteko on uskonto.
Oikeistolainen liberaali laskelmoi taloudellisen hyödyn ja kalorimäärät sekä ajan minkä tuhlaa työlle.
Jos työ ei rahallisesti kannata. Niin sitten odotellaan PAREMPIA TARJOUKSIA!
Rahat tiskiin kuin olis jo! Stana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehellä tulot 1000e, kyllä on tiukkaa kun ei tule senttiäkään toimeentulotukea.
Asumistukea ilmeisesti saatte kuitenkin? Jos tuo 1000e on palkkaa osa-aikatyöstä, voi puolisosi olla oikeutettu myös soviteltuun.
Ite meinaan jättäytyä työelämästä kohta pidemmäksi aikaa..noin 17vuotta johtajille rahaa tehneenä..aloin miettimään, miksi ihmisen pitää maksaa siintää, että on joutunut tänne ylipäätään syntymään?ihminen on ainut rotu mikä joutuu maksamaan siintää, että saa elää pallolla..😆😆
Vierailija kirjoitti:
Aina on vapaamatkustajia, mutta heitä on loppupeleissä todella vähän. Koskaan ei voi tietää, mitä toisella on takana. Ihmisellä on perustavanlaatuinen tarve kuulua yhteisöön ja kokea olevansa hyödyksi, ja tätä varten käydään töissä. Työn (ja kaiken muunkin elämän) tahti ja tavoitteet ovat kuitenkin kiristyneet jatkuvasti 90-luvulta lähtien (täällä olikin todella hyvä ketju aiheesta). Nyt aletaan olla siinä pisteessä, että monilla työpaikoilla ja kokonaisilla aloilla työ on niin kuluttavaa, että se huonontaa elämänlaatua merkittävästi: järkyttävää stressiä, kiirettä, kyykyttämistä, ei edes mahdollista hoitaa tehtäviään hyvin, terveysongelmia, palkka ei suhteessa vastuuseen ja työn tuottamaan haittaan. Ensin putoavat pois ihmiset, joilla on muutakin kuormitusta elämässä (yleensä terveyssyitä), ja pikkuhiljaa alkaa tippua myös niitä huippusuorittajia, joilla ei ole piileviä kuormitustekijöitä ennestään.
Yhteiskunta voi valita, haluaako mahdollisimman monelta sellaisen työpanoksen, mihin heidän rahkeensa riittävät ilman uupumista, vai niin että muutama ihminen käy töissä ja heidän selkänahoistaan revitään 150% tahdilla irti kaikki mahdollinen. Nyt toimitaan jälkimmäisen ajatusmaailman mukaan. Itsekin olen pudonnut työelämästä pois pari vuotta sitten uupumuksen vuoksi. Näkisin itseni useassakin eri ammatissa, jos niitä voisi tehdä inhimilliseen tahtiin ja esimerkiksi osa-aikaisena. Nykymenoon ei kohdallani riitä rahkeet, kun on kuormitustekijöitä takana, enkä todella ole ainoa. Olisi fiksua ottaa osa-aikatyö paljon suurempaan käyttöön kuin mitä nyt, ennen kuin loputkin työssäkäyvät uupuvat.
Näin on. Kuulemma 80-luvulla oli työelämä sen verran iisiä, että siellä pärjäsi terveysrajoitteillakin. Sitten tuli lama ja alettiin vetää tehostusta tappiin.
Tunnen useita, olen itsekin sellainen.
Tunsin joitakin. 2/3 osalla oli alkoholiongelma ja 1/3 odotteli eläkkeelle pääsyä koska olivat lähellä eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää. Ja sitten kun oot 65v vituttaa kun koko elämä kului töihin.
Ei ehkä koko elämä, mutta liian iso osa elämästä joka tapauksessa ja kaikki epämiellyttävät tunteet ja stressi kaiken lisäksi.
Itse olen nyt puolimatkassa ja 20 vuotta olisi tuohon lähes eläkeikään. Nyt olen alkanut vakavasti harkita, että tämä ei voi enää jatkua näin. En saa näitä vuosia enää takaisin ja jos rapistun vielä esim. seuraavat 10 vuotta tässä samassa oravanpyörässä, tulen katumaan sitä rankasti. En ole vielä päässyt päätökseen, kuinka teen sopivan ja määrittelemättömän pituisen exitin, mutta jotenkin se tulee tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää. Siis mitä hittoa!? Kuinka ihmeessä me ollaan päädytty tällaiseen ajatteluun ja vieraannuttu todellisuudesta näin pahasti. Perustuslakikin sanoo, että jokaisen pitää ansaita oma elatuksensa. Lisäksi vanhempien pitää lain mukaan elättää omat lapsensa. Tässä ei ole mitään epäselvää. Ei mitään.
Ainoa epäselvä tässä on se, että mistä saadaan kaikille työttömille töitä? Toistan. Mistä saadaan kaikille työttömille töitä? Avoimia paikkoja on murto-osa siitä, mitä työttömiä on.
Lain mukaan elatus on hankittava itse aina kun pystyy. Jos todellakaan ei saa mitään töitä, se on este ja silloin voi väliaikaisesti saada yhteiskunnan tukia. Muutoin ei. Mutta tämä ketju on vapaaehtoisesti työttömistä, jotka siis rikkovat räikeästi lakia, eivätkä edes tajua sitä, koska me ollaan niin vieraannuttu todellisesta maailmasta.
Tästä päästäisiin hyvin eroon sopivan matalalla kansalaispalkalla, joka verotettaisiin tulotason noustessa pois. Samalla säästettäisiin yhteiskunnan varoja huomattavasti, koska sossun ja työkkärin porukkaa tarvittaisiin huomattavasti vähemmän. Jäljelle jäävät voisivat keskittyä kansalaisten vahtimisen sijaan aitoon asiakkaiden auttamiseen, mikä edelleen tehostaisi kansalaispalkan positiivisia vaikutuksia.
Ja työttömät saisivat opiskella ja kokeilla yritystoimintaa vapaasti. En tiedä mitä ihmeen haittaa tästä voisi olla?
Kato mää. Mää oon hullu ja älykäs.
sitte on vissii 2 asuntoakin. ?