Työkaveri saikulla
...mutta lisäilee FBhen kuvia kesämenoista kavereiden kanssa. Kertoisitko esimiehelle? Mulla ei ole pokkaa käräyttää kollegaa, vaikka vähän ärsyttääkin kun tilanne on kaoottinen töissä ja seinät kaatuu meidän muiden niskaan.
Kommentit (66)
Kannattaa olla varma sitten asioista, fb:hen kuvien postailu ei kerro vielä mitää. Tiedätkö miksi työkaverisi on sairaslomalla, tiedätkö varmana ettei työkamusi postaile vanhoja kuvia. Itse usein otan esim. vklopun juhlista kuvia ja vasta parin päivän jälkeen kun jaksan/muistan selailen onko onnistuneita otoksia ja postailen faceen yms.
Olisin kyllä varovainen etten turhaan juoruisi ja kyttäile muiden menoja, kun usein sellainen vain kostautuu. Toki ikävää jos oikeasti työkamusi on huijannut sairaslomaa ja käyttää sen lomailuun ystävien seurassa, mutta usko pois kyllä toikin kostautu työkamullesi, keskity sinä vain hoitamaan omat työsi muiden saikkuiluista huolimatta!
Minulla oli käsi paketissa ja yritin työnantajalta kysyä, että saisinko silti tulla töihin. Työnantaja ei luvannut. Joten vietin ihan hyvällä omalla tunnolla aikaa ystävien kanssa.Siinäpä kytätkööt fb.stä kuvia ja käräyttäkööt
Olin mäkin ihan huoletta viihteellä sairaslomalla. Ei estä palovamma kaljan kittaamista. Mutta haluaisitko sinä kokin jolla ranteessa märkivä palovamma hipelöimään ruokias?
Ja onhan se todettava, että sairaanakin on haettava ruokaa, lääkkeitä, rahaa. Puolikuntoisena siihen voi todellakin tarvita kahvitaukoakin. Ei neljän seinän sisällä kyyhöttäminen on aika mahdotonta pidemmän päälle.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:08"]Käräytät? Tuo verbi kertoo jo sinusta paljon. Toki voit kertoa pomollesi siitä, että olet kytännyt työkaverisi postauksia. :) [/quote] Sairausloma on muuten henkilökohtainen asia. Sinuna keskittyisin vain niihin omiin asioihin ja töihin. Veikkaan että siinäkin riittää tekemistä. :)
[/quote]
Sairasloma on henkilökohtainen asia, jos omalla kustannuksella ollaan pois. Jos joku muu maksaa, kyllä se on sen maksajan asia.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:44"]
Täällä keskieuroopassa tulevat "kelalta" tarkistuskäynnille ettet huijaa! Kun on saikulla niin silloin ollaan kotona :)[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:50"]
Sinä keskieurooppalainen, kerrotko lisää.[/quote]
Ei se nyt ihan noin mene kuten tuossa ylhäällä kerrotaan - ainakaan meillä. Ensinnäkään kotona ei tarvitse olla mutta sairaana kylläkin. Sairauspoissaololapuissa on merkittynä lääkärin toimesta onko ulkonakäyminen sallittua vai ei. Mutta sairauspoissaolon syy pitää olla todellinen ja siksi joissain ääritapauksissa voidaan tehdä tarkistus.
Kyseessä on tällöin henkilö, joka toistuvasti väittää olevansa sairas samankaltaisissa tilanteissa, esim. jättää säännömukaisesti tulematta loman jälkeen töihin. Sairaushuijausepäilyllä pitää siis olla erittäin vahva pohja ja pitkältä aikaväliltä. Vakavissa epäilyissä voidaan tällainen kotitarkastus suorittaa eli puolueeton lääkäri käy toteamassa tilanteen - onko sairausloman syy aiheellinen vai perätön. Tiedän tapauksen, jossa käry kävi. Samainen henkilö jäi vielä toistamiseenkin kiinni ennen kuin ymmärsi lopettaa.
Toinen keskieurooppalainen
Ainakin meillä on tilastointi työterveyshuollossa. .eli puolen vuoden aikana jos runsaasti saikkua niin katsotaan työnantajan kanssa onko työkykyinen. .vai mistä kyse. .
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:03"]
...mutta lisäilee FBhen kuvia kesämenoista kavereiden kanssa. Kertoisitko esimiehelle? Mulla ei ole pokkaa käräyttää kollegaa, vaikka vähän ärsyttääkin kun tilanne on kaoottinen töissä ja seinät kaatuu meidän muiden niskaan.
[/quote]
On sulla rankkaa. Hyvä että ehdit töitä tehdä kun pitää kyttäillä mitä kaveri päivittää.
[/quote]
Justhan AP sanoi, että oikeasti ON rankkaa - töissä on kaoottista ja saikuttajankin tekemättömät työt kaatuu päälle.
mun duunikaveri on pitkällä saikulla olkapäävamman vuoksi,just laittoi fb.n hauiskuvan salilta,että semmonen olkapäävamma (meidän tuo ei ole fyysistä).
Samainen tyyppi sai selkäänsä välilevyn pullistumat,oli taas kuukausien saikku,no pystyi kyllä pyöräilemään ja zumbaamaan.
Toinen työkaveri oli koko talven saikulla polvivamman vuoksi ja laittoi kuviaan laskettelurinteestä....
Kieltämättä tekisi mieli vihjata pomolle,mutta asiahan ei mulle kuulu,mutta vaikuttaa väistämättä tähän työyhteisön tiimihenkeen
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:27"]
Juuri turhien spekulaatioiden vuoksi kerron aina töissä sairaslomani syyn. Tai pyydän pomoa kertomaan jos en itse voi. Näin ihmisten ei tarvitse arvuutella.
[/quote]
Oletko ihan varma, ettet joskus ole sairauslomalla syystä, jota et halua toisten tietävän? Siinä ne jutut vasta leviävätkin, kun aina muulloin olet syyn kertonut ja yhtäkkiä et kerrokaan.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:21"]
Iho-oirehdinta, joka piti saada rauhoittumaan... Heheh.
[/quote]
Olen kerran saanut tulehtuneen ja akuutin atooppisen ihottuman takia viikon saikun. Iho oli rakkuloilla, kutisi, osin märkärakkulaa, osin kuivaa karstaa ja pahasti tulehtunut. Jaloista kasvoihin ja päänahkaan. Aamuisin revin itseni irti lakanoista.
Kiitos ymmärryksestä.
Juuri turhien spekulaatioiden vuoksi kerron aina töissä sairaslomani syyn. Tai pyydän pomoa kertomaan jos en itse voi. Näin ihmisten ei tarvitse arvuutella.
Meillä tehtiin organisaatiomuutos n. viikko ennenkuin kesäsesonki alkoi. Ja sehän tehtiin tietysti ns. perse-edellä-sapluunalla. Eli niitä suorittavan vaiheen scheemoja eikä työnkuvauksia oltu tehty ollenkaan. Mennään niillä vanhoilla ja voittehan te aina kysyä ja kyllä pitää auttaa- oli pomojen vastaukset. Laiskoja kun ovat eikä yksikään osaa senvertaa konettta, että osaisi edes uusia työvuoroja alkaa taulukoilmaan.
Seuraus: Kymmennestä meidän osaston työntekijästä yhteensä 6 oli sairaslomalla. Jostain syystä ryynäsin itse koko vuoron, mutta ihmettelen sitä itsekin, että minkä takia. Olen nyt ajatellut sen niin, että nyt mulla on "säästössä" yksi viikon saikku, jonka otan heti kun alkaa tarpeeksi näyttää siltä ettei ne saa tuota hommaa pakettiin.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 23:07"]
Meidän työpaikalla yksi saikulla oleva olisi halunnut tulla töihin, mutta se kiellettiin, koska vakuutukset eivät silloin korvaa, jos jotain tapahtuu.
[/quote]
Hänen olisi kannattanut hakea uusi lääkärintodistus työkunnostaan. Ei saikkuja ole pakko pitää loppuun asti, jos tervehtyy aiemmin.
[/quote]
Eikä toi pidä paikkansa muutenkaan...
Jospa mä kerron tarinan: sairastuin 6 vuotiaana vesirokkoon kesäkuun puolessa välissä. Lääkärin määräys toki oli, että pkotiin ei voi mennä vaan kotona viikko. Äitini sai saman verran siis sairauslomaa lapsen sairauden takia ja jäi mua kotiin hoitamaan. Ainoa vaan, että ainoa oire koko taudista oli ne rakkulat ja lääkärin hoito-ohje niihin oli, että vaatteet pois ja aurinkoon, se kuivaa rakkulat ilman arpia ja ei kutise. Eli: maattiin viikko rannalla äidin kanssa, ihan täydellinen rantsukeli velä koko viikon. Arvatkaapa vaan tuliko hieman juttua jälkikäteen töissä kun äiti meni pavuksi paahtuenena töihin "lapsen sairauden jälkeen"?
Millainen sairaus estää FB.n käytön, sokeutuminen vai sormien murskaantuminen?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:21"]
Iho-oirehdinta, joka piti saada rauhoittumaan... Heheh.
[/quote]
voihan olla työpaikka hometalossa. tai stressistä iho oireilee. Joiltain lähtee jopa tukka päästä ja jotkut saa sydänoireita.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:36"]
Jospa mä kerron tarinan: sairastuin 6 vuotiaana vesirokkoon kesäkuun puolessa välissä. Lääkärin määräys toki oli, että pkotiin ei voi mennä vaan kotona viikko. Äitini sai saman verran siis sairauslomaa lapsen sairauden takia ja jäi mua kotiin hoitamaan. Ainoa vaan, että ainoa oire koko taudista oli ne rakkulat ja lääkärin hoito-ohje niihin oli, että vaatteet pois ja aurinkoon, se kuivaa rakkulat ilman arpia ja ei kutise. Eli: maattiin viikko rannalla äidin kanssa, ihan täydellinen rantsukeli velä koko viikon. Arvatkaapa vaan tuliko hieman juttua jälkikäteen töissä kun äiti meni pavuksi paahtuenena töihin "lapsen sairauden jälkeen"?
[/quote]
äärettömän hieno tapa tartuttaa myös muut... ei tulisi mielenkään mennä rakkuloita paahtamaan aurinkoon.
En käsitä tätä saikkujen epäilyä. Periaate on se, että lääkäri määrittelee sen, milloin on saikku tarpeen ja kuinka pitkään. Syy on merkittynä paperiin, sen näkevät ne ihmiset, joiden se tulee nähdä. Muille se on epäolennaista. On paljon "näkymättömiä" syitä, jotka vievät työkyvyn hetkeksi aikaa, mutta eivät todellakaan vaadi kotona istumista. Nämä näkymättömät syyt ovat usen erittäin raskaita tavalla tai toisella kantaa ja he ovat myös niitä, jotka eivät näkymättömän syynsä takia (masennus, uupumus, syöpä, läheisen pitkäaikaissairaus, pitkäaikasisairauden pahenamisvaihe tms.) todellakaan ole ensimmäisenä hakemassa saikkua. He tietävät, että saikun joutuu ikävästi selittämään jollakin - vaikkei haluaisikaan - kertomaan enemmän, kuin haluaisi, jottei tulisi täysin väärinkohdelluksi. Tai sitten kantavat sulkeutuneen, oudon, syyttä saikuttelevan ihmisen viittaa. Ja sekin on aika rankkaa.
On varmasti ihmisiä, jotka käyttävät saikkua väärin, mutta uskon edelleen siihen, että lääkärintodistus rapsahtaa aiheesta. Eri asia ovat nämä vatsakivut festariperjantaina. Tai Festariperjantain jälkeisenä lauantaina. Niitä en ymmärrä. Mutta jos lääkärissä on käyty ja asia hoidettu, niin silloin koko työyhteisön pitäisi kunnioittaa sitä. Saikulla on syy ja syytä ei tarvitse avata kaikille. Saa olla hiljaa. Ja toivottavasti se ei johda eristämiseen tai naljailuun.