Kokemuksia ahdistushäiriöstä
Pojallani ilmeisesti sellainen ja nyt kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia toipumisesta
Kommentit (27)
Vai taipumus josta ajan kanssa eroon..
No, kellä mitenkin. Itse olen kyseisen sairauden takia työkyvyttömyyseläkkeellä. Lääkitys ja psykoterapia. Viimeksi mainittu vain sen verran tyyristä että kognit.terapiajaksoja vain silloin tällöin. Maksan itse. 120 € tunti. Kymmenen kertaa maksaa jo yli tonnin ja eläkkeeni ei ole suuri, n.1500netto/kk.
Tsemppiä ja apua tosiaan hakemaan.
N45
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:00"]Oikeastaan kai se on vain taipumus joka ihmisellä on ikänsä. Ajan kanssa oppii varmaan (toivon mukaan) jotain keinoja pärjätä ahdistuksen kanssa. [/quote] Joo. Olen työkyvytön tämän hassun taipumuksen takia. Ja ajan kanssa oppii keinot tosiaan, jos ei sitä ennen tapa itseään.
[/quote]
Mulla ei ookaan mitään tietoa tästä kun oon viimeiset muutamat kuukaudet haaveillu itsemurhasta, viime viikot hyvinkin intensiivisesti. En ole silti totaalisen toimintakyvytön enkä sairasta uhrisyndroomaa ainakaan koko aikaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:13"]
Vai taipumus josta ajan kanssa eroon.. No, kellä mitenkin. Itse olen kyseisen sairauden takia työkyvyttömyyseläkkeellä. Lääkitys ja psykoterapia. Viimeksi mainittu vain sen verran tyyristä että kognit.terapiajaksoja vain silloin tällöin. Maksan itse. 120 € tunti. Kymmenen kertaa maksaa jo yli tonnin ja eläkkeeni ei ole suuri, n.1500netto/kk. Tsemppiä ja apua tosiaan hakemaan. N45
[/quote]
No kyllä se vaan monilla jossain vaiheessa helpottaa. Esimerkiksi nuorilla ja nuorilla aikuisilla on monenlaisia paineita ja stressiä, sitten kun on elämä raiteillaan voi helpottaa kaikin puolin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:00"]Oikeastaan kai se on vain taipumus joka ihmisellä on ikänsä. Ajan kanssa oppii varmaan (toivon mukaan) jotain keinoja pärjätä ahdistuksen kanssa. [/quote] Joo. Olen työkyvytön tämän hassun taipumuksen takia. Ja ajan kanssa oppii keinot tosiaan, jos ei sitä ennen tapa itseään.
[/quote]
Mulla ei ookaan mitään tietoa tästä kun oon viimeiset muutamat kuukaudet haaveillu itsemurhasta, viime viikot hyvinkin intensiivisesti. En ole silti totaalisen toimintakyvytön enkä sairasta uhrisyndroomaa ainakaan koko aikaa.
[/quote]
Lukutaidoton taidat silti olla.
Ohhoh, onpa huolestunut äiti saanut vastauksia! :O
Lääkkeitä on olemassa. Riippuu sitten pojan henk.koht. oireilusta ja muista yksilöllisistä tekjöistä, että mikä auttaa. Jos yleistynyttä ahdistuneisuutta, niin SSRI-lääkkeitä taidetaan ainakin käyttää. Sitten jos tilannesidonnaisempaa, niin niihin taitaa olla muitakin lääkkeitä. Lääkitys ei kuitenkaan saa olla ainut hoitokeino, vaan rinnalle muuta kuntoutusta, esim. terapiaa. Pehmeitä hoitomuotoja kans voi kokeilla (erilaisia meditaatio-, mindfulness- juttuja tai vaan ihan mitä tahansa mikä tuntuu hyvältä). Ruokavaliota kantsii tsekata, jo kahvin juonti voi pahentaa asioita. Alkoholi pahentaa ehdottomasti, joten sitä kannattaisi välttää. Fyysinen terveys tukee psyykkistä hyvinvointia, joten jos jaksamista on, kannattaa kiinnittää huomio terveyteen positiivisessa mielessä. Läheisten kärsivällinen tuki on tärkeää. Kuuntele lastasi ja usko se, mitä hän sinulle omasta tilanteestaan kertoo. Pahinta mitä voit tehdä, on alkaa inttämään ja väittelemään hänen kanssaan ja kyseenalaistamaan hänen kokemustaan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:13"]
Vai taipumus josta ajan kanssa eroon.. No, kellä mitenkin. Itse olen kyseisen sairauden takia työkyvyttömyyseläkkeellä. Lääkitys ja psykoterapia. Viimeksi mainittu vain sen verran tyyristä että kognit.terapiajaksoja vain silloin tällöin. Maksan itse. 120 € tunti. Kymmenen kertaa maksaa jo yli tonnin ja eläkkeeni ei ole suuri, n.1500netto/kk. Tsemppiä ja apua tosiaan hakemaan. N45
[/quote]
No kyllä se vaan monilla jossain vaiheessa helpottaa. Esimerkiksi nuorilla ja nuorilla aikuisilla on monenlaisia paineita ja stressiä, sitten kun on elämä raiteillaan voi helpottaa kaikin puolin.
[/quote]
Toki noin onneksi on. Itse olen moisen takia ollut sillä mainitsemallani työkyv.eläkkeellä pian 16 v.
En soisi kellekään tätä. Tämä pahimmillaan invalidisoi täysin. Kuten nyt itselleni on käynyt jo vuosia, vuosia sitten.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:00"]Oikeastaan kai se on vain taipumus joka ihmisellä on ikänsä. Ajan kanssa oppii varmaan (toivon mukaan) jotain keinoja pärjätä ahdistuksen kanssa.
[/quote]
Joo. Olen työkyvytön tämän hassun taipumuksen takia. Ja ajan kanssa oppii keinot tosiaan, jos ei sitä ennen tapa itseään.