Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat "tahallaan" työttömiä?

Vierailija
30.01.2022 |

Siis ilman mitään sairauksia tms. Itse tunnen yhden naisen, jolle ei tunnu kelpaavan mikään työpaikka ja tekee silloin tällöin vain jotain määräaikaisia pätkiä ja nollatuntitöitä. On kuitenkin ns. normaali ihminen ja käynyt koulujakin.

Kommentit (934)

Vierailija
801/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähän itse vetäydyn kyllä tuohon kategoriaan, en haluaisi olla ihan täysin jouten, mutta nimenomaan olen varsinkin lähivuosina alkanut pätkätyöskentelemään, nollasopparit ja keikat myös ollut kuvioissa. On mielenterveys parempi, aikaa omaan elämään, raha riittää, jää säästöönkin kun kulutan ja säästän fiksusti.

Mitä enempää tarvitsen? Vai pitääkö töitä tehdä 8h päivässä vaan sen takia, että kelpaat muille ihmisille, kokoaikaisille työskentelijöille?

Työelämä on rehellisesti usein kuormittavaa p*skaa, olen todistanut vierestä kun ihmiset palaa loppuun. Minua on myös kiusattu työpaikoilla. Johto on usein ammattitaidotonta alalla myös.

Koko ajan pitää tuottaa enemmän ja aikaa on vähemmän samoin työvoimaa. Tuntuu että nykyään yhdellä ihmisellä on monen ihmisen työt. Se on sitä tehokkuusajattelua. Mutta jos siitä valittaa, niin sitten on joku yhteiskunnan loinen vaikka voisi miettiä, ehkä yhteiskunta, yritysmaailma ja osakkeenomistajat ovatkin niitä loisia tässä jotka repii voitot työntekijän selkänahasta?

Mun mielestä jokainen tekee tyylillään, osa-aikaista työtä tekevä ei ole huonompi kuin kokoaikatyöläinen. Mielestäni myöskään täysin työtön ei ole huonompi ihminen. Hän on luopunut monista elämän mukavuuksista, elää pakon edessä säästeliäästi ilman mitään luksusta sen takia että ei tarvitse mennä töihin. Joten jokin syvempi syy siihen täytyy olla että ihminen uhraa ne mukavuudet. Ehkä joitain ihmisiä ei ole luotu 40h viikko työelämään? Ehkä jotkut kuormittuvat, jännittävät tai ajavat vaan itsensä loppuun sillä. Silloin se pienillä tuloilla kituuttaminen voi voittaa jopa työn tuomat hyödyt. Pystyn kyllä jollain tavalla ymmärtämään heitä!

Vierailija
802/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole niin jos kaksinkertainen suojaosa 1392 e. Sen alle otetaan 2/3 ja sen yli 1/3. Eli jos uloso otossa ja työstä saa alle ton summan niin ei kannata hommata rahallisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole niin jos kaksinkertainen suojaosa 1392 e. Sen alle otetaan 2/3 ja sen yli 1/3. Eli jos uloso otossa ja työstä saa alle ton summan niin ei kannata hommata rahallisesti.

eikös 500 egee ole se perussumma palkasta kuin palkasta jonka vouti ulosmittaa?

Vierailija
804/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkotyöstä ei yleensä ole maksettu palkkaa, koska sille on olemassa kuvaavampikin nimi. Orjuus.

Älä huoli, kyllä sinä ne 9 euroasi saat. Mutta paras raataakin sitten niska limassa!

Kiitos vaan, mutta en ole tähän ikään (51v) mennessä ollut päivääkään työttömänä.

Ohis. Minä en ollut päivääkään työttömänä vuosien 1990 ja 2015 välillä. Työt loppuivat samana vuonna, kun täytin 50 vuotta, ja nyt on alkamassa seitsemäs vuosi työttömyyttä.

Minäkin olin aika omahyväinen siihen saakka, kun karvas totuus valkeni: viisikymppinen voi olla vaikka kuinka hyvä työntekijä, mutta uuteen työsuhteeseen häntä harvoin halutaan.

En tarkoittanut viestiäni omahyväiseksi. Päinvastoin tuo ensimmäinen viestini vastusti ihmisten pakottamista töihin, koska pakkotyölle on olemassa kuvaavampikin nimi eli orjuus.

Ehkäpä sitten tuo toisen kirjoittajan toivottaminen niihin 9€ töihin särähti, kun epäiltiin, että itse olisin töitä vieroksuva.

Työtä vieroksuvia ihmisiä on kuitenkin hyvin pieni vähemmistö työttömissä ja silti jotkut leimaavat kaikki työttömät kotona makaaviksi lusmuiksi ja haluaisivat joko tuet pois tai niin pieniksi, että ainoa vaihtoehto olisi mennä töihin.

Kun tässä vaiheessa sitten kysyn, että miten tämä töihin meno onnistuu kaikilta, kun tälläkin hetkellä avoimia työpaikkoja on vain murto-osa siitä, mitä työttömiä, niin siihen ei ole kertaakaan tullut mitään vastausta. Täydellinen radiohiljaisuus.

Vierailija
805/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävää. Siis mitä hittoa!? Kuinka ihmeessä me ollaan päädytty tällaiseen ajatteluun ja vieraannuttu todellisuudesta näin pahasti. Perustuslakikin sanoo, että jokaisen pitää ansaita oma elatuksensa. Lisäksi vanhempien pitää lain mukaan elättää omat lapsensa. Tässä ei ole mitään epäselvää. Ei mitään.

Ainoa epäselvä tässä on se, että mistä saadaan kaikille työttömille töitä? Toistan. Mistä saadaan kaikille työttömille töitä? Avoimia paikkoja on murto-osa siitä, mitä työttömiä on.

Vierailija
806/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvoa ja reilu peli kaikille kirjoitti:

Omassa lähipiirissäni kaikki ovat nk. Ammattityöttömiä.

Asun Suomen kolmanneksi varakkaimmassa kunnassa, loisijat ympäri Suomea mm. varakkaassa Helsingissä. Helsingissä voi olla anonyymisti ammattityötön ja virikkeitä riittää.

Miestäni, itseäni (työtovereita) ja siskoani lukuun ottamatta (suku, ystävät ja ystävien suvut) kaikki ovat jättäytyneet työttömiksi syystä tai toisesta. Osa valmistumisesta asti pelannut sitä 8 kk töissä, 2 vuotta ansiosidonnaisella. Myös monien ystävien vanhemmat tekevät tätä.

Olen ehdottomasti sitä mieltä ettei toimeettomuudesta pitäisi maksaa sellaisia summia. Vaan tasa-arvon vuoksi kaikki saa saman "työttömyyskorvauksen" esim. Minimi kht:n verran (350e) tai opintotuen verran (250e). Miksi vastuun välttelystä, joutilaisuudesta, keinottelusta, itsekeskeisyydestä ja laiskottelusta maksetaan huimasti enemmän ja PIDEMPÄÄN.

Tämä on hulluutta.

Hulluutta on ehdoin tahdoin olla marttyyri ja uhriutua muiden puolesta kuinka kaikkien pitäisi painaa niska limassa töitä vain koska joku niin sanoo.

Niin kauan kuin työnantajat venkoimevat palkanmaksun ja työhyvinvoinnin suhteen, minä ainakin loisin niin paljon kuin huvittaa ja te muut maksatte sen loisimisen.

On vain järkevää erakoitua ja nostaa itselleen elantoa, jos ei ole työkykyinen. Vain tyhmä uhrautuu tunteettoman ja välinpitämättömän työnantajansa puolesta niin paljon, että psyyke tai kroppa hajoaa.

Vierailija
807/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkotyöstä ei yleensä ole maksettu palkkaa, koska sille on olemassa kuvaavampikin nimi. Orjuus.

Älä huoli, kyllä sinä ne 9 euroasi saat. Mutta paras raataakin sitten niska limassa!

Kiitos vaan, mutta en ole tähän ikään (51v) mennessä ollut päivääkään työttömänä.

Ohis. Minä en ollut päivääkään työttömänä vuosien 1990 ja 2015 välillä. Työt loppuivat samana vuonna, kun täytin 50 vuotta, ja nyt on alkamassa seitsemäs vuosi työttömyyttä.

Minäkin olin aika omahyväinen siihen saakka, kun karvas totuus valkeni: viisikymppinen voi olla vaikka kuinka hyvä työntekijä, mutta uuteen työsuhteeseen häntä harvoin halutaan.

Minulle kävi samalla tavalla, kun olet +50v niin olet out of date työmarkkinoilla.

Kun täytin 50 ja lähettelin hakemuksia niin yhteenkään haastatteluun ei tullut kutsua vaikka olin töissä ja hain vastaaviin tehtäviin. Kokemusta oli tehtävistä ja tiedän palkkatason mitä ko. työstä täällä päin maksetaan joten en hinnoitellut itseäni ulos. Nyt työttömyyttä on yhtä jaksoisesti 1,5v takana, ikää lähes 60v niin kyllä minun työt on tehty tässä elämässä. Puoli vuotta on vielä kassan aamuja jäljellä, ensi syksynä käydään reilu 6kk velvoitetöissä, sitten saadaan 500 kassan aamua ja kas ollaan eläkkeen kynnyksellä. Nyt on 5v suunnitelma päästä eläkkeelle ja 25v suunnitelma pysyä terveenä.

Ja vastaus otsikon kysymykseen, en ole tahallani työttömänä, tilanteeni on mikä on.

Vierailija
808/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tunnen. Kyseessä noin 40-vuotias nainen, joka on sanonut suoraan, että häntä ei työnteko kiinnosta. Mieluummin hän omien sanojensa mukaan käyttää ajan itsensä hoitamiseen - mitä ikinä se mahtaa tarkoittaa, en tiedä. Elelee KELAn tuilla + miehensä palkalla. 

Vierailija
809/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsuuden aikaisia kavereita jäi yläasteen jälkeen pitämään välivuotta kun itse jatkoin opiskelemaan. Pitelee tuota välivuotta edelleen ja tuosta on aikaa yli 20 vuotta. Jotain puoliväkisin koitti yhdellä tutulla olla töissä, mutta ei siitä oikein tullut mitään kun olisi pitänyt aamulla herätä ja silleen. Aina joskus tuota näkee, mutta kyllähän sitä äkkiä huomaa että eletään aika eri maailmoissa nykyään. Itse kiertänyt maailmaa töiden puolesta ja perhettäkin on ja toisesta on kova juttu käydä taajamasta lähikaupungissa. Toisaalta vaikuttaa olevansa ihan tyytyväinen elämäänsä ja ympyröihinsä.

Vierailija
810/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan olen toisten mielestä tahallaan työtön koska etsin töitä vain omalta kylältä enkä aio muuttaa tai käydä töissä naapurikunnassa.

Vierailija
811/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedossa on pari tapausta, jotka ovat mieluummin työmarkkinatuella lapsen kanssa kotona kuin töissä. Saattavat sanoa tämän suoraan, jos työnantaja on yhteydessä.

Tämän naisen lapset ovat jo teini-ikäisiä. En tiedä mihin saa kaikki päivät kulumaan, itselläni kävisi aika jo pitkäksi.

Ap

Saisin aikani ihan loistavasti kulumaan ilman töitäkin. Mielikuvituksen puutetta, jos ei saa aikaansa kulumaan. Itse käyn töissä, koska ei ne työttömyyskorvaukset niin hääppösiä ole. 

Vierailija
812/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtäkään, mutta toki moni ajattelee, että esim. mt-ongelmat tai alkoholismi ovat valintoja.

Suomessa pitäisi tehdä kaikille psygologiset testit. Kun karsittaisiin ihmisten elämästä narsistit jne. niin loppuisi mt-ongelmat.

Johtajat ja päättäjät hupenisivat mukavasti.

Vierailija
813/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tunnen. Kyseessä noin 40-vuotias nainen, joka on sanonut suoraan, että häntä ei työnteko kiinnosta. Mieluummin hän omien sanojensa mukaan käyttää ajan itsensä hoitamiseen - mitä ikinä se mahtaa tarkoittaa, en tiedä. Elelee KELAn tuilla + miehensä palkalla. 

Olet siis kateellinen tuolle naiselle. Ja hyvinpä tunnet tietäväsi, mitä tukia tuo nainen saa. Oletko hyväkin ystävä, tuskinpa?

Vierailija
814/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa että. Tilille on tänään tulleet vuokralaisten asumistuet ja perjantaina näköjään palkka. Entiseenkään en ehtinyt koskea, mutta josko taas laittaisi tilin vaikka pörssiosakkeisiin, kun ovat tarjouksessa. Työssä on se kiva, että rahaa riittää, eikä tarvitse nipistää kaikesta. Suosittelen. Raha tulee rahan luokse.

Vierailija
815/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut viestiäni omahyväiseksi. Päinvastoin tuo ensimmäinen viestini vastusti ihmisten pakottamista töihin, koska pakkotyölle on olemassa kuvaavampikin nimi eli orjuus.

Ehkäpä sitten tuo toisen kirjoittajan toivottaminen niihin 9€ töihin särähti, kun epäiltiin, että itse olisin töitä vieroksuva.

Työtä vieroksuvia ihmisiä on kuitenkin hyvin pieni vähemmistö työttömissä ja silti jotkut leimaavat kaikki työttömät kotona makaaviksi lusmuiksi ja haluaisivat joko tuet pois tai niin pieniksi, että ainoa vaihtoehto olisi mennä töihin.

Kun tässä vaiheessa sitten kysyn, että miten tämä töihin meno onnistuu kaikilta, kun tälläkin hetkellä avoimia työpaikkoja on vain murto-osa siitä, mitä työttömiä, niin siihen ei ole kertaakaan tullut mitään vastausta. Täydellinen radiohiljaisuus.

Ei työtön ole automaattisesti työtävieroksuva, mutta ei myöskään kannata vedota siihen, ettei ole joitakin virallisia avoimia työpaikkoja, kun ihmisellä on monia muitakin reittejä päästä tienaamaan elantonsa. Ei lähellekään kaikista työpaikoista ilmoitella työkkärin sivuilla. Työpaikan voi myös perustaa itse (esim. toiminimiyrittäjänä työskentely) tai hankkia opiskelemisen kautta taitoja, joilla myöhemmin työllistyy. Jos vain on passiivisena ja valittaa, ettei työpaikkoja ole, niin se ei vie eteenpäin. Kannattaa siis katsoa hieman laajemmin näitä asioita eikä antaa periksi liian helpolla. Tsemppiä!

Vierailija
816/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työtön ole automaattisesti työtävieroksuva, mutta ei myöskään kannata vedota siihen, ettei ole joitakin virallisia avoimia työpaikkoja, kun ihmisellä on monia muitakin reittejä päästä tienaamaan elantonsa. Ei lähellekään kaikista työpaikoista ilmoitella työkkärin sivuilla. Työpaikan voi myös perustaa itse (esim. toiminimiyrittäjänä työskentely) tai hankkia opiskelemisen kautta taitoja, joilla myöhemmin työllistyy. Jos vain on passiivisena ja valittaa, ettei työpaikkoja ole, niin se ei vie eteenpäin. Kannattaa siis katsoa hieman laajemmin näitä asioita eikä antaa periksi liian helpolla. Tsemppiä!

Siinä taas yksi kirkasotsainen idealisti.

Vierailija
817/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielleäni työtön, että aika riittää matkusteluun.

Ja, kyllä tuet riittävät siihen aivan hyvin, kunhan elää Suomessa säästeliäästi.

Vierailija
818/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis ilman mitään sairauksia". Tiedän ahdistuneisuuden tai muun mt-oireilun vuoksi työttömäksi ajautuneita, joita ei ole hoidettu tai diagnosoitu mitenkään. Ulkopuolelta on vaikea lähteä arvioimaan työttömyyden "tahallisuutta". Itse työttömänä ollessa joskus uhosin olevani mielelläni työttömänä, mutta oikeasti kyse oli vain uhoamisesta ja pyskologisesta defenssistä pettymystä vastaan. 

Vierailija
819/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävää. Siis mitä hittoa!? Kuinka ihmeessä me ollaan päädytty tällaiseen ajatteluun ja vieraannuttu todellisuudesta näin pahasti. Perustuslakikin sanoo, että jokaisen pitää ansaita oma elatuksensa. Lisäksi vanhempien pitää lain mukaan elättää omat lapsensa. Tässä ei ole mitään epäselvää. Ei mitään.

Ainoa epäselvä tässä on se, että mistä saadaan kaikille työttömille töitä? Toistan. Mistä saadaan kaikille työttömille töitä? Avoimia paikkoja on murto-osa siitä, mitä työttömiä on.

Lain mukaan elatus on hankittava itse aina kun pystyy. Jos todellakaan ei saa mitään töitä, se on este ja silloin voi väliaikaisesti saada yhteiskunnan tukia. Muutoin ei. Mutta tämä ketju on vapaaehtoisesti työttömistä, jotka siis rikkovat räikeästi lakia, eivätkä edes tajua sitä, koska me ollaan niin vieraannuttu todellisesta maailmasta.

Vierailija
820/934 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetaanko alkoholistit ja muut päihdeongelmaiset tähän ryhmään.?Tiedän muutamia alkoholisteja/tuurijuoppoja olisivat tosi kovia työntekijöitä, ellei päihteet veisi, varsinkin duunariammateissa. Ongelmana on, että tilipäivän jälkeen viikonloppu venyy pitkäksi. Sellaisia aivan terveitä tai ilman ulosottovelkoja tahallaan työttömiä en tunne. Jos nuorena on mennyt luottotiedot ja paljon velkaa, ymmärrän kuinka turhauttavaa on työssä käynti. Monet iskevät hanskat tiskiin tässä vaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi