Paljonko pojan pitää palauttaa opintotukea?
1. vuoden opiskelija, jolla 1 opintopiste liian vähän eli 44 kun 45 pitäisi olla. On järkevä syy, mutta ei lisotjen mukaan hyväksyttävä syy, miksei niitä tullut tarpeeksi, eli oli syy ettei päässyt pariin tenttiin, en nyt ala tarkemmin kertoa miksi. Ei vaan itse millään usko, että niitä pitää todella palauttaa, miten taon järkeä päähän? 20-v yliopisto-opiskelijasta kyse. Ehdotin että ottaa kesäopintoja mutta en saa uskomaan, että kela on noista tarkka.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:17"] Kesäopintoja tietenkin! [/quote] Mutta eikös se seuranta ole heinäkuun loppuun? Ehtiikö nyt enää mitään ja jos ehtii, saako niistä arvostelua? Olen sanonut sata kertaa, että ota sieltä joku kurssi minkä voi tehdä etänä, mutta ei vaan saa aikaiseksi. Puhui kyllä jostain kurssista, mutta näköjään ei tapahdu. [/quote] Ei ole äidin asia enää yliopistossa opiskelevan opintoja vahtia
[/quote]
No ei, mutta kun hänellä ei ole rahaa mistä maksaa ja en sillan alle halua, vaan haluan potkia persuuksille. Ihan ohimennen kysäisin ja tästä lähti aukeamaan, että opinnot ei riitä.
Yhden puuttuvan pisteen perään kela tuskin kyselee.
Onko noi muuttunut? Mulla oli sekä 1. että 2. vuoden jälkeen muutaman pisteen vaje. Jatkettiin tukea ihan normaalisti ja kuulemma niitä ei tarvitse edes maksaa takaisin. Tuki vain katkaistaan, jos ei ole tarpeeksi pisteitä TAI siitä tulee määräaikainen ajaksi, jonka aikana pitää saada puuttuvat pisteet.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:37"]
Yhden puuttuvan pisteen perään kela tuskin kyselee.
[/quote]
Kyselee, mutta selvityksellä selviää yleensä.
Ei tarvitse palauttaa mitään. Kela korkeintaan lähettää syksyllä selvityspyynnön, johon vastaamalla ja opintoja normaalisti suorittamalla tuki jatkuu kuten ennenkin. Voi olla, etteivät vaivaudu yhden pisteen takia edes lähettämään selvityspyyntöä. Missään tapauksessa Kela ei tule rahoja perimään takaisin.
No ok, kiitos vastauksista. Näytän tämän ketjun pojalle ja saa se siitäkin potkua kun mamma kyselee av:lla. tästä tunnistetaan, mutta kerrottakoon, että hänellä oli tilaisuus tehdä ulkomailla työpätkä muutama viikko - mutta siitä jäi käteen vain kokemus, ja siksi tenttikausi meni siinä ohi. Harjoitustöitä kuulemma sai tehtyä.
Pitää maksaa,mutta ehkä ne yhden pisteen armahtaa.
Itselläni kävi niin, että oli vajausta parinkymmenen pisteen verran, jolloin tuli selvityspyyntö. Tämän jälkeen tuki katkaistiin joksikin aikaa, kunnes olin saanut vajeen opiskeltua umpeen, jonka jälkeen tukea jatkettiin normaalisti. Takaisin ei tarvinnut maksaa. Näin siis noin pari vuotta sitten.
Nykyään on käytössä 20 opintopisteen vuosisääntö, jonka mukaan tuon verran tarvitsee opiskella lukuvuodessa, jotta opintotukeen on ylipäätään oikeutettu. Mikäli tämä määrä alittuu, niin silloin saattaa olla, että tukia joutuu maksamaan takaisin. Mutta uskoisin edelleen käytäntönä olevan sen, että jos opintoja on suoritettu yli tuon, niin tuki vain keskeytetään siksi ajaksi, että vaje saadaan paikatuksi ja sitten tukea voi hakea uudestaan. Takaisinperinnät liittynevät pääsääntöisesti tulorajojen ylityksiin, eikä niinkään opintopisteiden vähyyteen.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:23"]
9 no sittenhän ei voi mitään jos kyse onkin saamattpmuudesta,meinaa siitä Kela kyllä sakottaa.Kesäopintoja en tiedä ehtiikö,kun enhän tiedä mikä korkeakoulu kyseessä.No,saattaahan ne armahtaa yhden pisteen...maksu edessä vasta opintojen päätyttyä. 10 ne peritään takaisin korkoineen,ei lakkauteta. T.8,opiskelija itsekin
[/quote]
Kuule besserwisseri, kyllä mulla ainakin uhattiin lakkauttaa tuki. Mun selitys meni tosin läpi, joten ei ollut hätää, mutta nimenomaan tuen lakkauttaminen oli uhkana, takaisin perinnästä ei ollut minkäänlaista puhetta.
Aivan naurettavaa, että stressaatte täällä yhtä pistettä. Monta kertaa jääny yhdestä pisteestä vajaaks eikä edes selvitystä ole tullut. Kunhan ensi vuonna on edellisen vuodenkin yli. Samat säännöt pitäis olla kaikille. t. opiskelija
Pystyykö hakemaan "vapaastivalittavia" opintoja tms esimerkiksi tehdystä työstä tai jotain ,niin saisi puuttuvan pisteen?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:17"]
Kesäopintoja tietenkin!
[/quote]
Mutta eikös se seuranta ole heinäkuun loppuun? Ehtiikö nyt enää mitään ja jos ehtii, saako niistä arvostelua? Olen sanonut sata kertaa, että ota sieltä joku kurssi minkä voi tehdä etänä, mutta ei vaan saa aikaiseksi. Puhui kyllä jostain kurssista, mutta näköjään ei tapahdu.
[/quote]
Ei ole äidin asia enää yliopistossa opiskelevan opintoja vahtia