Eikö teitä vuokra-asujat pelota vanhuus?
Jos vielä vanhana joudutte asumaan vuokralla miten pärjäätte eläkkeellänne?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 14:25"]
Oottehan te hienossa asunnossaNNE asuvat muistaneet elää niin, että jos potkaisette tyhjää, niin pääsette rajan takanakin hienoon asumukseen, ettekä sinne järkyttävään likaiseen matoiseen luolaan, joka on nykyisen designhuippukotinne täydellinen vastakohta. PS. Armahda köyhiä, älä ilku äläkä ylenkatso jne....
[/quote]
Pidä ongelmasi ihan omana tietonasi, ei paljon ateistia purista kuoleman jälkeiset tapahtumat.
Ei vuokralla asuminen tarkoita, etteikö omaisuutta voisi olla muuten. Muutetaan se muu omaisuus sitten vaikka eläkkeellä omistusasunnoksi, jos selviäminen on siitä kiinni.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 14:26"]
No miten tämä poikkeaa osakkeesta? Kyllä sielläkin taloyhtiö huolehtii asunnon ulkopuoliset viemärit auki.
[/quote]
Ei poikkeakkaan. Osakkeessa maksat yhtiövastiketta näissä asioissa. Itse viittasin enemmän omakotitaloasumiseen, jossa sitten maksetaan ihan kaikki itse ja siitä voi tulla kova paukku, toisin kuin vuokralla tai yhtiövastikkeessa. Yhtiövastike voi myös nousta hirveästi vaikka putkiremontin takia. Vuokrankorotus on kuitenkin indexiin sidottu, niin ei putkirempat paljoa vuokraa nopeasti nosta.
En joudu asumaan. heti kun penskat muuttavat pois, muutan miehen luokse maalle.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 13:20"]
Kato kun ei kannata ostaa omaa, vuokra-asuntoon saa asumistukea!
[/quote]
Perusteena vähän heikko. Omistusasuntoonkin voi saada yhtälailla asumistukea.
No tota. Nyt asun vuokralla, mutta saatanpa jopa ostaa oman ennen eläkeikää! Kas kun asumismuoto ei aina ole mikään identiteetin osa.
En kai mä ainakaan ole vielä niin pitkälle elämää edes ajatellut, oon kyllä joskus miettinyt että sitten kolmikymppisenä olis kiva muuttaa johonkin omakotitaloon, mutta tuskinpa siinäkään loppuikää asuisin. Oikeestaan nyt ku miettii nii eläkkeellä vois olla ihan mukava muuttaa jonnekkin ulkomaille, ainakin silleen aina talveksi :)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 14:25"]
Oottehan te hienossa asunnossaNNE asuvat muistaneet elää niin, että jos potkaisette tyhjää, niin pääsette rajan takanakin hienoon asumukseen, ettekä sinne järkyttävään likaiseen matoiseen luolaan, joka on nykyisen designhuippukotinne täydellinen vastakohta. PS. Armahda köyhiä, älä ilku äläkä ylenkatso jne....
[/quote]
Pidä ongelmasi ihan omana tietonasi, ei paljon ateistia purista kuoleman jälkeiset tapahtumat.
[/quote]
Oletko sitä mieltä, että sananvapaus koskee vain ateisteja?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 13:48"]
Vuokrasta on myös helppo muuttaa pois ja vaihtaa itselleen sopivampaan asuntoon, vaikkapa senioritalosta.
[/quote]
Miten se omasta muuttaminen on muka hankalampaa? Vuokralla on irtisanomisaika, omassa ei. Haluaisin asua vanhuksena omassa juurikin asumisvarmuuden vuoksi. Vuokralta voi aina joutua muuttamaan vasten tahtoaan, omasta ei.
[/quote] hpöplöpö, olen kyllä nimenomaan omasta joutunut vasten tahtoani homeen vuoksi muuttamaan. Enkä muuten ole ainoa.
Ei varsinaisesti pelota. Mun vanhemmat maksaa nyt kallista putkiremonttimaksua eläkkeellä olessaan omistusasunnossa. Ja sitten on tulossa myös muita remonttimaksuja lisää. Etttä ei niin kamalan halpaa se omistusasuminenkaan ole. Vuokralla ollessa on vain vuokra ja se ei sentään vuosittain nuose yhtäkkiä montaa sataa.
Se että asun vuokralla ei tarkoita automaattisesti sitä että minulla ei ole omaisuutta kuten ap tuntuu kuvittelevan!
Omistusasunnosta ei välttämättä saa samaa pois kuin itse maksoi remontteineen. Kerrostalossa joutuu ainakin maksamaan vastiketta joka voi olla samansuuruinen kuin halvan vuokra-asunnon vuokra. Ok talossa ei välttämättä voi enää kovin vanhan asua joten muuttaa täytyy joka tapauksessa osaketaloon tai vuoralle ihan palveluidenkin takia (en ainakaan itse haluaisi kyhjöttää vanhusena ok-talossa jossain syrjässä ilman muita palveluita kuin kotihoito muutaman kerran päivässä). Vanhuksena nimenomaan täytyisi asua jossain ihmisten keskellä jotta pysyy elämässä kiinni ja yrittää käydä ulkona vaikka seniorikeskuksessa tms.
Vanhuuden turvaksi ei asuntoa kannata ostaa, liikaa mahdollisia muuttujia ja riskitekijöitä jos talouden kannalta miettii.
Vierailija kirjoitti:
Kato kun ei kannata ostaa omaa, vuokra-asuntoon saa asumistukea!
Mistä tiedät, onko asumistukea enää olemassakaan esim. 10 vuoden kuluttua?
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä vanhana joudutte asumaan vuokralla miten pärjäätte eläkkeellänne?
Toivottavasti samalla tavalla kuin 16-vuotiaana eläkkeen alkaessa.
Olen jo 40v ja mitä tässä enää pelkäämään, kuolema korjaa ihan kohta.
Ostaisimme asunnon mutta emme saa lainaa. Olen työtön ja mies DI työllistävällä alalla, netto 2400, yksi lapsi. Maksamme vuokraa 900 euroa kk myös silloin kun olin kotihoidontuella, jolloin monet ottavat lyhennysvapaata. Aina on vuokra maksettu ja muihin menoihin rahaa. Emme saa lainaa vaikka 100 000 euroa, emme edes aso- asuntoon, kun ei ole takaajia tai omarahaosuutta säästössä. Kuitenkin vuokra meillä on "varaa" maksaa. En tajua logiikkaa. Luottitiedot jne kunnossa molemmilla.
Ne jotka ihmettelevät ja huutelevat vuokra-asujille, ovat saaneet lainaa silloin ennen vuotta 2010, jolloin sitä saivat "kaikki" ja ilman vakuuksia. Joillain on todella paljon lainaa tosi pienillä tuloilla. Tällä hetkellä eivät saisi lainaa joten turha huudella. Asumme muuten kaupungin vuokra-asunnossa, ja kyllä, asuisin mielummin omistusasunnossa kun tänne ei kehtaa edes vieraita kutsua. Mutta minkäs teet, ei ole valinnanvaraa.
mitä pelkää tulevaa ,kun ei tästäkään päivästä tiedä. Pelko voi olla myös valinta, sitten vois pelätä kaikkea.
Oikestaan ei tulevaa voi ihan varmanpäälle rakentaa, elämä on Jumalan käsissä. On hyvä tiedostaa ja olla turvassa Jumalassa.:) Tietty on hyvä elämässä perusteita rakentaa,mutta ne ei sais olla liian turvan tunteen rakentamista vaan turva pitäs haluta saada jostain suuremmasta käsitteellisyydestä.:)Tosin tässäkin on vapaus valita.