Kaveri ehdottaa menoa lyhyellä varoitusajalla - mitä teet?
Otsikko sen jo sanoikin. Eli mulla on kaveri, joka ehdottaa tapaamisia tosi lyhyellä varoitusajalla. Usein hän laittaa illalla viestin ja kysyy, pääsenkö heti tai max. tunnin päästä johonkin.
Haluaisin pystyä sanomaan hänelle, että voisiko hän viestittää jo vaikka aikaisemmin päivällä, että lähdettäiskö illalla johonkin. Siten ehtisin rukata aikataulut niin, että pääsen lähtemään.
En tiedä olenko liian herkkänahkainen, mutta on ikävä tuottaa hänelle pettymys, kun usein mun ilta on jo täyteen buukattu, kun hän viestittää. Tämä kaveri on tosi herkkä ja pahoittaa mielensä hirmu vähästä.
Olenko tiukkis, kun ajattelen, että tapaamisen ehdottaja voisi miettiä myös sitä, että toisellakin on omat aikataulut eikä niitä ehdi välttämättä muuttaa aina hirveän lyhyellä varoitusajalla?
Miten te muut toimitte tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:11"]
Ongelma on juuri siinä, että hän ei tajua. Joskus kun on ollut asiasta puhetta, niin hän on vain sanonut: "minun tapani nyt vaan on tällainen". Sitä vähän ihmettelen, että kun hänellä on melko paljon kavereita, että pystyykö toimimaan noin kaikkien muidenkin kanssa.
Ap
[/quote]
Varmaan silloin juuri noin pysty toimimaan, kun on paljon kavereita. On useampia ihmisiä, joista kokeilla sattuisiko juuri silloin jollekulle sopimaan. Itse sovin etukäteen, koska tiedän, että vähistä kavereistani tuskin löytyy lähtijää tunnin varoitusajalla.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:11"]
Ongelma on juuri siinä, että hän ei tajua. Joskus kun on ollut asiasta puhetta, niin hän on vain sanonut: "minun tapani nyt vaan on tällainen". Sitä vähän ihmettelen, että kun hänellä on melko paljon kavereita, että pystyykö toimimaan noin kaikkien muidenkin kanssa.
Ap
[/quote]
Varmaan silloin juuri noin pysty toimimaan, kun on paljon kavereita. On useampia ihmisiä, joista kokeilla sattuisiko juuri silloin jollekulle sopimaan. Itse sovin etukäteen, koska tiedän, että vähistä kavereistani tuskin löytyy lähtijää tunnin varoitusajalla.
[/quote]
Juuri näin! Mulla on paljon kavereita ja yleensä aina jollekin sopii extempore-tapaaminen.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:43"]
[/quote]
En tullut ajatelleeksi asiaa noin päin. On totta, että todennäköisyys saada kaveri lähtemään johonkin _just nyt_ on suurempi, jos kaveripiiri on iso.
En tiedä, jostain syystä mulle tulee ajatus, että "nyt se on saanut päähänsä lähteä paikkaan X koska hänelle sattuu sopimaan ja viestittää kaikki kaverinsa läpi, minä muiden joukossa". Siinä ei tunne itteään kovin erityiseksi. No, voi olla etten sitä hänelle olekaan. Jos tapaaminen sovitaan hyvissä ajoin etukäteen, niin siinä tulee enemmän tunne siitä, että olen hänelle tärkeä. En tiedä. Ehkä minäkin oon vaan yliherkkä ja pitäisi noudattaa tuota yllä ollutta neuvoa eli levittää maksalaatikkoa päälleni :)
Viesti 25 siis oli Ap, unohtui vahingossa.
Liitän joka ikiseen liian äkkiä tulleeseen tapaamisehdotukseen toiveen infota asiasta aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:02"]
Kiitos vastauksista, hyviä pointteja toitte esiin. Mulla on ollut tarkoitus sanoa kaverille asiasta jo monet kerrat, en vaan keksi, että millä ihmeen tavalla siitä sanon, kun hän on herkkä ja vetää hyvin helposti herneen nenään jos saa palautetta toiminnastaan.
Mitä mieltä ootte jos sanoisin, että "Voisitko ehdottaa tapaamista jo vähän aikaisemmin. Ymmärrän, että tämä on sinun tapasi toimia, mutta minulla on tarve suunnitella ajankäyttöäni, enkä oikein ehdi miettiä kuvioita uusiksi niin lyhyellä varoitusajalla. Tapaamista olisi kivempi odottaakin, kun tietää hyvissä ajoin etukäteen, että nähdään." Voiko joku loukkaantua tästä?
Tämä loukkaamisen pelko johtuu ehkä siitä, että minulla on tosi vähän kavereita ja pelkään menettäväni nämä vähätkin :(
Ap
[/quote] No älä nyt selittele noin paljon äläkä pyytele anteeksi, sano vaan koruttomasti tyyliin että "Hitto, olisi kiva ollut nähdä mutta illaksi on sovittu jo muuta. Ilmoita ensi kerralla aikaisemmin, vaikka edellisenä iltana niin osaan järjestää menot."
Soitan kaverille ja sanon, että sorry, mutta perheellisenä en pääse minnekään tunnin varoitusajalla. Voisiko hän seuraavalla kerralla ottaa yhteyttä aikaisemmin, koska olisi kiva nähdä. Ilman lastenhoitajaa en illalla pääse, jos mies on työvuorossa (ja yleensä on).
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 17:15"]
No älä nyt selittele noin paljon äläkä pyytele anteeksi, sano vaan koruttomasti tyyliin että "Hitto, olisi kiva ollut nähdä mutta illaksi on sovittu jo muuta. Ilmoita ensi kerralla aikaisemmin, vaikka edellisenä iltana niin osaan järjestää menot."
[/quote]
Olis hienoa kun osais olla noin mutkaton. Jos kaverikin olisi sitä eikä ottaisi nokkiinsa, niin noin sanomalla saisi asian selväksi ja pois mieltä painamasta.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 17:15"]
No älä nyt selittele noin paljon äläkä pyytele anteeksi, sano vaan koruttomasti tyyliin että "Hitto, olisi kiva ollut nähdä mutta illaksi on sovittu jo muuta. Ilmoita ensi kerralla aikaisemmin, vaikka edellisenä iltana niin osaan järjestää menot."
[/quote]
Olis hienoa kun osais olla noin mutkaton. Jos kaverikin olisi sitä eikä ottaisi nokkiinsa, niin noin sanomalla saisi asian selväksi ja pois mieltä painamasta.
[/quote] Helpompi varmaan laittaa viestillä kuin sanoa. Ethän sinä ole kaverin tunne-elämästä vastuussa.
Voi sua tippaleipäaivo, ihan liikaa pohdit ja otat itseesi. Relaa. Olen perheellinen ja niiden kuuluisien ruuhkavuosien kourissa. En jaksa usein sopia mitään tarkempaa etukäteen, koska oma aikataulu voi muuttua viime tipassa tai energiat kadota. Siksi laitan ystäville viime tipassa ehdotuksen tapaamisesta, jos satun olemaan heidän kulmillaan. En todellakaan oleta, että tapaaminen käy. Joskus onnistuu, joskus ei. C'est la vie!
Vastaat vaan, että näin lyhyellä varotusajalla ei ikävä kyllä onnistu. Jos kaveri siitä loukkaantuu, et ole siitä vastuussa etkä voi sitä estää. Aikaisemmin hahmottelemasi viesti oli kyllä aivan liian virallinen, anteeksipyytelevä ja psykologisoiva. Riittää, kun sanot, että sovitaan seuraavalla kerralla vähän aiemmin, olisi kyllä kiva nähdä.
Outoa on myös, että tunnut itse loukkaantuvantuvan ex tempore -pyynnöstä. Ei sinun tarvitse siitä päätellä, että sinun on oltava käytettävissä, sinun suunnitelmasi eivat ole tärkeitä, et ole erityinen jne. Olisit iloinen, kun kaveri ottaa yhteyttä. Korostan edelleen, ei sen ole pakko sopia ja voit hyvin kieltäytyä sen kummemmin selittelemättä. Lopeta ylitulkitseminen, vatvominen ja kaverin puolesta tunteminen.
Törmäsin tähän keskusteluun kun itse pohdin vastaavaa teemaa juuri. Meinaa mennä hermot kavereihin, kun mitään ei voida sopia etukäteen extempore tapaamiset on mulle usein hankalia.
Miksi ennalta sopiminen tuntuu olevan useille punainen vaate? Mulle ystävät on todella tärkeitä ja haluan antaa heille aikaa - juuri näin pyrin tekemään suunnittelemalla menojani! Mutta ei, se on monesta tylsää ja outoa... No, monet kavereistani ovat sinkkuja ja lapsettomia. Ehkä he ymmärtävät joskus vielä...
No mä tykkään ennakoida menoja, ainakin useimmiten arjessa ei onnistu treffit kavereiden kanssa tosta noin vaan. Sinkku -ja opiskeluajat oli erilaista, mut kun on aika kortilla muutenkin työn, harrastusten ja parisuhteen hoitamisen kanssa niin paljon mukavampaa on sopia etukäteen koska näen ystäviä. Näin pystyn antamaan heille aikaa ja panostamaan ystävyyssuhteisiin. Jos ei kaverit tätä ymmärrä niin antaa olla, ei tässä mitään teinejä enää olla.
Mielenkiintoinen keskustelu vaikka aloitus olikin vanha.
Nykyajan ihmiset on niin sitoutumiskammoisia ettei edes ystävien tapaamisiin voida sitoutua. Pitää mennä niin fiiliksen mukaan et kaikki sovitaan vasta viime tipassa. Todella ärsyttävää.
Tämä ketju tuli vastaan, kun googletin kohtalotovereiden kertomuksia. Ahdistaa js ottaa suorastaan päähän, kun kaveri tänäänkin ehdotti tapaamista tyyliin "lähdetkö kahville NYT". Olen sanonut kuinka mua a) ahdistaa noin yhtäkkiset tapaamiset b) ne ei muutenkaan usein onnistu mulle. En voi järjestää elämääni noin. Miksi kaveri ei voi ymmärtää ja arvostaa sen verran, että kysyisi edes päivää ennen... Jos itse ehdotan keskiviikkona, että nähdäänkö perjantaina, on se hänelle liian aikaisin eikä halua sopia mitään. Hitto, en halua enää pitää koko puhelinta päällä kun niin ahdistaa tollanen! ☹ Ettekö te spontaanit ihmiset voisi ymmärtää, että toisi ahdistaa vaatimus extempore-tapaamista oikeasti todella paljon.
Lähen jos pääsen. Jos en pääse niin ymmärtää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin olen sanonut kavereilleni, että en pysty tekemään nopeita päätöksiä, joten kannattaa sopia asiat ajoissa. Hyvä ystäväni joskus naureskeleekin että voisiko ehdottaa tapaamista ensi viikonloppuna, vai menevätkö suunnitelmani aivan sekaisin, kun aikatauluja ei ole sovittu kk etukäteen. Mä kun en tykkää että edes kaupassakäynti pitää tehdä eri päivänä kun olen suunnitellut. Ei tuosta ole kukaan suuttunut.
Olisipa minullakin noin ihana ystävä, joka kunnioittaa toisen toiveita...
No mutta hitto soikoon, kun kyse ei ole siitä aina etten pääsisi vaan siitä, että inhoan lähteä jonnekin yhtäkkiä. Se on oikeasti kaltaiselleni ihmiselle erittäin stressaavaa. Pitääkö kaverille siis valehdella aina, että jotain on jo sovittu, kun en saa häntä ymmärtämään kuinka stressaavaa on se etten tiedä menojani yhtään etukäteen.
Olen kokenut myös rasittavana yhden kaverin myöhäiset kahviehdotukset tms. Se on ollut välillä työttömänä ja mulla taas vuorotyö ja opiskelu. En voi lähteä milloin vain.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:05"]
Jos tuollaista sattuu, niin itse yleensä juon reippaasti viinaa, viillän ranteeni auki, levitän päälleni maksalaatikkoa ja lähden sitten alasti juoksemaan kadulle ja huudan ja hakkaan kaikkia vastaantulijoita.
[/quote]
Nämä muut ymmärrän, mutta tuo maksalaatikon levittäminen on ihan liian levotonta!!! Onko Saarioisten vai HK:n maksalaatikkoa? Rusinoilla vai ilman ja entä laktoosi?
[/quote]
No vittu rusinoilla tietenkin ja saarioista?! Kuinka sairaaksi idiootiksi mua oikein luulit, että levittäisin päälleni RUSINATONTA maksalootaa? DAA!