Kaveri ehdottaa menoa lyhyellä varoitusajalla - mitä teet?
Otsikko sen jo sanoikin. Eli mulla on kaveri, joka ehdottaa tapaamisia tosi lyhyellä varoitusajalla. Usein hän laittaa illalla viestin ja kysyy, pääsenkö heti tai max. tunnin päästä johonkin.
Haluaisin pystyä sanomaan hänelle, että voisiko hän viestittää jo vaikka aikaisemmin päivällä, että lähdettäiskö illalla johonkin. Siten ehtisin rukata aikataulut niin, että pääsen lähtemään.
En tiedä olenko liian herkkänahkainen, mutta on ikävä tuottaa hänelle pettymys, kun usein mun ilta on jo täyteen buukattu, kun hän viestittää. Tämä kaveri on tosi herkkä ja pahoittaa mielensä hirmu vähästä.
Olenko tiukkis, kun ajattelen, että tapaamisen ehdottaja voisi miettiä myös sitä, että toisellakin on omat aikataulut eikä niitä ehdi välttämättä muuttaa aina hirveän lyhyellä varoitusajalla?
Miten te muut toimitte tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (45)
No eiköhän hän tajua itsekin, ettei aina sovi toiselle. Mä kyllä tykkäisin just tommosista yllättävistä jutuista. Menisin jos vain onnistuis, mut jos ei, niin minkäs tekisin.
Et ole tiukkis. Itsekeskeistä olettaa että olet käytettävissä kellon ympäri etkä sopisi mitään omia menoja, jos vaikka kaveris sattuukin soittamaan. Opettelis ottamaan yhteyttä vaikka edellisenä iltana eikä tuntia ennen tms. Mulla menee tunti yleensä pelkkiin matkoihin joten teoriassa mun pitäs lähteä ovesta sillä sekunnilla ku joku soittaa ...
Suurin osa kavereistani tekee vuorotöitä tai heillä on pieni lapsia niin yhteistä aikaa on tosi vaikea löytää niin ne saattaa tosiaan tulla hyvinkin lyhyellä varoitusajalla. Yllätävät tapaamiset on kyllä parhaita. Niihin ei ole niin valmistautunut, eikä niihin ole ladattu likaa odotuksia.
Kiitos vastauksista, hyviä pointteja toitte esiin. Mulla on ollut tarkoitus sanoa kaverille asiasta jo monet kerrat, en vaan keksi, että millä ihmeen tavalla siitä sanon, kun hän on herkkä ja vetää hyvin helposti herneen nenään jos saa palautetta toiminnastaan.
Mitä mieltä ootte jos sanoisin, että "Voisitko ehdottaa tapaamista jo vähän aikaisemmin. Ymmärrän, että tämä on sinun tapasi toimia, mutta minulla on tarve suunnitella ajankäyttöäni, enkä oikein ehdi miettiä kuvioita uusiksi niin lyhyellä varoitusajalla. Tapaamista olisi kivempi odottaakin, kun tietää hyvissä ajoin etukäteen, että nähdään." Voiko joku loukkaantua tästä?
Tämä loukkaamisen pelko johtuu ehkä siitä, että minulla on tosi vähän kavereita ja pelkään menettäväni nämä vähätkin :(
Ap
Jos tuollaista sattuu, niin itse yleensä juon reippaasti viinaa, viillän ranteeni auki, levitän päälleni maksalaatikkoa ja lähden sitten alasti juoksemaan kadulle ja huudan ja hakkaan kaikkia vastaantulijoita.
No pakko sanoa, että vähän tylyltä toi teksti ap kuulosti. Mutta tarviiko ystävällesi sanoa muuta kuin, että olisi kiva, jos hän laittaisi viestiä joskus aikaisemmin, niin tapaaminen varmasti onnistuisi. Eihän niitä omia menoja ja kiireitä tarvitse alkaa painottamaan.
Eikö kaverisi tajua itse alkaa antamaan enemmän varoaikaa, jos riittävän usein kieltäydyt tapaamisesta vetoamalla liian lyhyeen varoitusaikaan?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:09"]No pakko sanoa, että vähän tylyltä toi teksti ap kuulosti. Mutta tarviiko ystävällesi sanoa muuta kuin, että olisi kiva, jos hän laittaisi viestiä joskus aikaisemmin, niin tapaaminen varmasti onnistuisi. Eihän niitä omia menoja ja kiireitä tarvitse alkaa painottamaan.
[/quote]
APn teksti menu vähän turhan viralliseksi. Tämä kevennetty versio on ehkä parempi.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:09"]No pakko sanoa, että vähän tylyltä toi teksti ap kuulosti. Mutta tarviiko ystävällesi sanoa muuta kuin, että olisi kiva, jos hän laittaisi viestiä joskus aikaisemmin, niin tapaaminen varmasti onnistuisi. Eihän niitä omia menoja ja kiireitä tarvitse alkaa painottamaan.
[/quote]
APn teksti menu vähän turhan viralliseksi. Tämä kevennetty versio on ehkä parempi.
[/quote]
Meni..
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:11"]
Eikö kaverisi tajua itse alkaa antamaan enemmän varoaikaa, jos riittävän usein kieltäydyt tapaamisesta vetoamalla liian lyhyeen varoitusaikaan?
[/quote]
Ongelma on juuri siinä, että hän ei tajua. Joskus kun on ollut asiasta puhetta, niin hän on vain sanonut: "minun tapani nyt vaan on tällainen". Sitä vähän ihmettelen, että kun hänellä on melko paljon kavereita, että pystyykö toimimaan noin kaikkien muidenkin kanssa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:09"]No pakko sanoa, että vähän tylyltä toi teksti ap kuulosti. Mutta tarviiko ystävällesi sanoa muuta kuin, että olisi kiva, jos hän laittaisi viestiä joskus aikaisemmin, niin tapaaminen varmasti onnistuisi. Eihän niitä omia menoja ja kiireitä tarvitse alkaa painottamaan.
[/quote]
Mitä omien kiireiden painottamista se on, jos ystävällisesti sanoo haluavansa suunnitella ajankäyttöään? Ja jos on niin kiireinen ettei yksinkertaisesti pysty jollain tunnin varoajalla irtoamaan suunnittelemattomaan tapaamiseen, niin miksi sen sanominen on tylyä? Minusta paljon tylympää on pyytää toista noin äkkiä jonnekin ja sitten vetää herne nenään jos toiselle ei sovikaan.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:11"]
[/quote]
Ongelma on juuri siinä, että hän ei tajua. Joskus kun on ollut asiasta puhetta, niin hän on vain sanonut: "minun tapani nyt vaan on tällainen". Sitä vähän ihmettelen, että kun hänellä on melko paljon kavereita, että pystyykö toimimaan noin kaikkien muidenkin kanssa.
Ap
[/quote]
Omituista. Minusta kuuluu silti käytöstapoihin kysyä ajoissa jos olet itse vielä ilmaissut että tunnin varoitusaika on vain liian lyhyt. Hän varmaan ymmärtää että varmasti tulisit jos voisit. Sopiiko kaveri sitten kaikki menot aina pari tuntia ennen?
Eihän siihen ole pakko suostua, jos ei jaksa tai on muuta tekemistä.
Musta tollaset ex tempore -ehdotukset on kivoja. Ainakin omassa tuttavapiirissä ihan normaalia kysyä porukoitten menemisiä ilman päivien etukäteissuunnittelua ja soitella mahdollisesta tapaamisesta siinä illan mittaan.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:05"]
Jos tuollaista sattuu, niin itse yleensä juon reippaasti viinaa, viillän ranteeni auki, levitän päälleni maksalaatikkoa ja lähden sitten alasti juoksemaan kadulle ja huudan ja hakkaan kaikkia vastaantulijoita.
[/quote]
Nämä muut ymmärrän, mutta tuo maksalaatikon levittäminen on ihan liian levotonta!!! Onko Saarioisten vai HK:n maksalaatikkoa? Rusinoilla vai ilman ja entä laktoosi?
Mä ainakin olen sanonut kavereilleni, että en pysty tekemään nopeita päätöksiä, joten kannattaa sopia asiat ajoissa. Hyvä ystäväni joskus naureskeleekin että voisiko ehdottaa tapaamista ensi viikonloppuna, vai menevätkö suunnitelmani aivan sekaisin, kun aikatauluja ei ole sovittu kk etukäteen. Mä kun en tykkää että edes kaupassakäynti pitää tehdä eri päivänä kun olen suunnitellut. Ei tuosta ole kukaan suuttunut.
Mä en nyt oikein näe tässä ongelmaa. Jos hän ehdottaa tapaamista ex tempore, niin varmasti hänkin on ottanut huomioon sen ettei sinulle välttämättä käy. Eikä sinun tarvitse jo sovittuja menoja perua hänen vuokseen. Voihan sulla joskus ollakin (?) aikaa lähtä johonkin samantien, aina kannattaa kysyä. Mun mielestä turhaan otat stressiä asiasta :) Ja jos sinulle on tärkeää suunnitella menot, niin ehkä sinä voisit sopia jonkun tietyn ajan aina hänen kanssaan ja hän taas tekee ex tempore soittoja. Molemmat saavat tehdä kuten itselle on luontaista.
Minä itse kyllä pidän lyhyen varoitusajan vierailuista jne. Silloin on aina fiilis kohillaan, kun päättää poiketa jossain koska vain tuntuu siltä. Mua taas ahdistaa ja stressaa sovitut ajat, koska pelkään jos mulla ei olekaan fiilistä ja tympäsee lähteä. Pidän kuitenkin sovistuista aina kiinni, mutta se stressaa minua.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 15:38"]
Otsikko sen jo sanoikin. Eli mulla on kaveri, joka ehdottaa tapaamisia tosi lyhyellä varoitusajalla. Usein hän laittaa illalla viestin ja kysyy, pääsenkö heti tai max. tunnin päästä johonkin.
Haluaisin pystyä sanomaan hänelle, että voisiko hän viestittää jo vaikka aikaisemmin päivällä, että lähdettäiskö illalla johonkin. Siten ehtisin rukata aikataulut niin, että pääsen lähtemään.
En tiedä olenko liian herkkänahkainen, mutta on ikävä tuottaa hänelle pettymys, kun usein mun ilta on jo täyteen buukattu, kun hän viestittää. Tämä kaveri on tosi herkkä ja pahoittaa mielensä hirmu vähästä.
Olenko tiukkis, kun ajattelen, että tapaamisen ehdottaja voisi miettiä myös sitä, että toisellakin on omat aikataulut eikä niitä ehdi välttämättä muuttaa aina hirveän lyhyellä varoitusajalla?
Miten te muut toimitte tällaisessa tilanteessa?
[/quote]
Mä ahdistun extempore-näkemisistä,tykkään suunnitella päiväohjelman etukäteen.Kaverit tämän kyllä enimmäkseen tietääkin,eikä ehdottele tapaamista tunnin päähän.Jos kuitenkin ehdottavat,vastaan ystävällisesti että minulla on muita suunnitelmia ja ehdotan toista itselleni sopivaa aikaa tavata.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:24"]
Mä ainakin olen sanonut kavereilleni, että en pysty tekemään nopeita päätöksiä, joten kannattaa sopia asiat ajoissa. Hyvä ystäväni joskus naureskeleekin että voisiko ehdottaa tapaamista ensi viikonloppuna, vai menevätkö suunnitelmani aivan sekaisin, kun aikatauluja ei ole sovittu kk etukäteen. Mä kun en tykkää että edes kaupassakäynti pitää tehdä eri päivänä kun olen suunnitellut. Ei tuosta ole kukaan suuttunut.
[/quote]
Kiitti vinkistä, tuo voisi olla yksi hyvä keino ilmaista asia :)
Kun kirjoitin, mitä voisin sanoa kaverilleni, niin koetin ilmaista siinä myös omat tarpeeni. Oon lukenut paljon palautteen antamisesta ja oppinut, että jos ilmaisee harmin aiheuttajan lisäksi myös omat toiveensa / tarpeensa, niin tulee paremmin oikein ymmärretyksi kuin jos vain syyttää toista esim. "Sä ärsytät mua, kun et voinut ilmoittaa ajoissa. Oot tosi itsekeskeinen etkä ajattele mua yhtään." Myönnettäköön, että näin joskus ajattelen, mutta ainakin _yritin_ ilmaista asian rakentavasti.
Ap
Jos oot buukannu, niin oot buukannu. Ei kai tällä kaverilla ole mitään etuoikeutta sinun ajankäyttöön. Luulis tyypin tajuavan, jos tarpeeksi monta kertaa sanot, ettet ehdi näin lyheyllä varoitusajalla, niin et ehdi.
Perheellisenä en voi käytännössä koskaan irrottaa iltaa ihan heittämällä - aina on jotain lasten harrastuksia, hakemisia tms. ja jos ei ole, niin sitten teen iltaa vasten rästitöitä. Illat kyllä saan vapaaksi, mutta vaatii koordinointia puolison kanssa, enkä tosiaan lähde säätämään kesken päivän sitä, kuka vie kenetkin ja minne.