Mikä vispipuurossa on se hirveä sivumaku?
En ole ikinä tykännyt vispipuurosta. Siinä on sellainen todella kummallinen ja epämiellyttävä maku mikä ei lähde vaikka kuinka laittaa sokeria.
Tein pakastemustikoista puuroa kokeeksi kun ajattelin jos se onkin se puolukka mistä en tykkää(mitä vähän epäilin koska tykkään puolukoista kyllä smoothiessa yms).
Mutta ei, samalta se maistuu. Onko se se mannasuurimo? Joku tärkkelyksen maku? Hyh. Toivottavasti mies syö tuon puuron ettei tarvitse laittaa roskiin.
Kommentit (61)
Se on sinun suussasi se maku. Mannasuurimot eivät juuri miltään maistu.
Tärkkelyksen maku :D Tärkkelystä on leivässä, perunassa, pastassa jne. jne.
Samasta syystä minä pysyn erossa vispipuurosta. Olen joskus ihmetellyt sitä, miksi muut eivät tunne sitä voimakasta, epämiellyttävää makua. Tai ehkäpä tuntevatkin, mutta heille se ei ole paha maku?
Ehkä raaka-aineiden yhdistelmä on se, mikä maistuu pahalta. Minä myös pidän kovasti esimerkiksi jogurtista ja pähkinöistä erikseen, mutta yhdessä niistä tulee melkein syömäkelvottomia. Maku muuttuu aivan erilaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä minä pysyn erossa vispipuurosta. Olen joskus ihmetellyt sitä, miksi muut eivät tunne sitä voimakasta, epämiellyttävää makua. Tai ehkäpä tuntevatkin, mutta heille se ei ole paha maku?
Ehkä raaka-aineiden yhdistelmä on se, mikä maistuu pahalta. Minä myös pidän kovasti esimerkiksi jogurtista ja pähkinöistä erikseen, mutta yhdessä niistä tulee melkein syömäkelvottomia. Maku muuttuu aivan erilaiseksi.
Pelastit päiväni, en ole siis ainoa!
Onkohan se maku sitten kitkerä vai karvas, en oikein tiedä. Mutta se voimistuu joka lusikallisella kun syön vispipuuroa.
-ap
Sellainen pesuainemainen sivumaku joo 🤢
Joo, on siinä. Sokerin lisääminen ei auta. Eikä suola. (Anoppi laittaa suolaa vispipuuroon ja se on vielä pahempaa.) Joskus olen vaniljasokeria laittanut. Se on toiminut parhaiten. Myös kaardemumma ihan OK.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka laitetaan biojätteeseen, mieluummin kuitenkin suuhun.
Ei minulla ole varaa ruokkia biojäteastiaa.
Keitän vispipuuron aina ruisjauhoon, maistuu ihan erilaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Joo, on siinä. Sokerin lisääminen ei auta. Eikä suola. (Anoppi laittaa suolaa vispipuuroon ja se on vielä pahempaa.) Joskus olen vaniljasokeria laittanut. Se on toiminut parhaiten. Myös kaardemumma ihan OK.
Se suolahippu pitää laittaa jo sinne keitinveteen ennen ryynejä. Jos sen laittaa vasta jälkikäteen, tulee tuo outo maku. Uskokaa pois, liian monta kertaa olen tuota kokeillut. Kotona opetettiin laittamaan se suola ensiksi, eikä sitä pidä laittaa paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun suussasi se maku. Mannasuurimot eivät juuri miltään maistu.
Kun ei edes erota puolukkaa ja mustikkaa.
Minäkin tunnistan tämän karvaan maun.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outo homma jos mannasuurimo ja ruisjauho muka olisi erimakuista. Voisi olettaa että on täysin sama maku. 🤔
Joo, karvas maku on jopa persikoista tehdyssä puurossa, eli ei liity marjoihin. Maito puuron kaverina blokkaa maun suht hyvin, mutta ei poista sitä.
Et todellakaan ole ainoa. Useita erilaisia vispipuuroja olen syönyt, ja kaikissa inhottava pistävä sivumaku. Outoa, kun tykkään kuitenkin puolukoista ja jopa tyrnimarjoista, mutta vispipuuro ei mene alas. Samoin rahkassa on samankaltainen ikävä pistävä sivumaku, mutta rahkaa saan syötyä.
Älä uita sitä sladdia siellä puurossa, niin loppuu kitkerät maut!
Ratkaisu: vaihda mannasuurimot riisijauhoon
Vierailija kirjoitti:
Mutta siihenkin tulee se inhottava pistävä maku. Maito sitä taittaa parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se suolahippu pitää laittaa jo sinne keitinveteen ennen ryynejä. Jos sen laittaa vasta jälkikäteen, tulee tuo outo maku. Uskokaa pois, liian monta kertaa olen tuota kokeillut. Kotona opetettiin laittamaan se suola ensiksi, eikä sitä pidä laittaa paljoa.
Onko oikeasti näin? Nyt en yhtään muista laitoinko suolan ennen vai jälkeen ryynien..
Ehkä sitten kerran pitää vielä joskus testata. Pienemmällä määrällä.
Joku yhteisreaktio sen sivumaun on oltava koska eihän vispipuuroon tule marjojen lisäksi kuin vettä, suolaa ja sokeria.
-ap
Ruoka laitetaan biojätteeseen, mieluummin kuitenkin suuhun.