Anoppi suuttui meille, koska annoimme lapselle "väärän" nimen!
Toisen lapsemme ristijäiset olivat eilen, anopit, mummot, papat sun muut toki kutsuttuna. Ongelma oli siinä, että anoppi jankutti koko ajan ristijäisissä lapsen nimestä (siis ennen kastetta) ja kyseli kaikilta muka tuttavallisesti: "minkähän nimen he oikein antavat, jännää!"
-
Kun pappi sitten lausui tyttäremme nimen (Ella Sofia Pauliina) anopin leuka suorastaan loksahti auki. Lopun aikaa hän istui nurkassa kädet puuskassa appeni kanssa, joka yritti puhua tälle. Anoppi söi palan kakkua ja lähti ovet paukkuen pois paikalta.
-
Nyt anoppi on vastannut yhteen mieheni puheluun, ja kuulemma sanoi, että on äärimmäisen epäreilua, että emme antaneet hänen osallistua nimen valitsemiseen (Sofia-nimi oli hänen ideansa) ja että voisimme kunnioittaa häntä sen verran, että annamme tytölle vaikkapa jonkun hänen nimensä (jotka ovat erittäin mummomaisia, ei kiitos).
-
Nyt hän mököttää eikä vastaa puheluihin tai viesteihin. Mitä teen, että voisin lepyttää hänet? Hän varmaan nyt vihaa tyttäremme nimeä. :(
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:33"]En usko tarinaa.
[/quote]
Valitettavasti tarina on tosi. -ap
Opettele kirjoittamaan. Mitkä ihmeen ristijäiset?
Anna anopin olla. Mulle ois ihan yks lysti, mitä mieltä anoppi on lapsemme nimestä. Ei hetkauttaisi suuntaan eikä toiseen mielenrauhaani.
Voi kuule, älä välitä. Itse antaisin leppyä itsekseen. Jos noin pitäisi toimia, pitäisi kaikkien lapsien nimet koostua mummojen ja pappojen nimistä.
Vanhenevat "ämmät" usein jotenkin kiertyvät sisäänpäin tuijottelemaan omaa napaansa ja katkeroituvat milloin mistäkin. Kummallista.
Ei tosiaan ole pakko laittaa anopin nimeä. Tästä on jäänyt typerä tapa, jollla ennestään luodaan paineita. En minäkään aio laittaa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:33"]En usko tarinaa.
[/quote]
Valitettavasti tarina on tosi. -ap
[/quote]
Älkää menkö mukaan tuollaiseen tekodraamaan. Ei mitään lepyttelysoittoja. Olettele kuin ennenkin, nimiasia on teidän perheen oma asia. Sitä paitsi se unohtuu pian, vauva on valloittava, vaikkei nimi nyt heti miellytäkään;)
Anoppi suuttui vol. 20 ja seuraava jakson nimi ?
Ole onnellinen, että anoppi ei ole hääräämässä teillä. Mun mielestä toi on hienoa.
No tuo on anopilta törkeää käytöstä. Tehän jo osoititte kunnioitusta jo paljon valitsemalla yhdeksi nimeksi sen Sofian, jota toivoi. Ei todellakaan ole mikään pakko antaa lapselle samoja nimiä mitä mummoilla on, jos ne eivät omalle lapselle sovi. Kaikenmaailman anoppeja sitä onki. En soittelis minäkään perään koska se on anoppi, jonka kuuluu anteeksi pyytää.
Anopilla on ollut aikanaan mahdollisuus valita kersoilleen mitkä nimet tahansa. Vai hänen anoppinsako ne nimet valitsi? Nyt kuitenkin te olette lapsen vanhemmat ja valitsitte hänelle hyvin kauniin nimen. Onnea!
Voi sullakin tuommoinen anoppi... Samanlainen kuin mun miehellä. Eli oma äitini. Todella raskasta kun mummo loukkaantuu kun ei saa päättää lapsenlapsen asioista, kasvatuksesta ym... Aina pitää mietti mitä uskaltaa tehdä ja mitä sanoa ettei mummu pahastu ja mökötä puolta vuotta, lapset kuitenkin mummusta tykkää ja haluaa olla tekemisissä. Mun olis pitänyt jo alkuunsa sanoa ettei se käy ja jos ei mummo tajua niin hyvästi sitten.. Vaikuttaa tosi paljon ja kurjiatavasti meidän elämäämme. Toivottavasti anoppi nyt kerää itsensä ja tajuaa typerän käytöksensä itse, jos ei niin...no, koettakaa kestää tai sanokaa anopille suorat sanat!
Sinä et millään tasolla ole velvollinen lepyttelemään anoppia.
Olette oikeutettuja nimeämään lapsenne juuri niin kuin haluatte ja muiden on se hyväksyttävä.
Anoppisi draamailee ihan turhaan, joten anna olla. Kyllä se jossain vaiheessa lopettaa. Nauti sinä nyt vaan vauvasta ja ihanasta nimestä :)
Keksin juuri viime viikolla ihan samanlaisen provon. Ois kyllä siistiä, jos joillakin on oikeasti näin sekavaa meininkiä elämässään. Alkaa mennä usko ihmisyyteen.
Tuttua kauraa. Meillä anoppi oli todella loukkaantunut, kun ei kerrottu hänelle nimeä etukäteen, kun kaikki muutkin ovat "hyväksyttäneet" lapsensa nimet hänellä. Ristiäisissä julisti suureen ääneen, että ei oikein perusta pojan kutsumanimestä. Jonkun aikaa kutsui kahdella ekalla nimellä kolmesta, mikä oli tosi ärsyttävää, kun kaikki joille hän vauvasta puhui olivat siinä uskossa, että lapsen kutsumanimi on kaksiosainen tyyliin Kalle-Joel. Välillä nimi oli mallia Kalle-poika. Sitten alkoi keksiä itseä idioottimaisia nimiä, kuten Päivänpoika(???!!!) Pikkuhiljaa on kuitenkin alkanut kai alistua siihen, että keksi hän mitä keksi, kaikki muut kutsuvat lasta tämän kutsumanimellä. Eli jaaritteluni opetus on, että eiköhän se sinunkin anoppisi siitä ajan kanssa asetu! :)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:58"]Eikö anoppi = mummo?
[/quote]
Anoppi=puolison äiti
Juu... mun anoppi aina muistaa kertoa kuinka kaunis nimi meidän tyttärellä on, mutta pojan nimestä ei sano koskaan mitään. Aikanaan, kun poika kastettiin (jos nimi nyt olisi vaikka Erkki Antero), niin anoppi sanoi heti ristiäisten jälkeen, että voi kun tuo Antero olisi ollut kaunis nimi, miksei se voi olla etunimi? No ei voi, kun itse ei haluttu. Ja vielä kuukaudenkin kuluttua ristiäisistä anoppi kyseli, että oletteko aikonut alkaa kutsumaan poikaa Anteroksi? Eli vihaa selkeesti pojan etunimeä. Pojan nimet ovat siis normaaleja nimiä eli ei mitään omituisia. Että semmoisia ne anopit on.
En usko tarinaa.