Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisten tölväisyt suututtivat äidin: Miksi poika ei saa olla poika tavallaan?

Kommentit (297)

Vierailija
1/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:55"]

Teki mieli kommentoida mutta omalla nimellä en kehdannut. Nyt anonyymina voin purkaa mieltä! Puistossa oli nuori lapsi, ehkä 4v. Oli pitkä tukka letillä, oranssi paita ja farkut joissa kukkakuvioita. Sanoin pojalleni "nyt on tytön vuoro, odota", kun hän hinku keinuun. No, lapsen äiti tuli naamalle ja piti vuorisaarnan jonka voin tiivistää a) lapsi on poika b) minä olen paska ihminen. Pyysin anteeksi mutta huuto kesti ja kesti. Miksi äidit pukevat lapsen tytöksi ja sitten suuttuvat inhimmillisestä virheestä? Hei, haloo! En mä ilkeyttäni häntä tytöksi kutsunut mutta mitä helvettiä odotat letti + oranssi + kukka yhdistelmällä. Saatanan mielensäpahoittaja.

[/quote]

ennen kaikkea, mikä siinä tyttöydessä (ja naiseudessa) on niin pahaa, että pitää saada raivari jos poikaa luullaan - hyi sentään - tytöksi?

Vierailija
2/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin kertoa tähän ketjuun omia havaintojani turkulaisesta lapsimuodista. Minusta on ollut hauska seurata kuinka turussa näyttää toteutuvan ainakin jossain määrin sukupuolineutraali suhtautuminen ulkonäköön alle kouluikäisillä. Tytöillähän on muutenkin kaikenlainen ollut sallitumpaa. Mutta pojillakin alkaa näkyä isompi kirjo asioita päällä ja selvästi periaatteella "kun huvitti". On pinkkiä tennaria, siniseksi lakattuja kynsiä, pitkiä kiharoita hiuksia joissa pinni pitämässä hiukset pois silmiltä. Ja pojat ja tytöt tykkää my little ponysta siinä missä ryhmä hausta. Musta hirmu mukavaa eikä kenelläkään mitään kriisejä näytä sukupuolesta syntyvän.
.
Niin ja omaa lasta on pidetty niin tyttönä että poikana pienempänä. Ihan sama mulle. Lähemmille olen korjannut. Lähinnä tyyliin "niin siis tää poika on kaks vuotta". Ei tulis mieleenkään alkaa huutamaan kenellekään! Haluan kasvattaa sukupuolineutraalisti joten miksi minulle se sukupuoli olisi huudon arvoinen asia???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 07:58"]Heitänpä mielipiteeni tähän kekoon vielä. Minulla on kaksi poikaa. Pojilla paljon punaisia, keltaisia ja oransseja vaatteita. Toisella pitkähköt hiuksetkin ja tätä pienempää poikaa luullaan usein tytöksi. Molemmat siis alle neljävuotiaita. En kuitenkaan pukisi lapsilleni Hello Kittyä enkä leikkaukseltaan "tyttöjen vaatteita". Minusta poikien värit ovat silti aika ankeita jos niissä yksistään haluaa pysyä.

Oletan että mahdollinen sukupuoli- tai seksuaali-identiteetin poikkeama alkaisi tiedostua lapselle joskus tarha iän lopulla. Pyrkisin ehdottamaan mahdollisimman sukupuolineutraaleja vaatteita siinä tapauksessa. Antaisin lapselle lisäaikaa ilman leimautumisen pelkoa. Me ihmiset olemme laumaeläimiä ja julmia sellaisia. Jos lapsi on homo tai muuhun vähemmistöön kuuluva, ei siihen vaatetuksella voi vaikuttaa. Toivoisin lapsistani heteroita ihan sen takia, että olen omassa lähiympäristössäni nähnyt että seksuaalivähemmistöön kuuluminen tuo mukanaan usein ongelmia myös mielenterveyden kanssa. Varmasti pääasiassa tämän laumaan kuulumisen ongelmien kanssa. Haluaisin nähdä maailman, jossa ketään ei kiusattaisi. Sellaisessa en valitettavasti silti elä. Jos poikani myöhemmin haluavat pukeutua mekkoon tuen heita taatusti (joskin raskain sydämin). 

Minusta on ongelmallista että tämän mekkoon pukeutuvan pojan vanhemmat haluavat tehdä pojastaan nettikuuluisan jo niin pienenä. Nimi jää internetin muistiin ja yläasteella mekkoilu voi olla jo historiaa. Muu maailma ei sitä silti unohda. Ehkä olisi ollut parempi vaan keskittyä niihin pieniin arkipäivän taisteluihin eikä aloittaa sotaa jota ei voi voittaa. Valitse taistelusi on oma mottoni.

Kaikkea hyvää pojalle ja hänen vanhemmilleen jokatapauksessa. Kaikki me haluamme lapsillemme vain parasta. 
[/quote]

Aamen!

Vierailija
4/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julmat vanhemmat uhrasivat lapsensa somessa! Netti muistaa vaikka pinnit olisivat jääneetkin lipastoon pienellä.

Vanhempien erikoisuuden tavoittelua sanon minä.

Vierailija
5/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:06"]Meidän 4v ei edes tiedä, että on olemassa HelloKitty hiuspinnejä tai muita hiuskoristeita. Siksi hän ei osaa niitä haluta. Ei hän osaa haluta röyhelöistä aurinkovarjoakaan, koska ei sellaisesta tiedä. Sen sijaan hänellä on vankka käsitys siitä, että paidassa pitää olla kaulukset, koska isänkin paidassa on. Paljonko me aikuiset teemme lapselle näitä "hän halusi valita tämän" -tilanteita omista lähtökohdistamme käsin? Ja onko se aina lapselle parhaaksi? Jos vanhempi ei ota kenkäkaupan ylähyllyltä soivia ja vilkkuvia lenkkareita esiin ja kysy lapselta, että eikö ole hienot, niin syntyykö lapselle koskaan tarvetta niitä saada? [/quote] Monella poikalapsella on siskoja, serkkutyttöjä, kaverityttöjä. Minusta on vähän kummallista jos olet onnistunut pitämään lapsesi täysin erossa tytöistä.

[/quote]

Lapseni on tyttö. Hän ei nähtävästi tiedä sitä, koska vastauksesi perusteella tytöillä on tarve saada kertomiani asioita. Huomaatko oman stereotypisen käsityksesi tytöistä ja pojista?

[/quote]

oletin häntä pojaksi, siksi että se olisi ehkä vielä jotenkin ymmärrettävissä ettei hän tiedä mitä tyttökrääsää on olemassa. Tytön kohdalla se on vielä oudompaa. Eikö lapsella ole kavereita, vai miten hän voi muka välttyä näkemästä kaikkea sitä mitä pikkutytöillä niin yleisesti on? Ei siinä mitään jos ei niitä halua, mutta tuo nyt vain on outo väite ettei tietäisi niitä edes olevan.

[/quote]

Lapsi on perhepäivähoidossa, ryhmässä on 2 poikaa ja 1 pieni tyttö. Hoitaja kasvattaa ns. neutraalisti eli ei tee eroa tyttöjen ja poikien välillä. Minä en erikseen harrasta tyttöjen juttuja lapseni kanssa, emme käy shoppailemassa helyjä ja koruja tms. Lapseni on varmaan nähnyt hiuspinnejä ja ponnareita ja ties mitä, mutta hänelle pinni on sellainen ruskea, näkymätön pidike eikä koristeltu krääsä.

Ymmärrätkö: lapsi ei tarvitse kaikkea sitä, minkä äiti näkee ja tunnistaa. Iso osa lapsista ei ilman vanhempien avustusta keksi tarvitsevansa kimallemekkoa tai huulipunaa. Jos lapselle sanoo joka aamu, että laitetaanko sullekin huulipunaa niin todennäköisesti lapsi sanoo, että joo. Jos ei yhtenäkään aamuna kysy, niin menee aika kauan ennen kuin lapsi keksii, että hänkin sitä haluaa.

Vierailija
6/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi neljävuotiaalla pitää olla seksuaalinen identiteetti? :O

Vierailija
7/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman tehtävä on suojata lasta. Mitä se äiti kuvitteli, että voi muuttaa maailmaa pukemalla pojan tyttöjen vaatteisiin? Pitäis miettiä omaa lasta eikä sen kustannuksella saada syy olla vihainen koko yhteiskunnalle. Jos maailma on tietynlainen, olisko vaan helpompi elää sen mukaan kuin pelleillä oman lapsen kustannuksella? Huoh. Mä ainakin teen kaikkeni ettei mun lapset joudu kiusatuksi. Jopa selitän, ettei kaikki ymmärrä miksi pojan on sopimatonta käyttää tyttöjen vaatteita. Kotona sitten voi olla vapaammin.

Vierailija
8/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tässä vanhempi on työntämässä pokansa bussin alle ja erittäin lujaa! Kyllä jokainen aikuinen pystyyy tajuamaan että mitä tapahtuu jos ssinä viet pojan kouluun hame päällä tai saparot tukassa! Nuo tyttöleikit pitäisi tiukasti jättää kotiin ja neljän seinän sisään,tai suvun pariin, mutta kun kouluun tai harrastukseen menee niin jotain neutraalia ylle. Jossakin vaiheessa kun poika joutuu ottamaan sen pojan roolin kuitenkin, kun koulussa jaetaan lapset liikuntatunneilla kahteen ryhmään. Oikein pinkki urheiluasu vai mikä luistelupuku (en saanu selvää tosta jutusta)?? Aivan tahallista ongelmien hakemista! Provosointia vanhemmilta! Lapsi huostaan että saa terveen lapsuuden!

Vierailija
9/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessähän on siis monisukupuolisen vekaran äiti Mari Niinikoski, joka on pukenut poikansa transuksi. Ei lapset vaatteitaan osta tai edes valitse vaan kyllä vanhemmat sen tekee. Ei tää ole muuta kun viherajattelun sokaisema keski-ikäinen eukko, joka ei saa enää muulla tavalla huomiota, niin sitten sitä kerjätään lapsen avulla. Vauva-palstan tyhjäpäät on tietysti innoissaan tälläsistä.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/aiti-tuskastui-aikuisten-pilkasta-pinkkiin-pukeutuva-4-vuotias-poikani-ei-ole-drag-queen-han-on-lenni/5150720

Vierailija
10/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:40"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:55"]

Teki mieli kommentoida mutta omalla nimellä en kehdannut. Nyt anonyymina voin purkaa mieltä! Puistossa oli nuori lapsi, ehkä 4v. Oli pitkä tukka letillä, oranssi paita ja farkut joissa kukkakuvioita. Sanoin pojalleni "nyt on tytön vuoro, odota", kun hän hinku keinuun. No, lapsen äiti tuli naamalle ja piti vuorisaarnan jonka voin tiivistää a) lapsi on poika b) minä olen paska ihminen. Pyysin anteeksi mutta huuto kesti ja kesti. Miksi äidit pukevat lapsen tytöksi ja sitten suuttuvat inhimmillisestä virheestä? Hei, haloo! En mä ilkeyttäni häntä tytöksi kutsunut mutta mitä helvettiä odotat letti + oranssi + kukka yhdistelmällä. Saatanan mielensäpahoittaja.

[/quote]

ennen kaikkea, mikä siinä tyttöydessä (ja naiseudessa) on niin pahaa, että pitää saada raivari jos poikaa luullaan - hyi sentään - tytöksi?

[/quote]

Ihmisen perusmallihan on edelleen mies, ja nainen on maailman n*ekeri.

Vierailija
11/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:19"]

Miksi neljävuotiaalla pitää olla seksuaalinen identiteetti? :O

[/quote]

Niinpä!

Tuon ikäisenä oma poikani rakasti punaista, tykkäsi nukkeleikeistä, koska oli juuri tullut itsekin isoveljeksi ja hänen huoneessaan oli iso nukkekoti, jolla leikittiin ahkerasti. Joku törppö joskus naureskeli, että miten pojalle on vauvanukkeja ja nukkekoti hankittu. Itse heräsin vasta siinä kohtaa miettimään, että onko siinä jotain kummallista. Mutta enpä edelleenkään keksi, miten nuo lelut tai punainen väri pojan vaatteissa olisivat mitenkään liittyneet hänen seksuaalisuuteensa. Melko heikko itsetunto ja jonkinlaisia ongelmia oman seksuaalisuutensa kanssa täytyy olla sellaisella aikuisella, joka noilla perusteilla luokittelee pikkulapsen johonkin kategoriaan. Ei pieni lapsi vielä tiedä, että osa aikuisista on päättänyt, että on sellaisia asioita kuin tyttöjen ja poikien värit ja lelut.  

Vierailija
12/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:38"]Kyseessähän on siis monisukupuolisen vekaran äiti Mari Niinikoski, joka on pukenut poikansa transuksi. Ei lapset vaatteitaan osta tai edes valitse vaan kyllä vanhemmat sen tekee. Ei tää ole muuta kun viherajattelun sokaisema keski-ikäinen eukko, joka ei saa enää muulla tavalla huomiota, niin sitten sitä kerjätään lapsen avulla. Vauva-palstan tyhjäpäät on tietysti innoissaan tälläsistä.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/aiti-tuskastui-aikuisten-pilkasta-pinkkiin-pukeutuva-4-vuotias-poikani-ei-ole-drag-queen-han-on-lenni/5150720
[/quote]Jännä juttu, kun yleensä sukupuolineutraaliutta puolustavat koulutetut naiset. Elämänkoululaiset puolestaan... Mutta ilmeisesti AV:lla "tyhjäpäät" tuntevat mm. sukupuolentutkimusta ja sosiologiaa. Ei siinä mitään.

Vierailija
13/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:55"]Teki mieli kommentoida mutta omalla nimellä en kehdannut. Nyt anonyymina voin purkaa mieltä! Puistossa oli nuori lapsi, ehkä 4v. Oli pitkä tukka letillä, oranssi paita ja farkut joissa kukkakuvioita. Sanoin pojalleni "nyt on tytön vuoro, odota", kun hän hinku keinuun. No, lapsen äiti tuli naamalle ja piti vuorisaarnan jonka voin tiivistää a) lapsi on poika b) minä olen paska ihminen. Pyysin anteeksi mutta huuto kesti ja kesti. Miksi äidit pukevat lapsen tytöksi ja sitten suuttuvat inhimmillisestä virheestä? Hei, haloo! En mä ilkeyttäni häntä tytöksi kutsunut mutta mitä helvettiä odotat letti + oranssi + kukka yhdistelmällä. Saatanan mielensäpahoittaja.
[/quote]

Ääliö, voit sanoa myös että "nyt on toisen vuoro".

Vierailija
14/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:55"]Teki mieli kommentoida mutta omalla nimellä en kehdannut. Nyt anonyymina voin purkaa mieltä! Puistossa oli nuori lapsi, ehkä 4v. Oli pitkä tukka letillä, oranssi paita ja farkut joissa kukkakuvioita. Sanoin pojalleni "nyt on tytön vuoro, odota", kun hän hinku keinuun. No, lapsen äiti tuli naamalle ja piti vuorisaarnan jonka voin tiivistää a) lapsi on poika b) minä olen paska ihminen. Pyysin anteeksi mutta huuto kesti ja kesti. Miksi äidit pukevat lapsen tytöksi ja sitten suuttuvat inhimmillisestä virheestä? Hei, haloo! En mä ilkeyttäni häntä tytöksi kutsunut mutta mitä helvettiä odotat letti + oranssi + kukka yhdistelmällä. Saatanan mielensäpahoittaja.
[/quote]

Ääliö, voit sanoa myös että "nyt on toisen vuoro".
[/quote]

Voi elämä!!!

Vierailija
15/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja lapsi oppii olemaan joku special case, jolle vaaditaan joka paikassa erityiskohtelua tai noustaan barrikadeille kailottamaan niinkuin limpputaikina. Ei kiitos, maailma on jo muutenkin tarpeeksi sekaisin. Kotona mukelo pukekoon vaikka äitinsä alushousut jalkaansa, jos asia on niin tärkeä olevinaan.

Vierailija
16/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:46"]

Miksi lapset ei saa olla rauhassa lapsia? Usein nämä sukupuolineutraaliutta fanaattisesti korostavat ovat itse ahdasmielisempiä ja tämä meidän peruspekkapoika joka tykkää autoista ja sinisestä on joku lokeroon tungettu lapsi. Minulle ihan sama miten omat lapsenne kasvatatte mutta jos erehdyn kutsumaan Havuruska-lastanne hiusten tmv perusteella tytöksi/pojaksi niin ei silmille tarvitse tulla.

[/quote]

Pakko vielä puuttua tähän keskusteluun, eilen jo ajattelin että antaa olla. 

Meillä asuu neljävuotias Perus-Peppi. Hän Rakastaa isolla R:llä Disneyn keijuja ja prinsessoja, hän jaksaisi katsoa balettia Youtubesta vaikka aamusta iltaan. Hänen päiväpeittonaan on Prinsessa-peitto ja hänen lempipaitansa on Sofia-paita. Ja minä olen kuullut tällaisia huokailuja: 

huh, onneksi meille ei tullut prinsessa-vaihetta ja 

onneksi meillä ei haluta pukea mitään pinkkiä päälle. 

Siinä minä sitten mietin että mitä hemmettiä, samalla kun Perus-Peppimme kiipeää puuhun, hyppää sieltä alas niin että mekkoon tulee palkeenkieli, juoksee meidän ohi karjuen kuin mikäkin hirviö ja huutaa englanniksi juu känt käts mii! Ja sitten tulee kommentti: no osaa se sentään leikkiä muutakin. 

Ihan oikeasti aikuiset ihmiset! Miksi näin? 

Ja entäs Pepin isoveli? Herkkä poika, joka kuitenkin ihastui Tähtien sodan maailmaan ja osaa pelata pleikkaria paremmin kuin äitinsä (joka on nörtti, siinäkin on ollut ihmisillä sulattelemista). Poika, jolla on punaiset hiukset (sitäkin voivoteltu, että mitenhän tuo isompana saa naisia), joka on hoikka, notkea ja ketterä kuin balettitanssija. Ja joka myös tykkää katsoa balettia, koska siskokin katsoo. Poika, joka itse rakastaa punaista ja oranssia ja joka tykkää leikkiä nukeilla päiväkotia ja joka haluaa aina kynsilakkaa kun minullakin on. Kynsilakkoja kommentoi hänen saman ikäinen kaverinsa näin:

Ooksä tyttö kun sulla on tota? Hahahaahaa, meidän äitillä on kynsilakkaa mutta iskä ei ikinä laittais!

Ihan oikeasti, aikuiset ihmiset! 

Menkää itseenne. Ongelma on teidän päänne sisällä, ei lasten. Itse olin kotiäitinä kolme vuotta ja siinä ajassa ehdin kuulla kaikenlaista, ja kyllä ne asenteet istuu joissakin tiukassa. Yksi ei pue kaksostytöilleen turkoosia, koska se on poikien väri. Yksi ei anna poikiensa kokeilla kynsilakkaa ja oli hieman harmistunut että hänen poikansa keksivät sitä haluta, koska minun pojallani oli sähkönsiniset varpaankynnet. 

Ja tämä sukupuolineutraalius. Itse en sillä tarkoita sukupuolen peittämistä vaan rajojen häivyttämistä. Että ei ole tyttöjen leikkejä ja poikien värejä, ei ole tyttöjen harrastuksia ja poikien juttuja. Että pojat ei todellakaan ole vain poikia ja että tytöt on prinsessoja jos siltä tuntuu. Jos muutama ihminen vie neutraaliuden äärimmäisyyksiin, ei sitä tarvitse vetää mukaan tähän keskusteluun. 

ps. Minusta tuo neljävuotias poika kenestä tässä puhutaan, on ihan itse valinnut ne Hello Kittynsä kenties siskon tavaroista, eikä niin että hänen äitinsä niitä hänelle tyrkyttäisi. Hänen äitinsä ON rohkea, koska hän ei ota sitä Hello Kitty-paitaa pois vaan antaa olla. 

Vierailija
17/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tässä kysyin 9v lapsiltani ja heidän kavereiltaan (10 kpl, ikähaarukka 6-10v tyttöjä ja poikia), että mitä mieltä he olisivat saman ikäsestä pojasta joka pukeutuisi hameeseen, tykkäisi pinkistä väristä tai leikkisi nukeilla?

Arvatkaapas mitä lapset vastasivat?

Vierailija
18/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotias on eri asia, kuin kouluikäinen. Koittakaa nyt ymmärtää! Neljävuotiaalla ei ole mitään käsitystä ns. oikeasta ja väärästä, eikä hänen maailmaansa mahdu muuta kuin että "tämä on kiva otan tämän".

Tässä puhutaan neljävuotiaasta pienestä lapsesta! Painakaa se nyt paksuihin kalloihinne. 

Vierailija
19/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:05"]

Juuri tässä kysyin 9v lapsiltani ja heidän kavereiltaan (10 kpl, ikähaarukka 6-10v tyttöjä ja poikia), että mitä mieltä he olisivat saman ikäsestä pojasta joka pukeutuisi hameeseen, tykkäisi pinkistä väristä tai leikkisi nukeilla?

Arvatkaapas mitä lapset vastasivat?

[/quote]

Se riippuu ihan siitä, miten olet heidät kasvattanut ja mitä kertonut naiseudesta ja mieheydestä.

Vierailija
20/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:09"]

4-vuotias on eri asia, kuin kouluikäinen. Koittakaa nyt ymmärtää! Neljävuotiaalla ei ole mitään käsitystä ns. oikeasta ja väärästä, eikä hänen maailmaansa mahdu muuta kuin että "tämä on kiva otan tämän".

Tässä puhutaan neljävuotiaasta pienestä lapsesta! Painakaa se nyt paksuihin kalloihinne. 

[/quote]

Miten se eroaa kouluikäisestä???? Lapsi on lapsi ja heijastaa sitä käsitystä mikä hälle OPETETAAN muista ihmisistä oli ikä sitten mitä tahansa.

Kasvata se lapsesi jo pienestä pitäen kohtaamaan erilaisuutta niin muilta kuin itseltäänkin niin ei tarvitse sitten isompana ihmetellä kun sulla on KIUSAAJA kodissasi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän