Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka enää viitsii ostaa epäeettisiä, epäekologisia halpavaatteita?

Vierailija
01.06.2015 |

Mua alkoi suoratsaan ahdistaa tänään kun kuljin muutaman vaatekaupan läpi. Ne rytkyt ensinnäkin haisevat ihan kammottavalle kemikaalijätteelle ja kaiken lisäksi tietää että ne ei montaa pesua käyttökelpoisena pysy. Tehdastyöläisten oloja ei viitsi edes alkaa ajatella...

Kuka enää ostaa tuollaisia nykypäivän rytkyjä, ellei ole ihan välttämätön pakko?

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta lehdessä kirjoitettiin hiljattain, että niitä köyhiä bangladeshilaisia tehdastyöläisiä kohtaan sekään ei ole reilua, että heidän tekemänsä vaatteet jätetään ostamatta. Silloin he eivät näet saa sitäkään vähäistä palkkaa.

Vierailija
22/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:37"]

Toisaalta lehdessä kirjoitettiin hiljattain, että niitä köyhiä bangladeshilaisia tehdastyöläisiä kohtaan sekään ei ole reilua, että heidän tekemänsä vaatteet jätetään ostamatta. Silloin he eivät näet saa sitäkään vähäistä palkkaa.

[/quote]

totta, sen takia halpatuotanto onkin kaksipiippuinen juttu. tehtaat siirretään kohta muihin maihin, koska bangladeshissa ja muutenkin aasiassa ollaan jo tietoisempia oikeuksistaan ja työntekijät on järjestäytyneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan minä. Ostan vaatteita harvakseltaan ja työvaatteitakin olen ostanut kirppiksiltä. Joku kirppiskonkari vaan sanoi, että kohta kirppiksetkin ovat täynnä halparoinaa, koska ne vanhan ajan hyvät vaatteet on ostettu loppuun pian.

Vierailija
24/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta. Pari vuotta sitten ostelin halpisvaatteita paljonkin, kun ne olivat vielä ihan hyvälaatuisia ja kauniita, vaikka tietysti epäekologisia ja epäeettisiä silloinkin. Nyt kaupat on täynnä rumia rääsyjä. Onneksi mulla on iso vaatevarasto sieltä parin vuoden takaa, eikä kaikkia vaatteita oo tullut vielä edes pidettyä monta kertaa. Josko näillä selviäisin siihen saakka, että valikoimat paranevat joskus.

Vierailija
25/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas mulle ne kaupat, joista löytyy halvalla? kyllä hinnat hirvittää meikäläistä, jos jotain uutta koitan löytää. Kaikki vaatteet kirpparilta nyt ja todennäköisesti jatkossakin. En todellakaan maksa H&M-lumpusta täyttä hintaa, kun ei kestäkään mitään.

Vierailija
26/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:42"]

En ainakaan minä. Ostan vaatteita harvakseltaan ja työvaatteitakin olen ostanut kirppiksiltä. Joku kirppiskonkari vaan sanoi, että kohta kirppiksetkin ovat täynnä halparoinaa, koska ne vanhan ajan hyvät vaatteet on ostettu loppuun pian.

[/quote]

kyllähän se niin on, että ei h&m-vaatteet kestä toiselle käyttäjälle hyvännäköisinä. sen sijaan joskus löytää kirppareilta peak performancen vaatteita, ja ne ovat usein uuden veroisia. eli merkki kyllä tuossa tapauksessa kertoo laadusta.

Vierailija
27/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:17"]

Minä ostan edelleen, vaikkakin hieman omatuntoa kolkuttaa vaatteiden epäeettisyys...

Mutta itsekkäänä ja suht vähävaraisena kuluttajana haluan ostaa kauniita/hauskoja/yllättäviä/hienoja muotivaatteita, tykkään vaihdella vaatteita ja ostaa uusia vaatteita.. Mikä olisikaan tylsempää kuin ostaa jotkut "klassiset" (eli todella tylsät...) vaatteet ja pitää vain niitä samoja seuraavat 10 vuotta tai enemmän..

(saa alapeukuttaa, jos tuntee pakottavaa tarvetta)

[/quote]

on muitakin tapoja pukeutua kivasti kuin ostaa jatkuvasti uutta halpakaupoista. voi ostaa osan vaatteistaan kirppareilta (siellä usein jopa samat vaatteet jo myynnissä kuin mitä kaupoissa on). sitten ne perusvaatteet, joita käyttää pitkään (esim. valkoinen t-paita) voi ostaa joltain hiukan eettisemmältä vaatevalmistajalta (esim. r-collection tai nanso). ja asusteilla ja erilaisilla kampauksilla saa muokattua olemustaan paljon, aina ei välttämättä tarvitse uusia vaatteita, kun haluaa piristää lookiaan.

[/quote]

Jooo... mutta entäs kun ei käytä mitään ns. perusvaatteita? :D Esim. mainitsemasi "valkoinen t-paita" mulla ei oo varmaan ikinä aikuisiälläni ollut sellaista. En myöskään käytä "perusfarkkuja" tms. perusvaatteita. Eivät kuulu tyyliini.

Ja hiustyyli nyt muuttuu muutenkin, ja kampaukset päivittäin, että se siitä kampauksilla piristämisestä.

t. 8

Vierailija
28/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kallista kannata ostaa. Fläkki kun siihen tulee se on sen vaatekappaleen loppu. Kannattaa ostaa paljon ja halavalla ja vaihtaa aina sen mukaan kun ne hikentyy pilalle tai menee huonon näköiseksi 

Vierailija
29/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "H&M-vaate ei kestä" -teesi on kyllä aika erikoinen, kun kuluttajatesteissä kaikki vaatteet sukista pukuihin kestävät yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin vastaavat kalliit merkkituotteet. Tämä ei siksi voi olla argumentti. Tietysti voi kysyä onko eettistä kuluttaa tällä tavoin, mutta sen valinnan mielestäni jokainen tekee itse eikä moraalinen ylivertaisuus varmasti ole paras tapa vaikuttaa ihmisten arvoihin ja asenteisiin. 

Tietysti jos kuluttaminen on pakonomaista ja ostaminen itseisarvo eikä kaikkia vaatteita ehdi edes käyttää voi olla paikka tarkastella omaa kuluttamistaan, mutta tuskin tämä on suurikaan ongelma keskiverto kuluttajalle. Ja kuten monet täälläkin ovat tuoneet esiin, voi köyhällä todellakin olla tilanne, ettei vaihtoehtona ole valinta kalliin mutta kestävän ja halvan mutta huonon välillä. Jollei rahaa ole koskaan riittävästi kalliin ostamiseen, niin sittenhän ostetaan halpoja ilman että siinä tarvitsee paljoa kemikaalien tuoksuja pohtia.

Vierailija
30/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä omallatunnolla ostan, mutta katson vähän mitä ostan. Koskaan vaatteet eivät ole haisseet, päinvastoin kuin kirppareilla -kuka voi ostaa toisten riepuja? Yök ällötys. Vaatteet ovat kestäneet hyvin, ovat tarpeeksi kalliita jo nyt ja vaihtoehtoja löytyy + kokoja.

Vierailija
31/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kankaita laadun perusteella, paitaan popliinia ym.  Hinta tosiaan ratkaisee valmisvaatteessa.

Hyvä jos pystyisi noudattamaan jotain eettisyyttä, ajattelen näin että vaatteeseen on liitettävä ajatus että sille on käyttöä ja se kestää kauan.

Vierailija
32/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä. Kotihoidontuella kitkutteleva kotiäiti. Kiloja on imetyksen myötä pudonnut liki 15 kg, eikä kotona ja hiekkalaatikon reunalla tarvitse kummoiselta näyttää. Pakko on kuitenkin johonkin pukeutua. Kunhan työelämään palaan ja painokin normalisoituu, voi hankkia laadukkaampia vaatteita.

Vierailija
33/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:55"]

Tuo "H&M-vaate ei kestä" -teesi on kyllä aika erikoinen, kun kuluttajatesteissä kaikki vaatteet sukista pukuihin kestävät yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin vastaavat kalliit merkkituotteet. Tämä ei siksi voi olla argumentti. Tietysti voi kysyä onko eettistä kuluttaa tällä tavoin, mutta sen valinnan mielestäni jokainen tekee itse eikä moraalinen ylivertaisuus varmasti ole paras tapa vaikuttaa ihmisten arvoihin ja asenteisiin. 

[/quote]

oman kokemukseni mukaan on kyllä eroa, onko t-paita h&m:ltä vai filippa k:lta. kyllähän se h&m-paita pysyy päällä, mutta siihen tulee nyppyjä ja vanahtaa ja venähtää helpommin kuin kalliimpi. kankaiden laaduissa on kyllä eroja. merkki ei aina tosin takaa laatua.

Vierailija
34/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:51"]

[/quote]

kyllähän se niin on, että ei h&m-vaatteet kestä toiselle käyttäjälle hyvännäköisinä. sen sijaan joskus löytää kirppareilta peak performancen vaatteita, ja ne ovat usein uuden veroisia. eli merkki kyllä tuossa tapauksessa kertoo laadusta.

[/quote]Miksi vaatteiden pitäisi kestää monta käyttäjää? Itselleni ja lapsilleni minä vaatteita ostan, en kirpparilla myytäväksi. Kirppareilta on turha edes yrittää löytää ehjiä ja hyviä housuja vaikkapa alakouluikäiselle pojalle eikä minulla ole aikaa koluta mitään kirppareita jos voin mennä vaikka sitten sinne H&M:n kauppaan ja ostaa pojalle kerralla kolmet täsmälleen oikean kokoiset, ehjät ja hyvän näköiset housut.

Vierailija
35/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:17"]

Minä ostan edelleen, vaikkakin hieman omatuntoa kolkuttaa vaatteiden epäeettisyys...

Mutta itsekkäänä ja suht vähävaraisena kuluttajana haluan ostaa kauniita/hauskoja/yllättäviä/hienoja muotivaatteita, tykkään vaihdella vaatteita ja ostaa uusia vaatteita.. Mikä olisikaan tylsempää kuin ostaa jotkut "klassiset" (eli todella tylsät...) vaatteet ja pitää vain niitä samoja seuraavat 10 vuotta tai enemmän..

(saa alapeukuttaa, jos tuntee pakottavaa tarvetta)

[/quote]

on muitakin tapoja pukeutua kivasti kuin ostaa jatkuvasti uutta halpakaupoista. voi ostaa osan vaatteistaan kirppareilta (siellä usein jopa samat vaatteet jo myynnissä kuin mitä kaupoissa on). sitten ne perusvaatteet, joita käyttää pitkään (esim. valkoinen t-paita) voi ostaa joltain hiukan eettisemmältä vaatevalmistajalta (esim. r-collection tai nanso). ja asusteilla ja erilaisilla kampauksilla saa muokattua olemustaan paljon, aina ei välttämättä tarvitse uusia vaatteita, kun haluaa piristää lookiaan.

[/quote]

Jooo... mutta entäs kun ei käytä mitään ns. perusvaatteita? :D Esim. mainitsemasi "valkoinen t-paita" mulla ei oo varmaan ikinä aikuisiälläni ollut sellaista. En myöskään käytä "perusfarkkuja" tms. perusvaatteita. Eivät kuulu tyyliini.

Ja hiustyyli nyt muuttuu muutenkin, ja kampaukset päivittäin, että se siitä kampauksilla piristämisestä.

t. 8

[/quote]

millaisia vaatteita sitten käytät? ja onko uuden vaatteen ostaminen aina sen arvoista? meinaan kyllähän halpoihinkin vaatteisiin saa menemään paljon rahaa, jos ostaa joka kuukausi useamman vaatteen. ja jossain vaiheessa voi huomata, ettei se uusi olekaan välttämättä paljon kummempi kuin joku sellainen, joka on jo kaapissa.

Vierailija
36/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:55"]

Tietysti jos kuluttaminen on pakonomaista ja ostaminen itseisarvo eikä kaikkia vaatteita ehdi edes käyttää voi olla paikka tarkastella omaa kuluttamistaan, mutta tuskin tämä on suurikaan ongelma keskiverto kuluttajalle. Ja kuten monet täälläkin ovat tuoneet esiin, voi köyhällä todellakin olla tilanne, ettei vaihtoehtona ole valinta kalliin mutta kestävän ja halvan mutta huonon välillä. Jollei rahaa ole koskaan riittävästi kalliin ostamiseen, niin sittenhän ostetaan halpoja ilman että siinä tarvitsee paljoa kemikaalien tuoksuja pohtia.

[/quote]

No siis minulle jo H&M on kallis, joten en edes viitsi vilkaista mitään Cuggia, kuin ehkä kirppikseltä :D Ja tosiaan joskus kun kiertelen H&M, Seppälä, Anttila tai vastaavaa, niin ne rievut on jo valmiiksi sen näköisiä, että ne vois heittää kierrätykseen :D Jos kerta kulunut on muotia, niin miksi ei käytä jo kaapista niitä valmiiksi nukkavieruja vaatteita päällään. Hullua maksaa käytetyn näköisestä rätistä uuden hintaa.

Kirppiksiltäkin ostan vain kun on oikeastaan pakko. Joskus toki piristän itseäni uudella vaatteella, mutta sitä ennen käyn pitkät keskustelut itseni kanssa, että kannattaako ja käytänkö oikeasti sitä vaatetta ja plaaplaaplaa. Muutaman kerran kun olen tyhjentänyt kaappeja, niin on ärsyttänyt jo sekin pieni kuluerä, kun olen kirpparilta ostanut vitosen paidan, enkä sitten olekaan pitänyt sitä.

Enkä edes usko, että kallis merkki on tae eettisestä tuotannosta. Kerran kuulin dokkarista, jossa näytettiin kuinka samalta lenkkaritehtaalta tuli adidakset, niket ja cittarikama.

Ja heti kun hampusta valmistetaan muutakin kun hippityyliä, niin voisin ostaa uutena ja siitä voisin jo maksaakkin. Ei vain ole se tyyli iskenyt meikäläiseen.

Vierailija
37/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:05"]

[/quote]

[/quote]Miksi vaatteiden pitäisi kestää monta käyttäjää? Itselleni ja lapsilleni minä vaatteita ostan, en kirpparilla myytäväksi. Kirppareilta on turha edes yrittää löytää ehjiä ja hyviä housuja vaikkapa alakouluikäiselle pojalle eikä minulla ole aikaa koluta mitään kirppareita jos voin mennä vaikka sitten sinne H&M:n kauppaan ja ostaa pojalle kerralla kolmet täsmälleen oikean kokoiset, ehjät ja hyvän näköiset housut.

[/quote]

no, kestää useammalla käyttäjällä tai samalla käyttäjällä pitempään kuin yhden sesongin. esim. jos ostan itselleni paidan, mielellään se saa kestää hyvänä montakymmentä pesua, eikä vain muutaman pesun. ja on kiva, jos esim. takki on sellaista kangasta, joka kestää vähän sadetta ja on tuulenpitävä, vaikka toki voisin ostaa takin H&m:ltä. samalla rahalla voi löytää paremman tuotteen kirpparilta kuin H&M:ltä. toki tuo saatavuusongelma on olemassa, eli täsmäostoja on hankala tehdä kirpparilta. ja kun näen kirpparilla hyvännäköisen, ehjäln ja puhtaan paidan, tiedän että se tulee kestämään hyvänä pitkään, ja sitä on kivempi käyttää kuin hm-paitaa. itse ostan kyllä h&m:ltäkin, mutta mieluummin muualta.

Vierailija
38/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:05"]

[/quote]

[/quote]

Tuo on totta, että kasvaville poikalapsille löytyy käytettyjä ja hyväkuntoisia todella vähän. Tosin olen huomannut, että aikamiestenkin hyväkuntoisia vaatteita löytyy kirpparilta huomattavasti vähemmän, kuin naisten. Pitäisiköhän ottaa oppia ja oikeasti käyttää se vaatteen elämnkaari kunnolla loppuun.

Tosin paljon uusiin vaatteisiin kuluttavat naiset ovat minunkaltaisteni onni, jotka saa sitten hyväkuntoista murto-osalla uuden hinnasta :)

Vierailija
39/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua alkaa ahdistaa jo kirppiksillä olevien vaatteiden määräkin. Lähiseudulla on kirppiksiä ja UFF, joista löytyy vaatetta niin, ettei enää ikinä tarvitsisi ostaa uutena mitään. Miten ihmisillä riittää niin paljon pois heitettäviä hyviä vaatteita? Itse olen jo pitkään rajannut, että ostan niistä vain laadukkaita/merkkivaatteita, ja runsaudenpulaa koen silti.

Vierailija
40/108 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta. Olen 23-vuotias ja oksetus kuluttajayhteiskuntaan syntyi täysi-ikäistyttyäni, kun seurasi silloin muotibloggareiden ja kavereiden käytöstä. Joka kuukausi uusia vaatteita, parin käyttökerran jälkeen myydään tai heitetään menemään "koska ei sitten kuitenkaan oo mun tyyliä..." Sitten jotenkin realisoitui se, että jos suurin osa naisista ja kasvava osa miehistä, varsinkin nuorista, pitää vaatteita maksimissaan puolen vuoden ajan ja ostaa tilalle aina uusia, niin miten maapallon kantokyky kestää sitä. Lisäksi juurikin se, että mahdollisimman halvalla tuotettu vaate tinkii paitsi sen laadusta, myös työntekijöiden olosta raa'alla tavalla. 

Pukeutuminen ja muoti ovat toki lähellä sydäntäni, mutta nimenomaan sen vuoksi en ymmärrä, miksi kukaan haluaa ostaa vaikkapa niitä hennesin trikoomekkoja. Kuka niitä pitää tyylikkäänä? Toki makuasioitahan nämä, eikä tyylikkyyteen ja tyylittömyyteen ole ainakaan todistettavasti jotain yhtä oikeaa totuutta. 

https://mielenminimalismia.wordpress.com/2015/05/04/minimalismi-ja-muoti-mahdoton-yhtalo/ kuin omasta kynästäni tuotettua tekstiä. 

Joskus kyllä ahdistaa niin paljon ympäröivä kulutushysteria, vaikkapa se että monet rentoutuu sillä että shoppailee ilman että edes tarvitsee mitään, että oman mielenrauhan vuoksi kaipaisi äärimmäisen pelkistettyä kotia, ilman mitään koristeita ja kaikki "välttämättömät" tavarat olisivat mahdollisimman taloudellisia muodoiltaan. Ikäänkuin pakopaikaksi. Voi olla että pimahdan joskus ja muutan metsään asumaan taivasalle yksinäni :D