Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ja kesäloma - mitään ei tee

Vierailija
03.06.2015 |

ei siis tee mitään. Tulen töistä klo 15:30 ja makaa sängyssään, ehkä on syönyt ehkä ei.
Pakotan illalla koiran kanssa lenkille, muuten vaan makaisi läppärin kanssa päivät pitkät.
Onneks heinäkuussa 1,5 viikkoo kesätöitö EDES!
Näkis nyt vaikka kavereita, nauttis kesästä! Mutta ei kun laiskottelee vaan ja jättää likaisia astioita ympärinsä.

Mites teillä muilla?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 16:53"] Kyllä olis raskasta, jos omas lomaa olis menny kaks ja puol päivää ja joku jo vittuuntuis siihen, että otan rennosti, enkä juokse ympäri kylää. Itse aion lomallani olla just niin laiska ku huvittaa.. vaikka makaisin läppärin alla neljä viikkoa, aivan sama :D [/quote] Luulin ensin, että tämä on mun poikani. Mutta se kyllä juoksee välillä ympäri kyliäkin, eikä kiroile... :D Olen kyllä sitä mieltä että teinien kuuluu osallistua kotitöihin lomallaankin. Ei se nyt niin mene, että "maataan läppärin alla" ja odotellaan valmista ruokaa, puhtaita pyykkejä ja siivouspalvelua. Saman katon alla jos asutaan, kuuluu kaikkien osallistua kotitöihinkin. Nto 4 [/quote] Juu ajattele. Makaan läppärin alla ja vielä kiroilenkin. Aivan kamala tapaus :D

[/quote]

Ei siinä mitään. Olet varmasti ihan fiksu. Kunhan et koko kesälomaasi siellä läppärin alla makoile. Kiroilu nyt kuulostaa tyhmältä kaiken ikäisiltä.

Vierailija
22/39 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 16:53"] Kyllä olis raskasta, jos omas lomaa olis menny kaks ja puol päivää ja joku jo vittuuntuis siihen, että otan rennosti, enkä juokse ympäri kylää. Itse aion lomallani olla just niin laiska ku huvittaa.. vaikka makaisin läppärin alla neljä viikkoa, aivan sama :D [/quote] Luulin ensin, että tämä on mun poikani. Mutta se kyllä juoksee välillä ympäri kyliäkin, eikä kiroile... :D Olen kyllä sitä mieltä että teinien kuuluu osallistua kotitöihin lomallaankin. Ei se nyt niin mene, että "maataan läppärin alla" ja odotellaan valmista ruokaa, puhtaita pyykkejä ja siivouspalvelua. Saman katon alla jos asutaan, kuuluu kaikkien osallistua kotitöihinkin. Nto 4 [/quote] Juu ajattele. Makaan läppärin alla ja vielä kiroilenkin. Aivan kamala tapaus :D

[/quote]

Ei siinä mitään. Olet varmasti ihan fiksu. Kunhan et koko kesälomaasi siellä läppärin alla makoile. Kiroilu nyt kuulostaa tyhmältä kaiken ikäisiltä.
[/quote]

Oi joi. Et viihtyisi minun seurassa. Kiroilen juuri silloin kun haluan..ihan vaan tälleen ohimennen kommentoin.
T.15v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutyö on noilla rankkaa, joten kyllä lomalla täytyy voida rentoutua. Enkä panis pahaksi, jos muutama päivä menis ihan ameebana. 

Meidän teinillä menee neljä viikkoa erilaisilla leireillä ja se tuntuu olevan ihan maksimi tällaisen ohjatun ohjelman puitteissa, yhtään enempää leiriviikkoa ei halunnut. Kesällä kun harrastukset on tauolla, on enemmän aikaa lukemiselle ja piirtämiselle. Tähän on tullut ihan selkeä rytmitys, että lukukauden aikana kehittyy soittotaito ja kesäloman aikana tulee kehitysloikka piirtämiseen. Kesällä on myös aikaa opetella sellaisia kappaleita, joita ei käydä soittotunnilla läpi. Soittaa siis jotain muuta kuin mitä opettaja käskee.

Sitten ruuanlaitto on yksi askare, johon on kesällä enemmän aikaa. Talvella tehdään helppoa ja nopeaa, kesällä surffataan enemmän uusia reseptejä ja opetellaan laittamaan uusia ruokia. Leivontaakin voi kesällä harrastaa, ei sitä talvella ehdi ja jaksa samalla tavalla.

Kavereita tavataan jonkin verran livenä, mutta joskus on ihan ok jäädä kotiin ja pelata vaikka kaverin kanssa yhdessä peliä netin kautta mikrofonikuulokkeet päässä. Tai viestitellä kuulumisia jonkun kännykkäsovelluksen kautta. Monilla on kesällä omat reissunsa ja ohjelmansa, joten vaikea voi olla löytää sitä yhteistä aikaa niin usein kuin haluaisi.

Vierailija
24/39 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:03"]

[/quote]

[/quote]

Huoh. Kylläpä jollain on kova tarve puuttua toisten ihmisten elämään.

Vierailija
25/39 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 16:52"]Ai sulla on ap, tyttö. Mulla poika. Laitetaanko ne kirjeenvaihtoon? :D

T. Nro 4
[/quote]

Ehdotin ja sain osakseni mulkoilua :D
Hihih!
Ap

Vierailija
26/39 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Antoivat ajattelemisen aihetta ja aion nyt höllentää pipoa ja antaa teinin olla ... Vaikka joutuu se koiraa edelleen illalla lenkittää että edes vähän liikuntaa tulee :)

Ap

Vierailija
27/39 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että teinin lojuminen ja tekemättömyys ihmetyttää ja huolettaa vanhempia, mutta ymmärtäkää sitä nuortakin. Jos kesätöitä ei ole saanut hakemisesta huolimatta, nuori helposti passivoituu ja pelkästään "lojuu". En usko, että nuori itsekään oikeasti nauttii siitä, mutta jos muutakaan tekemistä ei ole, niin siinä helposti käy noin. Kotitöihin käskyttäminen tai elämäntavan ihmettely taas aiheuttaa nuoressa vain lisää ahdistusta. Onneksi ap:n tapauksessa perheessä on edes se koira, mitä nuori kuitenkin ulkoiluttaa ilmeisesti ihan mielellään.

Itsekin olin tuollainen nuori ennen kuin 16-vuotiaana pääsin ensimmäistä kertaa kesätöihin. Noista työntäyteisistä ja rankoista kesätyökesistä on kyllä paljon paremmat muistot kuin niistä aiemmista, jotka menivät passivoituneena kotona/rannalla makoillessa. Tuosta eteenpäin teinkin kaikki kesät töitä ennen kuin sain ensimmäisen palkallisen kesäloman 24-vuotiaana. Toisaalta taas niiden varhaisteinivuosien lukemispainotteiset kesät johti kyllä siihen, että esim. yliopistossa selvisin helposti ja vaivatta jopa yli 1500 sivun tenteistä (tentin siis kerralla jopa 8op.) Siitäkin oli siis paljon hyötyä! Lisäksi minua ärsytti se, että esim. vanhemmat luulivat, että olen laiska ja aikaansaamaton luonteeltani, vaikka oikeasti en vain juuri tehnyt mitään, kun mitään järkevää tekemistä ei ollut. Noiden teinivuosien jälkeen olen taas saanut paljonkin aikaan, ja olen nykyään aktiivinen ihminen, vaikka sitä ei tuolloin olisi ehkä uskonut... Tosin täytyy kyllä myöntää, että nykyään kesäloma pitäisi melkein aina täyttää ohjelmalla, koska en nykyään enää halua palata tuohon passiivisuuteen ja siihen tunteeseen, että olen laiska ja turha, kun en tee mitään järkevää. Nykyään siis täytyy ennemminkin opetella taas lojumaan, kun siihen olisi taas mahdollisuus.

Vierailija
28/39 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nukkua ja rentoutua. Normaali nuori. Ole onnellinen ettei ole esim päihteisiin seonnut ja on kotona.
Ei kannata tehdä asiasta ongelmaa kun asiassa ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
29/39 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsi ole passiivinen makoilija jos piirtää, etsii reseptejä ja tekee ruokaa ja soittaa ylimääräisiä soittokappaleita. 

mutta kun meillä lapset ovat ruudun ääressä koko ajan ja niiden mielestä se on parasta. ja minun mielestäni se on sitä, että passiivisena jämähdetään aivottomaan tilaan ja elämä valuu käsistä. 

kiinnostaisi nyt mikään muu: mutta kun ei kiinnosta! ei kai sitä ruutua voi loppuelämäänsä tuijottaa! oli sitten mikä lomapäivä tahansa niin olisi edes ideoita, joita toteuttaa myöhemmin . vaan kun ei. 

ymmärrän ap:ta ja kaikkia muita äitejä, jotka ovat huolissaan tästä ilmiöstä. lapset on nykyään passiivisia, eikä mikään kelpaa, mitä ennen tehtiin.

Vierailija
30/39 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna toisen relata ja levätä.

Vierailija
31/39 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin aivot eivät ole niin kehittyneet, että jaksaisivat yhtä paljon ja yhtä hyvin stressiä ja kuormitusta kuin aikuisen aivot. Rankka talvi takana, miksei voisi vain olla ja levätä?

Vierailija
32/39 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se lepoa, että on koko ajan koneella? 

lepoa on se, että nukkuu, lukee, kävelee, ajattelee, kirjoittaa tarinoita, haaveilee, nauttii auringosta ulkona jne.

lepoa ei mielestäni ole myöskään makaaminen ja sotkeminen. se lähinnä turhauttaa. saa ihmisen ihan tokkuraan.

t.32 

Vierailija
33/39 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin monet ovat sitä vastaan (alapeukuista huomaten), että teinit laitettaisiin tekemään normaaleja kotitöitä? Imuroimista, tiskaamista/koneen täyttämistä, pyykkäämistä, ruuanlaittoa ym. Vai onko nämä kaikki vain vanhempien hommia sitten kun vanhemmat vihdoin tulevat töistään?

Itse teininä kesälomalla (niinä aikoina kun en töissä ollut) tein ihan normaaleja arjen asioita, mutta myös lomailin ja olin siellä ''tietokoneen alla makaamassa''. Varsinkin teini yli 15 vuotias teini tekemään niitä kotitöitä vaan! Pientä palkkiota voi tietenkin maksaa siitä tarvittaessa ja näin saada teini kiinnostumaan asiasta.

Vierailija
34/39 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna huilata, meillä harrastuksen tehoviikko nyt ja ensi viikolla edessä tuo:))

Vierailija
35/39 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, tyttö 15 v. on vaan maannut, ei ole ulkona käynyt vajaaseen viikkoon.

Liimautunut kännykkään ja läppäriin.

Vierailija
36/39 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kertoo paljon aloittajasta. Koko ajan pitäisi tehdä jotain!

Vierailija
37/39 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:45"]

Näitä samoja sitten hoidetaan 10 v päästä psykiatrisella, kun ei ole kavereita, puolisoa, työ- tai opiskelukykyä. Kun ollaan totuttu vaan makaamaan ja aamullakaan ei voi nousta, kun ahdistaa. Nyt mammat vähän vanhemmuutta peliin! Viihde-elektroniikka valvonnan alle ja kaivakaa se teini sängynpohjalta viimeistään ysiltä.

[/quote]

Joo, just.

Meilläkin oli yöt pelaileva ja päivät makoileva ja nukkuva poika, suunnilleen ikävuodet 16-18, sen jälkeen vielä vuosi vaihtelevasti tuota samaa.  Huone oli sotkuinen kuin helvetin esikartano, komensin toisinaan siivoamaan, joskus siivosin itse.  No, kun ne zombievuodet menivät ohi, sieltä huoneesta kömpi ulos reipas mies, töissä käy ja seurustelee. Tytär oli koulunkäyntiä lukuunottamatta huoneessaan ovi kiinni, luki ja nukkui, ikävuodet 14-16, sitten alkoi helpottaa ja on seurallinen opiskelijaneito nykyään. Älä menetä toivoasi, se on tuo ikä sellainen toisilla.

Vierailija
38/39 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä samoja sitten hoidetaan 10 v päästä psykiatrisella, kun ei ole kavereita, puolisoa, työ- tai opiskelukykyä. Kun ollaan totuttu vaan makaamaan ja aamullakaan ei voi nousta, kun ahdistaa. Nyt mammat vähän vanhemmuutta peliin! Viihde-elektroniikka valvonnan alle ja kaivakaa se teini sängynpohjalta viimeistään ysiltä.

Vierailija
39/39 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:45"]Näitä samoja sitten hoidetaan 10 v päästä psykiatrisella, kun ei ole kavereita, puolisoa, työ- tai opiskelukykyä. Kun ollaan totuttu vaan makaamaan ja aamullakaan ei voi nousta, kun ahdistaa. Nyt mammat vähän vanhemmuutta peliin! Viihde-elektroniikka valvonnan alle ja kaivakaa se teini sängynpohjalta viimeistään ysiltä.
[/quote]

Tulihan se vastaus sieltä.