Oliko asunnon ostaminen ensimmäisestä kerroksesta suuri virhe?
Ajattelin, että ei ole maantasalla, mutta kyllähän silti tuosta ihmisiä kulkee editse ja ikävän selvästi he näkyvät. Ehkä tähän tottuu...
Kommentit (111)
Itse en edes harkinnut 1. kerrosta, kun olin ostamassa asuntoa.
Voisin itse ostaa asunnon ensimmäisestä kerroksesta vaikka olisi maatasolla. Mukava olisi kun ihmisiä paljon kulkisi ohi niin voisin esitellä itseä ikkunoiden edessä. Pimeällä syksyllä ja talvella laittaisin valot kotiin ja alasti olisin ikkunan edessä ja esittelisin vehjettä ja vieraat mielellään riisuutuvat ja nainen voi pöydän päällä maata jalat levällään ikkunan edessä jossa ei verhoja.
Minulle myös näkymät ovat todella tärkeät. Kaipaan avaruutta ja sitä että voin katsella ikkunasta "kaukaisuuteen". Se ei yleensä ykköskerroksessa onnistu. Toki vastapäinen talo voi pilata näkymät korkeammallakin. Mutta ykköskerros on tosiaan usein sellainen, että on hieman tylsä fiilis kun ihmisiä kulkee ohi - ja ne ikkunaan koputtelijat. Kaveriani myös nyppii se.
Mutta kaikkihan riippuu siitä mitä ap asumiseltaan haluaa, jotkut tykkäävät että ykköskerros on kätevä.
Itse olen kerran asunut alimmaisen kerroksen kämpässä ja koin sen jotenkin turvattomaksi että kuka vain voisi päästä ikkunan rikkomalla sisään tms. Lisäksi verhoja oli pidettävä koko ajan kiinni. Hassua ettei sitten rivarissa maan tasalla asuessa tunnu tältä, mutta keskustassa kerrostalossa kyllä... Johtuu kai siitä että rivarissa Oma piha ja ei niin keskustassa.
Asuin joskus maantasolla olevassa asunnossa ja pelottavinta oli kun joku häiriköijä tuli yöllä koputtamaan mun ikkunaan. Muuten oli kyllä aika rauhaisa kun oltiin umpikujalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole maantasalla, miten ne ihmiset sinne näkyy?
Ollaan itse siis asuttu aikanaan vuosia ensimmäisessä asuinkerroksessa, eli periaatteessa toisessa kerroksessa ja oli musta tosi kiva. Ei ollut katutasossa, mutta ei tarvinnu mennä hissillä/juosta monia portaita esim. ostosten kanssa, alla ei asunut ketään, joten ei tarvinnu miettiä kuuluuko äänet alas. Ihan paras kerros kerrostalossa varsinkin kun ylimmässä kerroksessa oli katon kanssa kosteusongelmia, niin ei ollut meillä huolta sellaisista.
Ja ihan samalla lailla naapurissa ylemmässä kerroksessa ihmisiä ja autoja näki ja kuuli ja kadulta sinne näkyi sisään, ehkä joku 5 kerros tai ylöspäin olisi sellainen ettei näy.
. Kyllä tälläisen voisin harkita ostavani jos ei ole katutasossa, vaikka silti näissäkin on eniten meteliä, kun jengiä kulkee enemmän ja aiheuttaa melua.
Miksi kerrostalossa eka krs olisi pelottavampi kuin omakoti-, pari- tai rivitalossa?
Olen asunut kolmessa kerrostalossa ensimmäisessä kerroksessa ja mikään niistä ei ole ollut maan tasalla! Kahdessa sisääntulo kerroksessa ei edes ollut asuntoja. Kolmas oli rinteessä niin, että meidän asunto oli korkeammalla tasolla. Viihdyttiin kaikissa oikein hyvin. Eipä tarvinnut koskaan odottaa hissiä.
Asuin alakerrassa maantasolla terde takapihalle päin. Fillarit sai siihen ja tilaa oli muutenkin enemmän. Kerrostalossa parhaat paikat on ylin ja alin.
Itse kyttään tällä hetkellä eräästä talosta nimenomaan 1.kerroksen asuntoa, josko tulisi myyntiin tai vuokralle. Siinäkään 1.krs ei ole ihan maan tasolla, vaan on puolen kerroksen verran rappuja. Ihmisten päät saattaa vilahtaa ohimennessä, mutta ei se haittaa. Eikä sinne sisälle kovin hyvin siitä pihatieltä nää, koska asunto on kuitenkin ylempänä. Viime kesänä siitä talosta oli muutamakin asunto kaupan, mutta ei ekasta kerroksesta. Tuo on aivan ihanalla sijainnilla.
Laita ikkunaan ns kaunis valkoinenvaloverho ilman mitään kuviota. Ei näe sisälle silloin . Valojen ollessa sisällä vedät sälekaihtimen tai rullaverhon eteen.
Ne on yleensä ne yhdet ja samat ihmset ,kun kulkee siitä ohi. Ei kukaan jaksa katsoa muutamaa kertaa emnempää.
Olemme asuneet rivarissa , jossa yksi mh ,keittiö ja oh alakerrassa ja samoin vastapäätä olevassa rivarissa. Ei tääl pidetä sälekahtimia tms ,muulloin ,kun liian ulkoa tulevan valon takia.
Ei ole kaikki ” muumit laaksossa ” , jos jaksaa töllätä toisen huushollia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrostalossa eka krs olisi pelottavampi kuin omakoti-, pari- tai rivitalossa?
Kerrostalossa on enemmän ihmisiä eli käytännössä koko ajan oman ikkunan alla on joku. Kaikki pihan äänet kulkeutuu kotiin. Piha-alue saattaa olla parkkipaikkaa tai vilkkaasti liikennöityä aluetta.
Rivitalossa on oma piha, joka tuo etäisyyttä ja siihen voi istuttaa peittäviä pensaita tai aidan. Ulko-ovellekin tulee vain ne joilla on asiaa. Taloyhtiöt pieniä ja rauhallisemmilla alueilla.
Tähän ongelmaan on halpa ratkaisu, jonka nimi on sälekaihtimet.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyttään tällä hetkellä eräästä talosta nimenomaan 1.kerroksen asuntoa, josko tulisi myyntiin tai vuokralle. Siinäkään 1.krs ei ole ihan maan tasolla, vaan on puolen kerroksen verran rappuja. Ihmisten päät saattaa vilahtaa ohimennessä, mutta ei se haittaa. Eikä sinne sisälle kovin hyvin siitä pihatieltä nää, koska asunto on kuitenkin ylempänä. Viime kesänä siitä talosta oli muutamakin asunto kaupan, mutta ei ekasta kerroksesta. Tuo on aivan ihanalla sijainnilla.
Oletko kerrostalo kyttääjä? Naapurit varmaan tykkää siitä kun jatkuvasti kyttäät😂.
Vierailija kirjoitti:
Minulle myös näkymät ovat todella tärkeät. Kaipaan avaruutta ja sitä että voin katsella ikkunasta "kaukaisuuteen". Se ei yleensä ykköskerroksessa onnistu. Toki vastapäinen talo voi pilata näkymät korkeammallakin. Mutta ykköskerros on tosiaan usein sellainen, että on hieman tylsä fiilis kun ihmisiä kulkee ohi - ja ne ikkunaan koputtelijat. Kaveriani myös nyppii se.
Mutta kaikkihan riippuu siitä mitä ap asumiseltaan haluaa, jotkut tykkäävät että ykköskerros on kätevä.
Ja etenkin tulipalon aikaan on ikään kuin jo valmiina lähempänä taivasta, ei ole siitä pitkä matkaa jos välit yläkertaan on kunnossa. Toki pudotus on kova jos helevettiin joutuu.
Se kun hissi otetaan pois käytöstä ja myrkkysavu nousee ylös niin siinä kaunis näköala lohduttaa kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ongelmaan on halpa ratkaisu, jonka nimi on sälekaihtimet.
Mä ainakin tykkään, että auringonvaloa tulee kunnolla sisälle.
Kyttääjä muuttaa taloon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kerrostalo kyttääjä? Naapurit varmaan tykkää siitä kun jatkuvasti kyttäät😂.
Kyllä, kyttään sitä asuntoa niin kauan, kunnes sen nykyiset omistajat luovuttavat ja muuttavat muualle. Tämä on väsytystaktiikkaa.
Oman kokemukseni nojalla ei ollut, mutta samalla perusteella saahan niitä kerroksiakin olla, jos niikseen tulee.