Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen ulkoilupakkomielle on Suomen päiväkodeissa?.. adhd-lapset hallitsee

Vierailija
27.01.2022 |

Ulos mennään talvellakin heti aamiaiselta, aamiaisajan jälkeen tulevat lapset aloittavat päivänsä ulkona jäisellä pihalla liukastellen ja kaatuillen ja ovat siellä lounaaseen asti. Sitten ruokailu, päiväunet, välipala ja välipalalta heti ulos, säällä kuin säällä. Ei sen väliä jos lapsella ei ole kuravaatteita, ei ole päiväkodin vika. Kylmissään olevat, hytisevät lapset eivät pääse lämmittelemään kuin korkeintaan eteiseen märissä vaatteissa. Ulkomaalaiset vanhemmat tuovat lapsensa päiväkotiin myöhässä, jotta lapset eivät joutuisi palelemaan ulkona niin kauaa. Moni lapsi tylsistyy ulkona pihalla tuntien ulkoilun aikana eikä tee muuta kuin istuu ja odottaa sisälle pääsyä tai vanhemman tuloa. Kiipeilytelinettä tai liukumäkeä tai pulkkamäkeä ei ole, keinut on otettu talveksi pois käytöstä. Ei ole muuta kuin pulkat ja lätäköt, joihin ei saa mennä ja joista lapset vihaisesti karjuen huudetaan pois. Mitä vikaa on sisäpuuhissa? Niissä oppii usein paljon enemmän vuorovaikutusta ja kommunikaatiota, myös aikuisten kanssa. Moni hiljainen lapsi viihtyisi paremmin sisällä. Ei voi olla niin että adhd:t ruulaa ja hallitsee.

Kommentit (671)

Vierailija
221/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika jos lapset on 4-5 tuntia päivässä ulkona se ei suinkaan ole lasten kiusaamista vaan liikunnallista terveellistä elämää. Nyky aikana ollaan niin vieraannuttu normaalista elämästä että mielletään liikunnaksi se harrastus mihin mennään autolla ja joka maksaa mutta ei arkiliikuntaa. Olin pyörtyä kun olin päiväkodissa pitkästä aikaa töissä niin siellä jo neljä vuotiaat rajoittivat omaa liikkumistaan ETTEI TULE HIKI!

Omassa lapsuudessa oltiin se 11 tuntia ulkona viikonloppuisin ja viikollakin se mitä hoidosta tai koulusta ehdittiin.

Vierailija
222/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakkarityöntekijät eivät myöskään itse viihdy pihalla vaan siellä jäköttävät sijaiset ja keikkalaiset, samalla kun vakiporukka porisee sisällä. Muutenkin ikävät hanttihommat annetaan sijaisille. Ja sitten ihmetellään kun sijaisia on niin vaikea saada.

Tämä. Tein aiemmin keikkaa päiväkodeissa ja yhdessä ryhmässä olin tammikuussa pari vuotta sitten noin kuukauden sijaisuutta tekemässä. Koko tammikuun oli ankea sää, satoi vettä ja oli kuraista. Ja lapsille piti siksi pukea kuravaatteet harva se päivä. Se onkin kiva pukea 20 lasta ensin talvivaatteisiin ja vetää siihen kurahaalarit ja sadetakit päälle, ja ulkoilun jälkeen riisua ne hiekkaiset ja kuraiset kamppeet ja kuivata niitä. En nähnyt hommassa mitään järkeä, mutta oli "pakko" mennä sinne sateeseen palelemaan. Ja minä sijaisena olin se joka sinne aina meni, vakkari lastenhoitaja jäi sisään osan lapsista kanssa...

Olin ollut flunssassa joka pitkittyi, ja erään kerran olin hieman puolikuntoisena töissä (en raaskinut olla pois kun tiesin ettei sijaiselle kuitenkaan saa sijaista). Koko päivän satoi ja päätin että iltapäivällä ei mennä ulos, aamupäivän ulkona kastuminen riittää. Ryhmässä oli yksi vilkas poika, jonka äiti tuli hakemaan häntä aiemmin kotiin. Poika ei totellut äitiään vaan lähti juoksentelemaan. Tällöin äiti sitten huusi mulle, että "ois teidän kyllä pitänyt mennä ulos, tämä tästä sitten seuraa kun ei pääse purkamaan energiaa!" Mietin että p*skat, mitäpä jos itse kasvattaisit lapsesi ja kokeilisit myös mennä flunssaisena sateeseen seisoskelemaan tuntien ajaksi.

Jäi muuten ne keikkahommat siihen, motivaatio katosi kyllä täysin. Valmistuin viime vuonna vaka-opeksi mutta oon tehnyt muun alan töitä kunnes jäin äitiyslomalle.

Lapsi olisi todennäköisesti ollut yhtä mahdoton vaikka olisikin ulkoillut myös iltapäivällä. Äidin käytös oli aika törkeää. Itse en ainakaan huomaa yhtään mitään eroa omissa lapsissani käytiin ulkona tai ei. Ulkoilun määrällä ei tunnu olevan mitään vaikutusta ja siksi ulkoilemmekin nykyään enemmän fiilispohjalta ja myös minun jaksamisen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia on päiväkodeissa pakko ulkoiluttaa kaikki mahdollinen aika, koska löysät vanhemmat eivät jaksa kotona olla lasten kanssa ulkona. Ulkoilu on tieteellisesti todistettu terveyttä edistäväksi toiminnaksi.

Kyllä ne päikyn tieteellisesti todistetut ulkoilut tiedetään 😂

Yksikin valitti, "ettei millään jaksais mennä sinne töröttämään". Niin, kuka käski töröttää? Perehtykää liikuntasuosituksiin ja jättäkää ne passiiviset juoruringit.

Vierailija
224/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuule siksi ovat ulkona, että melusaaste jakautuu vähän laajemmalle alueelle kuin sisällä. Ja on ihan terveellistä olla ulkona ja pihan telineet ja luonnossa liikkuminen kehittävät motoriikkaa. Korona-aikana myöskään korona ei leviä niin hyvin. Lisäksi monet nykyvanhemmat ovat laiskoja olemaan lastensa kanssa ja varsinkaan viemään heitä ulos eli se jää varhaiskasvatuksen kontolle. Lisäksi nykyäänhän on näitä virikelapsukaisia eli etenkin heidän kohdallaan.

T. Vakaope

Pitäkää se melusaasteenne siellä omassa karsinassanne vain. Tosi reilua pistää koko lähialueen asukkaat kärsimään siitä mielipuolisesta kiljunnasta. Kakarat pihalle vasta kun osaavat leikkiä nätisti ja ulkopuolisia terrorisoimatta.

Vierailija
225/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilla pitää ja purkaa sitä energiaa ja se on vanhempien syy jos lapsilla ei ole kuravaatteita eikä vaihtovaatteita. Kouluun kun menevät niin sielläkin on oltava ulkona välitunneilla

Niin, ja jos vanhemmat eivät ole antaneet pelastusliiviä, niin päiväkodin henkilökunnalla on oikeus pistää lapsi ilman sitä veneeseen? Vastuu päätöksestä on aina päätöksentekijällä itsellään.

Vierailija
226/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuule siksi ovat ulkona, että melusaaste jakautuu vähän laajemmalle alueelle kuin sisällä. Ja on ihan terveellistä olla ulkona ja pihan telineet ja luonnossa liikkuminen kehittävät motoriikkaa. Korona-aikana myöskään korona ei leviä niin hyvin. Lisäksi monet nykyvanhemmat ovat laiskoja olemaan lastensa kanssa ja varsinkaan viemään heitä ulos eli se jää varhaiskasvatuksen kontolle. Lisäksi nykyäänhän on näitä virikelapsukaisia eli etenkin heidän kohdallaan.

T. Vakaope

Eivät kaikki lapset metelöi eikä heitä voi rankaista vilkkaampien metelöinnistä. Ja kuten sanoin, pihalla ei välttämättä ole ensimmäistäkään telinettä tai juurikaan mitään aktiviteettia. Tylsistyminen, liukastelu ja kaatuilu ei varmastikaan kehitä enempää kuin järkevät sisäpuuhat.

Lapsi ei aina tarvitse telineitä tai valmiita teollisia leluja vaan voi itse keksiä vaikka kivistä tai kepeistä mielikuvituksensa avulla leluja ja leikkejä. Oikeastaan nykylapsista on tullut turhankin laiskoka tässä, kun nykyään on niin paljon valmiina kaikkia leluja heille suunniteltu. On siis ihan tervettä olla välillä keksimässä niitä virikkeitä ja leluja itsekin. Kehittää mielikuvitusta.

T. Vakaope

Siis tietääkö lasten vanhemmat että teillä leikitään "kivillä ja kepeillä"??? Joo, voin hyvin kuvitella, mitä joku ad/hd -tenava keksii noilla välineillä tehdä. Ei niitä tarvitse innostaa, muutenkin saa olla kokoajan neuvomassa että kepillä ei saa lyödä tai sohia silmiin ja nyt pudotat sen kiven!

Parempi olisi näin talvella pulkkamäki ja pulkkia. Potkukelkatkin olisi kivoja.

Sitten muina vuodenaikoina polkuautoja ja nukenvaunuja. Tietty keinuja ja kiipeilytelineitä ym.

Ainahan lapset ovat leikkineet kivillä ja kepeillä. Tai vaikka käpylehmillä. Kaikkea ei tarvitse pureskella lapsille valmiiksi, vaan pitää olla tilaa ja aikaa vapaalle leikille ja luovuudelle. 

Ja miksi monilla tässä ketjussa on ihan ihmeellisiä käsityksiä meistä joilla ADHD? Ei ADHD tarkoita samaa kuin käytöshäiriö. Myös nepsylapsi voi olla esimerkiksi rauhallinen, empaattinen, ystävällinen jne. ADHD tai asperger (nykyään puhutaan autisminkirjosta) ei myöskään vaikuta älykkyyteen millään tavalla. 

Vierailija
227/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa on selvät ohjeet vaatteista.Kuravaatteet,villahaalarit jne.Onpa uusavutonta jos niitä ei saa hankittua.Raikas ilma ja liikunta tekee hyvää kaikille.

Vierailija
228/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olkoot sitten vaikka levottomia tai ylivilkkaita lapsia, jos se adhd on liian paha sana. Enkä demonisoinut mitään muuta kuin sen, että koko ryhmän ja kaikkien lasten toiminta ohjataan näiden ylivilkkaiden lasten tarpeiden mukaan. Alivilkkaat lapset ovat aivan yhtä tärkeitä ja arvokkaita kuin ylivilkkaatkin, ja heidän tarpeensa pitää ottaa huomioon ihan yhtä lailla! Joillakin lapsilla voi olla vaikkapa taiteellisia tai tieteellisiä tarpeita! Kaikille ulkoilu ei ole se ykkönen.

Moni "alivilkas" on itse asiassa neurokirjolla. 

Heitä jo nuo stereotypiat mäkeen. 

Vierailija
229/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia on päiväkodeissa pakko ulkoiluttaa kaikki mahdollinen aika, koska löysät vanhemmat eivät jaksa kotona olla lasten kanssa ulkona. Ulkoilu on tieteellisesti todistettu terveyttä edistäväksi toiminnaksi.

Kyllä ne päikyn tieteellisesti todistetut ulkoilut tiedetään 😂

Yksikin valitti, "ettei millään jaksais mennä sinne töröttämään". Niin, kuka käski töröttää? Perehtykää liikuntasuosituksiin ja jättäkää ne passiiviset juoruringit.

Itse asiassa ainakin jonkun pitää koko ajan katsoa sitä ryhmää kokonaisuutena, ei vain keskittyä yksittäisiin lapsiin. Samaan pätee esim uimavalvonta. Nimittäin kyllä monet lapset voivat päästä vaikka aidan yli/ali tms, ei ne päiväkodin pihat mitään vankiloita ole vaan aina silloin tällöin joku onnistuu karkaamaan. 

Vierailija
230/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika jos lapset on 4-5 tuntia päivässä ulkona se ei suinkaan ole lasten kiusaamista vaan liikunnallista terveellistä elämää. Nyky aikana ollaan niin vieraannuttu normaalista elämästä että mielletään liikunnaksi se harrastus mihin mennään autolla ja joka maksaa mutta ei arkiliikuntaa. Olin pyörtyä kun olin päiväkodissa pitkästä aikaa töissä niin siellä jo neljä vuotiaat rajoittivat omaa liikkumistaan ETTEI TULE HIKI!

Omassa lapsuudessa oltiin se 11 tuntia ulkona viikonloppuisin ja viikollakin se mitä hoidosta tai koulusta ehdittiin.

Menkää muualle häiriköimään ja sabotoimaan keskusteluja te jotka ette suostu puhumaan tämä ketjun aiheesta!

Vierailija
231/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeongelmat sisätiloissa. Terveellisempää sekä lapsille että hoitajille viettää mahdollisimman paljon aikaa raittiissa ulkoilmassa, sen sijaan että hengittelisivät homepöpöjä sisätiloissa. Ja tietenkin, hehe, korona...

Vierailija
232/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olkoot sitten vaikka levottomia tai ylivilkkaita lapsia, jos se adhd on liian paha sana. Enkä demonisoinut mitään muuta kuin sen, että koko ryhmän ja kaikkien lasten toiminta ohjataan näiden ylivilkkaiden lasten tarpeiden mukaan. Alivilkkaat lapset ovat aivan yhtä tärkeitä ja arvokkaita kuin ylivilkkaatkin, ja heidän tarpeensa pitää ottaa huomioon ihan yhtä lailla! Joillakin lapsilla voi olla vaikkapa taiteellisia tai tieteellisiä tarpeita! Kaikille ulkoilu ei ole se ykkönen.

Moni "alivilkas" on itse asiassa neurokirjolla. 

Heitä jo nuo stereotypiat mäkeen. 

No voi ihme. Jos ei kelpaa adhd, ylivilkas, levoton tai alivilkas niin mitä sanskriittia tässä pitää puhua??... on taas pallo hukassa.

Vierailija
233/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se tuntien ulkoilu pidä tulla PELKÄSTÄÄN varhaiskasvatuksessa. Kotiväki mars ulkoilemaan ja liikkumaan lasten kanssa!!! Ja ei mitään selityksiä.

Vierailija
234/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homeongelmat sisätiloissa. Terveellisempää sekä lapsille että hoitajille viettää mahdollisimman paljon aikaa raittiissa ulkoilmassa, sen sijaan että hengittelisivät homepöpöjä sisätiloissa. Ja tietenkin, hehe, korona...

Jos vaihtoehdot ovat tässä, niin miten kukaan enää voi suositella suomalaisia päiväkoteja?...

Vierailija
235/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kävelee koko ajan tasaisella maalla niin esimerkiksi tasapaino ei kehity. Kaikki ekaluokkalaiset eivät pysy esimerkiksi metsässä pystyssä, kun on vaan tallattu asfaltilla ja oltu sisällä, tasaisilla lattioilla. Sen lisäksi esimerkiksi avaruudellinen hahmottaminen kehittyy samalla kun motoriset taidot. Monia oppimishäiriöitäkin kuntoutetaan kehollisesti. 

Vierailija
236/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ADHD-lapset ovat todella rauhallisia! Tämä on yksi syy siihen miksi niin monet saavat diagnoosiin vasta aikuisena. Kaikilla ei ole ylivilkkausoiretta tai se ylivilkkaus ilmenee vain mielensisäisenä vilkkautena, eli oireisto on lähinnä tarkkaamattomuutta. Ennen puhuttiin diagnoosista ADD, nykyisin kaikilla ADHD. Tytöillä tämä muoto yleisempi. Ja varsinkin heille liikunta ja ulkoilu on tärkeää, sillä se lisää dopamiinin määrää aivoissa. 

Vierailija
237/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On selvää, että merkittävältä osin lasten sairastelu päiväkotiin mentyä johtuu tästä heidän vilustuttamisestaan eikä pelkästään viruksista.

Hölöhölö

Pöpö siihen tarvitaan, että tauti tulee. Ei ne niin kylmään joudu, että hypotermiaan.

Kullä kai suomalaiset lapsensa pukea osaa? Kai? Vaikka olen kyllä muuta lukenut….

Mikä on tämä nykyajan psykoosi, että kylmä ilma ei muka sairastuta? ... Miksi perkeleessä me sitten käytetään lämpimiä talvivaatteita?.. Tottakai liian vähä pukeutuminen sairastuttaa, ja sairastuttaakin nopeasti! Älkää jaksako.

Vierailija
238/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilla pitää ja purkaa sitä energiaa ja se on vanhempien syy jos lapsilla ei ole kuravaatteita eikä vaihtovaatteita. Kouluun kun menevät niin sielläkin on oltava ulkona välitunneilla

Niin, ja jos vanhemmat eivät ole antaneet pelastusliiviä, niin päiväkodin henkilökunnalla on oikeus pistää lapsi ilman sitä veneeseen? Vastuu päätöksestä on aina päätöksentekijällä itsellään.

Mikä hemmetin jankkaus tämä pelastusliivi/villahaari hukkuminen/ulkoilu nyt oikein on? Eivät liity mitenkään toisiinsa. Oletko nyt keksinyt kivan jutun, mitä pitää joka välissä selventää?

Vierailija
239/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilustuminen on myytti. Sairastumiseen tarvitaan virus ja sisätiloissa virukset leviävät paljon tehokkaammin kuten tiedetään vaikkapa koronankin tapauksesta. Ulkoilma-aktiviteetit ovat korona-aikaan paljon turvallisempia, ihan jo siitä syystä ettei sitä koko päiväkotia tarvitse pistää kiinni kun kaikki henkilökuntaan kuuluvat sairaina ja sijaisiakaan ei saa enää mistään (kun nekin on sairaina). 

Vierailija
240/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ADHD-lapset ovat todella rauhallisia! Tämä on yksi syy siihen miksi niin monet saavat diagnoosiin vasta aikuisena. Kaikilla ei ole ylivilkkausoiretta tai se ylivilkkaus ilmenee vain mielensisäisenä vilkkautena, eli oireisto on lähinnä tarkkaamattomuutta. Ennen puhuttiin diagnoosista ADD, nykyisin kaikilla ADHD. Tytöillä tämä muoto yleisempi. Ja varsinkin heille liikunta ja ulkoilu on tärkeää, sillä se lisää dopamiinin määrää aivoissa. 

Myös monet autisminkirjolaiset ovat todella rauhallisia. 

Ei mikään ihme että niin monet ihmiset pysyvät kaapissa diagnoosiensa suhteen, kun aikuisetkaan eivät osaa olla jatkuvasti leimaamatta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän