Kuka enää viitsii ostaa epäeettisiä, epäekologisia halpavaatteita?
Mua alkoi suoratsaan ahdistaa tänään kun kuljin muutaman vaatekaupan läpi. Ne rytkyt ensinnäkin haisevat ihan kammottavalle kemikaalijätteelle ja kaiken lisäksi tietää että ne ei montaa pesua käyttökelpoisena pysy. Tehdastyöläisten oloja ei viitsi edes alkaa ajatella...
Kuka enää ostaa tuollaisia nykypäivän rytkyjä, ellei ole ihan välttämätön pakko?
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:14"]Itse olen vähentänyt minimiin uusien vaatteiden oston, käytän vanhat loppuun ja ostelen jonkin verran kirppikseltä. Halpatuonti on vastenmielinen ilmiö.
[/quote]
Ootteko muuten pistänyt merkille, että kirppiksiltä löytyy pajon hm:n hyväkuntoisia lastenvaatteita? Meilläkin on nyt yksi hm:n paita jo toisella tytöllä käytössä ja pari kertaa viikossa pestään kun on yksi tytön lemppareista. Saatiin vieläpä naapurilta, joka sai toiselta naapurilta.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:27"]
Mulla on itseasiassa jopa 10 vuotta vanhoja h&m:n ehjiä vaatteita.. Ihan hyväkuntoisia ja ollut halpoja sillonkin.
Ja pakko sanoa, että kyllä mulla on muutenkin hm:n vaatteet kuosissa pysynyt paremmin kuin monet muut. Tosin enpä mitään erityisen kalliita vaatteita käytä muutenkaan.
[/quote]Täsmälleen sama juttu. Hyviä tuotteita on löytynyt aina kun tarvitsee ja kun vähän valitsee mitä ottaa, niin pärjää hyvin vuosia. Nytkin minulla on h&m:n lyhyt vihainen kesäpaita päällä. Se on ostettu ainakin viisi vuotta sitten ja käynyt monen monta kertaa pesussa ollen kuitenkin vieläkin kuin uusi. Ostin samanlaisia eri värisävyillä pari kappaletta samantien kun oli niin kivan näköinen.
Me joilla ei ole rahaa parempiin.
jos ostaa h&m:ltä vaatteen, jota käyttää monta vuotta, se on parempi kuin ostaa joka kuukausi uutta. monet sanoo, että 5-10-vuotta sitten hm-vaatteiden laatu oli parempaa kuin nykyisin, koska puuvillan hinta oli matalampi kuin nykyään.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:47"]Kertokaas mulle ne kaupat, joista löytyy halvalla? kyllä hinnat hirvittää meikäläistä, jos jotain uutta koitan löytää. Kaikki vaatteet kirpparilta nyt ja todennäköisesti jatkossakin. En todellakaan maksa H&M-lumpusta täyttä hintaa, kun ei kestäkään mitään.
[/quote]
Suomalainen haluaa kympillä paidan ja luulee, että sillä saa kankaan ja työn maksettua.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:47"]Kertokaas mulle ne kaupat, joista löytyy halvalla? kyllä hinnat hirvittää meikäläistä, jos jotain uutta koitan löytää. Kaikki vaatteet kirpparilta nyt ja todennäköisesti jatkossakin. En todellakaan maksa H&M-lumpusta täyttä hintaa, kun ei kestäkään mitään. [/quote] Suomalainen haluaa kympillä paidan ja luulee, että sillä saa kankaan ja työn maksettua.
[/quote]
Juu en luule. Siksi ostan kirppareilta, kun ei ole varaa eikä haluja maksaa uutta hintaa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:47"]Kertokaas mulle ne kaupat, joista löytyy halvalla? kyllä hinnat hirvittää meikäläistä, jos jotain uutta koitan löytää. Kaikki vaatteet kirpparilta nyt ja todennäköisesti jatkossakin. En todellakaan maksa H&M-lumpusta täyttä hintaa, kun ei kestäkään mitään. [/quote] Suomalainen haluaa kympillä paidan ja luulee, että sillä saa kankaan ja työn maksettua.
[/quote]
Mitä tapahtuu niille halpisduunareille jos työt loppuu? Eivät pysty elättämään perheitään eikä ole minkäänlaista sosiaaliturvaa. Onko se sitten oikeudenmukaista hommaa lopettaa näitten tuotteiden ostamisen?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:50"]
[/quote]
Mitä tapahtuu niille halpisduunareille jos työt loppuu? Eivät pysty elättämään perheitään eikä ole minkäänlaista sosiaaliturvaa. Onko se sitten oikeudenmukaista hommaa lopettaa näitten tuotteiden ostamisen?
[/quote]
Keksivät toisen tavan tienata? Miten Suomessa ollaan joskus pärjätty? Kyllä maailman pitää jossain vaiheessa mennä siihen pisteeseen, että kaikilla maailman ihmisillä on mahdollisuus oikeudenmukaisempaan elämään. Ei se elämä nytkään ole oikeudenmukaista, mutta mitä luulet, olisiko parempi että kolmansien maiden työntekijät tekevät jatkossakin epäinhimmillisissä tiloissa töitä, vai olisiko sittenkin parempi, että olosuhteita pyritään muuttamaan paremmaksi?
Ei maailmasta työnteko lopu, ainoastaan työn olosuhteet muuttuvat.
Itse ennemmin ostan sitä käytettyä ja pyrin tätä kautta vähentämään kulutusta, jolloin omalta osaltani vaikutan siihen, että tehtaanomistajan on ajan myötä parannettava työntekijöiden oloja. Okei, hinnat nousee, mutta samalla nousee myös köyhempien elintaso jajaja....
On se vaikeaa asua hyvätuloisena länsimaailmassa, kun ei osata katsoa asiaa niin, että ihmisillä voisi olla työpaikka JA inhimmilliset työolot.
No esim. minä. Tutkin huolella materiaalit ja pesuohjeet, tutkin saumat ja ompeleet, hiplaan kangasta, sovitan ja sovitan uudestaan, mietin ja mietin, en sorru sesonkimuotiin joka on aina huonolaatuisempaa, ja siten valkkaan parhaat päältä. Edelleen esim HM:stä löytyy hyviä kestäviä vaatteita halvalla kun näkee vaivaa. Itse asiassa se on aika hauskaa. Opiskelijan mulla ei ole varaa kalliita vaattetia.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:50"]
[/quote]
[/quote]
Keksivät toisen tavan tienata? Miten Suomessa ollaan joskus pärjätty? Kyllä maailman pitää jossain vaiheessa mennä siihen pisteeseen, että kaikilla maailman ihmisillä on mahdollisuus oikeudenmukaisempaan elämään. Ei se elämä nytkään ole oikeudenmukaista, mutta mitä luulet, olisiko parempi että kolmansien maiden työntekijät tekevät jatkossakin epäinhimmillisissä tiloissa töitä, vai olisiko sittenkin parempi, että olosuhteita pyritään muuttamaan paremmaksi?
Ei maailmasta työnteko lopu, ainoastaan työn olosuhteet muuttuvat.
Itse ennemmin ostan sitä käytettyä ja pyrin tätä kautta vähentämään kulutusta, jolloin omalta osaltani vaikutan siihen, että tehtaanomistajan on ajan myötä parannettava työntekijöiden oloja. Okei, hinnat nousee, mutta samalla nousee myös köyhempien elintaso jajaja....
On se vaikeaa asua hyvätuloisena länsimaailmassa, kun ei osata katsoa asiaa niin, että ihmisillä voisi olla työpaikka JA inhimmilliset työolot.
[/quote]
Loppuu niiltä ruoka ja katto päänpäällä. Sitähän me niille halutaan. Kärsimystä, koska olemmehan me paaljon parempia kun meillä on sitä rahaaa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:42"]
En ainakaan minä. Ostan vaatteita harvakseltaan ja työvaatteitakin olen ostanut kirppiksiltä. Joku kirppiskonkari vaan sanoi, että kohta kirppiksetkin ovat täynnä halparoinaa, koska ne vanhan ajan hyvät vaatteet on ostettu loppuun pian.
[/quote]
kyllähän se niin on, että ei h&m-vaatteet kestä toiselle käyttäjälle hyvännäköisinä. sen sijaan joskus löytää kirppareilta peak performancen vaatteita, ja ne ovat usein uuden veroisia. eli merkki kyllä tuossa tapauksessa kertoo laadusta.
[/quote]Miksi vaatteiden pitäisi kestää monta käyttäjää? Itselleni ja lapsilleni minä vaatteita ostan, en kirpparilla myytäväksi. Kirppareilta on turha edes yrittää löytää ehjiä ja hyviä housuja vaikkapa alakouluikäiselle pojalle eikä minulla ole aikaa koluta mitään kirppareita jos voin mennä vaikka sitten sinne H&M:n kauppaan ja ostaa pojalle kerralla kolmet täsmälleen oikean kokoiset, ehjät ja hyvän näköiset housut.
[/quote]
Kuinka kauan sun pojalla kestää ehjänä ne H&M:stä ostetut? Meillä ainakin H&M:n vähänkään ohuemmasta kankaasta valmistetut vaatteet hajoaa järjestään lasten päälle, kun taas esim. vaikka Lidlin lastenvaatteet pysyy hyvänä ja ehjänä käyttökerrasta ja pesusta toiseen. H&M:n lastenvaatteissa on tapahtunut käsittämätön tason romahdus viime vuosina, vaikka hinta onkin pysynyt samana.
Ainakin lastenvaatteiden kohdalla olisi tosiaan kiva, jos osan vaatteista pystyisi kierrättämään edes saman perheen lapsilla.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:34"]
Mulla on itseasiassa jopa 10 vuotta vanhoja h&m:n ehjiä vaatteita.. Ihan hyväkuntoisia ja ollut halpoja sillonkin.
Ja pakko sanoa, että kyllä mulla on muutenkin hm:n vaatteet kuosissa pysynyt paremmin kuin monet muut. Tosin enpä mitään erityisen kalliita vaatteita käytä muutenkaan.
[/quote]Täsmälleen sama juttu. Hyviä tuotteita on löytynyt aina kun tarvitsee ja kun vähän valitsee mitä ottaa, niin pärjää hyvin vuosia. Nytkin minulla on h&m:n lyhyt vihainen kesäpaita päällä. Se on ostettu ainakin viisi vuotta sitten ja käynyt monen monta kertaa pesussa ollen kuitenkin vieläkin kuin uusi. Ostin samanlaisia eri värisävyillä pari kappaletta samantien kun oli niin kivan näköinen.
[/quote]
Vihainen paita. :) Anna sille suklaata jos se leppyis?
Mä ostan lasten vaatteet alesta, halppis-kaupasta tai kirppikseltä. Kasvavatkin niin nopeaa ettei mitään järkeä juoksennella merkkien perässä, ja ovat pysyneet nuo Tokmannininki vaatteet ehyinä.
Ulkovaatteisiin/kenkiin laitankin sitten vähän enrmmän.
[/quote]
H&M:n laatu ei ole nykyään ihan samalla tasolla kuin 10 v sitten...
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:01"]
Loppuu niiltä ruoka ja katto päänpäällä. Sitähän me niille halutaan. Kärsimystä, koska olemmehan me paaljon parempia kun meillä on sitä rahaaa.
[/quote]
Oikeasti olet sitä mieltä, että kolmansien maiden ihmiset ovat niin tyhmiä, että meidän pitää tekohengittää epäeettistä teollista tuottamista, jotta ne raukkaparat selviäisi hengissä? Sun mielestä kaikki ihmisoikeusjärjestöt tekevät ihan turhaa työtä, kun he koittavat jatkuvasti taistella isoja firmoja ja sitä rahanahneutta vastaan, että ihmiset voisivat saada työstään sellaista palkkaa, jotta voisivat elättää perheensä ilman, että joutuvat asumaan kommuunissa ja lähettämään palkkansa kauas pieneen kylään, jossa se perhe asuu?
sun mielestä on siis oikein, että tehtaanomistaja ei sijoita osaa tuotostaan parempiin työolosuhteisiin, vaan laittaa kaiken omaan taskuunsa? Sun mielestä maailman kuuluu pyöriä niin, että tuotto vain kuuluu repiä köyhien ihmisten selkänahasta, vaikka tutkimukset osoittaa, että paremmat työolosuhteet takaavat myös paremman tuottavuuden?
Ei, meidän ei kuulu tukea ajattelutapaa: "rikas tehtaanomistaja on onnellinen omistaja". Sen sijaan meidän pitäisi ajatella: "Tehtaanomistaja, jolla on myös tyytyväiset palkolliset, on onnellinen omistaja". Ja jälkimmäisen tehtaan omistaja on todennäköisesti pidempään onnellinen, kun omatuntokin on suhteellisen puhdas, vaikka rahaa valuukin taskuun.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:01"]
[/quote]
Oikeasti olet sitä mieltä, että kolmansien maiden ihmiset ovat niin tyhmiä, että meidän pitää tekohengittää epäeettistä teollista tuottamista, jotta ne raukkaparat selviäisi hengissä? Sun mielestä kaikki ihmisoikeusjärjestöt tekevät ihan turhaa työtä, kun he koittavat jatkuvasti taistella isoja firmoja ja sitä rahanahneutta vastaan, että ihmiset voisivat saada työstään sellaista palkkaa, jotta voisivat elättää perheensä ilman, että joutuvat asumaan kommuunissa ja lähettämään palkkansa kauas pieneen kylään, jossa se perhe asuu?
sun mielestä on siis oikein, että tehtaanomistaja ei sijoita osaa tuotostaan parempiin työolosuhteisiin, vaan laittaa kaiken omaan taskuunsa? Sun mielestä maailman kuuluu pyöriä niin, että tuotto vain kuuluu repiä köyhien ihmisten selkänahasta, vaikka tutkimukset osoittaa, että paremmat työolosuhteet takaavat myös paremman tuottavuuden?
Ei, meidän ei kuulu tukea ajattelutapaa: "rikas tehtaanomistaja on onnellinen omistaja". Sen sijaan meidän pitäisi ajatella: "Tehtaanomistaja, jolla on myös tyytyväiset palkolliset, on onnellinen omistaja". Ja jälkimmäisen tehtaan omistaja on todennäköisesti pidempään onnellinen, kun omatuntokin on suhteellisen puhdas, vaikka rahaa valuukin taskuun.
[/quote]
Jos nämä jäävät työttömiksi ja kukaan ei halua enää ostaa tuotteita jotka ovat valmistettu aasiassa niin kerro miten se helpottaa heidän asemansa? Jos niillä ei ole töitä niin eivät saa palkkaa ja kuolevat nälkään. Sekö on se sinun idea, että jos eivät elä eivät ole kenenkään rasitteena.
Jotta asiaan saatais oikeesti muutosta vaadittais erillaisia ratkaisuja
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:34"]
[/quote]Hahaa, ei mulla ole päällä lyhyt vihainen paita, vaan lyhythihainen paita. Autocorrect osaa ilahduttaa aina välillä.