Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä sitä vaaditaan alle 3 v lasten kotihoitoa, mutta ei ymmärretä

Vierailija
22.09.2006 |

että on vanhempia, jotka eivät saa mitään apua. Hyvä esimerkki on mielestäni esim. Vauva-lehdessä toimittajien kotihoito vs. päivähoito -kirjoitus. Siinä kotona lapsiaan hoitava äiti näkee kerrostalon pihalla muita lapsia ja äitejä, joista on juttuseuraa ja leikkipuistoihin voi mennä, joista löytyy taas seuraa. En sitten muista oliko vielä isovanhemmat ja ystävät, jotka voivat auttaa.

Mutta kaikilla ei ole tuota. Emme asu kerrostalossa, lähistöllä ei ole leikkipuistoa eikä samanikäisiä lapsia tai aikuisiakaan. Toiset isovanhemmat asuvat lähellä, mutta eivät hoida lapsia. Toiset isovanhemmat asuvat kauempana, mutta toinen on liikuntarajoitteinen. Yli puoli vuotta on menty 2 h pätkäunilla öisin, päivisin ei ole nukuttu. Että jokainen voi miettiä, että kuinka väsynyt tuosta tulee.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon viiden pienen lapsen kanssa kotona, asutaan syrjässä missä ei muita lapsiperheitä ole lähimain. Ei mulla ole täällä ketään kuka hoitaisi muksuja. Isovanhemmat käyvät kerran kahessa kuukaudessa kyläilemässä päiväsaikaan. Täyden yön olen viimeksi nukkunu ennen esikoisen syntymää, eli 7 vuotta sitten, mutta kotona silti olen. Mä en tajunnu mistä sun juttussa oli kyse?

Vierailija
22/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tilanne oli se, että muutettiin uudelle paikkakunnalle kuopuksen syntyessä eikä ollut minkäänlaista tukiverkkoa. Niin vaan menin muskareihin ja perhekerhoihin mukaan ja omasta aktiivisuudesta se vain oli kiinni, että sain kavereita. Nyt molemmilla lapsilla on ikäistään seuraa ja äidillä mukavia ystäviä, joiden kanssa kahvitella. Mutta ei minua kukaan tullut kotoa mihinkään pyytämään, naapurustossa ei asu samanikäistä porukkaa, isovanhemmat ym. sukulaiset ja ystävät asuvat muualla jne. Kaikki ihan pienten äidit ovat väsyneitä, joten kysymys on enemmänkin asenteesta, mitä viitsii tehdä ja mitä ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun luulisi että asia on päinvastoin, kotona sentään yleensä on mahdollisuus levätä. Mutta eihän kukaan estä viemästä lapsia hoitoon, tämän palstan mielipiteille ei kannata korvaansa lotkauttaa.

Vierailija
24/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan voi vaatia isovanhempia hoitamaan lapsiaan? Eiköhän he ole jo oman osuutensa tehnyt. Tukiverkkokin on aika paljon itsestä kiinni, osa vain jättää ystävänsä ja sukulaisensa siinä vaiheessa kun se ihana mies tavataan. Ei tule siinä vaiheessa mieleen että joskus heitä tarvitaan. Ja kannattaisi todella miettiä ennen lasten tekoa mihin omat resurssit riittävät... Ja minkälaista elämää haluaa elää. Onnellinen 2 lapsen kotiäiti, välillä väsynyt, välillä vähän enemmän väsynyt. Mutta en silti narise omista valinnoistani.

Vierailija
25/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni päiväkoti-oikeus pitäisi poistaa lapsilta joiden vanhemmat eivät joko opiskele, ole töissä tai ole mielenvikaisia. Jos kotona makaa työtön tai äiti pienemmän vauvan kanssa, niin omat lapset olisi silloin myös hoidettava kotona. Silloin olisi töihin menevillä ehkä mahdollisuus laittaa lapsensa lähimpään päiväkotiin kun kaikki eivät olisi tupaten täynnä. Ja kotihoidossa olevilla lapsilla olisi kavereita muista lapsista, kun kaikki patalaiskat vanhemmat eivät vain veisi muksujaan hoitoon ja ite kattelisi elokuvia kotona päivät pitkät ym.

Vierailija
26/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne päivähoitopaikat vähenisi, jos tulijajoukkoa pienennettäisiin kotonaolevien vanhempien lapsista. NE haluaakin että on niukkaa ja osa saa viedä kauemmaksi. Yhtään vapaata paikkaa ne ei siedä turhaan. On rahat näet aina tiukalla.

Vierailija
27/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mahdollisuuksien mukaan lasten kanssa tai ilman (iltaisin tai viikonloppuna, jolloin mies voi olla lasten kanssa) rohkeasti mukaan johonkin harrastustoimintaan tms. ja tutustumaan ihmisiin. Ihan oikeasti, harvapa meistä pahastuisi uusista ystävistä.

Ihan oikeasti meissä äideissä on usein sitä vikaa, että ei itse osata kotoa mihinkään lähteä. Ei kai ne miehetkään kaikkia menojaan kysele, ja yhtä lailla ovat vastuussa lapsista hekin!

Vierailija
28/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos kotona makaa työtön tai äiti pienemmän vauvan kanssa, niin omat lapset olisi silloin myös hoidettava kotona. Silloin olisi töihin menevillä ehkä mahdollisuus laittaa lapsensa lähimpään päiväkotiin kun kaikki eivät olisi tupaten täynnä. Ja kotihoidossa olevilla lapsilla olisi kavereita muista lapsista, kun kaikki patalaiskat vanhemmat eivät vain veisi muksujaan hoitoon ja ite kattelisi elokuvia kotona päivät pitkät ym.

Enpä usko, että päiväkoteja pidettäisiin pystyssä puolitäysinä. Jos kaikki " tyhjänpäiväisesti" hoidossa olevat lapset otettaisiin pois hoidosta, niin kyllä ne päivähoitopaikatkin vähenisivät. Ei niitä paikkoja olisi siis sen enempää työssäkäyvien lapsille. Valitettavasti.

Sitäpaitsi kukaan ei oikeasti voi tietää toisen päivähoitopaikan tarvetta. Esim. oma poikani on 3h/pvä hoidossa " kuntoutuksessa" . Tätä tarvetta ei hänestä päällepäin näe, ellei satu huomaamaan kuulokojeita. Kuinkahan paljon oikeasti on (kokopäivä)hoidossa niitä lapsia, joilla ei ole varsinaista tarvetta hoitopaikkaan?

Vierailija
29/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän faktana että ainakin omassa asuinpaikassani (Hervannassa) on PALJON lapsia turhaan päiväkodissa. Vanhemmat (toinen tai kummatkin) ovat vaan kotona, ja perustelevat mm. että siellä on ikäistään kaveriporukkaa jne, mutta jos kukaan niistä ei saisi hoitopaikkaa, niin kavereitahan olis pilvin pimein leikkikentillä ja naapurissa. Ja on niitä muutenkin, mutta kun vanhempia ei huvita lastensa tekemisiä vierestä katsella, niin onhan se helpompaa viedä muiden hoidettaviksi.

Kyllä tiedän että puolityhjiä päiväkoteja ei pidettäisi, mutta on se kyllä kuitenkin typerää, että joku saa vaikka peruutuspaikan koulusta ja lapset saakin niin lyhyellä varoitusajalla viedä toiselle puolelle kaupunkia tai sama jos yllättäen saa töitä. Pitäisi edes olla niin, että sitten potkittaisiin pellolle ne työttömien lapset. Tai sit ne sais kuskata ne muksunsa jonnekin Tesomaan kun asuu ite Hervannassa. Niillähän on sitä aikaa. Itse saattaa joutua vaikka kuinka aikaisin lähteä, jos autoa ei ole. Että saa lapset hoitoon ennen töiden/koulun alkua.

T:28

Vierailija
30/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestäisin kotonaoloa paljon paremmin jos voisin tässä päivän aikana rupatella naapurien kanssa, kahvitella ystävien kanssa kahviloissa, käydä puistoissa, kutsua ystäviä kylään, harrastaa yms. Mutta kun ei ole mahdollisuutta!!! Maalla asumme, ja useimmat tuttavistani ovat töissä. Kotona tässä kylällä on vain joitain mummeleita eikä heitä paljon ulkona näy:((. Lähimpään leikkipuistoon on 20 km eikä siellä ikinä näy muita lapsia.

Ne päivät menee tosissaan paljon helpommin jos on ohjelmaa, esim. että joku kaveri käy meillä tai jos isovanhemmat tulevat apuun. Niinä päivinä kun oon täällä yksin 8-19 niin hulluksihan sitä melkein tulee!

Eikä sitä täältä 40 km:n päästä aina viitsi raahata 3 lasta autolla kaupunkiinkaan. Kalliiksi tulee sekin:(.

Onneksi muutamme täältä joskus pois, sääli vaan kun tuli tänne koskaan muutettua. Mutta mistäpä sitä tiesikään MILLAISTA on olla kotona lasten kanssa???

Vierailija
31/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhukaa avoimesti neuvolassa vaikeuksistanne. Yrittäkää saada apua kunnalta kodinhoitajan, perhetyöntekijän tai perheneuvolan muodossa. Hakekaa apua.

En näe päivähoitoa minkäänlaisena ratkaisuna ongelmiinne. Sinustahan tulee vielä entistäkin väsyneempi kun olet ensin töissä, sitten hoidat lapsen iltahommat ja sen jälkeen kotityöt ja sitten nukut sen yön 2h pätkissä ja menet taas töihin. Ei päivähoito tuo ratkaisua teidän ongelmiin!

Vierailija
32/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla kun paheksut turhia hoitopaikkoja, sinulla riittää ymmärystä niille, jotka sysäävät lapsen hoitoon kun eivät itse jaksa...

Vierailija
33/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei ole pääkaupunkiseudun hinnoilla oma valinta.

Vierailija:

mutta tavalla tai toisellahan jokainen valitsee missäpäin ja millälailla haluaa asua, eli jos haluaa asua omakotitalossa ' ' korvessa' ' luonnon keskellä niin se on ihan oma valinta : )

Vierailija
34/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

mutta tavalla tai toisellahan jokainen valitsee missäpäin ja millälailla haluaa asua, eli jos haluaa asua omakotitalossa ' ' korvessa' ' luonnon keskellä niin se on ihan oma valinta : )

Eli jos on pakkomielle saada iso omakotitalo ja parin hehtaarin tontti eikä esim. kerrostaloasunto tai rivitalo hyvissä yhteyksissä isojen kauppojen läheltä kelpaa niin toki se on oma valinta : )

Vierailija
35/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
36/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
37/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän tosta mun kirjoituksesta sellaista sai väännettyä. Minä en siis ymmärrä ylipäätään miksi lapsia tehdään, jos kotona ollessa ei niiden kanssa viitsi olla. Eri asia kun on hankkimassa elantoa perheelleen. Eli opiskelu ja työnteko.

Vierailija
38/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitin kyllä vastata juuri siihen viesiin, mutta...

Vierailija
39/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tähän vaikuta moni asia miten viihtyy kotona? Mä kyllä viihtyisin, jos ei tarvitsisi jatkuvalla syötöllä tehdä niitä kotitöitä, jos lapset eivät riitelisi niin usein, jos olisi enemmän tuttavia joiden kanssa tavata päivisin, jos olisi kivoja kerhoja joissa käydä lasten kanssa, jos olisi ENEMMÄN RAHAA jne jne!!

Minusta kotonaolemisesta tulee ankeata myös sen takia kun on jatkuvasti pulaa rahasta... Ja se vaikuttaa sitten siihen, että olen huonolla tuulella jne.

Vierailija
40/50 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jos tilanne on se, että edellinen työsuhde on loppunut, ja on hyvät mahdollisuudet työllistyä uudelleen piankin, olisi aika järjetöntä luopua lasten hoitopaikoista. Nimittäin työnhaku pienten lasten kanssa on aika lailla hankalaa (ei varmaan haastatteluissa jne. katsota hyvällä jos menee muksut " kainalossa" ..) + ei ole lapsillekaan hyväksi, että rytmi/hoitopaikka jatkuvasti vaihtuu. Jos tällainen tilapäinen työttömyys tulisi, itse pitäisin varmasti lapset tutussa ja turvallisessa paikassa osapäivähoidossa.

Sitten jos on kyse pitkäaikaistyöttömistä tms., jotka eivät vain viitsi itse lapsiaan hoitaa, niin tätä en todellakaan hyväksy. Enkä kyllä myöskään ymmärrä näitä vauva+äiti kotona, muut lapset hoidossakaan -tapauksia pääsääntöisesti.. No, tämä menee jo kyllä vähän aiheen viereen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme