Työ, josta ei palaudu vapaalla
Aloitin uudessa työpaikassa. Esihenkilö totesi heti alussa, että työt hoidetaan itsenäisesti, mutta tulosta pitää tulla. Olen ollut töissä jo jonkun aikaa. Työnkuva todella on itsenäinen. Esihenkilöltä ei saa työhön minkäänlaista ohjausta, koska hänellä ei ole osaamista alalta. Esihenkilö vastaa periaatteessa siitä mitä yksikössä tehdään, mutta hän ei ole ikinä paikalla.
Uusia töitä nakitetaan kyllä ohjeistuksella "tämä on tehtävä nopeasti valmiiksi!" Yleensä aikataulut ovat täysin epärealistisia ja aiemmat työt tyssäävät uusien töiden takia kuin seinään. Niiden pariin on vaikea löytää myöhemmin aikaa palata, kun uusia hommia tulee koko ajan.
Olen selvinnyt koeajasta jotenkuten läpi, mutta nyt alan olla todella väsynyt. Kun työhön ei saa mitään ohjausta, pyörivät työtehtävät vapaallakin mielessä tyyliin mitä pitäisi tehdä ja milloin. Etsin uutta työpaikkaa. Jos sellainen löytyisi, mitenhän kauan oikein menee aikaa nykyisen työn aiheuttamasta kuormituksesta toipumiseen uuden työn opettelun ohessa?
Kommentit (76)
Työn alusta alkaen olen kärsinyt unettomuudesta. Ajattelin sen liittyvän alkuvaiheen kuormitukseen, mutta kuormitus ei ole missään vaiheessa helpottanut. Esihenkilöstä ei ole apua, jos työn kanssa tulee jotain ongelmia. Ylipäätään mietin että miksi esihenkilö ylipäätään on, jos hän ei yksikön toimintaa mitenkään ohjaa. Työntekijät yrittävät vain keskenään jotenkin rämpiä sekalaisten työtehtävien kanssa eteenpäin miten nyt ikinä sen taitavat.
Ollaanko samassa työpaikassa, kuulosti kuin olisin itse kirjoittanut! Olen isossa teknologia-alan yrityksessä töissä. Etsin itse myös uutta työtä, ei taida muuta lääkettä olla. En tosiaan tiedä kauan kuormituksesta toipumiseen menee, mutta kannustan pitämään loman työpaikkojen välissä jos vaan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut vähitellen miettiä riittävätkö paukut uuden työn aloittamiseen? Toisaalta nykyisessäkään työssä en koe pystyväni jatkamaan.
Kyllä se vaihtamalla yleensä paranee, ellei käy huono tuuri. Jokainen yritys ei ole tuollainen kuvailemasi mukainen.
Aiemmin olen kokenut osaavani kohtalaisen hyvin jäsentää töitäni esimerkiksi erilaisten listojen avulla. Enää en pysty siihen, kun työtä on yksinkertaisesti liikaa eikä keneltäkään saa apua niiden priorisoimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin olen kokenut osaavani kohtalaisen hyvin jäsentää töitäni esimerkiksi erilaisten listojen avulla. Enää en pysty siihen, kun työtä on yksinkertaisesti liikaa eikä keneltäkään saa apua niiden priorisoimiseen.
Ja anna kun arvaan - se keneltä pitäisi löytyä apu priorisoimiseen, jakelee vaan niitä nakkeja tai salllii niiden jakelemisen? Lähde.
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko samassa työpaikassa, kuulosti kuin olisin itse kirjoittanut! Olen isossa teknologia-alan yrityksessä töissä. Etsin itse myös uutta työtä, ei taida muuta lääkettä olla. En tosiaan tiedä kauan kuormituksesta toipumiseen menee, mutta kannustan pitämään loman työpaikkojen välissä jos vaan mahdollista.
Yritän järjestää asiat niin, että saisin edes jonkinlaisen hetken hengähdystauon ennen uuteen työhön siirtymistä. Palkatonta vapaata ei pysty kovin paljon pitämään, mutta uusia juttuja ei kannata myöskään ihan hirveä stressi päällä aloittaa. Jonkinlainen paussi välissä on varmasti paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko Elenialla töissä, kuulostaa hyvin tutulta. Huono työpaikka ja surkea palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän järjestää asiat niin, että saisin edes jonkinlaisen hetken hengähdystauon ennen uuteen työhön siirtymistä. Palkatonta vapaata ei pysty kovin paljon pitämään, mutta uusia juttuja ei kannata myöskään ihan hirveä stressi päällä aloittaa. Jonkinlainen paussi välissä on varmasti paikallaan.
Kyllä uudet työnantajat ovat ihan suopeita loman suhteen ennen uuden työsuhteen alkua. Edes pari viikkoa on hyvä pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja anna kun arvaan - se keneltä pitäisi löytyä apu priorisoimiseen, jakelee vaan niitä nakkeja tai salllii niiden jakelemisen? Lähde.
Juuri niin. Jos menet kysymään missä järjestyksessä teet asioita, tulee vain esitys että valmista pitäisi tulla nopeasti. Ja sitten tulee samalla lisää töitä hoidettavaksi, vaikka olet pulassa jo nykyisten töiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko Elenialla töissä, kuulostaa hyvin tutulta. Huono työpaikka ja surkea palkka.
En ole, mutta samalla alalla.
Olen peruskoulun opettaja enkä palaudu työstäni. Joululomallakin mietin monta päivää työasioita ja kolme päivää ennen töihin paluuta pähkäilin koronajuttuja sun muuta. Unettomuutta on ollut kuukausia. Kohta loppuu paukut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uudet työnantajat ovat ihan suopeita loman suhteen ennen uuden työsuhteen alkua. Edes pari viikkoa on hyvä pyytää.
Talous ei noin pitkää palkatonta vapaata töiden välillä mahdollista, koska lasten takia on kesälläkin pakko pitää vapaata.
Johtaminen tällaisissa työyhteisöissä on täysin hukassa. Ei itsenäinen työ tarkoita sitä, että esimies ei perehdytä tai auta selviytymään töistä.
Esimiehille potkut tai kursseille.
Tulostavoitteiden asettaminen on hyvä juttu, mutta työntekijällä on oltava riittävästi resursseja suoriutua työstään. Resurssien varmistaminen on esimiestyötä parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Työn alusta alkaen olen kärsinyt unettomuudesta. Ajattelin sen liittyvän alkuvaiheen kuormitukseen, mutta kuormitus ei ole missään vaiheessa helpottanut. Esihenkilöstä ei ole apua, jos työn kanssa tulee jotain ongelmia. Ylipäätään mietin että miksi esihenkilö ylipäätään on, jos hän ei yksikön toimintaa mitenkään ohjaa. Työntekijät yrittävät vain keskenään jotenkin rämpiä sekalaisten työtehtävien kanssa eteenpäin miten nyt ikinä sen taitavat.
Kuulostaa hyvin tutulta, samat ongelmat työn suhteen. Itseltäni meni myös yöunet ja kuvittelin, että kyse olisi huonon perehdytyksen ja alkuvaiheen aiheuttamasta paineesta. Mutta nyt on jo puoli vuotta mennyt, yöunet on edelleen katkonaiset ja huonot, enkä palaudu viikonloppuna mitenkään. Aion irtisanoutua kesäksi. Menetän muuten terveyteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Jos menet kysymään missä järjestyksessä teet asioita, tulee vain esitys että valmista pitäisi tulla nopeasti. Ja sitten tulee samalla lisää töitä hoidettavaksi, vaikka olet pulassa jo nykyisten töiden kanssa.
Kuulostaa kyllä niin tutulta. Tämän takia olen alkanut lähinnä vältellä ja vetäytyä kaikista palavereista/keskusteluista, mistä vaan jollain verukkeella pystyn. Käytän siis senkin ajan töiden tekoon. Työ on tehnyt minusta tosi epäsosiaalisen, vaikka normaalisti sitä en ole. En vaan halua osallistua näihin ns. nakkipalavereihin.
Olen ollut samassa tilanteessa kolmesti joten vaihtaessa työpaikkaa ikävä kyllä on riskinsä. Sanon silti ettei kannata pelätä irtisanoutumista. Henki ja terveys on paljon arvokkaampia kuin työn tuoma raha. Ne puheet aukottomista CVistä on ihan mennyttä maailmaa ajalta jolloin töihin vain mentiin ja henkilökuntaa oli paljon ja työkin yleensä paljon yksinkertaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talous ei noin pitkää palkatonta vapaata töiden välillä mahdollista, koska lasten takia on kesälläkin pakko pitää vapaata.
No muutama päivä tai sitten edes se viikonloppu välissä. :) Uskon että vaihto on kuitenkin välttämätöntä. Meillä ihmiset ovat vaihtaneet paikkaa ns. lennosta uupuneina, mutta se itse työn sekavuuden ja henkisen kuormittavuuden loppuminen on auttanut heitä toipumaan ilman lomaakin. Pääasia on se että lähdet, etkä jää.
Olen alkanut vähitellen miettiä riittävätkö paukut uuden työn aloittamiseen? Toisaalta nykyisessäkään työssä en koe pystyväni jatkamaan.