Mikä asia ihmetytti synnytyslaitoksella? Äidit avautuvat
Kommentit (240)
Vauva saatettiin koska tahansa käydä hakemassa äidiltä selittämättä, että mihin se vietiin. En uskaltanut jättää lasta edes vessassakäynnin ajaksi, koska vieruskaverin lapsi käytiin hakemassa johonkin epämääräiseen tutkimukseen, josta ei tivaamisenkaan jälkeen suostuttu kertomaan mitään. Omakin vauvani olisi haluttu, mutta sanoin tulevani mukaan. Ei käynyt hoitajille, joten sanoin, että lääkäri voi tulla kertomaan tutkimuksesta tarkemmin, vauva ei lähde minnekään.
Kun imetys ei lähtenyt sujumaan heti, niin kätilö sanoi että aina voi antaa korviketta. Ei edes tarjonnut apua ja nihkeästi autettiin kun pyysin. Minut myös kotiutettiin vaikka olin todella heikossa kunnossa.
Naikkarilla kukaan ei tiennyt toistensa sanomisista, vaan tiuskittiin ja annettiin ristiriitaisia ohjeita, joille sitten pudisteltiin päätä. Ilmapiiri oli verenkarvainen hoitajien kesken, eikä jotkut äidit puhuneet minulle sanaakaan. Tämä siis vuonna 2005.
Ennemmin synnytän vaikka Kehäkolmosen varrelle seuraavan kerran kuin astun jalallanikaan tuohon laitokseen. Kättärillä saa kuulemma paljon paremman kohtelun. Mitä se nuivuus teiniäitejä muka auttaa? Ollaanko me silloin parempia äitejä jos meitä kohdellaan kuin roskaa? Enkä siis ENÄÄ ole teiniäiti, vaan OLIN.
Mulla oli jo vauva sylissä ja ajattelin että nyt se on ohi niin yhtäkkiä huoneessa olikin kasa opiskelijoita ja yks joka tikkas alapäätäni ja neuvo muita että näin sitten koitetaan täältä että meneekö ne tikit läpi tänne ja se sattu niinpaljon että vielä siinä vaiheessa mulla oli se kaasu toisessa kädessä ja vauva toisessa. Hoitaja oli todella kovakourainen eikä oikein tajunnu kuinka herkkä hetki siinä yläpäässä oli kun ensisynnyttäjä saa lapsensa ekaa kerraa syliin pitkän synnytyksen jälkeen. IKINÄ en enää synnytä naistenklinikalla.
Lähtiessä pois sain äidinmaitoa ja hoitaja sanoi että tämä on kallista. En ollut normaalitilassa joten en osannut sanoa mitään.
Otsikko on just sellainen, että kohta vastaavalla otsikolla luetaan Iltalehdestä tämmöinen "uutinen". Il-"toimittaja" copy-pastella täältä vetää kommentit ja noin - juttu valmis.
se pirun kipulääkkeiden ja lisämaidon panttaaminen ! vauva saa itkeä nälkäänsä. kun imetys ei onnistu ja sektioitu äiti pistetään yhden Burananan voimin marssimaan pitkin osastoa..
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:59"]Vauva saatettiin koska tahansa käydä hakemassa äidiltä selittämättä, että mihin se vietiin. En uskaltanut jättää lasta edes vessassakäynnin ajaksi, koska vieruskaverin lapsi käytiin hakemassa johonkin epämääräiseen tutkimukseen, josta ei tivaamisenkaan jälkeen suostuttu kertomaan mitään. Omakin vauvani olisi haluttu, mutta sanoin tulevani mukaan. Ei käynyt hoitajille, joten sanoin, että lääkäri voi tulla kertomaan tutkimuksesta tarkemmin, vauva ei lähde minnekään.
[/quote
APUA! Missä tää tapahtui?
Esikoiseni synnytys meni hyvin, kätilöt ihania. Osastolla jätettiin yksin aikalailla ja imetystä ei opetettu ja se mitä opetettiin oli tissistä repimistä. Vanhat kätilöt jäi mieleen kamalina, osastolla siis. Kaksi seuraavaa meni hyvin, en tarvinnu neuvoja ja sama se mitä siinä pyöri hommiaan hoidellen. Jos kysyin, sain vastauksen. Kolmannen synnytyksessä tiukka kätilö, käskevä. Mutta ehkä se oli juur hyvä, en valita.. Synnytys kesti vaan 3h :) menossa kohta neljättä ja viineistä kertaa taysiin synnyttään. Välissä 7v aikaa. Nyt vaadin imetykseen apua ja aijon sitä saada. Oon kerenny valmistua itse alalle ja osaan vaatia hoitoa. Vauvan hoitoon muuten en tarvi apua ja itse vauvani haluan hoitaa, mies saa sylitellä suihkuajat. Kohtelias olen muille äideille ehdottomasti, niinkun kaikille ihmisille muutenkin. :)
Se lisämaidon panttaaminen. Kahdesti on ollut sama juttu, vauva imee jopa tunnin sessioita ja homma päättyy huutoon, lopulta vauva nukahtaa itkuunsa ja herätessä on tärisevä. Sittenpä mitataan matalat sokerit, vauva on infektioseurannassa, otetaan labraa, kotiin pääsy vaan lykkääntyy. Ennen sokerin mittaamista ei saa antaa lisämaitoa kahteen tuntiin, sitä ennen pitää yrittää se pari tuntia imettää itkuista lasta ja sen jälkeen todetaan että voi voi ei sitä maitoa voi antaa nyt kun ne labrat on tulossa. Ihan alusta asti olen sanonut ettei rinnoista tule maitoa, mutta "kyllä se riittää, vaihda vaan toiselle rinnalle" ja matalien sokereiden jälkeen syyllistetään kun ei ole imettänyt tarpeeksi ja vauvaa pitäisi töniä hereille kun se ei jaksa kahden tunnin imemisen ja huudon jälkeen enää imeä. Tokan kohdalla osasin jo jemmata lisämaidot säästöön (kun tärinöiden takia sitä lopulta sai), jotta sokerin sai ylös ennen labroja ja vaadin nopeaa kotiuttamista. Kotona maito on noussut 4-5 päivän kohdalla.
Kättärillä olen molemmat poikani synnyttänyt (2012 ja 2013), kummallakaan kerralla ei hoitohenkilökunnasta mitään pahaa sanottavaa.
Vuonna 2013 tosiaan ei enään säästösyistä saanut toista kylpypyyhettä (joku tästä jo mainitsikin), tämä hiukan ihmetytti. Hoidin asian sillä, että mieheni toi minulle joka aamu kotoonta puhtaan pyyhkeen. Kuopukseni olisi kuulunut syntyä Jorvissa (muutimme kesken raskausajan jolloin lähin olisi ollut Jorvi), halsuin ehdottomasti kättärille ja olen päätökseen enemmän kuin tyytyväinen.
Koskaan eivät kätilöt tiuskineet tai muuta epäkohteliasta käytöstä. Ehdottivat myös itse että toisin pojan (esikoisen) kansliaan hoitoon, jotta pääsisin suihkuun rauhassa. En tarvinnut tätä palvelusta, mutta mielestäni todella ajattelevaista kätilöiltä.
Kätilö ei muistanut mainita pojan syntyneen avotarjonnassa. Seuraavana päivänä tuli sanomaan, että oli unohtunut ja ponnistaessa ei halunnut säikäyttää. Ihmettelin vaan muksun vinoa päätä! Tuli onneks ulos 20 min ponnistamisen jälkeen..
Tuntui että kaikki piti tehdä itse. Lapseni tarvitsi lisämaitoa 3 h välein ja joka kerta minun piti se hakea. Lisämaidon tarve oli hoitajilla tiedossa joten miksei joskus joku heistä olisi voinut sitä minulle tuoda samalla kun huoneessa käyvät.
Toinen ihmetyttävä asia oli töykeys. Minä ensikertalaisena ihmettelin yöhoitajalle ääneen että todellako vauva syö ja syö ympäri vuorokauden eikä juuri lainkaan nuku. Niin tämä matami ärisi minulle että "Minä olen ollut täällä 20 vuotta joten koita nyt vaan uskoa kun minä sanon tuon olevan normaalia". (Eikä edes ollut normaalia vaan vauva ei saanut minulta maitoa ja nälän vuoksi valvoi).
Nämä siis muistoja Kättäriltä parin vuoden takaa.
Jäikö sulle nyt ihan tosissaan paha mieli siintä että sua ei tervehditty? Me äidit ollaan koettu aikamoinen asia siellä synnärillä ja olen itse ainakin pahoillani jos mielessäni pyörii moni muu asia kun ventovieraille tervehtiminen.
Lapin keskussairaalassa oli aivan ihanat hoitajat. Näiden tarinoiden lukeminen saa vain minut pelkäämään uudestaan synnyttämistä, koska pelkään niiden sattuvan itsellekin...
Kumma miten monet tarvitsevat vauvat jääneet vaille lisämaitoa kun meille sitä oikein väkisin laitettiin Naikkarilla 2012 - vauva vietiin "sokerimittaukseen" (parin minuutin homma) äidin raskausdiabeteksen takia syntymäpäivänään ja oli annettu automaattisesti multa kysymättä heti lisämaitoa maha täyteen- ja mä odotin lähes tunnin tietoa että missä se vauva oikein viipyy ja mitä tapahtunut- sen takia sitten riittävä maidonnousu viivästyi- olisin halunnut itse imettää alkuun ja vain jos jäisi nälkäiseksi sitten lisämaitoa- huonekavereillakin tuntui olevan lisämaitoa koko ajan- toisin kuin 2 edellisellä kerralla ilman muuta imetys edellä mentiin- eikä tarvittu lisämaitoa kun saivat imeä tarpeen mukaan.
Toinen mikä oli muuttunut- hoitajat ihan pokkana että vaippa pitää vaihtaa ennen syöttämistä- vaikka meillä kaikki kolme just syötön yhteydessä tai jälkeen kakkasivat-miksi ihmeessä vaihtaa kuiva vaippa kun se kohta kakassa...
Ihme itkemistä. Olen itse synnyttänyt neljä lasta ja kaikki mennyt loistavasti. Aika paljon on kiinni ihan omasta itsestä. Synnyttäminenkin on nääs taitolaji.
Synnytyksen ponnistusvaiheessa, kun vauvan pää oli jo näkyvillä, kätilö sanoi minulle: "Täällä näkyy jo pää, haluatko kokeilla sitä kädelläsi?" Vastasin etten tosiaankaan halua kokeilla, sillä saattaisin pyörtyä ja pitihän siinä vielä jaksaa pusertaa loput vauvasta ulos!