Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat "tahallaan" työttömiä?
Siis ilman mitään sairauksia tms. Itse tunnen yhden naisen, jolle ei tunnu kelpaavan mikään työpaikka ja tekee silloin tällöin vain jotain määräaikaisia pätkiä ja nollatuntitöitä. On kuitenkin ns. normaali ihminen ja käynyt koulujakin.
Kommentit (934)
Joo, itteni. En pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka sosiaalisten tilanteiden pelot on pahat ja lääkkeet ei auta. Lisäksi, ahdistus, persoonallisuushäiriöt, erilaiset pelkotilat, lapsuuden hoitamattamat traumat, huono itsetunto... Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää. Siis mitä hittoa!? Kuinka ihmeessä me ollaan päädytty tällaiseen ajatteluun ja vieraannuttu todellisuudesta näin pahasti. Perustuslakikin sanoo, että jokaisen pitää ansaita oma elatuksensa. Lisäksi vanhempien pitää lain mukaan elättää omat lapsensa. Tässä ei ole mitään epäselvää. Ei mitään.
Ainoa epäselvä tässä on se, että mistä saadaan kaikille työttömille töitä? Toistan. Mistä saadaan kaikille työttömille töitä? Avoimia paikkoja on murto-osa siitä, mitä työttömiä on.
Lain mukaan elatus on hankittava itse aina kun pystyy. Jos todellakaan ei saa mitään töitä, se on este ja silloin voi väliaikaisesti saada yhteiskunnan tukia. Muutoin ei. Mutta tämä ketju on vapaaehtoisesti työttömistä, jotka siis rikkovat räikeästi lakia, eivätkä edes tajua sitä, koska me ollaan niin vieraannuttu todellisesta maailmasta.
Tästä päästäisiin hyvin eroon sopivan matalalla kansalaispalkalla, joka verotettaisiin tulotason noustessa pois. Samalla säästettäisiin yhteiskunnan varoja huomattavasti, koska sossun ja työkkärin porukkaa tarvittaisiin huomattavasti vähemmän. Jäljelle jäävät voisivat keskittyä kansalaisten vahtimisen sijaan aitoon asiakkaiden auttamiseen, mikä edelleen tehostaisi kansalaispalkan positiivisia vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää. Siis mitä hittoa!? Kuinka ihmeessä me ollaan päädytty tällaiseen ajatteluun ja vieraannuttu todellisuudesta näin pahasti. Perustuslakikin sanoo, että jokaisen pitää ansaita oma elatuksensa. Lisäksi vanhempien pitää lain mukaan elättää omat lapsensa. Tässä ei ole mitään epäselvää. Ei mitään.
Sen verran on epäselvää, ettei Suomen perustuslaissa 11.6.1999/731 näin lue.
Vierailija kirjoitti:
Mä varmaan olen toisten mielestä tahallaan työtön koska etsin töitä vain omalta kylältä enkä aio muuttaa tai käydä töissä naapurikunnassa.
Sama täällä! Tuli just vuos täyteen työttömyyttä ja oli oikeastaan mukava päästä tunnin ajomatkoista eroon. Tunti töihin ja tunti takas. Nyt haluan omalle kylälle töihin. Jos lähikuntaan, niin toivon joustavuutta työajoissa.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 / eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, lisäksi eläkeläisille maksetaan kelatakseja, kodinhoitajia, eläkeläisen asumistukea, palveluseteleitä ja verovähennystä siivouspalveluihin.
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee työmarkkinatuella töitä.
Sossutukia maksetaan 800 miljoonaa, mutta niitä saavat myös työssäkäyvät ja eläkeläiset.
Asumistukea saa Suomessa 400 000, joista
200 000 on eläkeläisiä.
Puolison kanssa asuva työtön ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea
Kun saat palkkaa 2200 brutto kuukaudessa niin maksat 1680 euroa eläkemaksuja vuodessa, tuosta 40 euroa menee omaan eläkkeeseesi vuodessa ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville.
Vierailija kirjoitti:
Kun saat palkkaa 2200 brutto kuukaudessa niin maksat 1680 euroa eläkemaksuja vuodessa, tuosta 40 euroa menee omaan eläkkeeseesi vuodessa ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville.
Rahastosta on maksettu eläkkeitä vain miljardi vuoden 2015 jälkeen.
Työttömät tekevät palkkatukitöitä esim. lastenhoitajina tarhassa, koulunkäyntiavustajina kouluissa, uimahallissa uimavalvojina, hätäkeskuslaitoksella toimistotöitä, kaupungin puutarhatoimessa pihatöitä jne.
Osa työttömistä tekee työmarkkinatuella 518 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä työkokeilua ja kuntouttavaa työtoimintaa esim. hyllyttää tavaroita kaupoissa, tekee sairaalan arkistossa toimistotöitä, laittaa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa jne.
Entinen miniäni oli tuollainen lusmu. Ei vaan viitsinyt hakea mihinkään töihin, mikään ei kelvannut vaikkei ollut koulutustakaan. Kouluun pääsi muttei "viihtynyt" sielläkään. Onneksi erosivat.
Kuntouttavaa työtoimintaa ja työkokeilua on toimistotyöt esim. sairaaloissa, vesilaitoksella, sähkölaitoksella, kansalaisopistoissa, sosiaalitoimistossa, museoissa, taidemuseoissa, sivistyskeskuksessa, ympäristötoimessa, vapaa-aika toimessa, seurakuntien toimistoissa, hautausmaan toimistoissa jne.
Toukokuussa sairaanhoitajat eivät voi enää olla ansiosidonnaisella ja valikoida keikkatöitä, he joutuvat hakemaan 4 hoitoalan työpaikkaa kuukaudessa.
5e "kuntouttava" on todellisesti "kiduttava."
Työttömät hoitavat sairaalassa niiden ihmisten paperiasioita jotka ovat osastolla. Työtön saa tunnukset potilasohjelmaan.
-Kapanteri.- kirjoitti:
5e "kuntouttava" on todellisesti "kiduttava."
Työkokeilussa puretaan potilaskansioita, postitetaan epikriisejä, tehdään kokousmuistioita, tehdään osaston käyntikortteja, vastataan puhelimeen jne.
Sairaanhoitajia varmaan harmittaa, kun eivät voi enää valikoida keikkatöitä.
Itse olen tarkoituksellisesti ollut työttömänä nyt melkein neljä vuotta. Olen bipolaari, ja lisäksi elämässäni on tapahtunut niin paljon p-skamaisia asioita, ettei mitään motivaatiota työelämään yksinkertaisesti enää ole.
Ikää on 50+ ja akateeminen koulutus suoritettu joskus viime vuosisadalla.
Onnekseni taloudellinen tilanteeni on hyvä; päiväni täyttyvät asioista ja tekemisistä, jotka todella antavat minulle ja läheisilleni jotain. Kotoilua, eläimiä, taidetta, hyväntekeväisyyttä, välillä matkailuakin.
Kaiken kokemani jälkeen koen ansaitsevani tällaisen elämän.